9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Voitte olla varmoja että olen varautunut aina pahimpaan kaasarisatkun ensihuolista lähtien. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rattivaihde kirjoitti:Saa nähdä, vähän ihmetyttää kun yhtään muuta oiretta ei ole mikä kanteen viittaisi. Ei valkoista savua pakoputkesta, öljyssä ei mitään epätavallista, lämmöt eivät jumppaa, neste oli ruskeaa muttei öljyistä, ei outoja ääniä, flekti ei tee mitään outoa jne.
Aikoinaan 9000 hukkasi vettä ja pullistutti ylävesiletkua. Ilman muita oireita kannentiivisteen vaihto auttoi.

Torekissa Espoossa teetettynä maksoi tonnin pintaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja vmt »

Ja vielä puhutaan siitä jumppaamisesta satkujen kanssa - tuo 40 tkm kuulostaa kyllä aika haikealta.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Niin...sen kilometrilukemankin tarkistin siitä laskusta, oli 212000 heinäkuussa 2010. Nyt on mittarissa karvan alle 243000. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja vmt »

Ei tietysti sais nauraa mutta :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei se kansremppa ite tehtynä nyt niin paha homma ole mitä luullaan. Tervettä maalaisjärkeä käyttäen hyvinkin nopeasti tekee..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Montako kertaa tuota kantta pystyy höyläämään? Tarvitseeko tuossa muuta kuin vanha tiiviste pois ja uusi tilalle, jos 40 tkm. sitten on tehty venttiilityöt.
Korjaamot ei tietysti sellaista tee, jos työlleen antavat takuun, mutta teeseitse mies voisi tehdä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nyt on termostaatti ja muodottomaksi paisunut ylävesiletku vaihdettu. Tervashongalla eivät löytäneet konepellin alta tai koeajolla mitään syytä epäillä kansivikaa, vaikka sanoivatkin että kannen tiivistepintojen syöpymistä on Saabeissa esiintynyt suhteellisen pian kansiremontin jälkeen...

Nesteetkin vaihtuivat samassa yhteydessä (ilmaiseksi :D ) joten nyt sitten seuraillaan. Noin muutoin seuraavana ohjelmassa öljyjen vaihto ja keskuslukituksen sekä ilmastoinnin jatkoselvittely. Viimeksimainitun osalta rele ei ainakaan kovin nopeasti tunnu kuumenevan...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Hyvä, jos ei kansivauriosta kyse. Olis ollu turhan takkuinen alku tonnarin kanssa.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Olen samaa mieltä. :D Arviolta 200 kilometriä ajettu termostaatin vaihdon jälkeen melko pienellä keskinopeudella, edelleenkään ei mitään oireita.

Penkin reisituensäädön suunnittelijalle miinusta, nahkaa lähti juuri vasemman käden nimettömästä kiva suikale kun siellä on joku terävä kulma juuri sen kahvan vieressä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eilen oli pesupäivä mutta kiitos jatkuvan siitepölytykityksen ja vesi/räntä/lumisateen ei auto ehtinyt olemaan juuri varttia pidempään puhdas. :mrgreen: Vallitsevasta säätilasta huolimatta päätin ottaa kameran mukaan Motonet-reissulle. Ihan oikean kameran kuviakin on tulossa joten en näitä vaihda tuonne aloitusviestiin, kunhan nyt antavat edes vähän parempaa kuvaa auton ulkonäöstä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Olen aika mestari ostamaan kameleonttivärisiä autoja: kaasarisatku kimaltelee ympäristöstä riippuen vihreän, sinisen ja melkein hopean välimaastossa, ruiskusatku vaihtelee erittäin tumman ja melko vaalean sinisen välillä ja tonnari näyttää useimmiten mustalta mutta joskus siniharmaalta tai syvältä siniseltä.

Motonettiin upposi 107 euroa ja risat, mukaan tarttui öljyt, suodattimet ja proppujen tiivisteet moottoriin ja vaihteistoon sekä pari polttimoa. Olen todennäköisesti kohta käyttänyt parissa viikossa yhtä paljon rahaa tonnarin perushuoltoon kuin ruiskusatkun kaikkiin huoltoihin ja korjauksiin on mennyt puolessatoista vuodessa. :lol: Mutta hyvää kannattaa huoltaa. 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kiire meinaa verottaa tonnariin investoitavaa aikaa, mutta ny sain keväthuollon aloitettua ilmanputsarin vaihdolla, öljyt vaihtuu heti kun ensi viikolla aikataulut sopii yhteen nosturitallin avaimenhaltijan kanssa.

Jos verrataan kolmen Saabin välillä, kaasarisatkussa ilmanputsarin vaihdosta ei voisi enää tehdä yhtään helpompaa, ruiskussa pölynimurikoteloa pitää käännellä ja väännellä jos ei vaivaudu ruuvailemaan pienempiin osasiin, ja tässä tonnarissa jäi melkein kesken.

Ilmanputsarikotelon sijoituksesta tulee mieleen että konehuone on ollut suunnittelupöydällä valmiina, kun joku on huomannut että imuilma tulee moottorille raakana, ja tunkenut putsarin lokasuojan perimmäiseen nurkkaan viimeiseen avoimeen paikkaan. Sitten suunnitelmat ovat siirtyneet lisävarusteosastolle, jossa joku on täyttänyt ainoan suuremman putsarille johtavan kolon webaston laatikolla, ja ripustanut vielä sen kylkeen sähkökeskuksen. Jälkimmäisen saa sentään puoliksi pois edestä, mutta webasto pitää huolta siitä että koko operaation ajan tulee sormiin lisää taistelunaarmuja ja suodatinta on lähestulkoon mahdotonta saada ulos tai sisään kolhimatta sitä siihen samaiseen webaston koteloon. Lisäksi ilmaputki moottorille päin on vittumaisen muotoinen. UGH olen puhunut. :twisted: :twisted:

Aattelin jatkaa astetta helpommalla operaatiolla ja liimata klubitarran takaikkunan alakulmaan.

Edit: Ehdin jo avautuessa unohtaa että tästä oli kuviakin. :D
Kuva
Suodatinkotelon kansi kuvassa keskellä, vaikkei uskoisi.

Kuva

Kuva
Ihmeen hyvässä kunnossa oli vanha suodatin, jollakulla ollut kärsivällisyyttä, nuo isommat repeämät tulivat irroittaessa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuli kuitenkin ajauduttua moneen muuhunkin kohteeseen tarraa sovitellessa. Ensinnäkin ihailin takapenkiltä käsin sisustan uskomatonta siisteyttä:
Kuva

Kuva
Kuvissa näkyy vaihdekepin edessä webaston ohjauspaneeli, jonka asennus painaa ympäröivän tavarakotelon verhoilumuovin alaosastaan kuprulle, sekä ranetettu aurinkolippa, joka täytyy vaihtaa. Kuski ei myöskään ole vetänyt käsijarrua päälle, aijaijai.

Hieman näkyy massausjälkiä:
Kuva

Tästä päästäänkin sujuvasti B-pilarin verhoiluun, joka repsotti molemmilla puolilla etureunastaan ulkona tiivisteurasta. Pujotin takaisin tiivisteen alle, mutta etureunat heiluvat yläosistaan sen tuntuisina että yläpäässä ei ole mitään kiinnitystä tai se on rikki.
Kuva

Tähän väliin vartin verran erittäin kesäisen päivän ihastelua:
Kuva

Sitten tiivisteiden välissä pujottelevaan autopuhelimen antennipiuhaan, jonka päätin purkaa. Johto kulki kuskin jalkatilasta keskikonsolin ympäri, matkustajan penkin ali, b-pilarin kylkeä ylös, oikean takaoven sisäpuolen ylätiivisteessä c-pilarille jonka poikki kattoverhoilun takareunan alle ja antennille, joka siis on takaikkunan etupuolella keskellä kattoa. Kun en nopeasti keksinyt miten kattoverhoilu irtoaa siitä keskikiinnityspisteestä takaikkunan yläpuolelta mitään rikkomatta, päätin laittaa johtokerän väliaikaisesti takapenkin selkänojan ja c-pilarin väliseen syvennykseen, kun ei pääse helposti tavaratilaankaan porvarimallissa. :D Kuva

Viimeisenä ja vähäisimpänä tarran liimaus. Tuli paria pientä ilmakuplaa lukuunottamatta ihan nätti omaan silmään, sijoitus aika optimaalinen tämänmuotoisilla ikkunapinnoilla.
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nyt on moottoriöljyt vaihdettuna. Automaattiinkin oli tarkoitus eliksiirit vaihtaa mutta moottorin öljynsuodatin oli niin jumissa ja työkalut niin surkeita että vartin hommaan meni tunti ja vartti. Siispä automaatti ohjelmassa huomenna, jos irtoaa samanlainen talliaika kuin tänään.

Melko mustaa tavaraa tuli pihalle, mutta se oli melkolailla odotettavissa kun ei edellisen öljynvaihdon ajankohdasta täyttä varmuutta ole, kilometrejä kun on tullut melko rauhalliseen tahtiin. Laitetaan viä tännekin mittarilukema talteen (ajattelin kyllä alkaa huoltokirjaankin kaikkia tällaisia täyttämään): 243978.

Pohjaakin ehti tutkailemaan tuossa suodatintaistelun tuoksinnassa: ruostetta ei näy edes pintapuoleisena oikein missään, pakoputki on suurelta osin ilmeisen äskettäin vaihdettu (takapöntössä oli vielä tarrakin jäljellä). Moottori on kunnossa, eli pohjastaan hyvin öljytty. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Automaatin öljyt vaihdettu. Suodattimeen ei ollut o-renkaita kun olin hieman väärin niiden paikan ymmärtänyt, ja vanhan suodattimen irtoaminen niin että vanhat renkaat olisivat säilyneet ehjinä vaikutti sen verran epätodennäköiseltä että tyydyttiin käsittelemään suodatin paikallaan paineilmalla. Vanha öljy oli syvänpunaista ja tuoksui/haisi edelleen suunnilleen samalta kuin korvaava kaupasta ostettu. Kolme litraa meni mittatikun perusteella täytellessä, pitää ajella kiertoreittiä töihin ja kattoa siä tartteeko vielä täydentää.

Vanha tuttu eli webaston laatikko oli jälleen tiellä, tällä kertaa vaihteiston öljytikun putken eli öljyntäyttöreiän, mutta naapuritallin focuksenrakentajilta löytyi onneksi äärettömän kätevä iso ruisku kapealla letkulla ja taivutetulla metallipäällä.

Yllättävän suuri vaikutus oli noinkin pienen öljymäärän vaihdolla, nimittäin vaihdot pehmenivät reilusti. Pieniä potkuja selkään ei tule enää missään kohdassa, ja varsinkin 2->3, 3->4 ja päinvastoin siistiytyivät kovasti. Nyt onkin sitten varsinaiset huoltotoimenpiteet hoidettuna hetkeksi, seuraavana ohjelmassa ilmastoinnin (rele/jäätymissuojakytkin/karanneet aineet), keskuslukon (ovien moottorit/lattaliittimet tms.) ja antennin (irronnut tai katkennut ruoto?) korjaus. Lisäksi pitäisi löytää joku joka järjestäisi maalipinnan takaisin ohjekirjan kannen kuvan mallin mukaiseksi. :P
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin