Saab 99 Rallye projekti
vilkkujen vaihto
Toi muuten on luokiteltu isoilla vilkuilla ikäkauteen I, jota tiettävästi aletaan ajamaan ensi vuonna Historic Trophyn yhteydessä. Kansainvälisissä kisoissa, kuten esim. Lahden EM:ssä tuota on ajettu jo pari vuotta.
Jos siis meinaa vain harrastaa niin vilkkujen vaihto ei ole välttämätöntä.
Jos siis meinaa vain harrastaa niin vilkkujen vaihto ei ole välttämätöntä.
"2375"
99 EMS grp 2
99 EMS grp 2
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: vilkkujen vaihto
jar kirjoitti:Toi muuten on luokiteltu isoilla vilkuilla ikäkauteen I, jota tiettävästi aletaan ajamaan ensi vuonna Historic Trophyn yhteydessä. Kansainvälisissä kisoissa, kuten esim. Lahden EM:ssä tuota on ajettu jo pari vuotta.
Jos siis meinaa vain harrastaa niin vilkkujen vaihto ei ole välttämätöntä.
Samaa asiaa juuri eilen mietimme että kannattaako alkaa "vanhentamaan" tuota, tosin vastus on tuossa ikäluokassa kyllä kovempi...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
onko tuohon löytynyt selitystä miten vanne on voinut kuluttaa takajarrusatulaa? onko kuvia kuluneesta satulasta? merkillistä kerta kaikkiaan. alkoi vaan kiinnostamaan kun itse olen jalkapallovanteiden suurkuluttaja...35tkm vuodessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Aivan varmaa selitystä ei ole löytynyt. Vanteisssa ei ollut mitään merkkejä, eikä pitäisikään, sillä vanteen ja jarrusatulan väliin jää hyvin tilaa renkaalle pyöriä. Toisellakin puolella oli jonkin verran kulumaa, muttei niin paljon.lucaf kirjoitti:onko tuohon löytynyt selitystä miten vanne on voinut kuluttaa takajarrusatulaa? onko kuvia kuluneesta satulasta? merkillistä kerta kaikkiaan. alkoi vaan kiinnostamaan kun itse olen jalkapallovanteiden suurkuluttaja...35tkm vuodessa.
Kyseessä on kuitenkin ralliauto, joten olisiko vanteen sisäpuolelle kertynyt niin paljon soraa tms. ainesta, että olisi kuluttanut jarrusatulan pikkuhiljaa? Mene ja tiedä. Seurataan jatkossa tilannetta, kun päästään empiirisiin kokeisiin:)
Kiristän tästä vielä vähän...
Selvästi rakentelukausi on jo alkanut, koska projektien ympärillä on ainakin kirjoitusten perusteella ruvennut tapahtumaan.
Tänään oli tarkoitus viimeistellä oman projektin hitsaukset, mutta suojakaasu loppui jo ennen kuin pääsimme edes aloittamaan. Hitsaukset menee siis ainakin ensiviikkoon.
Moottorin vesivuotoa ei saatukaan viimekerralla tukittua, vaan heti käynnistämisen jälkeen se alkoi taas. Vesi ei vuoda letkun liitoskohdasta vaan moottorin ja letkun välisen välikappaleen juuresta. Pitänee ottaa auki ja tiivistää kunnolla. Vika on saattanut olla jo kauan, koska tätä liitosta meidän aikana ei ole avattu.
Vaikka ei oikein mitään muuta järkevää saatukaan aikaan tällä kertaa niin saatiin ainakin pohja pestyä. Seuraavaksi on tarkoitus maalata pohja uudestaan. Tällä hetkellä se näyttää lähinna reen jalakselta, on sen verran naarmuilla. On Olli (edellinen omistaja) tainnut muutaman kerran tehdä pitkän hypyn ja tasoittaa ojanreunoja;)
Pienestä vesivuodosta huolimatta piti autoa hiukan pihalla kokeilla ja voimavarojen suhteen hymy nousi korviin asti. Sen verran kolisi kivet pohjassa;) Ongelmana vaan tulee olemaan pito, koska tasauspyörästön lukko on vielä työpöydällä, eikä paikallaan. No, se pitää sinne jossakin vaiheessa asentaa. Vakiolaatikkohan meillä vielä on paikallaan, koska kisalaatikosta puuttuu edelleen se ryhmäratas, johon hammaspeikko oli päässyt iskemään.
Tänään oli tarkoitus viimeistellä oman projektin hitsaukset, mutta suojakaasu loppui jo ennen kuin pääsimme edes aloittamaan. Hitsaukset menee siis ainakin ensiviikkoon.
Moottorin vesivuotoa ei saatukaan viimekerralla tukittua, vaan heti käynnistämisen jälkeen se alkoi taas. Vesi ei vuoda letkun liitoskohdasta vaan moottorin ja letkun välisen välikappaleen juuresta. Pitänee ottaa auki ja tiivistää kunnolla. Vika on saattanut olla jo kauan, koska tätä liitosta meidän aikana ei ole avattu.
Vaikka ei oikein mitään muuta järkevää saatukaan aikaan tällä kertaa niin saatiin ainakin pohja pestyä. Seuraavaksi on tarkoitus maalata pohja uudestaan. Tällä hetkellä se näyttää lähinna reen jalakselta, on sen verran naarmuilla. On Olli (edellinen omistaja) tainnut muutaman kerran tehdä pitkän hypyn ja tasoittaa ojanreunoja;)
Pienestä vesivuodosta huolimatta piti autoa hiukan pihalla kokeilla ja voimavarojen suhteen hymy nousi korviin asti. Sen verran kolisi kivet pohjassa;) Ongelmana vaan tulee olemaan pito, koska tasauspyörästön lukko on vielä työpöydällä, eikä paikallaan. No, se pitää sinne jossakin vaiheessa asentaa. Vakiolaatikkohan meillä vielä on paikallaan, koska kisalaatikosta puuttuu edelleen se ryhmäratas, johon hammaspeikko oli päässyt iskemään.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Nyt löytyi "välikappaleellekin" nimi eli se oli vesipumpun kansi, tiivistemassaa väliin niin johan loppui vuoto, eli nyt vedet pysyy koneessaPinis kirjoitti: Moottorin vesivuotoa ei saatukaan viimekerralla tukittua, vaan heti käynnistämisen jälkeen se alkoi taas. Vesi ei vuoda letkun liitoskohdasta vaan moottorin ja letkun välisen välikappaleen juuresta. Pitänee ottaa auki ja tiivistää kunnolla. Vika on saattanut olla jo kauan, koska tätä liitosta meidän aikana ei ole avattu.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Katsastus lähestyy. Pohjaan on nyt hitsattu pari paikkaa ja pohjamaali peittää jo noin puolta pohjaa. Tarkoitus on, että pohjamaali saa päälleen vielä tasaisen valkoisen maalikerroksen.
Pohjapelti oli osittain hiotunut melko ohueksi ehkä hyppysen alastulojen tai tienpengerten hiomana ja siihen kun vielä lisätään ruoste niin reikiähän siitä syntyy. Ehjää peltiäkin piti jonkin verran leikata pois, koska pelti oli tosiaan hieman ohentunut.
Aivan viime metreillä päätimme vielä vaihtaa takapään alatukivarret. Ensin oli tarkoitus vain hio ja maalata ne, mutta kunnollisen puhdistuksen jälkeen karu totuus paljastui. Paremmat on siis vaihdettava tilalle.
Saapa nähdä mitä katsastusmies autostamme tuumaa, kun hurautamme sillä konttorille viikon päästä. Tuossa alapuolella tuoreimmat kuvat. Vilkut lasit vielä puuttuvat, mutta eiköhän nekin saada paikalleen ajoissa.
Pohjapelti oli osittain hiotunut melko ohueksi ehkä hyppysen alastulojen tai tienpengerten hiomana ja siihen kun vielä lisätään ruoste niin reikiähän siitä syntyy. Ehjää peltiäkin piti jonkin verran leikata pois, koska pelti oli tosiaan hieman ohentunut.
Aivan viime metreillä päätimme vielä vaihtaa takapään alatukivarret. Ensin oli tarkoitus vain hio ja maalata ne, mutta kunnollisen puhdistuksen jälkeen karu totuus paljastui. Paremmat on siis vaihdettava tilalle.
Saapa nähdä mitä katsastusmies autostamme tuumaa, kun hurautamme sillä konttorille viikon päästä. Tuossa alapuolella tuoreimmat kuvat. Vilkut lasit vielä puuttuvat, mutta eiköhän nekin saada paikalleen ajoissa.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Viimeisimmät kuvat
Ohessa viimeisimpiä kuvia
Remonttimeininkiä, uudet vilkut ja uusi maski
Etukotelo maalattuna
Takakotelo
Sehän näyttää hienolta....
Raporttia katsastuksesta tulossa, ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa...
Remonttimeininkiä, uudet vilkut ja uusi maski
Etukotelo maalattuna
Takakotelo
Sehän näyttää hienolta....
Raporttia katsastuksesta tulossa, ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Katsastushässäkkää...
Tässä luvattua raporttia katsastuksen ihmeellisestä maailmasta. Eli, lähtökohtana oli että olimme korjanneet kaikki mahdolliset viat mitä mielestämme katsastuksessa oli tarpeellista korjata. Kävimme kaikki valot yms. sähköjutut läpi että toimivat ok eli ei muuta kun konttorille.
Perille päästyämme katsastusmies istui puikkoihin ja alkoi tutkailla autoamme, parkkilukko tuotti alkuun pientä päänvaivaa mutta se toimi lopulta ok. Sisällä hallissa autosta huomattiin kadonneen etuvalot ja syyksi paljastui yllättäen palanut sulake, samoin ajoittain hieman laiskasti toimineet pyyhkijätkin alkoivat onneksi toimia kunnolla, lasin pesijä ei toiminut mutta siihenkin löytyi ratkaisu (toimii paremmin jos letku on kiinni konepellissä).
Takapään remontin osalta ei tullut huomauttamista, tukivarret ym. hilppeet oli ok. Pohjan paikkaus oli ok, vaikka maalaus peitti vasta puolta pohjaa mutta emme sitä kiireessä kerenneet maalata loppuun, tämä on lähinnä kosmeettinen haitta tällä hetkellä.
Etupäähän mentäessä huomattiin että oikean puolen raidetangon päässä oli hieman väljyyttä sekä vasemman puolen laakeri oli hieman löysä. Suurin muutoksen kohde on se, että pakosarjan mahduttamiseksi on pohjassa olevaa palkkia jouduttu poistanmaan n. 25 cm pätkä. Tämä ilmeisesti sen takia koska koria vaihtaessa alkuperäinen kori on ollut EMSin ja vaihdettu kori on GL:n. Emsin tekniikan upottaminen Gl:n koriin on ilmeisesti vaatinut pieniä modifikaatioita, mutta hitsaamme puuttuvan palan paikalleen niin asia on ok. Oikean takajarrun jarrupala oli myös loppu eli se pitää vaihtaa. Lisäksi oikeasta etutukivarresta puuttui yksi mutteri. Nämä oli siis tekniset puutteet mitkä pitää korjata että auto on teknisesti hyväksytty. Eli ei mitään isoja juttuja.
eikä tässä vielä kaikki....
ohimennen tuli puheeksi että auto on poistettu rekisteristä vuonna 1998 ja sillä on kilpailtu viimeksi 2002. Katsastusmies puuttui tähän, että miten tämä on mahdollista koska auto on poistettu rekisteristä ja sillä on kuitenkin kilpailtu 2002 eli onko auto on ollut punakilpinen? Näinhän on ollut koska autolla on ajettu neljä kisaa siirtokilvillä. Katsastusmies ilmoitti että periaatteessa katsatus on turha koska punakilpistä ei hänen mukaansa saa enää takaisin rekisteriin. Tässä vaiheessa olimme molemmat monttu auki että kuinka tämä on mahdollista?? No rekisteröintikatsastus muutettiin lennosta ralliauton katsastukseksi ja se hoidettiin loppuun.
Pois päästyämme tappiomieliala alkoi vallata tiimiämme ja puheissa vilahteli jo kaluston myyminen ja uuden auton ostaminen, koska historicsäännöt estävät kilpailemisen punakilpisenä, A-ryhmään kyllä pääsisimme mukaan mutta se ei ole houkutteleva vaihtoehto koska auton historian tuntien se kuuluu historic kisoihin. Päätimme että emme luovuta ja selvittelemme mahdollisuutta rekisteriin saamiseksi. Otimme yhteyttä auton entiseen omistajaan ja hänen mukaansa vuonna 1998 autoa rekisteristä poistaessan hän oli tiedustellut AKE:lta uudelleenrekisteröinnin mahdollisuutta ja siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Tänään olimme yhteydessä toiseen katsastuskonttoriin ja tilanteen selvitettyämme katsastusmies totesi että asian pitäisi olla ok ja ongelmaa ei pitäisi olla. Olemme kuitenkin vielä huomenna yhteydessä Akeen ja varmistamme että asia on varmasti ok niin voimme jatkaa projektiamme levollisin mielin. Kyllä se siitä!
Perille päästyämme katsastusmies istui puikkoihin ja alkoi tutkailla autoamme, parkkilukko tuotti alkuun pientä päänvaivaa mutta se toimi lopulta ok. Sisällä hallissa autosta huomattiin kadonneen etuvalot ja syyksi paljastui yllättäen palanut sulake, samoin ajoittain hieman laiskasti toimineet pyyhkijätkin alkoivat onneksi toimia kunnolla, lasin pesijä ei toiminut mutta siihenkin löytyi ratkaisu (toimii paremmin jos letku on kiinni konepellissä).
Takapään remontin osalta ei tullut huomauttamista, tukivarret ym. hilppeet oli ok. Pohjan paikkaus oli ok, vaikka maalaus peitti vasta puolta pohjaa mutta emme sitä kiireessä kerenneet maalata loppuun, tämä on lähinnä kosmeettinen haitta tällä hetkellä.
Etupäähän mentäessä huomattiin että oikean puolen raidetangon päässä oli hieman väljyyttä sekä vasemman puolen laakeri oli hieman löysä. Suurin muutoksen kohde on se, että pakosarjan mahduttamiseksi on pohjassa olevaa palkkia jouduttu poistanmaan n. 25 cm pätkä. Tämä ilmeisesti sen takia koska koria vaihtaessa alkuperäinen kori on ollut EMSin ja vaihdettu kori on GL:n. Emsin tekniikan upottaminen Gl:n koriin on ilmeisesti vaatinut pieniä modifikaatioita, mutta hitsaamme puuttuvan palan paikalleen niin asia on ok. Oikean takajarrun jarrupala oli myös loppu eli se pitää vaihtaa. Lisäksi oikeasta etutukivarresta puuttui yksi mutteri. Nämä oli siis tekniset puutteet mitkä pitää korjata että auto on teknisesti hyväksytty. Eli ei mitään isoja juttuja.
eikä tässä vielä kaikki....
ohimennen tuli puheeksi että auto on poistettu rekisteristä vuonna 1998 ja sillä on kilpailtu viimeksi 2002. Katsastusmies puuttui tähän, että miten tämä on mahdollista koska auto on poistettu rekisteristä ja sillä on kuitenkin kilpailtu 2002 eli onko auto on ollut punakilpinen? Näinhän on ollut koska autolla on ajettu neljä kisaa siirtokilvillä. Katsastusmies ilmoitti että periaatteessa katsatus on turha koska punakilpistä ei hänen mukaansa saa enää takaisin rekisteriin. Tässä vaiheessa olimme molemmat monttu auki että kuinka tämä on mahdollista?? No rekisteröintikatsastus muutettiin lennosta ralliauton katsastukseksi ja se hoidettiin loppuun.
Pois päästyämme tappiomieliala alkoi vallata tiimiämme ja puheissa vilahteli jo kaluston myyminen ja uuden auton ostaminen, koska historicsäännöt estävät kilpailemisen punakilpisenä, A-ryhmään kyllä pääsisimme mukaan mutta se ei ole houkutteleva vaihtoehto koska auton historian tuntien se kuuluu historic kisoihin. Päätimme että emme luovuta ja selvittelemme mahdollisuutta rekisteriin saamiseksi. Otimme yhteyttä auton entiseen omistajaan ja hänen mukaansa vuonna 1998 autoa rekisteristä poistaessan hän oli tiedustellut AKE:lta uudelleenrekisteröinnin mahdollisuutta ja siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Tänään olimme yhteydessä toiseen katsastuskonttoriin ja tilanteen selvitettyämme katsastusmies totesi että asian pitäisi olla ok ja ongelmaa ei pitäisi olla. Olemme kuitenkin vielä huomenna yhteydessä Akeen ja varmistamme että asia on varmasti ok niin voimme jatkaa projektiamme levollisin mielin. Kyllä se siitä!
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Kyllähän ralliautossa korkeutta pitää löytyä.Siriam kirjoitti:Komea on mutta korkea!
Tsemppiä leiman saamiseksi, todella ilo katsoa tuplista, joka on taittanut, ja toivottavasti tulee taittamaan rallipolkua vielä monesti. Kyllä tuo on rankan näköinen menopeli.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI