Soitin eilen matkoilta palattuani Sakalle, että mikä kilpien tilanne on. Kuulemma ei ole kuulunut verottajan suunnalta vielä mitään. Kyselin samalla tarkempia tietoja siitä mikä tässä se päällimmäinen ongelma on, niin tarina oli jotakuinkin seuraavanlainen: verotuspäätös on saatu, mutta siinä auto olikin rekisteröity Sakan eikä asiakkaan nimiin. Tämä kuulemma johtui verottajan järjestelmässä olleesta järjestyshäiriöstä, jonka johdosta kuulemma saman päivän tapahtumista seitsemän autoa oli mennyt samalla tavalla väärin verottajan päässä. Tähän piti vaatia verottajalta korjausta, ja vaatimus tuli esittää kirjallisesti ja toimittaa postitse. Tämä posti on siis lähtenyt viikko sitten ja sitten vain odotellaan.
Kun en tarkemmin kysynyt, niin en tiedä olisiko se ongelma Sakalle hyväksyä, että auto rekisteröidään heidän nimiinsä ja sitten myyvät sen kilvitettynä minulle. Nythän siis prosessi on tarkoitus mennä niin että Saka asiamiehenä rekisteröi auton suoraan minun nimiini, ja tässä prosessissa on se ongelma.
Mainitsin sitten noista tarralapuista, että kun ajoluvassa lukee että autoliikkeen esittelykäyttöön, niin voiko ne enää olla voimassa ja saanko varmasti ajaa, kun ei mulla ole heiltä mitään voimassaolevaa koeajolappuakaan näyttää poliisille. Myyjä tarkisti asian heidän myyntipäälliköltään ja soitti takaisin. Ei sanonut suoraan mitään siitä saako nyt ajaa vaiko eikö mutta sanoi että voisin tulla heidän kautta käymään tänään, niin kirjoittavat viiden vuorokauden koeajolapun tänään. Jos sitten viiden vuorokauden sisällä ei ole kilvet kiinniruuvattavissa, niin laitetaan siirtolaput mun nimiin Sakan kustannuksella, ja sitten saa ainakin ajaa.
Vielä kysyin vakuutuksesta ja myyjä vakuutteli, että se on ollut mun nimissä ja voimassa ostopäivästä alkaen. Tarkistin vielä asian Lähitapiolasta, ja sieltä puhelinpalvelusta ilmoittivat, että vakuutus on a-ok, ei kuin kovaa ajoa. Laskua tai vakuutuskirjaa ei ole mulle tullut, eikä vakuutus näy LT:n verkkopalvelussa kuulemma siksi, että rekisteröinti on kesken.
Nyt en sitten tiedä miten tuo viiden vuorokauden ajolupa suhtautuu Riston mainitsemaan kolmen vuorokauden maksimiaikaan, mutta onpahan ainakin joku lappu näyttää viranomaiselle, jos pysäyttävät. Tärkeintä on kuitenkin se, että vakuutus on kunnossa.
Kuukausi vaihtui, niin luin kotona sähkömittarit, mukaanlukien Mitsuun menneen sähkön määrän. Mitsun mittarien nollaamisen ja täyteen tankkaamisen jälkeen sähköä on mennyt 95 kwh ja bensaa ajotietokoneen perusteella kolme litraa. Ajoa kertynyt vajaa 320 km noilla energioilla. Aika paljon sähköä tämä tuntuu vievän, tosin tuon mittauksen läpi on otettu myös kaikki auton esilämmittäminen yms, ja onhan tämä iso ja painava auto. Tällä viikolla ei ole polttomoottori muuten käynnistynyt kertaakaan vaikka ollaan jo perjantaissa. Tosin kaksi päivää auto seisoi paikallaan kun olin matkoilla.
Saappi lähti eilen seuraavan saabistin matkaan, joten nyt on perheessä taas enää yksi käyttöauto, ja Mitsulle avautui paikka autotallissa.
Jos tästä autosta jotain valittamista pitää keksiä, niin muutama ärsyttävä pikkuseikka:
- Sähköinen takaluukku on tosi hidas, eli sen kanssa kannattaa ennakoida kun on tulossa autolle tavaroineen. Kaukkarista luukku aukeamaan ennen kuin lähtee autolle päin, muuten siinä saa seistä ärsyttävän kauan odottelemassa vieressä että luukku aukeaa.
- Keskuslukitus ei suostu lukitsemaan ovia jos takaluukku ei ole vielä kokonaan sulkeutunut. Ja koska luukku on hidas, niin sitä sitten siinä odotellaan ennen kuin kannattaa painaa keskuslukituksen nappia, on se nappi sitten ovessa oleva keyless-nappula tai kaukkarin nappula. Jälleen kannattaa ennakoida sen takaluukun sulkemisen kanssa.
- En ole keksinut saako inforuudusta aloitusnäytöksi mitään muuta kuin navin kartan. Itse en kotikaupungissa sitä tarvitse, ennemmin katselen mieluiten energiankäytön tietoja, jotka on muutaman painalluksen takana. Nyt pitää ne painalluksen tehdä aina kun auton käynnistää uusiksi.
- Kun auto käynnistyy, infonäyttö herää, latailee hetken, esittää varoitustekstin, jota ei saa heti pois ruudulta ja vasta sitten valikot ja nappulat on käytettävissä. Edellä mainitut painallukset siis pitää tehdä vasta jonkin aikaa auton käynnistämisen jälkeen, käytännössä sitten kun jo yleensä ollaan liikkeellä.
- Mittariston ajotietokonenäytön käyttöliittymä on yhdellä napilla. Sitä ei siis voi selata kahteen suuntaan, vaan yhdellä napilla näytössä kiertää luokkaa kahdeksan eri tietoa.
- Varoitustekstit tulee mittariston ajotietokoneen näyttöön, ja niitä ei tunnu saavan välittömästi millään pois ruudulta. Varoitukseksi riittää se, että joku ovista on auki. Jos siis istun autoon ovi auki ja haluan selata nopeasti ajotietokoneelta jonkun tiedon, niin se väkisin toitottaa siinä ruudussa varoitusta avonaisesta ovesta, enkä pääse hakemaan nopeasti haluamaani tietoa. Varoitus tulee myös kun ulkolämpötila laskee kolmeen asteeseen ("possibly icy roads") tai jos pakki on päällä ja takana puolentoista metrin päässä jotain (peruutustutka) yms.
- Regeneroiva jarrutus on pienimmällä tasolla aina kun auton käynnistää, ja samoin se resetoituu aina pienimmälle tasolle, kun vakkari on aktiivisena. Eli startin jälkeen infonäytön lisäksi pitää aina naputella ratin lätkiä muutama kerta, että regeneroiva jarrutus asettuu maksimiin.
Näiden kanssa pärjää, mutta sanoisin että mitä enemmän älyä autoon tulee, sitä muokattavampi sen pitäisi myös olla, jotta käyttäjä voi valita tällaisista jokapäiväisistä asioista mieluisimman toimintatavan. Voihan myös olla, että autossa on älyä enemmän kuin nykyisessä käyttäjässä, enkä vain ole vielä hoksannut, mistä nuo infonäyttöjen typeryydet saisi säädettyä kuntoon