9-3 OG Turbo Jubilee
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Joo täytyypä laittaa. Taisi täällä olla jossain vanhemmassakin threadissa jo sama huomattu että eivät todellakaan ole plug n play vaikka OG kolkki onkin yhteensopivissa ajoneuvoissa listattuna.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Viimein oli aikaa irrotella venttiilikansi. Kaikesta päätellen keväällä 2023 lyöty nippuun orkkistiivisteillä mausteena mustaa silikonia.
Ei ihme että vuoti öljyä vähän sieltä täältä. Sen sijaan iloisena yllätyksenä varsin vähäkarstaisen oloinen yläpää ja nokatkin näyttäisivät olevan oikein nätissä kunnossa kilometreihin nähden.
Ketjuna oli luonnollisesti tarviketta eli BGA:ta, sekin siis toissakeväänä uusittu. Yllätyksekseni myös rattaat olivat uudenkarheat BGA:t, eli vanhat kuluneet rattaat eivät ole selityksenä ketjun kulumiseen vaihtorajalle.
Mitäs vaihtoehtoja tuossa nyt sitten jää, voiko aavistuksen pielessä oleva jako aiheuttaa ketjun nopeaa kulumista? Auto siis toimii hienosti, paitsi että käyntiääni on melko dieselmäinen saksalaisiin insinöörityön taidonnäytteisiin tottuneena.
Perinteiseen tapaan kansipahvi on rytätty etupäästä, eli se täytyy uusia myös. Ei näytä onneksi tässä koneessa olevan niin tuskainen homma kuin noissa saksalaisissa.

Ketjuna oli luonnollisesti tarviketta eli BGA:ta, sekin siis toissakeväänä uusittu. Yllätyksekseni myös rattaat olivat uudenkarheat BGA:t, eli vanhat kuluneet rattaat eivät ole selityksenä ketjun kulumiseen vaihtorajalle.


Perinteiseen tapaan kansipahvi on rytätty etupäästä, eli se täytyy uusia myös. Ei näytä onneksi tässä koneessa olevan niin tuskainen homma kuin noissa saksalaisissa.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Eipä luulisi edes tarvikeketjun noin äkkiseltään venyvän, mutta ehkä se on ollut pitkä jo uutena. Orkkista tilalle, niin tulee siltä osin kuntoon. Lieneekö tasapainoketjua tai sen rattaita vaihdettu..?
Eski
Eski
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
BGA:n jakopääsarja orkkiskiristimellä on omassa femmassa ollut paikoillaan 4vuotta/65tkm eikä vielä rallattele
Tasapainoakselit on deletoitu turhakkeina.

Tasapainoakselit on deletoitu turhakkeina.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Pelkän venttiilikannen irroittamalla ei taida nähdä onko siellä vielä tasapainoketju paikoillaan, ainakaan en itse pystynyt varmaksi sanomaan kun yritin kuikuilla. Deletoiminen on kyllä ollut mielessä, ei näin pienen tilavuuden koneessa vielä tasapainoakseleita tarvita.
Jostain luin että viallinen ketjunkiristinkin voisi aiheuttaa tuota uuden ketjun nopeaa kulumista, mitenköhän tyypillistä tuo lienee?

Jostain luin että viallinen ketjunkiristinkin voisi aiheuttaa tuota uuden ketjun nopeaa kulumista, mitenköhän tyypillistä tuo lienee?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Tarvikemallin ketjunkiristimen muistelen joskus olleen varsin lyhytikäinen keksintö, joten ongelma voi olla myös sillä osastolla...
Eski
Eski
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Joo pitääpä se irrotella seuraavaksi kunhan ensin pyöritän koneen yläkuolokohtaan. En enää kevään irroitukselta muista että oliko kiristin orkkiskamaa Saabin leimoilla vai jotain muuta.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Juu ei näe tasapainoketjua venakopan alta

Eski
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Vielä en ehtinyt konetta pyöritellä, mutta sen sijaan irroitin pakosarjan. Vaihdelaatikkoa lähinnä oleva pinnapultti oli jo aiemmin näyttänyt melko epämääräiseltä, ja pakosarjan tiiviste sen verran rapealta että taitaa olla alkuperäinen. Ja niinhän se oli tietenkin tuo epämääräinen pultti katkaistu lohkon sisään.
No kansi on joka tapauksessa irrotettava pahvin vaihtoa varten niin samallahan tuon nysän sitten poraa pois. Pakosarjan tiiviste ei kuitenkaan ollut vuotanut. Muut pinnapultit lähtivät kohtuullisella vaivalla pois kahden mutterin taktiikkaa hyödyntäen.
Onkos kansipulteista mielipidettä, suosiolla orkkista, vai kannattaako maksaa preemiota esim. ARP:n tuotteista esim. mahdollisesti helpomman kiristysprosessin takia?
Vesipumppu on kaikesta päätellen alkuperäinen, nyt kun se on hyvin näkyvillä niin taitaa olla sekin parasta vaihtaa ettei sitten heti perään porsi.

Onkos kansipulteista mielipidettä, suosiolla orkkista, vai kannattaako maksaa preemiota esim. ARP:n tuotteista esim. mahdollisesti helpomman kiristysprosessin takia?
Vesipumppu on kaikesta päätellen alkuperäinen, nyt kun se on hyvin näkyvillä niin taitaa olla sekin parasta vaihtaa ettei sitten heti perään porsi.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Rykiin laitettiin uudet orkkis kannenpultit, kun piti vuotava pahvi aikanaan vaihtaa. Kertaalleen ne piti avata, kun alakerta tehtiin uusiksi...
Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla, jos ei ole tietoa sen historiasta. Muistaakseni rykiin tuli aikanaan tarvike, kun PCS piti sitä ihan asiallisena ratkaisuna.
Eski
Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla, jos ei ole tietoa sen historiasta. Muistaakseni rykiin tuli aikanaan tarvike, kun PCS piti sitä ihan asiallisena ratkaisuna.
Eski
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Ihan kuin vesipumpun tiivistepinnallakin olisi mustaa silikoonia, olisiko sitten irrotettu joskus ja todettu vielä ehjäksi silloin?
Mikähän kumma siinä muuten on että aina kun näihin tehdään jotain jollain Maken pajalla tjsp. niin kaikki avatut paikat vedetään kiinni ihan helvetin tiukkaan, vaikka oikea momentti olisi jotain todella maltillista? Venttiilikopan torxit nyt esimerkkinä, yhden pultin pää mährääntyi mutta irtosi sentään sekin ehjänä. Joka ainoa avattu pultti laitettu apinan raivolla kiinni vaikka oikea momentti olisi kumitiivisteen kanssa kaiketi jotain n. 15NM. Jakopään kannen T40:set tuntuisivat myös olevan samaan malliin kiinni, jippii.
Piti ihan käydä jo varuilta IKH:sta hakemassa perus Magnumin settiä asiallisemman oloinen torx-kulma-avainlajitelma..
Mikähän kumma siinä muuten on että aina kun näihin tehdään jotain jollain Maken pajalla tjsp. niin kaikki avatut paikat vedetään kiinni ihan helvetin tiukkaan, vaikka oikea momentti olisi jotain todella maltillista? Venttiilikopan torxit nyt esimerkkinä, yhden pultin pää mährääntyi mutta irtosi sentään sekin ehjänä. Joka ainoa avattu pultti laitettu apinan raivolla kiinni vaikka oikea momentti olisi kumitiivisteen kanssa kaiketi jotain n. 15NM. Jakopään kannen T40:set tuntuisivat myös olevan samaan malliin kiinni, jippii.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Ihan Fixus-korjaamollakin väitettiin 10-v sitten päin naamaa, että öljypohja oli ollut halki jo sinne tuodessakin, kun tulee desilitra minuutissa läpi! Sen jälkeen olenkin tehnyt kaiken itse eikä ole tarvinnut yhtään öljypohjaa enää hankkia eikä ole muutakaan rikkoutunut. 25Nm:llä ei myöskään proppu pyöristy. Ammattimainen työnjälki ...

--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Ihan villi veikkaus yrittäen asettautua korjaamon "housuihin":Wespa kirjoitti: ↑Ti Syys 03, 2024 09:45Ihan kuin vesipumpun tiivistepinnallakin olisi mustaa silikoonia, olisiko sitten irrotettu joskus ja todettu vielä ehjäksi silloin?
Mikähän kumma siinä muuten on että aina kun näihin tehdään jotain jollain Maken pajalla tjsp. niin kaikki avatut paikat vedetään kiinni ihan helvetin tiukkaan, vaikka oikea momentti olisi jotain todella maltillista? Venttiilikopan torxit nyt esimerkkinä, yhden pultin pää mährääntyi mutta irtosi sentään sekin ehjänä. Joka ainoa avattu pultti laitettu apinan raivolla kiinni vaikka oikea momentti olisi kumitiivisteen kanssa kaiketi jotain n. 15NM. Jakopään kannen T40:set tuntuisivat myös olevan samaan malliin kiinni, jippii.Piti ihan käydä jo varuilta IKH:sta hakemassa perus Magnumin settiä asiallisemman oloinen torx-kulma-avainlajitelma..
Aika on rahaa ja nämä ovat vanhoja romuja joilla ei ole mitään takuuta. Moniko asiakas on valmis maksamaan siitä ajasta, jonka asentaja joutuisi käyttämään takistaakseen korjaamomanuaalista jokaisen ruuvin kiristysmomentin? Siihen ei toki montaa minuuttia mene ruuvia kohden, mutta äkkiä aikaa kuluu yhteensä aika paljon ja siitä pitäisi laskuttaa. Eli olisiko asiakkaan maksuhalukkuuden puuttesta kyse tässä ilmiössä? Mene ja tiedä. Ehkä siksi asentajat vetäisevät pultit ja ruuvit kiinni näppituntumalla.
Sen olen myös itse huomannut, että korjaamon jäljiltä on jopa pyöränpultitkin kiinni niin, että hirvittää. Ehkä nykyajan asentajille ei ole kunnolla opetettu paljonko voimaa se Newtonmetri oikein on.
Eihän kovinkaan moni autokorjaamo mitään enää nykyään muutenkaan korjaa, vaihtavat vain osia.
Janne
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Jepni. Ammattilaisen näppituntuma on paljon apinanraivoa järkevämpi, mutta pitää löytää se korjaamo jossa on asentajana ammattilainen. Eli sellanen joka on ylpeä hommastaan ja työnsä jäljestä sekä haluaa tehdä asiat oikein ja oppia ne järjelliset (vaikkei sinänsä eksaktit) näppituntumat. Eikä vaan sellanen heppu, joka on töissä täällä.
Suurin osa tulee itekin vedettyä kiinni näppituntumalla eikä momenttiavaimella, mutta silti ne pysyy ajossa kiinni, saa avatessa auki eikä vuoda saumasta. Enkä minä ees oo ammattilainen, mutta silti mielenkiinto järjenkäyttöön on aiheessa olemassa.
Suurin osa tulee itekin vedettyä kiinni näppituntumalla eikä momenttiavaimella, mutta silti ne pysyy ajossa kiinni, saa avatessa auki eikä vuoda saumasta. Enkä minä ees oo ammattilainen, mutta silti mielenkiinto järjenkäyttöön on aiheessa olemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
- Paikkakunta: Raasepori
Re: 9-3 OG Turbo Jubilee
Jos sulla kansi poissa tai lähdössä pois niin silloin voisi olla hyvä hetki kurkata öljynpaineanturin kunto. Sehän on siellä startin ja lohkon välissä imusarjan alla. Omassa sotki imusarjan ja kaasuläpän ympäristön kun alkoi vuotamaan.
900i 2.1 MY92
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2021 Toyota Corolla TS hybrid
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2021 Toyota Corolla TS hybrid