Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

G-mies kirjoitti: Öljypohjakin kävi pois paikoiltaan ja havaintoni mukaan tasapainoakselien ketjupyörä on niin timmissä kunnossa, ettei ketju poistu ainakaan vähään aikaan.
Ei sieltä alakautta taida oikein nähdä muuta kuin sen alimman kampiakselin hammarattaan`? Mulla oli alaratas kunnossa ja ketju kireellä, mutta itse tasapainoakselien rattaa sileitä... noh sulla on varmaan kaikki oK :) Toivotaan että vielä pitkään.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Peinulle vielä, että öljypohjasta ei löytynyt mitään ylimääräistä kun sen pesasin. No, aika näyttää miten tuo kestää.

Ja sitten itse projektiin.

Perjantaina sain aika lailla tehtyä. Auto seisoo pyörillään!! Aamun ensimmäinen homma oli hakea jyrsinterä työkalukaupasta. Kävi nimittäin niin, että Superflexin kallistuksenvakaajan päätytankojen rosteriholkkien sisähalkaisija oli liian pieni, joten jyrsin sitä hieman suuremmaksi. Kyse ei ollut kuin millin kymmenyksestä, mutta juuri sen verran ahdisti, että ei onnistunut ilman jyrsintää. Jyrsinterä maksoi sen verran, että puslien hinta pomppasi... no, onpahan nyt kunnolla paikoillaan.

Sitten vaan koneen päälle polvilleen ja sähköjä laittelemaan. Kaikki liittimet löysivät paikkansa ja sitten imusarjan kimppuun. Hieman tiivistesilikonia orkkistiivisteen kaveriksi ja imusarja kiinni ilman lämpölevyä. Kannessa ja imusarjassa oli hyvin pieniä syöpymiä vesikanavien vieressä, joten ajattelin varmistaa tiiviyden silikonilla. Sitten tyhjäkäyntimoottori ja muita hilppeitä. Akkutelinekin pääsi paikoilleen.

Kokeilin ilmata kytkintä, mutta ainakaan vielä en ole onnistunut. Kai se siitä kun vielä muutaman kerran kokeilee.

Seuraavan kerran menen tallille maanantaina ja toivottavasti siihen mennessä kaverini on saanut otettua katkenneen pakosarjanpultin pois. Saisi laittaa pakosarjan paikoilleen ja viimeistellä projektia käyntikuntoon.

Seuraava tavoite on tosin saada eilisiltana iskenyt kuumeinen flunssa pois. Onneksi viikonloppuna on aikaa sairastaa, arkena olisi ottanut enemmän kupoliin. Mutta palaamme siis asiaan. Kyllä se siitä vielä onnistuu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Eli koeajo suoritettu!!

Tämä päivä alkoi pienellä näpertelyllä ja jatkui isommalla työskentelyllä, kun kaveri sai vihdoin ja viimein sen katkenneen pinnapultinjämän pois pakopuolelta. Sitten olikin vain pakosarjan asennusta, syyläri ja kaikki letkut ym hilppeet paikoilleen. Paljon uutta jäähdytinnestettä ja kannullinen öljyä. Lopuksi akku ja boksi ja käyntiin. Lähti ensi yrittämällä, eikä mitään huolestuttavaa kuulunut.

Koeajolla oli mukavaa... ei viitsinyt kiusata itseään ja autoa, vaan otettiin ihan rauhassa. Vaihteet toimivat, kytkin toimii(sain sen ilmattua vihdoin aamupäivällä) ja ajomukavuus on kohdallaan. Pieni tärinä liikkeellelähdettäessä on havaittavissa, mutta onhan noita uretaanejakin laiteltu.

Huomenna mennään viimeistelemään ja laitetaan pohjamuovit, sisälokarit ym paikoilleen. Sitten pitääkin etsiä kadonneet ajovalot :lol:.

Eli pikkusen vielä ja sitte se on siinä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Elikäs luultavasti 18.päivä saattaapi olla manuaali aero nähtävissä.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Täsä vaiheessa lienee onnittelut paikallaan menestyksellisesti läpiviedystä rojektista! Kelvannee suu messingillä ny painella... menikö muuten vanha tomaatti jatkojalostukseen?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitoksia onnitteluista!

Ei oo ihan viimosen päälle valmis vielä, mutta konehuoneessa on kaikki valmista. Kadonneet ajovalotkin löytyivät Mimmin oivalla avustuksella. Olin yksinkertaisesti unohtanut, että jakoblokiin tulee 4 piuhaa, ei 3 :lol: :oops: . No, piuha kiinni ja kaikki on niinkuin pitääkin.

Tämänpäivän koeajolenkillä testasin cruisen, joka toimii kaikkinensa. Ihmettelin vain, kun 5 vaihde ei mennyt päälle... soitin jo laatikkomestarille ja kyselin missä vika. Olin jo valmis lähtemään Ouluun, kunnes pihamaalla hävisi pakki. Eli kepin yhdystangon liitos oli liian löysällä ja pääsi muuttamaan asentoaan. Sain pihanurmikoiden kautta ajettua auton talliin nokka edellä ja eikun monttuun tarkastamaan tilanne. Sain kepin liitoksen säädettyä uudestaan ja nyt vedin klemmarin riittävän tiukalle ja vaihdekeppi myös tuntui erilaiselta ja jämäkämmältä. Nyt löytyivät koeajossa kaikki vaihteet. Eikun kotia suihkuun ja syömään loput eilisestä metripizzasta.

Illemmalla käväisin kaverin luona ja hieman opetin trioniccia. Aluksi ei oikeen löytynyt niitä 1.25 baria, mutta muutaman vedon jälkeen löytyi ja hyvin vetää. En ole vielä katsonut missä vaiheessa on täydet ahdot pelissä, mutta kyllä sekin jossain vaiheessa tulee tarkistettua.

Loppusuora on siis seuraava... auton kokonaisvaltainen imurointi ja penkkeihin nahkissia. Sitten keskikonsoli ja keskikyynärnoja paikoilleen. Ja niinkuin aina käy, eli aika kultaa muistot. Kaikki *ittumaiset hetket projektin alkuvaiheilta eivät enää paina mielessä. Paljon on tullut opittua tonnarista ja hyvää tietoa onkin. Jos joku kysyy mukaan tekemään vastaavaa hommaa, niin jos paikka ja muutamia hyviä työkaluja löytyy, niin mikä ettei :D. Yksin en kuitenkaan ala tekemään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tasapaino akseli kirjoitti:Elikäs luultavasti 18.päivä saattaapi olla manuaali aero nähtävissä.. :lol:
On ihan varmasti 8) 8) .

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ahtopaine kirjoitti:...menikö muuten vanha tomaatti jatkojalostukseen?
Meni Kuopijon suunnalle varalaatikoksi Griffiniin. Ostaja oli tyytyväinen ostokseensa, tulihan kaupan päälle 6 litraa Mobilin Dexron II öljyä :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yksi tärkeä on muutes vielä tekemättä... Suuret kiitokset projektissa avustaneille!! Kaikkia en varmaan muista mainita, mutta yritetään.

ProCarServicen Riku
MapTunin Freetu ja JP
Partsforsaabs.com
Veljekset Mäntykorpi Kokkolasta
Jon-Hydro Kokkola
Autopurkamo Erikssons
Kokkolan Moottorihiomo
Kokkolan Varaosakeskus
Peso-Auto Kokkola
Työkaluässä Kokkola
Hietaharjun Pentti
Vikströmin Olli
Tyrkön Petri
Ursinin Juha
TD04
Turporuuvi
Mimmi
vtp9k
e0000333
Anders
oma sisko
Maria(ihmeen hyvä sietokyky, kun ukko pusaa autoaan... :D)

Listaa päivitetään, jos muisti on pätkäissyt.

Matti

edit: unohtuihan sieltä
Viimeksi muokannut G-mies, Ke Kesä 07, 2006 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

G-mies kirjoitti:...
Maria(ihmeen hyvä sietokyky, kun ukko pusaa autoaan... :D)
...

Matti
Heh, meillä emännän pinna loppui yhteen n. parin kuukauden mittaiseen "kokopäiväprojektiin". Nykyään en "saa" enään leikkiä Saabien kanssa kun kaksi päivää viikossa, joista vain toinen viikonloppuna :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, onneksi tuossa oli asennuksessa sen verran vastoinkäymisiä välillä, että oli itsellekin terveellistä ottaa lomaa projektista ja viettää tämä aika paremman puoliskon kanssa ja oltiinhan me yksi viikko Lontoossa lomailemassa tuossa kaiken kiireen keskellä. Kaikki hyvin siis :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Onnittelut !!!
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onnittelut vaan ja hattua pitää nostaa, että alkaa tuommoiseen.

Meillä vaimo hyväksyy autojen rassailut varsinkin, jos otan pojan mukaan. Ja yleensä käy niin, että aikansa värkättyään poika lähtee sisälle :D Tosin ennen sitä mulla on käynyt pinna miljoona kertaa kireällä.

P.S. Vinttiä purkaessa otin pojan mukaan. Viiden minuutin päästä poika tokaisi "mä meen pois täältä". No, enpä uskonut sen siellä kauaa olevan, kun tiesin, että tänään piestään irti vanhat koolaukset :lol:

Ja nyt se tuossa kikkailee supaministereoiden kanssa ja on polleaa poikaa. Korjasi muka noi sterkat :lol: Ja nyt kuuluu musiikkia :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vielä pitäisi jaksaa käyttää auto dynossa, jotta näkee toimiiko kaikki muutokset odotetulla tavalla. Tähän mennessä ajokokemukset ovat positiiviset, tehoa on mukavasti ja se tuntuu ohituksissa. Viitonen on todella pitkä vaihde ja sen myötä kulutuskin on tippunut odotetusti. Pitäisi laittaa viimeiset peitenapit paikoilleen, mutta odottava hifiasennus taitaa jättää viimeistelyn tuonnemmaksi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

G-mies kirjoitti:Pitäisi laittaa viimeiset peitenapit paikoilleen, mutta odottava hifiasennus taitaa jättää viimeistelyn tuonnemmaksi.

Matti
Sama täällä, kun en ole tuohon Turboon löytänyt peitenappeja hattuhyllyssä oleviin 6x9-kajarien reikiin :lol: Ei vainen, rommarilta pitäisi käydä katselemassa löytyykö reiätöntä tai sitten ne stereot vaan laitettava.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin