Kas näin, Italia on lusittu ja taas pääsee oikeiden asioiden pariin, eli ropaamaan "normaalien" ihmisten mielestä paalituomion ansaitsevaa Saabia
Kuten ehkä muistanette, niin käyntiongelmat jäi viime vuonna ratkomatta. Vuoden paussi teki näemmä pirun hyvää, tämä projekti-Saab on tällä päivämäärällä katsastettu liikennekelpoiseksi Suomen maanteille. Toki mykkäkoulua pitänyt töötti ja kulunut tuulilasi pitää ehjätä, näistä tuli merkinnät otteeseen.
Yli vuoden seisonnan jälkeen (ulkona) sisusta oli aika karussa kunnossa. Wurth Pineline tehopesua, muutama tunti hinkkausta ja perusteellinen tuuletus. Nyt kabiinissa vallitsee suloinen mäntymetsien odööri
Lisäksi voitaneen todeta, että talven suolapaskan läpi kahlaaminen käy enemm'n satkun korille kuin vuoden seisottaminen. Akun kiinnityksen hitsaamista takakonttiin lukuunottamatta vehje meni katsastuksesta läpi ilman hitsaamisia. Aiempina vuosina (talviajossa) näin ei ole ollut.
Ensikäynnistys yli vuoden jälkeen oli suorastaan lapsellisen helppo: bensasuodattimen liitoksen avaamalla ja hyppylangalla bensapumpun releen korvaamalla varmistin, että bensa tulee ainakin suttarille asti. Sitten liitos kiinni, hyppylanka n. 10sek paikallaan että putket täyttyy, bensapumpun rele paikalleen ja avainta virtalukkoon. Heti hörähti ja sammui samoin tein. Jo neljännellä yrityksellä jäi käymään ja tikkasi kuin ompelukone, tosin tyhjäkäynti oli n. 2000rpm...
Pienimuotoisen operaation jälkeen sain katiskan käymään niin kuin pitääkin. Käyntiongelmat johtui lähinnä yliherkistä NGK tulpista, liian rikkaasta seoksesta ja häröilleestä tyhjäkäyntiventtiilistä. Eli pommi poltti kylmänä (uudetkin) NGK tulpat n. 10 sekunnissa, koska seos oli liian rikas. Kun ruuvasin soseen laihemmalle, usein tyhjäkäynti hävisi tai oli 2000rpm. No se taas johtui täysin mielivaltaisesti auki/ kiinni jumittelevasta TK venttiilistä (lisäilmaluistiko se nyt oli K-jet slangilla). Toisesta og-satkusta TK-vena lainaan, rikastakin seosta foorumin mukaan kestävät (Nippon) Denso W22EPU tulpat ja sosetta n. varttikierros laihemmalle --> toimii ku junan vessa.
Sitten menikin pari päivää omia, hirveen kiireen ja sohlauksen aiheuttamia, soosintoja tai ranetuksia korjaillessa ja Saab alkoi olemaan katsastuskunnossa. Toimimaton nopeusmittari johtui siitä, että vaijeri oli irti mittariston päästä. Tehostinpumpun vuotoa metsästin pitkään --> yksi löysä liitos löytyi jolla tehostin EHKÄ vihdoin tiivistyi, ehkä ei. Ainakin 50km matkalla ei havaittavaa vajumaa säiliössä (vuoti SEULANA aiemmin). Syylärin vuoto on melko vähäinen / olematon, seurailen tilannetta. Lisäksi piti kasailla sisusta kunnolla, suojailla akkukaapelia välillä takakontti-starttimoottori, tehdä akulle edes jonkinmoinen kiinnitys takakonttiin jne.
Nythän tuo on siis täysin vakio, lukuunottamatta tonnarin IC:tä. Aiempi "kiinnitys" oli siis letkujen varassa, nyt on oikeen upeet kiinnitysraudat ja kaikki. Ja accumulator tosiaan takloosterissa.
On se upee, IC-asennuksesta ei näy kuin pari mutkaa alanurkissa (nekin aitoja SAAB tuotteita, eli 2.3T tonnarista) ja lohkolämppärin tökkeli pitäs varmaan laitella jollain muulla kuin nippusiteellä kiinni:
Kiinnitysrauta IC:lle, yläpää on täysin vapaana, mutta on pirun jämäkkä noillakin (3mm rautaa nuo "kulmat"). Nuo raudat sai hyvin kiinni aiemmin puskurin alalipan kiinnityksen paikkaa toimittaneisiin reikiin:
Konehuoneen "ei kuulu vakiojoukkoon" osasto, eli upee käsin tehty (in Finland) daunpaippi, jossa lambdan paikka (lambdana original Biltema 3-johtoinen), sekä pakosarjassa ykköspytyn kanavassa EGT:n anturi. EGT-anturin sijoitus on huono, se tarttis saada tuohon ihan vähän ennen turboa, mutta anturin piuhan lyhyys askarrutti kun porasin reikää pakosarjaan,tiukoilla on nytkin, ehköä riittäisi "kunnon paikkaan", ehkä ei. Nyt tuo ei tosiaan mittaa kuin ykköspytyn sielunelämää, mutta lienee tyhjää parempi..
Siinä vielä outputti screenien sijoitus. Kunnon race-henkeen kuuluvasti kaksipuolisella voimateipillä kojelaudassa
Takaloosterissa jalkatilan matto? Mit vit...?
Njaa, akkuhan se siellä luuraa...Joo, kiinnitys ei ole kovin pro (kukkalaatikoiden parvekekiinnitysraudasta lainattu), mutta pitää patterin jämäkästi paikallaan. Jalkatilamatto (ruuvattu kolmella ruuvilla takakontin vanerilevyyn siten, että miinuskaapelin saa esille ilman väkivaltaa)) estää isommat oikosulut, jos loosterissa on vino pino sähköä johtavaa stuffia kyydissä...
Jepa, eli pommi VIHDOIN toimii manuaalina, edes auttavasti. Tuo vaparin kytkin (lue aiemmat postaukset) ei kestä edes noita vakiopaineita. 3-5 vaihteilla luistaa hivenen, jos antaa kunnolla kuormaa, saattoi myös kakkosella vähän luistaa (ajanut vasta ~60km tuolla toimivalla setupilla). Tästä ikäväköstä "sulakkeesta" huolimatta voi sanoa, että tuolla "front mount IC:llä" vetoja on enemmän kuin yhdessäkään ajamassani originaali T8 saabissa. Tänään, kesän ehkä toistaiseksi kuumimpana hellepäivänä ja tankissa olleesta 95E:stä huolimatta, ei ollut puhettakaan nakutuksesta. Jopa heti katsastuksen ja Järvenpään "kaupunki"pyörityksen jälkeen (katsastuksessa mm. 10-15min tyhjäkäyntiä putkeen jne) pukkasi turbo/APC mittarin mukaan täydet paineet (punaisen rajalle) aina 5000rpm asti, noin tasaiasta ahtamista en K-Jet turbolta ole toistaiseksi nähnyt. Pitänee päivittää kytkimeen ainakin turbon paineasetelma, että pystyy edes nuo vaki-paineet hyödyntämään, katsellaan sitten paineiden nostoja. Tolla tonnarin, keulalle "ensimmäiseksi" asennetulla kuulerilla uskoisin kuitenkin olevan potentiaalia helposti tuonne 200-250hv asti. Erittäin kannattava sijoitus, etenkin jos sattuu omaamaan T8:n, jossa ei kuuleria ole laisinkaan. Hintaluokka lienee nykyisin n. 50-100€.