900T8A vm. 1984 (upd., 21.08. 2009, ranereissing v1.x plans)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900T8A vm. 1984 (update 16.05., pitkäaikaisvarastointimode)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo ohjauspaine pitää olla toleranssissa, tai muuten et saa vekotinta pelaamaan normaaleissa käyttöolosuhteissa (tarkoittaa, että kylmänä/kuumana/kaasupohjassa/osakaasulla). Kokemusta on kahden t8:n perusteella. Kaivelin seuraavat tiedot täältä klubifoorumilta etsi-toiminnon avulla:

Ohjauspaine lämmin moottori: 3,4 - 3,8 bar Turbo + muut

Ohjauspaine täyskuormituksella, lämmin moottori, ahtopaine > 0,4 bar: 2,3 - 2,8 bar Turbo

ps. päästöarvot eivät liity ohjauspaineeseen suoraan, koska virheellinen ohjauspaine voidaan aina kompensoida tyhjäkäynnillä siitä seosruuvista ja saadaan päästölappuun hyvät lukemat. Pitää vaan muistaa yksi tärkeä asia. Eihän sillä autolla ajeta tyhjäkäynnillä, vaan kierrosluvut on 2-3x isommat pelkästään maantieajossa. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 16.05., pitkäaikaisvarastointimode)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kas näin, Italia on lusittu ja taas pääsee oikeiden asioiden pariin, eli ropaamaan "normaalien" ihmisten mielestä paalituomion ansaitsevaa Saabia :D

Kuten ehkä muistanette, niin käyntiongelmat jäi viime vuonna ratkomatta. Vuoden paussi teki näemmä pirun hyvää, tämä projekti-Saab on tällä päivämäärällä katsastettu liikennekelpoiseksi Suomen maanteille. Toki mykkäkoulua pitänyt töötti ja kulunut tuulilasi pitää ehjätä, näistä tuli merkinnät otteeseen.

Yli vuoden seisonnan jälkeen (ulkona) sisusta oli aika karussa kunnossa. Wurth Pineline tehopesua, muutama tunti hinkkausta ja perusteellinen tuuletus. Nyt kabiinissa vallitsee suloinen mäntymetsien odööri :)

Lisäksi voitaneen todeta, että talven suolapaskan läpi kahlaaminen käy enemm'n satkun korille kuin vuoden seisottaminen. Akun kiinnityksen hitsaamista takakonttiin lukuunottamatta vehje meni katsastuksesta läpi ilman hitsaamisia. Aiempina vuosina (talviajossa) näin ei ole ollut.

Ensikäynnistys yli vuoden jälkeen oli suorastaan lapsellisen helppo: bensasuodattimen liitoksen avaamalla ja hyppylangalla bensapumpun releen korvaamalla varmistin, että bensa tulee ainakin suttarille asti. Sitten liitos kiinni, hyppylanka n. 10sek paikallaan että putket täyttyy, bensapumpun rele paikalleen ja avainta virtalukkoon. Heti hörähti ja sammui samoin tein. Jo neljännellä yrityksellä jäi käymään ja tikkasi kuin ompelukone, tosin tyhjäkäynti oli n. 2000rpm...

Pienimuotoisen operaation jälkeen sain katiskan käymään niin kuin pitääkin. Käyntiongelmat johtui lähinnä yliherkistä NGK tulpista, liian rikkaasta seoksesta ja häröilleestä tyhjäkäyntiventtiilistä. Eli pommi poltti kylmänä (uudetkin) NGK tulpat n. 10 sekunnissa, koska seos oli liian rikas. Kun ruuvasin soseen laihemmalle, usein tyhjäkäynti hävisi tai oli 2000rpm. No se taas johtui täysin mielivaltaisesti auki/ kiinni jumittelevasta TK venttiilistä (lisäilmaluistiko se nyt oli K-jet slangilla). Toisesta og-satkusta TK-vena lainaan, rikastakin seosta foorumin mukaan kestävät (Nippon) Denso W22EPU tulpat ja sosetta n. varttikierros laihemmalle --> toimii ku junan vessa.

Sitten menikin pari päivää omia, hirveen kiireen ja sohlauksen aiheuttamia, soosintoja tai ranetuksia korjaillessa ja Saab alkoi olemaan katsastuskunnossa. Toimimaton nopeusmittari johtui siitä, että vaijeri oli irti mittariston päästä. Tehostinpumpun vuotoa metsästin pitkään --> yksi löysä liitos löytyi jolla tehostin EHKÄ vihdoin tiivistyi, ehkä ei. Ainakin 50km matkalla ei havaittavaa vajumaa säiliössä (vuoti SEULANA aiemmin). Syylärin vuoto on melko vähäinen / olematon, seurailen tilannetta. Lisäksi piti kasailla sisusta kunnolla, suojailla akkukaapelia välillä takakontti-starttimoottori, tehdä akulle edes jonkinmoinen kiinnitys takakonttiin jne.

Nythän tuo on siis täysin vakio, lukuunottamatta tonnarin IC:tä. Aiempi "kiinnitys" oli siis letkujen varassa, nyt on oikeen upeet kiinnitysraudat ja kaikki. Ja accumulator tosiaan takloosterissa.
On se upee, IC-asennuksesta ei näy kuin pari mutkaa alanurkissa (nekin aitoja SAAB tuotteita, eli 2.3T tonnarista) ja lohkolämppärin tökkeli pitäs varmaan laitella jollain muulla kuin nippusiteellä kiinni:
Kuva

Kiinnitysrauta IC:lle, yläpää on täysin vapaana, mutta on pirun jämäkkä noillakin (3mm rautaa nuo "kulmat"). Nuo raudat sai hyvin kiinni aiemmin puskurin alalipan kiinnityksen paikkaa toimittaneisiin reikiin:
Kuva

Konehuoneen "ei kuulu vakiojoukkoon" osasto, eli upee käsin tehty (in Finland) daunpaippi, jossa lambdan paikka (lambdana original Biltema 3-johtoinen), sekä pakosarjassa ykköspytyn kanavassa EGT:n anturi. EGT-anturin sijoitus on huono, se tarttis saada tuohon ihan vähän ennen turboa, mutta anturin piuhan lyhyys askarrutti kun porasin reikää pakosarjaan,tiukoilla on nytkin, ehköä riittäisi "kunnon paikkaan", ehkä ei. Nyt tuo ei tosiaan mittaa kuin ykköspytyn sielunelämää, mutta lienee tyhjää parempi..
Kuva

Siinä vielä outputti screenien sijoitus. Kunnon race-henkeen kuuluvasti kaksipuolisella voimateipillä kojelaudassa :mrgreen:
Kuva

Takaloosterissa jalkatilan matto? Mit vit...?
Kuva

Njaa, akkuhan se siellä luuraa...Joo, kiinnitys ei ole kovin pro (kukkalaatikoiden parvekekiinnitysraudasta lainattu), mutta pitää patterin jämäkästi paikallaan. Jalkatilamatto (ruuvattu kolmella ruuvilla takakontin vanerilevyyn siten, että miinuskaapelin saa esille ilman väkivaltaa)) estää isommat oikosulut, jos loosterissa on vino pino sähköä johtavaa stuffia kyydissä...
Kuva

Jepa, eli pommi VIHDOIN toimii manuaalina, edes auttavasti. Tuo vaparin kytkin (lue aiemmat postaukset) ei kestä edes noita vakiopaineita. 3-5 vaihteilla luistaa hivenen, jos antaa kunnolla kuormaa, saattoi myös kakkosella vähän luistaa (ajanut vasta ~60km tuolla toimivalla setupilla). Tästä ikäväköstä "sulakkeesta" huolimatta voi sanoa, että tuolla "front mount IC:llä" vetoja on enemmän kuin yhdessäkään ajamassani originaali T8 saabissa. Tänään, kesän ehkä toistaiseksi kuumimpana hellepäivänä ja tankissa olleesta 95E:stä huolimatta, ei ollut puhettakaan nakutuksesta. Jopa heti katsastuksen ja Järvenpään "kaupunki"pyörityksen jälkeen (katsastuksessa mm. 10-15min tyhjäkäyntiä putkeen jne) pukkasi turbo/APC mittarin mukaan täydet paineet (punaisen rajalle) aina 5000rpm asti, noin tasaiasta ahtamista en K-Jet turbolta ole toistaiseksi nähnyt. Pitänee päivittää kytkimeen ainakin turbon paineasetelma, että pystyy edes nuo vaki-paineet hyödyntämään, katsellaan sitten paineiden nostoja. Tolla tonnarin, keulalle "ensimmäiseksi" asennetulla kuulerilla uskoisin kuitenkin olevan potentiaalia helposti tuonne 200-250hv asti. Erittäin kannattava sijoitus, etenkin jos sattuu omaamaan T8:n, jossa ei kuuleria ole laisinkaan. Hintaluokka lienee nykyisin n. 50-100€.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 16.07.2009, kytkin & ranetusta)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, eli siis ei oikein pitänyt tuo vaparin kytkinsetti edes vakioahdoilla, joten uusi ja pitävämpi turbon kytkin oli pajoitettava paikoilleen. Meni totaalisesti hermo kaikenmaailman vaijerivirityksiin pulatessa sitä vaparin kytkintä hitoille, joten silpasin rälläkällä paineasetelmasta kynsijouset karusti vaan poikki. Näin tulen vastakin toimimaan mikäli asetelmaa ei pidä käyttää uudelleen, hiton paljon nopeampaa ja mukavampaa kuin yrittää kaikenmaailman jarruputkiranetuksilla yms. pitää kytkintä kasassa.

Kyllähän noissa 8 venttiilisen kytkimissä niukasti havaittava ero on ainakin levyn koon suhteen turbo vs vapari... :roll:
Kuva

Jep, alkoi pitoa löytymään kun sai asiallisen kytkimen (Luk oli merkiltään).

Sitten olikin jo korkea aika alkaa turaamaan APC-boksia :mrgreen:
900aero.comin ohjeita noudattaen vaihtu R42 piuhaan ja R40 1200ohm vastukseen (ohjeessa toki speksattu 1300ohm, mutta sellasta ei ollut Bebekin valikoimissa). Maksimiahdot ei juurikaan noussut pienemmillä vaihteilla, koska en koskenut potikoihin ollenkaan, mutta nelosella tuntuu pukkaavan melkein punaisen puoleenväliin. Vitosella ei ole tullut kunnolla kiihdyteltyä...
Sen sijaan APC:n todella ärsyttävä piirre, eli korkeammilla kierroksilla lehmänhäntänä hiipuvat ahdot, on käytännössä kokonaan eliminoitu 8) Nyt ei enään meno hyydy 4500rpm kohdilla, päinvastoin, saapotin "hyökkää" rundit tappiin asti aggressiivisesti. Tuommoinen tuon lahnan pitäisi olla ihan vakionakin
Näin siis vakiona:
Kuva

Ja näin ranestagetettuna:
Kuva

EGT mittari tiesi kertoa about sadan asteen noususta pakolämmöissä stage vs vakio. Nyt nousee pakolämmöt n. 920 asteeseen, jos vedättää hieman pidempään. Aika odotettava efekti.
Videon kertomaa...
EGT vakiona:
http://www.youtube.com/watch?v=FH4WdpLEcVM

Ja EGT stögitettynä (sama suljetun moottoriradan pätkä kummassakin videossa :wink: )
http://www.youtube.com/watch?v=AX2I8L-Fr0Q

Eli mikäli mielii vielä kovempia ahtoja saada yläkierroksilla, niin pitänee saada lisää soppaa koneeseen jostain. Ei kovin paljoa enempää kehtais noita pakolämpöjä tuosta nostaa. Ensimmäisenä kokeilulistalla lienee koittaa mitä kylmäkäynnistyssuutin saisi lisärikastimena aikaan...K-jetin "syötön" lisäys tietty toinen, mutta miten mahtaa sitten "arkiajo" onnistua? Nooh, kattellaan ja ranetellaan hiljalleen lisää 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 29.07.2009, k-jet vääntöä...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rojektipommi on ollut nyt ihan arkikäyttiksenä (traktorin rinnalla) ja eihän se ole oikeastaan toiminut kunnolla ollenkaan. Kylmänä on käytös ollut huonon ja toivottoman rajamailla, lämpimänä siedettävän ja ärsyttävän tienoilla, sekä kulutus huidellut jossain ilmasto-ystävällisissä 15-20l/100km lukemissa :mrgreen:

Viime updaten jälkeen on asennettu uusi tuulilasi (katsastusmiehen vienosta pyynnöstä), sekä koitettu vimmalla saada pommi toimimaan kunnolla. Ensin irrotin (taas) määräjakajan ja putsasin sen vimosen päälle huolella, myös ruiskuputkien lähdöissä olevat pienepienet "suodattimet" kaivoin ulos ja huuhtelin hiekat sun muut pois. Toimenpiteen vaikutus? Käynti huononi ehkä entisestään, vaikka yritti millä seoksilla... :)
Noh, sitten varaston perukoilta toinen ohjauspainesäädin kokeiluun (taas), lopputulemana pienen säädön jälkeen lämpimänä ihan jees. Seuraavana aamuna meinasi tukehtua alkuunsa ja kävi sitten ehkä hikiseen kahdella työmatkan ensimmäiset ~5km. Lämmettyään alkoi jotenkin toimimaan, mitä nyt nyki selvästi. Kotiapäin iltapäivällä lähtiessä sai sahata pari piiiiitkää sahausta ennen kuin pärähti käymään.

Kotia päästyäni turasin painemittarin kiinni ruiskuputken ja suuttimen väliin, kun tyhjäkäyntikin aaltoili selvästi. Kas kummaa, paine linjassa hyppi satunnaisesti n. barin verran. Ropasin bensapumpun kannen auki loosterista ja kyllä, pumpusta kuului ihme kurahduksia välillä. Tuohan on siis likimain "aina" oireillut tyhjemmällä tankilla siten, että pätkii mutkissa, jos kanttailee "urheilullisesti", eli jotain hämärää pumppusydeemissä / tankissa (imukaukalo?) on ollut.

Onneksi noita raatoja on piha pullollaan, joten -85 iivarista tankki pumppuineen irti ja rojektiruoskaan kiinni. Lisäksi vielä se "paremmin" toiminut ohjauspainesäädin paikalleen ja ruuvasin seosta vielä jonninverran laihemmalle. Kyllä, käytös ainakin lämpimänä oli oivaa, mutta niin se oli ollut monasti ennenkin...
Jännityksellä tänä aamuna pommi käyntiin...silkinpehmeää tyhjäkäyntiä @ 1000rpm ja muutekin hienosti toimi alusta asti kylmänä ja hieman lämmettyäänkin. Vihdoin :D
Toki tuli huomattua, että jakajan alipainesäätimen letkuun kun puhaltaa tai imee, niin läpihän se ilma tulee kumpaankin suuntaan? Tämän topikin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&p=556075 mukaan siis ilmeisesti rikkihän se on? Motonjetissä uusi turbon alipainesäädin on vähän turhan tyyris (oliko jotain 140€), joten pitänee laittaa ehjä käytetty hakuun. Ehkä sillä tuo kulutuskin asettuisi hieman fiksumpiin lukemiin. Samoin muuten tuon iivari jakajan alipainesäädin päästi ilmat ihan kumpaankin suuntaan....Siihen ei sentään säädin maksa kuin parisen kymppiä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 29.07.2009, k-jet vääntöä...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jees, tämä Rane-reissing saappi on terrorisoinut Itä-Uudenmaan teitä arkikäyttiksenä nyt ilman suurempia ongelmia. Pienempiä ongelmia onkin sitten piisannut :lol:
Ehjä aliapainesäädin tuli vaihdettua (kiitoksia vaan tästä harvinaisesta osasta pitkin hampain luopumaan suostuneelle saabistille!) ja sytkä katseltua millimetrin kymmenesosien tarkkuudella 20asteeseen @2000rpm. Kyllähän tuo pintakaasulla hieman herkemmän oloiseksi tuli, mutta muuten ei mainittavampaa parannusta. Kulutus on vaihdellut ehjällä säätimellä 11,5 - 13,5 l / 100km, mikä on nyt vaan on liikaa.
Kylmänä ei oikein ensimmäiseen viiteen kilometriin kestä vedättää (rykii), mutta lämmettyään toimii OK, mitä nyt arpoo ahtojen kanssa (ahtaa, peruspaineet, ahtaa, peruspaineet, ahtaa jne.). Vika EI ole ranetetussa boksissa (testattu vakioboksilla, samat sutinat) Samoin kuumalla koneella jos tekee pikaisen pysähdyksen jossain ja jatkaa ajoa muutaman minuutin päästä, niin tyhjäkäynti on hukassa hetken aikaa. Lyhyen ajon jälkeen taas löytyy tyhjäkäyntikin. Pieniä, mutta ärsyttäviä featureita, etenkin tuo ahtoarpominen, sillä kun paineet sattuu nousemaan, on tuo rane-APC-boksilla, vaparin enskalla (varmaan #5) ja likimain kelvollisella IC:llä todella pirtsakka menijä. Lisäbonuksena tietysti laatikko huutaa sutena nelosella ja vitosella, joten sekin mennee vaihtoon.

Tulevauisuudessa edition 1.x tulee sisältämään näreikköön nakatun K-Jetin. Eli ideana on tässä syksyn & talven aikana pistää auto seisontaan ja ruuvailla tohon T8 mottiin LH-jet 2.2 kiinni. Moottoria tai edes sylinterikantta en rupea mihinkään naputtavilla hydr.nostajilla ja rohisevalla jakopäällä ( :wink: ) varustettuun T16 malliin vaihtamaan, vaan tuo hianosti purputtava 8-tappinen pidetään pellin alla, mutta ruiskusta tulee "älymalli" tuon Boschin kautta historian paskimman keksinnön (K-Jet) tilalle...
Kuten tässä "rojektissa" aiemminkin, kaikki thyninki pitää tietysti saada halvalla tai ilmaiseksi :D
Kunhan ruisku on vaihdettu toimivaan, niin sitten otetaan Mitsusta kaikki irti mitä löytyy :mrgreen: Tämä rojektikohde on siis pikkuhiljaa valumassa käyttöpelistä puhtaaksi ranetus...eiku harrastuskohteeksi, joka on vuodessa tsäkällä kuukauden tai kaksi liikenteessä ja lopun aikaa porsineena / ranetettavana / thyynattavana :)
Liikennekäytöstä poisto suoritettaneen syyskuun alussa, joten tarina jatkuu...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin