9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pari kertaa pyörittänyt ja tutkinut lähinnä nestevuotoja, ne taitaa nyt olla suurinpiirtein kunnossa. Pitää yrittää viikonloppuna testailla lisää miten auto pelaa ja mitä vikoja löytyy.
Nyt ollut reilun kuukauden testattavana käyttöautona. Öljyä vuotaa jonkin verran, taitaa olla öljynpaluulaippa kiero ja öljynjäähdyttimen letkujen nipat taitavat pohjata öljynsuodattimenjalassa.
Samalla pitäisi testata tuo canusb+vems kytkennät että miten toimivat tietokoneen kanssa yhteen ja ruveta sitä softaa tutkimaan...
Canusb:lla on saanut leikkiä ihan jonkin verran, tyhjäkäynti ja kylmästartti aiheuttavat jonkin verran päänvaivaa. Mapin porsimisenkin huomasi canusb:lla ja samoin lämpömittarin kalibroinnissa/vian selvittämisessä oli siitä apua eli ei ihan turha kapistus.

Lattialla odottaisi uusi kytkinlevy ja Sachs SRE paineasetelma, eivät ole vielä paikoilleen hypänneet. Nuo kun saisin kiinni niin voisi tehdä hieman rivakampia testejä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Öljyä vuotaa jonkin verran, taitaa olla öljynpaluulaippa kiero
Uusi laippa ostettu holysmoke foorumin kautta, uusi laserleipattu rosterinen laippa 6€ - mieluummin tuo kun rupeaa itse väkertämään.

Tuolta näyttäisi kytkin, ollut varmaan kuukauden lattialla. Kyseessä siis Aeron vakiolevy ja Sachs SRE paineasetelma. Jos se tästä pikkuhiljaa löytäisi paikoilleen...
Kuva

Elkpartsilta tilasin koneen/lootan kiinnitykseen puslat. Sampopankin elektronikin näky toimivan maksuvälineenä ja tulivat osat parissa päivässä.
Kuva

Akun värkkäsin konttiin niin saa konehuoneeseen lisää tilaa jos sattuu tarvitsemaan.
-Lokariin maadoitin konehuoleen puolelta, plussa johdot rautalangalla nippuun 50mm^2 kaapelin kanssa ja juottaen liitos ja kutistetta päälle.
- Läpivienti orkkis kumista polkimien luota josta näin "uudessa" ei tule muita johtoja.
-Listojen alta sopii noinkin iso kaapeli vielä.
- Kontiin tein ruman lootan ja kylkeen laitoin vanhoista popeista jääneen 160A automaattisulakkeen.
-Huom. kontin pohjasta ei saanut kunnon maata siitä vararenkaan pultista joten sitä ei kannata käyttää! (luulin eka että sulake paloi startatessa mutta ei vaan saanut tarpeeksi maita)
-Tein itselle uuden maadoituksen kontin laitaan.

Kuva

Tuolla muutamia lisäkuvia aiheesta:
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... SREPuslat#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

j0ne kirjoitti:
Öljyä vuotaa jonkin verran, taitaa olla öljynpaluulaippa kiero
Uusi laippa ostettu holysmoke foorumin kautta, uusi laserleipattu rosterinen laippa 6€ - mieluummin tuo kun rupeaa itse väkertämään.

Tuolta näyttäisi kytkin, ollut varmaan kuukauden lattialla. Kyseessä siis Aeron vakiolevy ja Sachs SRE paineasetelma. Jos se tästä pikkuhiljaa löytäisi paikoilleen...
Kuva

Elkpartsilta tilasin koneen/lootan kiinnitykseen puslat. Sampopankin elektronikin näky toimivan maksuvälineenä ja tulivat osat parissa päivässä.
Kuva

Akun värkkäsin konttiin niin saa konehuoneeseen lisää tilaa jos sattuu tarvitsemaan.
-Lokariin maadoitin konehuoleen puolelta, plussa johdot rautalangalla nippuun 50mm^2 kaapelin kanssa ja juottaen liitos ja kutistetta päälle.
- Läpivienti orkkis kumista polkimien luota josta näin "uudessa" ei tule muita johtoja.
-Listojen alta sopii noinkin iso kaapeli vielä.
- Kontiin tein ruman lootan ja kylkeen laitoin vanhoista popeista jääneen 160A automaattisulakkeen.
-Huom. kontin pohjasta ei saanut kunnon maata siitä vararenkaan pultista joten sitä ei kannata käyttää! (luulin eka että sulake paloi startatessa mutta ei vaan saanut tarpeeksi maita)
-Tein itselle uuden maadoituksen kontin laitaan.

Kuva

Tuolla muutamia lisäkuvia aiheesta:
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... SREPuslat#
Jos oikeen tihrustin niiin sulla on SRE asetelma joka on -785 loppunen? Se on toi sachsin kovin ja mun käsityksen mukaan normaali levy ei sovellu sen kanssa käytettäväksi. -740 päätteinen SRE asetelma taas pelaa orkkislevyn kanssa.
http://webcat.sachs.de/ tuolta kun katot niin mainitaan erikseen että tuota -785 asetelmaa saa käyttää vain levyjen 881864 999501, 881864 999520 kanssa.
Toinen noista on sintteri ja toinen orgaaninen, molemmat jousittamattomia.
Orkkislevy on huomattavasti paksumpi kun noi, se luultavasti aiheuttaa ongelman.

Suosittelen kyl että joko vaihdat tohon 740 asetelmaan tai sitten tilaat ton -520 levyn ton -785 asetelman kaveriks. Yhdellä foorumilaisella ainakin sellainen setti on femmassa ja hyvin pelaa, tosin ton asetelman kanssa pohjelihas on syytä olla kunnossa :wink:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Järjestitkö uudelle akkukotelolle tuuletuksen? Suosittelen, mikäli sitä et ole vielä tehnyt.
900C -86
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

j0ne kirjoitti:
Uusi tihkurele tuo "99.", "windshield wipers" -rele tais olla "L" kohdassa tuossa reletaulussa.
Mitenkäs tämä "Relais 99" toimii tonnarissa? Vaatiiko muutoksia sähköihin? Kyselen siksi, että minulla on 1 kpl kumpaakin mutta en ole vielä sovittanut niitä yhteen :)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jos oikeen tihrustin niiin sulla on SRE asetelma joka on -785 loppunen? Se on toi sachsin kovin ja mun käsityksen mukaan normaali levy ei sovellu sen kanssa käytettäväksi. -740 päätteinen SRE asetelma taas pelaa orkkislevyn kanssa.
http://webcat.sachs.de/ tuolta kun katot niin mainitaan erikseen että tuota -785 asetelmaa saa käyttää vain levyjen 881864 999501, 881864 999520 kanssa.
Hmm enpäs tajunnut moista, pitää tarkastaa tuo asia. Jos tosiaan on tämmönne moka minulle sattunut niin kai se pitää sitten se virilevykin tilata...
Järjestitkö uudelle akkukotelolle tuuletuksen? Suosittelen, mikäli sitä et ole vielä tehnyt.
On mulla sieltä kotelon pohjasta letku varapyöräkotelon vesireiän luokse.
Mitenkäs tämä "Relais 99" toimii tonnarissa? Vaatiiko muutoksia sähköihin? Kyselen siksi, että minulla on 1 kpl kumpaakin mutta en ole vielä sovittanut niitä yhteen :)
Toimii suoraan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuosta listasta näkee muuten Sachsin lupaamat väännönkestot kytkimille: http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=4538

Ja tuossa on osanumerot ja selitykset: http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=4537

Muutama poiminta luetteloista:

883082 999785: 545Nm massalevyllä, 640Nm sintterillä

883082 999740 420Nm massalevyllä, 500Nm sintterillä

883082 999785: -Only in connection with:881864 999501
-Only in connection with:881864 999520

881864 999501 - rigid sintered plate
881864 999520 - rigid clutch plate with organic facings
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nonih nyt on pari päivää olla auto telakalla ja tarkotuksena kerralla katsella kuntoon kaikki epäkohdat; vaihteensiirtäjän nivel, erinäiset öljyvuodot, porsiva putkisto, kytkinremppa, suuttimien o-renkaat, imusarjan tiiviste, isv puhdistus, dumpin puhdistus, peruspaineen lasku, uudet öljynpaluun tiivisteet, uudet nesteet, uretaaniset koneen puslat, öljypohjan puhdistus jne.

Huomioita:
-Viime vuonna vaihdattu scantechin vaihteensiirtäjän nivel taas p*skana, lähti sentään ekalla iskulla se kiila irti tällä kertaa.

-Apple racing 3" iso vaimentaja halennus sisältäpäin, tiedä sitten mikä aiheuttanut vai oliko vaan p*ska osa :?
Kuva
Kuva

Tuo isv:n lähtö meinaa irrota tuosta läppäkotelosta, onko se orkkiksena juotettu vai miten mutta kakskomponenttiliimalla nyt laitoin.
Kuva
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tosiaan noita öljynjäähdyttimennippoja joita saa hiflex:lta pitää lyhentää että eivät pohjaa tuonne suodattimenjalkaan, Hook oli jossain omassa projektissaan ilmeisesti huomannut jo tämän kun lueskelin.
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 1675356866

Itse kytkimen laitosta/laatikon irroituksesta: ensin kaikki turhat putket ja letkut pois tieltä. Vaihteensiirtäjän nivel ja nopeusmittarin anturi tai johto irti. Akkuteline sun muut pois tieltä. http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8579578674

Kytkinletku irti ja tukkoon ja pakkivalon johto irti lootasta
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 1135759474

Sitten suurin homma eli vasemmanpuolen apurungon/tukivarren irroitus. Ensin kone pitää tukea(itse tuin alakautta, parempi olisi varmaan ylhäältä).
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 7551862626

Tuon verran osia purin tieltä.
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 4411178242Tukivarren nivelpultteja en saanut äkkiseltään irti apurungosta ja en jaksanut ruveta taistelemaan joten otin yhtenä palana pois. Pultit tyrkin omiin paikkoihinsa niin osaa kasatakkin. Nyt pitää muistaa vaihtaa uretaanikumi tuohon laatikon kiinnikkeeseen, entinen vähän revennytkin.

Laatikon tuin tunkilla/taljalla yläkautta irroituksessa.
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 6523225410Huom. hyvin onnistuu kytkinremontti kadun varressa :lol:

Itse laatikkolla oli ainakin itsellä kuudella pultilla kiinni(3ylhäällä laatikosta päin, yksi edessä laatikkoon päin ja kaksi takana laatikkoon päin).
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8274484130
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 1832582322
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 4465280514

Ainiin ja sitten itse en ensin tajunnut irroittaa tuota peltiläpyskää, jumi laatikon reuna siihen. http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 5538120786

Laatikko irti ja painelaakeri vaihtoon. http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 4093346818 Kytkintyösylinteri oli ihan kuiva niinkuin kukkarokin, joten saa jäädä vaihtamatta.

Lisää osia irti, vetarin väliakseli irtos kummastakin päästä ja tippui vaan välistä pois.
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 0829756706

Paineasetelma ja levy irti, vauhtipyörän lukitsin ruuvarilla.

Vauhtipyörää sopii tässä vaiheessa irroittamaan vaikka pitkähiuksinen arjalainen konehuoneessa(en ole itse kuvassa :P ) http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 5240690722 Vähän näytti kampiakselinstefa tihkuneen, pitää käydä marmorilta hakemassa.

Kyllä se jonkin verran kuluneelta näyttää, parille pajalla soitin ja hintahaarukka tasoitukselle 30-50€.
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 4762731730

Vanha kytkin ja asetelma näyttivät pelikuntoisilta, saa ostaa nimellishintaan pois jos joku tarvitsee budjetti projektiin Aeron kytkintä
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 4218819538

Kaikki kuvat näistä hetkistä: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 9Heinakuu#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Laatikon irroituksesta vielä sellainen huomio verrattuna alfamerin kirjan neuvoihin että starttia ei tarvitse lyhytlohkossa irroittaa koska siinä ei ole sitä "yhteistä" läpipulttia startille ja laatikolle kuten pitkälohkossa.

Kampiakselin stefaa deltalta ja vauhtipyörää Helinin konepajalta odotellessa piti keksiä muuta tekemistä. Eli koneeseen ja laatikkoon puslat, runkokumit etutukivarteen, kampiakselin stefan irroitus, osien metsästystä...

Puslista on ollu paljon puhetta mutta kuvia ei niin hirveästi niin pistetään kertauksen vuoksi.

Laatikon vanhan puslan käsittelyä(eli tohoa ja mattoveistä): Kuva

Uusi laatikon puslahan ei suoraan käy hyvin siihen orkkis holkkiinsa joten itse ainakin vedin rälläkällä sopivan siivun siitä pois että puslan reuna sopii siihen: Kuva

Pusla paikoillaan(puslan taisin hakata kumivasaralla holkkiinsa):
Kuva
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ylä/takapuslan irroitus(toholla kumi pois ja sahalla ja taltalla holkki pois):
Kuva

Uusi pusla paikoillaan ruuvipenkillä ja kumivasaralla:
Kuva

Kettumaisin homma oli tuo ylä/etu puslan irroitus, itse käytin vaan tylysti väkivaltaa kunnes se holkki luovutti ja tuli ulos(talttaa yms.):
Kuva

Uusi pusla pultti/prikka systeemillä hollille ja vähän ruuvarilla reunoja sisään avittaen(lopuksi kumivasaraa):
Kuva

Hiki tuli mutta puslat löysivät paikkansa:
Kuva

Kampuran päätystefan irroitus:
Kuva

Suuttimen o-renkaita ei saanut deltalta eikä ad:sta, mutta kuopion kumista sai hintaan 2,5€/kpl bensaa ja lämpöä kestävät o-renkaat ja vielä oikeassa koossa(deltan orkkis kumit olisi maksanut 3,5E/kpl):
Kuva

Vaihdoin sitten toisellekkin puolle tuon kallistuksenvakaajan runkopuslan kun näytti halkeilleen. Pulttien/kehikon paikalleen saaminen on kyllä kettumaista puuhaa ja taistelua oli, en sitten tiedä onko siihen joku helppokin konsti olemassa...
Kuva

Irtonaiseen tukivarteen vaihdoin pallonivelen kun tuntui vältältä, lähti todella helposti irti.
Kuva

Tuolta löytyy jotain lisäkuvia aiheesta: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 9Heinakuu#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tänään oli vuorossa öljypohjan avaus, tarkistus, siivous ja uusiksi tiivistäminen.

Kuva

Tarvittavia O-renkaita ei saa enää deltalta, niin piti imuputken o-rengas ostaa motosta. Väliputken o-renkaita en saanut tähän hätään mistään niin ei tullut vaihdettua(olisi saanut pcs:lta). Loctitea käytin itse öljypohjan tiivistämiseen (nykyinen öljypohjaan käytettävä loctite taitaa olla malliltaan Loctite 5926).

Huom. pitkälohkon remppaan ei tule noita väliputken renkaita mutta tulee yksi o-renkas ö-pohjan reunukseen, jota ei lyhyt lohkossa taas tule.

Tuo hiton väliputki tuotti ongelmia kun en saanut sen takia öljypohjaa irti enkä myöskään takaisin. Pitkälohkosta vaan ennen käyttänyt ö-pohjaa irti.Tasapainoakseli systeemikin näytti hieman erilaiselta, paremmin piilossa ja tais olla tiheempi ratas.
Kuva

Kuva

Irti sain kun kampesin välistä sen putken irti, mutta takaisin et sitten millään kun kanitti se ö-pohja siihen putkeen ja siihen apuakselin runko-osaan. Dremelillä vedin sitten ulkoreunasta vähän lastua kun en enää jaksanut tapella. Mitä minulta jäi tajuamatta? :roll:
Kuva

Yleisökysymys: mikä kiinnike on lohkon takana alla olevan näköinen (kiinni kahdella pultilla lohkossa)? Itseltä ruuvasin irti kun ei siinä mitään ollut kiinni.
Kuva

Kuvat: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... rku582009#

reply: ja mielestäni se valiputki oli "pohjassa" siellä lohkossa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Näyttäisi pakoputken kannatin raudalta. Ilmeisesti ei ole vakioputkea paikallaan :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

j0ne kirjoitti:Yleisökysymys: mikä kiinnike on lohkon takana alla olevan näköinen (kiinni kahdella pultilla lohkossa)? Itseltä ruuvasin irti kun ei siinä mitään ollut kiinni.
Kuva
Alkuperäisen DP:n kiinnike katalysaattorin takaa. Aikaisemmissa vuosimalleissa DP roikkui kumikiinnikkeillä kuskin jalkojen kohdalta, mutta eteen siirretty katti tuo kuvan kiinnikkeen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

j0ne kirjoitti:Yleisökysymys: mikä kiinnike on lohkon takana alla olevan näköinen (kiinni kahdella pultilla lohkossa)? Itseltä ruuvasin irti kun ei siinä mitään ollut kiinni.
Kuva
Kyseessä on pakoputken kannake.
Vastaa Viestiin