Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Laita ihmees pellit kuntoon vain, tekemällä sitä oppii. Ja eipä tuo minunkaan rojekti mistään tervepeltisimmästä päästä ole http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 35&start=0. Sekä mun dodge pikappiin tehtiin koko hytin lattia, ovet, lokasuojat ja velipojan 240 turbo oli kans todella mädäntyny, kaikki ovet, lattia, konepelti, takaluukku, helmat ym. Mul on ainakin sellanen vika et mitä pahemman olonen projekti ni sitä enemmän sormet syyhyy alottaa.
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Dodii tänään tuli sitten vihdoin laitettua kansi takaisin kiinni ja momenttiin... jakopääki tuli heitettyä nippuun.
Ihmettelin muuten tänään noita motonetin kannenpultteja ja noita kannenpultteja mitkä oli kiinni.. motonetistä tuli mallia elring ja ne kannenpultit olivat melkein koko matkalta kierteinen paitsi siinä ihan kannan tuntumassa oli välissä pari milliä missä ei ollu kierrettä ja sitten oli loppumatka kantaan asti kierrettä... noh maikat sano koulussa että ei sillä ole merkitystä että heitä niillä kiinni vaan. Saman mittaset ne pultit oli kun vertasin.
Sain myös eilen hiekkapuhalluksesta osia ja tänään maalailin niitä. Samalla purin jarrusatulat kaikki ihan atomeiks ja tuli todettua että takasatulat on ihan p*skana... Eli joudun kuitenkin hommaamaan ne uudet satulat taakse.
Toisesta etujarrusatulasta pitäisi vaihtaa mäntä, on kyl niin kulahtanut ettei kannata heittää kiinni. Vaarana olisi jos laittais takas kiinni niin se jäis vuotamaan...
Huomenna jos lähtis napauttelee sarjoja kiinni ja tolleen ei nyt vielä huomenna voida saada savuja irti
Maalarikaveriki oli ihan kivan värin valinnu tohon venttiilikoppaan
Joku subarun mustaväri missä on aavistuksen jotain hilettä
Sit vaan tekstit kiillottaa näkyville ja jo vot!
Ihmettelin muuten tänään noita motonetin kannenpultteja ja noita kannenpultteja mitkä oli kiinni.. motonetistä tuli mallia elring ja ne kannenpultit olivat melkein koko matkalta kierteinen paitsi siinä ihan kannan tuntumassa oli välissä pari milliä missä ei ollu kierrettä ja sitten oli loppumatka kantaan asti kierrettä... noh maikat sano koulussa että ei sillä ole merkitystä että heitä niillä kiinni vaan. Saman mittaset ne pultit oli kun vertasin.
Sain myös eilen hiekkapuhalluksesta osia ja tänään maalailin niitä. Samalla purin jarrusatulat kaikki ihan atomeiks ja tuli todettua että takasatulat on ihan p*skana... Eli joudun kuitenkin hommaamaan ne uudet satulat taakse.

Toisesta etujarrusatulasta pitäisi vaihtaa mäntä, on kyl niin kulahtanut ettei kannata heittää kiinni. Vaarana olisi jos laittais takas kiinni niin se jäis vuotamaan...
Huomenna jos lähtis napauttelee sarjoja kiinni ja tolleen ei nyt vielä huomenna voida saada savuja irti

Maalarikaveriki oli ihan kivan värin valinnu tohon venttiilikoppaan


Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Jeeep, tänään tuli niputeltua vähän pakosarjaa ja turboa... ei mitään ihmeempiä edistyksiä tänään tullut, mutta huomenna otetaan vähän uutta fotoa saabista...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Jhees uusia kuvia tuli muutama räpsittyä. Vielä olis mosassa vähän niputtamista. Ens viikolla savut irti.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Poks poks
Nyt on sitten ensimmäiset testilenkit duunailtu tolla rojektilla elikkä se olisi moottorin ja alustan kannalta nipussa.
Eli siiis tuli laitettua täydellisesti jarrut kondikseenki loppujenlopuks.. kaikki muut paitsi letkut.
Noh testiajossa tuli huomattua semmonen että ennenkun alkaa ahtamaan turbo niin rötää ja nykii aivan saatanasti... eli noin 3000 kohilla ja vähän ennen
Noh ajelin siinä muutamat testilenkit ja tolleen et jos se olis vaikka lakannu mut ei se tykänny loppua se rötääminen..
Otin sitten päästölapun niin se sano semmosta että co-arvo 5.5 (3.5 sallittu) ja hc arvo 950 (600 sallittu) joten tosta päätellen käy aika rikkaalla ja myös pölläyttelee mustaa putkesta.
Ahtoja otti joku 0.8-1.0 mutta eikös tolla punasella boksilla pitäis olla enempi?
Niin joo ja onhan mulla siinä dumppi kiinni ja jokseenkin ei tykkää ainakaan vielä toimia sillä, pitäis laittaa se säätöihin ja tolleen.. mut voiko se aiheuttaa ton rötäysilmiön ennen ahtamista, et seokset menee rikkaalle?
Oli muuten hieno tunne ku pääsi ENSIMMÄISEN kerran ajamaan kyseisellä värkillä
Nyt on sitten ensimmäiset testilenkit duunailtu tolla rojektilla elikkä se olisi moottorin ja alustan kannalta nipussa.
Eli siiis tuli laitettua täydellisesti jarrut kondikseenki loppujenlopuks.. kaikki muut paitsi letkut.
Noh testiajossa tuli huomattua semmonen että ennenkun alkaa ahtamaan turbo niin rötää ja nykii aivan saatanasti... eli noin 3000 kohilla ja vähän ennen
Noh ajelin siinä muutamat testilenkit ja tolleen et jos se olis vaikka lakannu mut ei se tykänny loppua se rötääminen..
Otin sitten päästölapun niin se sano semmosta että co-arvo 5.5 (3.5 sallittu) ja hc arvo 950 (600 sallittu) joten tosta päätellen käy aika rikkaalla ja myös pölläyttelee mustaa putkesta.
Ahtoja otti joku 0.8-1.0 mutta eikös tolla punasella boksilla pitäis olla enempi?
Niin joo ja onhan mulla siinä dumppi kiinni ja jokseenkin ei tykkää ainakaan vielä toimia sillä, pitäis laittaa se säätöihin ja tolleen.. mut voiko se aiheuttaa ton rötäysilmiön ennen ahtamista, et seokset menee rikkaalle?
Oli muuten hieno tunne ku pääsi ENSIMMÄISEN kerran ajamaan kyseisellä värkillä

Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Kuvia odotellaan lisää. 

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Joo elikkä vähän yritin järjestellä tuolta picasasta projektikuviani vähän selkeämmiksi selailla. Muutaman kuvanki taisin lisätä moottorista.
-> http://picasaweb.google.com/Ikotion
-> http://picasaweb.google.com/Ikotion
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Hyvältä näyttää. 

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Ei kyllä voi muuta sanoa kuin että oma usko horjui huomattavan "vähistä" ruostevaurioista tuohon verrattuna ja finlandian koppa päätyi lopulta paaliin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Ota se dumppi pois äläkä laita takaisin ennenkuin laitat moottorinohjauksen joka toimii map-anturilla. Se ei vaan yksinkertaisesti toimi.
Seokset on todella ylirikkaalla, vikaa luultavasti joko lämpöanturissa/massamittarissa tai niiden johdotuksissa. Tai sitten ruuvattu päin seiniä massamittarin ruuvista. Jumissa oleva bensanpaineensäädin tai paluuletku voi myös nostaa bensanpaineet taivaisiin joka aiheuttaa saman.
Seokset on todella ylirikkaalla, vikaa luultavasti joko lämpöanturissa/massamittarissa tai niiden johdotuksissa. Tai sitten ruuvattu päin seiniä massamittarin ruuvista. Jumissa oleva bensanpaineensäädin tai paluuletku voi myös nostaa bensanpaineet taivaisiin joka aiheuttaa saman.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Niin ja lambda-arvo näytti korotetulla kierrosluvulla (kierroksia 2300) 0.7 ja tyhjäkäynnillä 0.85
Mittasin siis ihan huvin ja urheilun vuoksi katillisisen testillä
ei oikein tykänny mennä läpi.
Joo pitänee koklata by-pass laittaa takas ja vähän alkaa tutkii ja hutkii sen bensapaineensäätimen kanssa.
Ja lämpöanturi? se mikä on tossa imusarjan alla/kohdilla vasemmalla puolella?
edittiä: Niin juu tuli tankattua 12litraa bensaa ja pääs 30km
sopiva kulutus.. kyl siin tuli kengittyä ja kokeiltua mutta silti.
Mittasin siis ihan huvin ja urheilun vuoksi katillisisen testillä

Joo pitänee koklata by-pass laittaa takas ja vähän alkaa tutkii ja hutkii sen bensapaineensäätimen kanssa.
Ja lämpöanturi? se mikä on tossa imusarjan alla/kohdilla vasemmalla puolella?
edittiä: Niin juu tuli tankattua 12litraa bensaa ja pääs 30km

Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Doooooddiii nyt saatiin testailtua bensanpaineet, bensalinjat puhalsin puhtaiks, bypassin laitoin kiinni ja tommosta.
Mittarin kanssa tuli todettua että se paine heitteli 0.5barin-4barin välillä. Mitattiin jälkeen paineensäätimen. Mutta kun se hetken aikaa oli siinä 2.8bar niin saatiin päästölaput pihalle säätämällä immusta ja siinä paikallaan futas aika hyvin.
Alkoi sitten bensapumppu pitämään aivan hirveetä mökää ja bensanpaineet tippu alle 1.4barin. Sitten sammutin värkin ja sitten taas toimi normipaineilla ja sen jälkee tiputti paineet 0.5bar.
Ajattelin kuitenkin vielä huomenna tarkistaa ennen paineensäädintä et mitä se pumppu antaa paineeks. Eikös se ennen säädintä anna järjestelmäpaineeks 4-5bar?
Eli aikapitkälti lähtee bensapumppu ja paineensäädin vaihtoon. Bensapumpuks aattelin sitä walbron 255l/h ja paineensäädin kannattaa pitää vakiona?
Mitä sitä turhaa alkaa vaihtaa vakiopumppua paikalle jos kerta tulevaisuudessa joutuis muutenkin vaihtaa sen pumpun jos lisää tehoja halajaa.
Ja samalla ku sen tankin muutenkin hitsauksen ajaksi joutuu nyppäämään helvettihin tuolta pohjasta niin uusii noi bensalinjat järeemmästä kamasta. Ajattelin duunata ne kupariputkesta. Kannattaako sinne vetästä 10mm sisähalkasijan omaavaa bensalinjaa?
Noh mutta tiukka opiskelijabudjetti ja kiitos yt-neuvotteluiden niin ennen kesää on lähes mahdoton saada rahotusta projektiin joten tästä etiäpäin olisi tarkoitus nyt alkaa hitsaamaan autoa kasaan ja tehä semmosia asioita mihin on valmiiks osat ja budjetti riittää (eli ei mitään?
)
Tästä jatketaan
Edit: Mistäs moisia walbroja saa ja mihin hintaan ne niitä luovuttaa?
Mittarin kanssa tuli todettua että se paine heitteli 0.5barin-4barin välillä. Mitattiin jälkeen paineensäätimen. Mutta kun se hetken aikaa oli siinä 2.8bar niin saatiin päästölaput pihalle säätämällä immusta ja siinä paikallaan futas aika hyvin.
Alkoi sitten bensapumppu pitämään aivan hirveetä mökää ja bensanpaineet tippu alle 1.4barin. Sitten sammutin värkin ja sitten taas toimi normipaineilla ja sen jälkee tiputti paineet 0.5bar.
Ajattelin kuitenkin vielä huomenna tarkistaa ennen paineensäädintä et mitä se pumppu antaa paineeks. Eikös se ennen säädintä anna järjestelmäpaineeks 4-5bar?
Eli aikapitkälti lähtee bensapumppu ja paineensäädin vaihtoon. Bensapumpuks aattelin sitä walbron 255l/h ja paineensäädin kannattaa pitää vakiona?
Mitä sitä turhaa alkaa vaihtaa vakiopumppua paikalle jos kerta tulevaisuudessa joutuis muutenkin vaihtaa sen pumpun jos lisää tehoja halajaa.
Ja samalla ku sen tankin muutenkin hitsauksen ajaksi joutuu nyppäämään helvettihin tuolta pohjasta niin uusii noi bensalinjat järeemmästä kamasta. Ajattelin duunata ne kupariputkesta. Kannattaako sinne vetästä 10mm sisähalkasijan omaavaa bensalinjaa?
Noh mutta tiukka opiskelijabudjetti ja kiitos yt-neuvotteluiden niin ennen kesää on lähes mahdoton saada rahotusta projektiin joten tästä etiäpäin olisi tarkoitus nyt alkaa hitsaamaan autoa kasaan ja tehä semmosia asioita mihin on valmiiks osat ja budjetti riittää (eli ei mitään?

Tästä jatketaan
Edit: Mistäs moisia walbroja saa ja mihin hintaan ne niitä luovuttaa?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Kokeile nyt ensin vaihtaa se pensapumppu ennen kuin bp-säädintä uusii. LH-jetin pensanpaineet on letku irti joko 2.8bar tai 3.0bar, siinä kiepeillä kuitenkin. Mittasitko letku irti vai kiinni, jälkimmäisessä viisarin värähtely ei ole kovin erikoista jos kaasuläppää aukoo samalla 

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Siis mä laitoin sen mittarin jakotukin ja säätimen väliin, joten mikä letku olis pitäny irrottaa? 
Niin joo ja paineensäätimessä lukee 2.8bar niin eiks se tarkoita juuri sitä mitä se paine pitäisi olla säätimen jälkeen?

Niin joo ja paineensäätimessä lukee 2.8bar niin eiks se tarkoita juuri sitä mitä se paine pitäisi olla säätimen jälkeen?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Alipaineletku. Ilman sitä paine pitäisi olla tasainen 2.8. PIkotion kirjoitti:Siis mä laitoin sen mittarin jakotukin ja säätimen väliin, joten mikä letku olis pitäny irrottaa?![]()
900C -86