Sivu 4/32

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ke Kesä 03, 2009 07:14
Kirjoittaja tsaarela
veijostin kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Perjantaina pitäisi sitä trailerin kanssa hakemaan.
Jännittääkö? :D
Kyllähän tuo yli kolmen kuukauden odotuksen jälkeen pakkaa jo vähän jännittämään. :lol:

Totuushan on, että ostin käytännössä "sian säkissä", kun ostopäätös perustui myyjän puhelimessa antamaan kuvaukseen ja puoleen tusinaan heikkoresoluutioiseen kuvaan. Suomen pään huolitsija tosin totesi, että se näytti "hyvältä projektilta", kun oli sitä Kotkassa vastaanottanut.

No, perjantainapa tuon näkee, mitä tuli ostettua. :D

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Pe Kesä 05, 2009 22:10
Kirjoittaja tsaarela
Sonett on saapunut perille! Kävimme noutamassa sen tänään Pedersörestä. Kunnoltaan vastasi hyvin pitkälti odotuksia. Lisää kuvia ja tarkempaa analyysia lähipäivinä.
Kuva

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Pe Kesä 05, 2009 22:17
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Hieno :D

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: La Kesä 06, 2009 09:48
Kirjoittaja habasaab
On tuo sonetti kyllä todella hienon näköinen! Huijaako kuva vai onko auton väri tuollainen? Tipun keltaista odotin ekan sivun perusteella... :saab:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: La Kesä 06, 2009 12:23
Kirjoittaja timotn
Hyvä hyvä, milloin nähtävissä?

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: La Kesä 06, 2009 13:02
Kirjoittaja tsaarela
timotn kirjoitti:Hyvä hyvä, milloin nähtävissä?
Liikenteessä? Riippuu, kuinka paljon jarrut vaatii työtä. Poljin ainakin oli aivan pohjassa. :roll:
Väri tuntuu riipuvan valaistuksesta.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: La Kesä 06, 2009 17:37
Kirjoittaja timotn
tsaarela kirjoitti:
timotn kirjoitti:Hyvä hyvä, milloin nähtävissä?
Liikenteessä? Riippuu, kuinka paljon jarrut vaatii työtä. Poljin ainakin oli aivan pohjassa. :roll:
Väri tuntuu riipuvan valaistuksesta.
tai livenä tallilla.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: La Kesä 06, 2009 18:01
Kirjoittaja tsaarela
timotn kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:
timotn kirjoitti:Hyvä hyvä, milloin nähtävissä?
Liikenteessä? Riippuu, kuinka paljon jarrut vaatii työtä. Poljin ainakin oli aivan pohjassa. :roll:
Väri tuntuu riipuvan valaistuksesta.
tai livenä tallilla.
Huomenna olen menossa tallille. Voin soitella.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Su Kesä 07, 2009 16:13
Kirjoittaja timotn
Olipa näpäkän näköinen projekti, tuskin tuottaa kovin suuria vaikeuksia saattaa tieliikennekuntoon :D

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Su Kesä 07, 2009 22:10
Kirjoittaja tsaarela
Tässäpä nyt tarkempaa tietoa. Valmistenumero on 97735001600 elikäs vuosimallin 1973 1600. auto. Väri on Sunset Yellow.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Autossa on joskus ollut ilmastointi, mutta se on valitettavasti purettu. Putket ovat jäljellä mutta ainakin kompura, lauhdutin sekä kenno puuttuu. Hyvä uutinen on, että koneessa olisi näin ollen rautaiset jakopyörät.
Kuva

Virheetönhän auto ei ole. Molemmista takakulmista on korista lohjennut pieni palanen ja vasemmassa takalokarissa on repeämä. Lisäksi molempien takavalojen lasit ovat rikki. Uudet lasit ovat jo onneksi odottamassa paikalleenlaittoa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kojelautaan on ruuvattu "tyylikäs" vanerilevy. Tälle pitää tehdä jotain. Toivottavasti tyyppikilpi on vielä tallessa tuolla alla.
Kuva

Kuva

Takakontin pohjan on akkuneste päässyt syövyttämään puhki. Pintapuolisen tarkastelun perusteella etupään pyöräkotelot ovat rapeat. Toiselta puolelta näyttää myös korin kiinnitysholkki irronneen. Kurkkasin myös kuskin jalkatilaa verhoilun alta. Siellä näytti olevan pintaruostetta mutta tuntui kuitenkin käsin koettamalla lujalta. Helmat olivat ainakin päällepäin hyväkuntoiset.
Kuva

Kuva

Jarrupedaali oli painunut pohjaan. Näyttää vähän, että ei taida ihan palojen vaihdolla selvitä.

Hommaa siis piisaa. Tarkoitus olisi pakolliset jutut saada tänä kesänä tehtyä, jotta auton saisi kilpiin ja pääsisi vähän fiilistelemäänkin. Talvella ehtii sitten rapsutella tarkemmin.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Su Kesä 07, 2009 22:53
Kirjoittaja veijostin
Onnea "uuden" kiesin johdosta! :) Eihän tuo niin laajalta projektilta vaikuta.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Ma Kesä 08, 2009 07:35
Kirjoittaja Sonett73
Moi ja onnea uudelle Sonetille

Jos pääsylinteri kaipaa uusia tiivisteitä, niin tässäpä linkki mistä niitä löytyy. Samoin kytkimen pääsylinterin kumit löytyy täältä

http://www.jarruosa.fi/

Ari

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Ma Kesä 08, 2009 09:03
Kirjoittaja tsaarela
Sonett73 kirjoitti:Moi ja onnea uudelle Sonetille

Jos pääsylinteri kaipaa uusia tiivisteitä, niin tässäpä linkki mistä niitä löytyy. Samoin kytkimen pääsylinterin kumit löytyy täältä

http://www.jarruosa.fi/

Ari
Kiitos linkkivinkistä! Pitää pistää tiivisteet tilaukseen. Korjaamokäsikirjassa meinaa, notta kytkimen pääsylinteri pitäisi irrottaa, ennen kuin jarrun pääsylinterin voi irrottaa. Onko noin vai pystyykö sen irrottamaan kytkimen pääsylinterin ollessa paikallaan?

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Ma Kesä 08, 2009 14:03
Kirjoittaja tsaarela
Sellaista kyssäriä, että vaihdemekanismi on kohtuu jäykkä ja koko keskikonsoli tuntuu liikkuvan kepin matkassa. Onkos siellä vain ruuvit löysällä tahi kadoksissa? Miten nuo verhoilupaneelit kuuluu olla kiinni?

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)

Lähetetty: Ke Kesä 10, 2009 09:48
Kirjoittaja tsaarela
Eilettäin tuli nykäistyä kuskin penkki irti ja vilkaistua verhoiluiden alle.

Pohjassa on jonkin verran pintaruostetta, mutta tuntuu vielä ihan jämerältä. Lokarin alareuna on sen näköinen, että hitsaushommia on edessä. Mitä muuten tuo pintakäsittely on sisäpuolella, onko ihan vaan maalattu?
Kuva

Kuva

Kuva

Pohja yleensä ottaen on ihan kopsakassa kunnossa. Paitsi tietysti tuo takakontin pohja. Pitäisi ryömiä oikein kunnolla tuonne katsomaan, mitä tarvii tehdä.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Raotin hieman tuota viilutusta kojelaudan takaa. Puuttuvan ilmastoinnin säätökonsolin kohdalla oli tietysti aukko, mutta kojelauta oli lisäksi revennyt laitimmaisen suuttimen ympäriltä. Pitää varmaan talvella kokeilla, josko tuon saisi kuidutettua uudestaan.

Ovien ja luukkujen tiivisteet ovat kohtuu rispaantuneet ja osittain mallia kootut erikoiset. Mahtaako tuontyyppistä tiivistettä saada jostain metritavarana?

Vaimo oli tarkkasilmäisempi kuin minä, kun hän huomasi, että vänkärin puolen sisälokari edestä oli tiessään. :? Osa keulapalan kiinnityspulteista näytti myös puuttuvan. No irtipä tuo pitää käyttää joka tapauksessa.

Pohjaan jumiutunut jarrupedaali tuli ylös, kun sen kaksin käsin vedin. Pitää varmaan ensin kokeilla laittaa nestettä ja ilmata ja katsoa tapahtuuko mitään.