Pyhien aikana mulla ei ollut varsinaisesti aikomus rempata autoa. Enintään olisin putsannut ovet sisältä ja suojannut ne koteloöljyllä. Ja jos olisin viitsinyt, niin ehkä olisin siistinyt kupruilevat oviverhoilutkin samalla. Ovien siistiminenkin kuitenkin jäi sillä pienen viikonloppuajelun lomassa pidetyn kahvitauon jälkeen tipahdin autoon takaisin istahtaessani istuimesta läpi... Seuraavana päivänä olikin sitten edessä reissu Kouvolan Motonetiin, josta ostin istuinjousisarjat molempiin etuistuimiin.
Kuskin istuimen kumijousi olikin aika koppura ja vaikka istuin oli ihan napakka ollut tähän asti, päätti se nyt antautua kerralla.
Päätin samalla pestä istuimien päälliset ja korjata niissä olleita pieniä vikoja.
Kuskin penkin etukulmassa oli pahin repeämä, joka oli jo entisen omistajan toimesta korjattu. Päätin kuitenkin poistaa vanhan tukikankaan ja laittaa tilalle hieman ohuemman, jotta korjaus olisi huomaamattomampi.
Vahvistin useita rispaantuineita ompeleita tukikankailla.
"Kurkistusaukkojen" verhoilujen pantoja en saanut ehjinä irti, vaikka yritin todella rauhallisesti niitä irrotella. En vain löytänyt sopivaa asentoa, jossa ne olisivat sopivasti muljahtaneet paikoiltaan.
Verhoiluja takaisin asentaessani, laminoin pantoihin kaksikomponettiliimalla ohuen kankaan, jotta vanteet kestäisivät paremmin käsittelyä.
Tässä kuva uusista jousista:
Jousien paikoilleen asentaminen ei olisi onnistunut ilman apulaista. Parhaaksi tekniikaksi huomasimme vastapuolen jousen venyttämistä, kun toisen puolen koukkua laitettiin kiinnitysaukkoonsa.
Korjasin kaikki istuimien ja selkänojien muotokiristimien kiinnikkeet:
Kuskin penkin lämmitin ei ollut toiminut. Syyksi paljastui termostaatin irtoaminen johdoista. Pari abikoliitintä korjasivat tilanteen -nyt lämppäri taas toimii!
Muutakin pientä on tullut tehtyä. Sain aiemmin hankittua autooni oikeanlaisen nopeusmittarin, joten pitihän se asentaa paikoilleen:
Autossanihan oli uudempi mittari, jossa oli parilliset kymmenluvut. Entinen mittari ei myöskään aina toiminut ihan niin kuin piti, vaan se välillä saattoi hieman väristä tai takellella. Tämä uusi toimii niinkuin pitääkin.
Lisäksi päätin vielä kerran tutkia, mistä moottorin korket tyhjäkäyntikierrokset johtuvat. Kaasarirempan jälkeen en saanut tyhjäkäyntiä millään normaalille tasolle, enkä keksinyt tähän mitään syytä. Kaasareita kunnostaessani onnistuin rikkomaan kaasuvaijerin pidikkeen, joten päätin vielä kerran katsoa, voisiko pidikkeen tilalle kehitelty korjaus jotenkin vaikuttaa kierroksiin. Huomasinkin, että kaasuvaijeri ei sittenkään päässyt kaasun vapautuksessa täysin rennoksi, vaan jäi pitämään ihan hitusen kaasua auki. Muutin kaasuvaijerin kiinnitystä hieman, jonka jälkeen tyhjäkäynnin säätö onnistuikin ongelmitta. Pienestä oli taas kiinni tämäkin!