The Space Banana: Ajokuntoon 2019?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Juha K kirjoitti:Meinasitko nyt siis tehdä koneesta 1,5 litrasen vai isomman?
Ihan 1,5 litraisena pysyy nyt ensimmäisessä "evoluutiossa"...


Tässä pientä kuvareportaasia:

Kuva
Ahdin GT17

Kuva
Kaasari Weber 32DAT

Kuva
Konehuoneen lähtökohta

Ensimmäisenä hommana poistin akun ja akkutelineen konehuoneesta:

Kuva

Kuva

Mutta tila ei silti näytä riittävän ahtimelle joten joudun ilmeisesti oistamaan myäs tuon ison mustan lämmityslaitteen jotta tilaa olisi riittävästi...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No aika taatusti tuo pilleri mahtuu tuohon,mutta lämmityslaitteen poisto tuo huoltoystävällisyyttä mitä tulet todella tarvitsemaan :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti:No aika taatusti tuo pilleri mahtuu tuohon,mutta lämmityslaitteen poisto tuo huoltoystävällisyyttä mitä tulet todella tarvitsemaan :mrgreen:
Näin huomasin itsekkin kun sitä ahdinta ekan kerran eilen sovittelin konehuoneeseen.

Miten muuten saisi huurteenpoiston tuulilasille toimimaan kun poistaa lämppärikotelon ja sitämyötä myös ton puhaltimen?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tarviitko lämmintäilmaa? miul oli kuplassa huurteenpoistona biltemassa myytävä veneen moottoritilan tuuletin erittäin tehokas ja halpa n.20e
lykkäs kylmää ,mut se riitti konttorisedälle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

nalleolut kirjoitti:tarviitko lämmintäilmaa? miul oli kuplassa huurteenpoistona biltemassa myytävä veneen moottoritilan tuuletin erittäin tehokas ja halpa n.20e
lykkäs kylmää ,mut se riitti konttorisedälle.
Mulla samanlainen,ja ottaa ilmansa siitä turbon kantturoilta niin kyllä sieltä lämmintäkin tulee :mrgreen: Eikä myöskään ollut konttorilla sanomista. Myydäänhän niitä kaikenlaisia yleismallisia lämmitin paketteja johon kuuluu moottori ja kaikki.Kompaktin kokoisiakin tuntu olevan fiksuksen opuksessa kun kerran pläräsin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huurteen poiston voisi tehdä käyttämällä aihiona esim. joistakin pakuista ja pikkubusseista löytyvää takatilan lisälämmitintä. Ne toimivat usein ihan jäähdytinvedellä, niissä on puhallin ja osassa lämpöhanakin. Ekan kerran törmäsin moiseen Daihatsu rocky maasturissa. siinä oli tosi kompakti lisälämmitin apukuskin penkin alla. Oli muistaakseni suunnilleen vanhan sisätilalämmittimen kokoinen laatikko.

Lämmittimelle voisi ryöstää tilaa apukuskin jalkatilasta tai jopa penkin alta. Tuo 96 on itelle vieras laite, niin onkos tuossa hanskalokeroa? sellainen jos on, niin siellähän on lämmittimelle jo tilaa ryöstettävissä. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Homma etenee hankintojen osalta:
Malpassi, iso besanasuodatin (BMW 5- ja 6-sarjasta), 5 m akkukaapeila akun siirtoa varten, kytkimiä, ym..

Lisäksi ensi viikolla saan bensapumpun (Saab OG900 Turbo), Ison Jäähdyttimen (Volvo 240), Paisuntasäiliön (Volvo 940), Virranjakajan alipainekellon (Volvo 240R Turbo) Ahtimen laipan, downpipen ym..

Jotain varmasti vielä puuttuu mutta nyt alkaa ola tärkeimmät palikat välitellen kasassa! Jos vaikka helmikuun aikana saisi jotain konkreettista aikaan!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kuullostaa jo joltakin :)

Mitä meinaat kytkimelle tehdä? Vakio ei pidä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja orava »

Suppari kirjoitti:No aika taatusti tuo pilleri mahtuu tuohon,mutta lämmityslaitteen poisto tuo huoltoystävällisyyttä mitä tulet todella tarvitsemaan :mrgreen:
Ahtimelle tilaa saa lämppäriä poistamatta kallistamalla sitä reilusti taaksepäin, eli heivaa sen muovisen ilmatötterön hitoille ja kaataa lämppärin rintapeltiä vasten. Tietty pieniä peltihommiahan siinä tarvii tehdä. Yhden tällaisen sovelluksen olen nähnytkin.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tota mun ahdinta varten pitäisi tulipeltiä siirtää n.30cm,jos siinä jonkinlaisen lämmittimen haluaisi vakiopaikalla pitää.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Vois äkkiseltään kuvitella, että mä oon vetänyt pussihousut jalkaan mutta asiaan. Mä en poistaisi orgis lämppäriä. Onhan se ikävästi keskellä mutta onhan tossa akun paikalla ja lämppärin edessäkin ruunsaasti tilaa hyrrälle. Pakosarjat on sinne akun paikalle aivan yhtä helppo askarrella kuin koneen taaksekin ja sarjojen mitallakaan ei liene merkittävää vaikutusta, koska tehotavoite ei ole suunnattoman korkeella. Tissarillakin on/oli orgis lämppäri vaikka oli katilahuoneessa aika ruunsaasti roipetta. Ei muuten mutta tossa turbo hommassa lienee riittävästi askarreltavaa ilman, että alkaa rakenteleen vielä uutta lämppäriäkin. Saahan siihen toki jotain patenttia viritettyä mutta toiminta voi olla heikkoa. Ja toimiahan sen täytyy. Mäkin taidan ostaa kajakkiin talvitennarit.

Mitä huoltoystävällisyyttä ja mihin sitä tarvitaan? Justhan subbari väitti että ahdettu V4 pärjää luotetavuudessa V6:lle. Eihän sitä puhallin moottoria tarvi ruuvata ollenkaan...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tero_s kirjoitti:Vois äkkiseltään kuvitella, että mä oon vetänyt pussihousut jalkaan mutta asiaan. Mä en poistaisi orgis lämppäriä. Onhan se ikävästi keskellä mutta onhan tossa akun paikalla ja lämppärin edessäkin ruunsaasti tilaa hyrrälle. Pakosarjat on sinne akun paikalle aivan yhtä helppo askarrella kuin koneen taaksekin ja sarjojen mitallakaan ei liene merkittävää vaikutusta, koska tehotavoite ei ole suunnattoman korkeella. Tissarillakin on/oli orgis lämppäri vaikka oli katilahuoneessa aika ruunsaasti roipetta. Ei muuten mutta tossa turbo hommassa lienee riittävästi askarreltavaa ilman, että alkaa rakenteleen vielä uutta lämppäriäkin. Saahan siihen toki jotain patenttia viritettyä mutta toiminta voi olla heikkoa. Ja toimiahan sen täytyy. Mäkin taidan ostaa kajakkiin talvitennarit.

Mitä huoltoystävällisyyttä ja mihin sitä tarvitaan? Justhan subbari väitti että ahdettu V4 pärjää luotetavuudessa V6:lle. Eihän sitä puhallin moottoria tarvi ruuvata ollenkaan...
Saanen lausua eriävän mielipiteeni?

Tämähän on tulossa ainoastaan kesäkäyttöön?Huurteenpoistoon käy tuo bilteman tuuletin oikein kivasti,varsinkin jos ilman ottaa konehuoneesta,jolloin se on aika lämmintä,joskin toisinaan pahanhajuista :D Lasi pysyy auki kosteallakin kelillä.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1687713.jpg

Totta on,että pieni hyrrä mahtuu lämppärin eteen ja akun paikallekkin,mutta tuo järjestely tuo selkeyttä mm.pakoputken,ahtoputken ja öljylinjojen vedolle,unohtamatta vesivehkeiden huomattavaa selkeytymistä=vikapaikkojen vähenemistä.Vesiletkut moottorin takana on pirun kuumassa paikassa,eikä oikein mikään lämpöeriste missään auta siihen että niitä aika ajoin repeilee.

Huoltoystävällisyydellä tarkoitin mm. ainakin alkuvaiheessa/kaasarilla/jakajasytkällä paukkuvia kansipahveja yms ja tohon mun vehkeeseen vaihtaa pahvin n.2tuntiin tupakkatauot mukaanlukien.
Muistaakseni sanoin että v4 ahdettuna v6 vakiotehoille on yhtä luotettava,jos on siis varustettu säädettävällä eculla ja välijäähyllä.Se 120hp vai mitä se v6 tehot lieneekään,tulee nelosesta n.0,5 baarilla riippuen tietysti kaikesta.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Eiköhän Toni osaa tehdä omat ratkaisunsa. Mielipiteeni minäkin esitin.

Orgis lämppäriä näyttää puoltavan sekin, ettei tule konehuoneestä käryjä kabiiniin.
Mun mielestä toi vesiletkujen repeileminen on täyttä shaissee. Jos on ehjät ja jäähdytysletkuksi tarkoitetut letkut, niin ei ne konehuoneen lämmöstä repeile. Me ajettiin viime kesänä 300km moottoritietä ulkolämpötilan ollessa ~35 astetta. Takuulla oli konehuoneessa yhtä lämmin, kuin 400m repäisyn jälkeen. Eikä repeillyt letkut.

Pitäskö tähän loppuun laittaa joku hymiö ettei mee liian vakavaksi...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tero_s kirjoitti: Mun mielestä toi vesiletkujen repeileminen on täyttä shaissee. Jos on ehjät ja jäähdytysletkuksi tarkoitetut letkut, niin ei ne konehuoneen lämmöstä repeile.
Pitäskö tähän loppuun laittaa joku hymiö ettei mee liian vakavaksi...
On ehjät ja uudet letkut,enkä suinkaan tarkoittanut niiden repeävän konehuoneen lämmöstä,vaan pakosarjojen ja ahtimen käristäessä niitä...Olkoon kuinka shaissea tahansa.Omalla ei suinkaan ole muutakuin 400m ajettu?


:mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Projekti jatkuu....'

Kuva

Tästä lähdettiin liikkeelle.

Kuva

Ensimmäiseksi purin kaasarin, imusarjan ja venankopat pois

Kuva

Kaikka vanha ja turha on nyt moottorista purettu pois.

Kuva

Alkuperäinen 1-kurkkuinen kaasari ja imusarja

Kuva

Webwr 32DAT ja Saab 96 V4 Super:in 2-kurkkuisen imusarja

Kuva

Uusi imusarja ja kaasarin sovitettuna koneeseen.

Kuva

Vasemmalla uusi jäähdytin ja oikealla alkuperäinen, tällä jäähdyttimellä luulisi olevan positiivinen vaikutus moottorin viileänä pitämiseen.

Kuva

Alkuperäinen virranjakaja johon olen vaihtanut Volvo 240R turbon alipainekellon.

Kuva

Suurin mahdollinen sähköflekti joka uuteen jäähdyttomeen mahtuu, halkaisija 40 cm..

Seuraavaksi lähtee orkkis pakokäyrät pois ja sitten ryhdyn suunnittelemaan uusia vähän avarampia niiden tilalle ja paikkaa ahtimelle...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin