Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Niin hyvää ollakseen totta. Ei se 99 vieläkään tykkää tuosta työmatkasta ja pitkistä loivista vastamäistä. Vaikka bensapumpun vaihto toi koneeseen lisää tehoa ja se toimii paremmin, vieläkin se pirulainen nakuttaa tuossa pitkässä loivassa nousussa. Joensuusta kun lähdetään Ilomantsiin päin, niin siinä on sellainen pitkä loiva mäki Särkivaaran risteykseen tultaessa. Aamulla vaan nakuledi heräsi siinä mäen loppupuolella.
Seuraava, mitä teen aion kokeilla kaasuläppäkotelon vaihtamista. Tuossahan on nyt 900i:n kotelo. Olisiko se alipainekellon painekanavan poraus erikohdassa läppään nähden tossa turbon omassa?
Seuraava, mitä teen aion kokeilla kaasuläppäkotelon vaihtamista. Tuossahan on nyt 900i:n kotelo. Olisiko se alipainekellon painekanavan poraus erikohdassa läppään nähden tossa turbon omassa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Entäs jos se imuilma vaan lämpenee niin paljon että nakuttelee?
Itsellä ässä tällä hetkellä ilman cooleria ja ahtoja enempi niin pikasempia paineennousuja kestää nakuttelematta paremmin kuin esim. ohituskaistaa "rauhallisesti" vedättämällä vaikka tuossa ekassa selkeesti enempi ahtoja käytössä.
Itsellä ässä tällä hetkellä ilman cooleria ja ahtoja enempi niin pikasempia paineennousuja kestää nakuttelematta paremmin kuin esim. ohituskaistaa "rauhallisesti" vedättämällä vaikka tuossa ekassa selkeesti enempi ahtoja käytössä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mulla on hämärä muistikuva, että jossain vanhassa (ajalta ennen kuin IC tuli vakioksi) omistajan oppaassa oli maininta, että turboilla on "normalia", jos lievää nakutusta ilmenee jossain ~3000rpm (tjsp) tienoilla?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900 M1984 käyttöohjekirjassa lukee näin: APC-järjestelmä säätää suurimman ahtopaineen moottorin nakutustaipumuksen mukaan. Lyhytaikaiset nakutukset ovat täysin normaaleja. Niitä voi esiintyä kuormitettaessa moottoria noin 3000rpm kierroslukualueella ja niiden laajuus riippuu käytetyn bensiinin laadusta. Matala oktaaniluku aiheuttaa helpommin nakutuksia.
Tämä hallittu nakutus, josta seuraa ahtopaineen pieneneminen, osoittaa, että APC-järjestelmä toimii normaalisti, eikä se vahingoita moottoria.
Eski
Tämä hallittu nakutus, josta seuraa ahtopaineen pieneneminen, osoittaa, että APC-järjestelmä toimii normaalisti, eikä se vahingoita moottoria.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Meikäläinenhän on oikein kävelevä käyttöohjekirja

Nuo muistikuvat on siis siltä ajalta, kun ajelin -82 (vai olikohan se -83...) T8 Luxilla, eli n. 5v sitten.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Miepä sain sen taas toimimaan paremmin. Yksi selkeä osasyyllinen nakutuksiin on tuo iivarin kaasuläppäkotelo. Siinä on alipainekellon kanava sentin verran eri kohdassa, kuin turbossa! Turbon kotelossa poraus on ihan läpän kohdalla siten, että tyhjäkäynnillä kanava saa ilmanpaineen turbon puolelta ja sitten, kun painetaan vähänkin kaasua, se saa ilmanpaineen imusarjasta. Vaparissa taasen läppää pitää kääntää tosi reippaasti, ennenkuin kanava jää läpän imusarjan puolelle. Tästä tietysti seurasi miun tapauksessa se, että siinä loivassa mäessä tuo läppä ei ollut auki paljoakaan ja kanava jäi turbon puolelle, joten turbohan nostaa paineet varsin korkealle tuossa tilanteessa ja virranjakajan kello myöhästi sytkää liikaa. Siitä seurauksena todennäköisesti pakovenojen kuumuminen ja nakutus.
Muutin letkut siten, että jakajan kello saa paineet nyt imusarjan liittimestä. Ainoana heikkoutena tuossa ratkaisussa on, että kelloon vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa imusarjan alipaine. Oikeanlaisen läppäkotelon kanssahan noissa tilanteissa siihen vaikuttaa ilmakehän paine. Tuo järjestely voi myöskin huonontaa käynnistymistä, koska käynnistettäessä sytytysennakko saisi olla mieluummin liian myöhäinen, kuin aikainen.
No, jokatapauksessa ajokki pelaa taas paremmin, kuin ennen. Vastaa kaasuun ihan eritavalla ja kiihtyy paremmin. Mitä testailin tuossa, niin nakutus siirryttäessä ahdoille väheni selkeästi. Nakuttelusta tuossa pahimmassa loivan vastamäen ongelmatilanteessa en pysty kertomaan ennen maanantaita ja työmatkalla tulevaa Ilomantsintien koitosta...
Muutin letkut siten, että jakajan kello saa paineet nyt imusarjan liittimestä. Ainoana heikkoutena tuossa ratkaisussa on, että kelloon vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa imusarjan alipaine. Oikeanlaisen läppäkotelon kanssahan noissa tilanteissa siihen vaikuttaa ilmakehän paine. Tuo järjestely voi myöskin huonontaa käynnistymistä, koska käynnistettäessä sytytysennakko saisi olla mieluummin liian myöhäinen, kuin aikainen.
No, jokatapauksessa ajokki pelaa taas paremmin, kuin ennen. Vastaa kaasuun ihan eritavalla ja kiihtyy paremmin. Mitä testailin tuossa, niin nakutus siirryttäessä ahdoille väheni selkeästi. Nakuttelusta tuossa pahimmassa loivan vastamäen ongelmatilanteessa en pysty kertomaan ennen maanantaita ja työmatkalla tulevaa Ilomantsintien koitosta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään saatiin serkun kanssa vaihdettua hammastanko ja ohjausakseli. Nyt on kevyempi ohjaus ja 90:n ohjausakseli niin nami nami ratin asennon kera paikallaan. Samalla paikalleen meni vasemmalle ehjä vetonivel, uusi (SKF) pyöränlaakeri sekä uudet ylä- ja alapallot. Kyllä kelpaa kruisailla. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ootko Mikko perehtynyt asiaan, saisiko eri saabien(tai muiden merkkien) ohjausakselin osista kasattua kokonaisuuden jossa ratti olisi vieläkin pystymmässä?Mertmi kirjoitti:Tänään saatiin serkun kanssa vaihdettua hammastanko ja ohjausakseli. Nyt on kevyempi ohjaus ja 90:n ohjausakseli niin nami nami ratin asennon kera paikallaan...
Eihän se osien muokkaus sinällään ole ongelma.. ei edes niiden muokkaus luotettavasti ja turvallisesti, mut ne lakipykälät..

Edit: Niin joo.. ja minäkin olin hyvässä uskossa, että iivarin ja jurpon läppäkotelot ovat samanlaisia.. mut ei sit näemmä ookkaan, piti ihan ihmetellä että montako mallia niitä löytyy EPC:n avustuksella.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900:n ohjausakselissahan on kaksi universal-jointtia, siis murrosniveltä. Se sallii tuon akselin liikuttelun etutakasuunnassa siinä asetteluvaiheessa. Sitähän voisi mallata, miten paljon pystympään ratin saa, kun vie sitä ylempää akselia, johon ratti kiinnittyy eteenpäin. Tossa wrc-petrossahan ratti on paljon taempana, kuin vakio 99:ssä.

Tässä sen välipätkän kulma Petrossa. Tuota siis voisi kääntää pystympään.

Tästä kun arvioit matkaa ratista tuonne katkaisijakonsoliin...

Tässä sen välipätkän kulma Petrossa. Tuota siis voisi kääntää pystympään.

Tästä kun arvioit matkaa ratista tuonne katkaisijakonsoliin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pitää sitä ihmehommia tulla näiden vehkeiden kanssa. 99cc:n etupyörästä kuului eilen illalla kahnutusta, kun tulin pajalta kotia. Tossa aamulla sitten kokasin, että mikä siellä voisi kahnuttaa. Huomasinkin, että se etupyörän napamutteri ei ollut vieläkään tarpeeksi tiukalla! Pyörässä oli melkoinen klappi.
Eihän siinä mikään auttanut, kun lähteä hakemaan 900i:llä pajalta metrin varrella oleva avain tuon napamutterin kiristystä varten. Ihmettelen vaan, että miksi se ei kiristynyt kunnolla silloin, kun sitä kiristettiin pajalla? Sai melkein koko painolla roikkua avaimessa ja nyt se oli löysällä. Lukinta oli kunnossa jne. No, aurauksen säätöhän siitä varmaan menee uusiksi, kun klappi sotki senkin. Onneksi tajusin tutkia sitä kahnutusta.

Eihän siinä mikään auttanut, kun lähteä hakemaan 900i:llä pajalta metrin varrella oleva avain tuon napamutterin kiristystä varten. Ihmettelen vaan, että miksi se ei kiristynyt kunnolla silloin, kun sitä kiristettiin pajalla? Sai melkein koko painolla roikkua avaimessa ja nyt se oli löysällä. Lukinta oli kunnossa jne. No, aurauksen säätöhän siitä varmaan menee uusiksi, kun klappi sotki senkin. Onneksi tajusin tutkia sitä kahnutusta.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jäähdytinnesteet tuli vaihdettua 50/50 glykooliin. Samalla kun nesteet oli poissa, otin vesipumpun irti, vetäsin sen liiman kera kiinni ja vaihdoin yhden lämmityslaitteen letkun. Josko nyt ei enää vuotaisi nesteet karkuun. Ilmattiin järjestelmä pajalla kertaalleen. Tänäaamuna ajoin muutaman kilsan ja huomasin kovin tutun näköistä lämpöviisarin vaeltelua. Ilmasin töiden jälkeen koneen uudestaan ja sieltähän tuli ilmaa vielä vaikka miten paljon. On kummallisen hankala ilmattava tuo yksilö... 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mut on se jäähyjärjestelmä letkuineen kaikkineen kummallinen sekasikiö tuplista, satkua ja turbosatkua.. kasattuna siten kun sen vaan saa kasaan, eli sikäli en ihmettele.Mertmi kirjoitti:On kummallisen hankala ilmattava tuo yksilö...
Vieläkö sulla on se pullo siellä lokarin sisällä ylivuotoletkun päässä ja tuleeko sinne nestettä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Juu, semmonen näppärä sekasikiö. Sain ilmeisesti ilmauksen onnistumaan, kun lämpöviisari käyttäytyi tänään ihan "normaalisti". Itseasiassa siihen pulloon ei ole hirveämmin tullut nestettä. Saas nähdä, oliko se hävittäjä vain yksin vesipumppu?Myrkky kirjoitti:Mut on se jäähyjärjestelmä letkuineen kaikkineen kummallinen sekasikiö tuplista, satkua ja turbosatkua.. kasattuna siten kun sen vaan saa kasaan, eli sikäli en ihmettele.Mertmi kirjoitti:On kummallisen hankala ilmattava tuo yksilö...
Vieläkö sulla on se pullo siellä lokarin sisällä ylivuotoletkun päässä ja tuleeko sinne nestettä?
ps. serkun 99 GL on nyt tieliikennekelpoinen 99 GL turbo intercooler apc
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Porasin sitten uuden reiän oikeaan paikkaan läppäkoteloon sitä alipainekelloa varten. Se väliaikainen (kerrottu aiemmin) virheellinen letkutus nimittäin alkoi aiheuttamaan liian paljon huonoa käynnistymistä. Tein homman seuraavasti. Otin yhden 900i:n läppäkotelon. mittailin sopivan paikan reiälle siten, että se sivuaa juuri täpärästi kaasuläppää. Porasin tämän jälkeen reikää alkupäästä 5mm kokoiseksi siten, että pohjalta avautuu se aiemmin porattu 2mm reikä. Tein M6 kierteet reikään. Otin yhden rasvaprässinipan, poistin jousen ja kuulan siitä, jonka jälkeen kiersin sen nipaksi letkua varten.
Pahkeisen lämmönsäätöhantaakit meni taas rikki. Ensin meni tuulilasin puhalluksesta vaijerin kiinnikkeet. Seuraavaksi lämpöhanasta. Otin varaosa-autosta 99 GL -84:stä ehjän lämmönsäätöpaketin ja asensin sen paikalleen. Saas nähdä, miten pitkään tuo kestää.

Pahkeisen lämmönsäätöhantaakit meni taas rikki. Ensin meni tuulilasin puhalluksesta vaijerin kiinnikkeet. Seuraavaksi lämpöhanasta. Otin varaosa-autosta 99 GL -84:stä ehjän lämmönsäätöpaketin ja asensin sen paikalleen. Saas nähdä, miten pitkään tuo kestää.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01