Oli taas terapiailta. Tai yö. Eli operaatio vaihdetorni! Kiinasta tuli tilattua korjaussarja sille, eli säästöä säästöä.
Tommoset romut sieltä tuli. En kyllä keksi noille kaikille käyttöä, mutta eiköhän se selviä...
Tornin irrotushan on aika helppoa eli akku koteloineen pois ja siinä se sitte on hollilla kahden e-torxin varassa.
Mä vihaan näitä hommia. Ihan sama kuinka hyvin paineilmalla ampuu ympäristön "puhtaaksi" ja pesee lähitienoot bräkleenillä, niin aina, siis aina, jostain tulee pölyhiukkasia ja tommonen öljynen pinta on oikeen magneetti niille. Hommaa vielä hankaloittaa se, että toi torni piti taiteilla ylös tuolta kun milloin oli edessä ylävesiletkua ja milloin jotain muuta. Moottoris se ei sitte haittaa mun ajatusmallis, kun siellä on suodatin, mutta tämmöses laatikos se hiukkanen sitte pyörii seuraavaan öljynvaihtoon asti
Todennäköisesti tuo ei mitään haittaa ja varmaan korjaamon jäljiltä on vielä paskasempaa, mutta häiritsee silti mun mielenrauhaa.
Tuoltahan se näyttää ja tollanen yks akseli siinä sitte jarruttaa kepin poikittaisliikettä.
Mä en osannut tuota palikkaa kääntää asentoon, jossa toi vaihdettava akseli tulis pois paikaltaan, joten piti sitten googlata ohjeet. Eli se porataan pois... No luojalle kiitos siitä, että pessimisti tutki korjaussarjaa ennen porakoneeseen tarttumista, ja tuota tuota...
Mä en nyt tiedä, että onko XWD:n vaihdetorni erilainen tältä osin vai tuliko kiinasta halvimman hinnan perässä sitä ehtaa kiinaitseään, mutta lopulta otin klassisemman lähestymiskulman ja putsasin toisen holkin 8 mm poranterää käsin pyörittelemällä.
Toisen osalta tyydyin putsaamaan akselin rätillä ja jarrukumirasvaa sitten pintaan ja toiseen holkkiin.
Ja tuosta tuli nyt niin herkkä, ettei se tehtaalta lähtieskään oo ollu noin hyvä! Eli koko korjaussarja on täysin turha jo lähtökohtasesti. Lisäksi tuon herkistelyn vois tehdä irrottamatta tornia, eli sitä mielipahaa aiheuttavaa pölyäkää ei päätyis sinne laatikkoon ainoatakaaan hiukkasta
Tutkein myös öljyvuotoja peilillä. Kun tää edelleen käryää...
Huomasin etsinnän ohessa, että tuo alipainepumppu vuotaa kannestaan edelleen. Eli se o-rengas, johon en laittanut silikonia, vuotaa nyt sitten. Ei paljoa, mutta vuotaa. En periaatteesta halua joka paikkaan silikonia ilman oikeaa tarvetta tunkea, mutta ehkä ajatusmallia pitää kääntää sitten varman päälle pelaamiseen.
Muuten tutkein peilillä koko koneen takapuolen enkä sieltä löytänyt muuta uskottavaa kuin venttiilikopan kannen nurkan. Ja tää on siis kuiva, jos vertaa tohon toiseen kolkkiin...
Työ oli vielä hyvässä muistissa parin päivän jälkeen, joten tällä kertaa kansi lähti vähemmällä purkamisella (joka sitten kostautui kasatessa).
Karstanen tääki kone on, mutta ei niin kamala kuin sen toisen
No homma maaliin ja ainakaan nyt ei kärynnyt kotipihaan kurvatessa. Tuossa kun tuon viimesen pari sataa metriä ajelee katua tyhjäkäynnillä, niin yleensä alkaa öljy kärytä kabiinis saakka. Mutta en vielä julista vikaa korjatuksi, mutta luotto on kova. Etenki kun tässäkin varmistin tiivisteen laittamalla silikonia tiivisteen viereen ulkopuolelle. Eli tuplasulku öljylle
Hauskana yksityiskohtana pisti silmään, että onko tähän joku jo vaihtanut dieselin ilmanputsarikotelon? Näyttää niin isolta tuo imureikä verrattuna mielikuvaan parin illan takaa... Vai onko se isompi sitte näis R-koneis jo vakiona?
Kotimatkalla tuli toiki nyt sitten omin silmin todistettua Häijääs.
Bensamittari muutenki valahti kotonurkilla punarajan tuntumaan, mutta lähi-ABC oli tuttuun tapaan nostanut litrahintaa 13 snt kahden yön takaisesta ja siitä se sitten hiljalleen laskee viikonlopun yli ja tiistaina käy pohjalukemissa, niin en hätäile. Mut tällä näkymää lauantaina tarttis tankata, mutta se lauantai vs. tiistai ei ole mikään iso ero enää. Tai ainakaan niin iso, että tarttis asiasta numeroa tehdä. Mutta tää keskiviikko-perjantai on semmonesta aikaa, että ei kannata näillä nurkilla tankata ellei ole pakko
Pakarin kanssa on tullut akun jännitteestä vaihdettua sanaa useaankin kertaan, etenki kun tän auton mahtava ei-minkään-merkkinen akku on myös testerillä testattu. Eli antaa virtaa, mutta kapasiteettia ei jännitteen mukaan olis. Mut lopputulema on se, että kolkki kai imee aika pitkään virtaa ja jännitteen mittaus on vähän niin ja näin. No nyt kun se akku oli irrallaan tossa kylmällä betonilattialla sen puoltoista-kaks tuntia, niin oli se sitten luonteva hetki mitata todellinen lepojännite, joka antoi luvuksi mukavat 12,56 V! Jonkun googlelähteen mukaan se olis sitten n. 85 % tienoilla, eli taas säästy satanen. Tää TK Autotalon jobbaama peltoautoaihio jaksaa aina vaan yllättää positiivisesti