Näistä kun kysyttiin lisätietoa, niin jatketaan täällä eikä mennä ohi aiheen toisessa ketjussa. Osa näistä jutuista tästä ketjusta löytyykin, mutta otetaan ne kertauksena.AZP kirjoitti: ↑La Helmi 06, 2021 18:00No joo, se 8 litraa outlanderin kokoiselle nelivetoiselle autoille niissä keleissä kun phevi ei suostu enää sähköllä kulkemaan, on aika maltillista. Mutta riippuu paljon ajosyklistäkin. Eniten siinä phevikuskia kyrsii yleinen periaate ja se että kun on tottunut ajamaan 2,5 eurolla/100km niin meneekin 12,5 euroa/100 km.Tooni kirjoitti: ↑La Helmi 06, 2021 17:25Sisko tänään valitteli kun omistaa tuollasen mitsubishi outlander phev:n, että kuluttaa bensaa törkeenä näillä etelän pakkaslukemilla, ei kuulemma käytä sähköä nyt ollenkaan meinasi jo alkaa vaihtamaan autoa toisaalta kun miettii ton kokoluokan autoa niin eikai se jos pakkasjaksolla vetää reilu 8litraa/100km niin ole pahakaan
Itselleni ei vielä ole tullut vastaan tilannetta jossa akku olisi niin kylmä ettei suostuisi sähköllä kulkemaan. Siinä auttaa kyllä talli, jossa auto majailee. Tallissa ei nyt ole lämmitystä päällä, joten siellä on pikkupakkanen, mutta se riittää siis pitämään akun riittävän lämpimänä. Ymmärtääkseni vasta kun akku menee jonnekin -15 asteeseen, niin auto alkaa sitä suojelemaan ja ajot siirtyy bensalle.
Eri asia on sitten se lämmityslaitteen aiheuttama moottorinkäyttö, joka alkaa jo plussan puolella, vaikka sähkölämmittimessäki teho riittäisi. Sen olen eliminoinut korvaamalla ulkolämpöanturin vastuksella joka huijaa ulkolämmön +10 asteeseen. Tällöin saa itse valita ottaako lämmön moottorista vai sähkölämmittimestä. Noin sen olisi pitänyt jo tehtaaltakin toimia mutta japanian insinöörit ei vain osaa.
Autohan on ollut mulla pian puolitoista vuotta, mutta viime talvena nämä talviominaisuudet jäi vielä vähän vieraiksi, kun syksy jatkui marraskuusta aina kevääseen saakka eli oikea talvi jäi välistä. Tuolloin ehdin vähän tuskailla sen kanssa, että jo Etelä-Suomen plussatalvikeleissä lämmityslaitteen käyttö kajauttaa helposti polttokoneen tulille. Siihen löytyi ratkaisu "pehvanlämmittimestä", jonka siis eräs mitsuilija laittoi omaan verkkokauppaansa myyntiin ihan tuotteena ja keksi sille tuon istuinlämmittimeen hämäävästi viittavan nimen.
Idea on niinkin yksinkertainen kuin että huijataan ulkoilman lämpötilaa korkeammaksi, jolloin auto suostuu lämmittämään sisätiloja pelkäööä sähkölämmittimellä (jos sellainen autosta löytyy, useimmista kyllä, mutta ei kaikista). Huijaus tapahtuu korvaamalla ulkolämpötila-anturi vastuksella, jonka vastusarvo määrittää mitä lämpötilaa mittari näyttää. Pehvanlämmittimen kehittäjä testaili eri vastusarvoja ja noita tuotteita on sitten myyty 21 ja 18 asteen huijauksilla. Tämä sekoittaa lämmityslaitetta sen verran, että jos laittaa sisäpyynniksi 21 astetta, niin sitä ei kyllä saavuteta, koska auto luulee että ajetaan kesäkeleissä. Mutta tätä voi kompensoida korottamalla pyyntiä, polttomoottori pysyy sammuksissa vaikka sen hilaisi tappiin.
Itse sitten testailin omalla autollani ja totesin että 6 asteen huijauksella pienikin lämpöpyyntö käynnistää moottorin, mutta 10 asteen huijauksella saa pyytää aina 25 asteista ilmaa, kunnes 25,5 asteen pyynti käynnistää moottorin. 25 asteen pyynnillä sisälämpötila kohoaa kyllä jo hyvin yli 20 asteen, kun auto luulee kulkevansa viileässä 10 asteen kelissä. Ilmeisesti pehvanlämmittimen kehittäjän autossa näin alhainen huijaus ei toiminut, eli näissä saattaa olla autokohtaisia eroja.
10 asteen huijaus saavutetaan 3,3 kohmin vastuksella, 21 asteen huijaus 2,0 kohmin vastuksella ja 18 astetta taisi olla 2,2 kohmia. Mitsufoorumilta löytyy tästä juttua lisää.
Anturi löytyy puskurin ilmanottoaukosta kuskin puoleisesta päästä. Sen kun vain nyppäsee irti ja tökkää vastuksen tilalle niin avot. Tuo kaupallinen sovellus on sitten fiksumpi, eli siinä on alkuperäisen anturin kaltainen liitin, johon vastus on integroitu.
Tällä modauksella ei ole havaittu olevan vaikutusta auton muihin järjestelmiin. Moottori osaa rikastaa kylmäkäynnistyksellä oikein, koska siellä todennäköisesti seurataan moottorin ja imuilman lämpöjä, eikä auton ulkolämpömittaria. Samoin akuilla on oma lämpömittarinsa, joten kaikki pakkasrajat yms seikat osataan huomioida oikein vaikka ulkolämpö näyttää kesäkelejä. Ja autossa on siis sisällä sisälämpötilan mittaus, jonka perusteella auto ymmärtää lämmittää sisätiloja, jos ollaan alempana kuin mitä paneelista pyydetään.
Tästä modista on hyvin vähän hyötyä jos ajelee pääosin matkoja jotka ylittää akun rangen. Silloin kannattaa heti alussa jo ottaa lämpöä koneesta eikä vain sähkövastuksesta, koska sähkö kannattaa säästää liikkumiseen. Sen sijaan kun mun keskimääräinen ajomatka latausten välillä on jotain 10-20 km, niin tämä modaus mahdollistaa sen että voin ajaa suurimman osan päivistä sähköllä myös talvipakkasilla, ja voin itse päättää koska käynnistän polttomoottorin lämpöä saadakseni. Se tapahtuu joko painamalla CHARGE-nappulaa tai hilaamalla lämpöpyynnin 25,5 asteeseen. Tähän mennessä tämä modi on todennäköisesti säästänyt autolta jo yli sata kylmäkäynnistystä ja kymmeniä litroja bensaa.
Ja kuten yllä kirjoitin, näin sen olisi pitänyt tehtaaltakin toimia, ja näin se taitaa uudemmissa (olikohan MY2017->) toimiakin, jos niissä painaa EV-nappia, joka vanhemmista puuttuu. On siis täysin typerää käynnistää polttokonetta vain lämmöntuotantoon, kun ajomatka on vaikka 5 km ja akku on täynnä. Tietenkään auto ei voi tulevan matkan pituutta tietää, joten valinta pitää antaa kuskille.
Ilman anturimodeja koneen käyntiä voi vähentää tietenkin säilömällä autoa lämpimässä tallissa ja erityisesti käyttämällä esilämmitystä. Nimittäin se polttokone ei lyö tulille jos sisätiloja on jo valmiiksi lämmitetty riittävästi ja sekin tuntuu riittävän että kiertoveden lämpötila on ehtinyt nousta ilman että varsinaisesti sisätila olisi vielä lämmin. Toiminta riippuu siis ulko- ja sisälämpötilan sekä lämpötilapyynin lisäksi ilmeisesti kiertoveden lämpötilasta sekä mahdollisesti vielä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilasta.
Muuten talviominaisuudet autossa on tosiaan riittävät, enkä ole joutunut vielä pakkobensanpolttoon kovempien pakkasten takia. Nyt on ollut etelässäkin öisin lähemmäs 20 astetta pakkasta ja meni se pari-kolme viikkoa sitten 20 raja rikkikin. Määräävää ei kuitenkaan tosiaan ole se ulkolämpötila vaan auton ja varsinkin akuston lämpötila. Töpselikärsäin FB-ryhmässä ihmiset kinastelee siitä miten joku pystyy ajamaan 20 asteen pakkasilla pelkällä sähköllä kun toisen auto ilmoittaa että akku ei ole kylmyytensä vuoksi käytettävissä. Siinä keskustelussa tuntuu usein unohtuvan mainita onko matkaan lähdetty 20 asteen pakkasessa tuntikausia seisseellä autolla, jota ei ole esilämmitetty eikä ladattu seisonnan aikana, vai kenties lähdetty lämpimästä tallista. Eli vertailu menee pieleen.
Auton säilytyslämpötila tietenkin vaikuttaa akun lämpötilaan, mutta niin vaikuttaa lataus tai esilämmityskin. Nimittäin kun akkua ladataan tai siitä otetaan sähköä, sen lämpötila nousee. Tällöin asiaan vaikuttaa myös lataus/purkuvirta, eli silläkin voi olla väliä onko autoa ladattu vain tunti ennen liikkeelle lähtöä 10A virralla vaiko kolme tuntia 16A virralla. Jotkut ovat kertoneet tekevänsä niin että kylmimpinä aamuina ajastavat latauksen (sen voi ajastaa auton näytöstä) alkamaan vasta aamuvarhain, ja 1/2 tunnin esilämmityksen vaikkapa 1,5 tuntia ennen lähtöä. Siinä ehtii akku lämmetä ja auto saa vielä tunnin lataustakin esilämmityksen jälkeen. 10A (2kW) perussäätimellä ladatessa nimittäin esilämmitys syö akkua, koska lämmityksen teho on noin 4kW. Ei noilla toimilla pakkasessa akun lämpöä mitään 20 astetta nosteta, mutta muutamalla asteella voi lämpö nousta. Tunti esilämmityksen jälkeen auto ei ole enää kuuma, mutta mitä itse joskus katsellut nolla-asteisessa tallissa 1/2 h lämmitettyä autoa, niin 45 min esilämmityksen päättymisen jälkeen oli autossa vielä jotain 13 astetta lämmintä, kun lämmityksen loppuessa asteita oli ollut n. 22.
Esilämmitys lämmittää vain ohjaamoa, moottoriin ei näissä ole lämmityslaitteita ellei ole jälkiasentanut jotain. Perinteistä lohkaria en tiedä saako, mutta säteilylämmittimiä ja letkulämppäreitä porukka on asennellut ainakin. Siitä on tietenkin se perinteinen hyöty että kone ei käynnisty jääkylmänä ja jos sitä lämpöä haluaa moottorista, niin sitä saa nopeammin. Itselleni asia ei ole ajankohtainen, koska kone käy niin harvoin, välillä menee parikin kuukautta ilman kampiakselin kieppejä.
Akkulämmitin löytyy Outlander PHEVeissä uudemmista vuosimalleista (oliskohan My2019->) jos on ruksinut parempia varustelutasoja. Ei siis kuulu perusmalliin. Käsittääkseni akkulämmitin aktivoituu jossain pakkasasteissa (ehkä -10 asteessa?) ja pyrkii nostamaan akuston lämpötilan jonnekin noin nollaan ja lämmitin toimii kai silloin kun auto on latauksessa tai sillä ajetaan. Nämä tiedot perustuu FB-ryhmän keskusteluihin joten en ota tarkemmin kantaa, mutta Mitsun uusimmissa varusteluetteloissa tuo akkulämmitin on parhaissa versioissa mainittuna.
Sen talvisen bensankulutuksen saa töpselikärsällä ihan infernaaliseksi seuraavilla toimenpiteillä:
- ei esilämmitä kabiinia eikä moottoria
- ei mitään modauksia eli vakiotekniikalla
- autossa ei ole EV-nappia tai sitä ei käytä
- auton säilytys ulkona eli siinä lämpötilassa mitä sattuu olemaan
- lämpötilapyynti tappiin (muistaakseni 29 astetta) kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle
- ajaa muutaman kilometrin pätkiä joiden välissä auto ehtii kylmetä täysin
- tähän vielä ne perinteiset ajotapa-asiat eli kovat kiihdytykset ja jarrutukset (moottorihan käynnistyy myös jos kaasua painaa nopeasti)
Noilla metodein on ihan sama lataako autoa vai ei: polttokone käy koko matkan ja syö soppaa vähintään samaan tahtiin kuin mikä tahansa muukin nelivetoinen lähes 2 tonnia painava elefantti lyhyessä kylmäkäynnistyspätkäajossa. 10 litran kulutuslukema ole poka mithän siinä rallissa.
Käänteisesti toimimlla tietenkin voi sitten päästä ihan erilaisiin tuloksiin. Omat lukemat on mitsuilijoidenkin joukussa ilmeisesti poikkeuksellisen alhaisia. Matkat on just noita muutaman kilsan pätkiä, mutta ulkolämpöanturin modauksella, tallisäilytyksellä (huom! ei edes lämmin vaan viileä) ja järkevillä lämpötilapyynneillä ja kaasujalalla on kampattu käytännössä nuo haasteet kokonaan. Esilämmityksellä ei ole niin paljon väliä kun tuo modaus on tehty, mutta sitäkin tulee käytettyä ihan mukavuussyistä- Ja toki sillä säästää sähkörangea ajoon, kun esilämmityksessä kuitenkin noin puolet lämmitysenergiasta otetaan seinästä, jos auto vaan on latauksessa kun lämmittää. Kylmällä autolla lähtiessä kaikki tulee akusta ja sähkönkulutus on aluksi aika huimaa, mikä näkyy sitten kun aletaan lähestyä sähkörangen rajoja.
Lämmityslaitteen käytössä muutenkin olen omaksunut sellaisen tavan, että lämmitän kun paleltaa. Polttomoottoriauton kanssa tottui tietenkin siihen että Saabin autokylmästöinnin namiskoihin ei tarvi koskaan koskea ja pyyntö oli vuoden ympäri 22 astetta. Mitsullakin näin voi toimia, mutta joskus kun range on tiukoilla, matka on lyhyt ja päällä on muutenkin talvitamineet, niin se lämmön pyytäminen on ihan turhaa ja näkyy sitten koneen käynnistymisenä kun sähkö loppuu ennen perille pääsyä. Mutta kaikki ei jaksa näihin asioihin kiinnittää huomiota, ja ajaa voi siis ihan yhtä hyvin koskematta lämmityslaitteeseen ikinä.
Toivottavasti tässä oli nyt vinkkiä sinne sukulaisille ja muille nykyisille tai tuleville töpselikärsäilijöille. Vähän tämäkin vaatii sitä laatikon ulkopuolella ajattelua jos haluaa hifistellä ne viimeiset sähkökilsat tai nollata sen kymmenen litran keskikulutuksen. Toki jos esim tallia ei ole saatavilla niin vain jotta maksimoi sähköajot, on tallin hankkiminen ehkä vähän hc-touhua. Autoharrastajallehan talli on toinen koti, joten tässäkin asiassa me autoilijat ollaan vähän erilaisia.