Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla Porvoon autokeisarin topikissa lähti aihe laukalle kohti töpselikärsää. Eli siis kyse oli Outlander PHEVin talvisista käyttöominaisuuksista:
AZP kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 18:00
Tooni kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 17:25
Sisko tänään valitteli kun omistaa tuollasen mitsubishi outlander phev:n, että kuluttaa bensaa törkeenä näillä etelän pakkaslukemilla, ei kuulemma käytä sähköä nyt ollenkaan :mrgreen: meinasi jo alkaa vaihtamaan autoa :lol: toisaalta kun miettii ton kokoluokan autoa niin eikai se jos pakkasjaksolla vetää reilu 8litraa/100km niin ole pahakaan :?:
No joo, se 8 litraa outlanderin kokoiselle nelivetoiselle autoille niissä keleissä kun phevi ei suostu enää sähköllä kulkemaan, on aika maltillista. Mutta riippuu paljon ajosyklistäkin. Eniten siinä phevikuskia kyrsii yleinen periaate ja se että kun on tottunut ajamaan 2,5 eurolla/100km niin meneekin 12,5 euroa/100 km.

Itselleni ei vielä ole tullut vastaan tilannetta jossa akku olisi niin kylmä ettei suostuisi sähköllä kulkemaan. Siinä auttaa kyllä talli, jossa auto majailee. Tallissa ei nyt ole lämmitystä päällä, joten siellä on pikkupakkanen, mutta se riittää siis pitämään akun riittävän lämpimänä. Ymmärtääkseni vasta kun akku menee jonnekin -15 asteeseen, niin auto alkaa sitä suojelemaan ja ajot siirtyy bensalle.

Eri asia on sitten se lämmityslaitteen aiheuttama moottorinkäyttö, joka alkaa jo plussan puolella, vaikka sähkölämmittimessäki teho riittäisi. Sen olen eliminoinut korvaamalla ulkolämpöanturin vastuksella joka huijaa ulkolämmön +10 asteeseen. Tällöin saa itse valita ottaako lämmön moottorista vai sähkölämmittimestä. Noin sen olisi pitänyt jo tehtaaltakin toimia mutta japanian insinöörit ei vain osaa.
Näistä kun kysyttiin lisätietoa, niin jatketaan täällä eikä mennä ohi aiheen toisessa ketjussa. Osa näistä jutuista tästä ketjusta löytyykin, mutta otetaan ne kertauksena.

Autohan on ollut mulla pian puolitoista vuotta, mutta viime talvena nämä talviominaisuudet jäi vielä vähän vieraiksi, kun syksy jatkui marraskuusta aina kevääseen saakka eli oikea talvi jäi välistä. Tuolloin ehdin vähän tuskailla sen kanssa, että jo Etelä-Suomen plussatalvikeleissä lämmityslaitteen käyttö kajauttaa helposti polttokoneen tulille. Siihen löytyi ratkaisu "pehvanlämmittimestä", jonka siis eräs mitsuilija laittoi omaan verkkokauppaansa myyntiin ihan tuotteena ja keksi sille tuon istuinlämmittimeen hämäävästi viittavan nimen.

Idea on niinkin yksinkertainen kuin että huijataan ulkoilman lämpötilaa korkeammaksi, jolloin auto suostuu lämmittämään sisätiloja pelkäööä sähkölämmittimellä (jos sellainen autosta löytyy, useimmista kyllä, mutta ei kaikista). Huijaus tapahtuu korvaamalla ulkolämpötila-anturi vastuksella, jonka vastusarvo määrittää mitä lämpötilaa mittari näyttää. Pehvanlämmittimen kehittäjä testaili eri vastusarvoja ja noita tuotteita on sitten myyty 21 ja 18 asteen huijauksilla. Tämä sekoittaa lämmityslaitetta sen verran, että jos laittaa sisäpyynniksi 21 astetta, niin sitä ei kyllä saavuteta, koska auto luulee että ajetaan kesäkeleissä. Mutta tätä voi kompensoida korottamalla pyyntiä, polttomoottori pysyy sammuksissa vaikka sen hilaisi tappiin.

Itse sitten testailin omalla autollani ja totesin että 6 asteen huijauksella pienikin lämpöpyyntö käynnistää moottorin, mutta 10 asteen huijauksella saa pyytää aina 25 asteista ilmaa, kunnes 25,5 asteen pyynti käynnistää moottorin. 25 asteen pyynnillä sisälämpötila kohoaa kyllä jo hyvin yli 20 asteen, kun auto luulee kulkevansa viileässä 10 asteen kelissä. Ilmeisesti pehvanlämmittimen kehittäjän autossa näin alhainen huijaus ei toiminut, eli näissä saattaa olla autokohtaisia eroja.

10 asteen huijaus saavutetaan 3,3 kohmin vastuksella, 21 asteen huijaus 2,0 kohmin vastuksella ja 18 astetta taisi olla 2,2 kohmia. Mitsufoorumilta löytyy tästä juttua lisää.

Anturi löytyy puskurin ilmanottoaukosta kuskin puoleisesta päästä. Sen kun vain nyppäsee irti ja tökkää vastuksen tilalle niin avot. Tuo kaupallinen sovellus on sitten fiksumpi, eli siinä on alkuperäisen anturin kaltainen liitin, johon vastus on integroitu.

Tällä modauksella ei ole havaittu olevan vaikutusta auton muihin järjestelmiin. Moottori osaa rikastaa kylmäkäynnistyksellä oikein, koska siellä todennäköisesti seurataan moottorin ja imuilman lämpöjä, eikä auton ulkolämpömittaria. Samoin akuilla on oma lämpömittarinsa, joten kaikki pakkasrajat yms seikat osataan huomioida oikein vaikka ulkolämpö näyttää kesäkelejä. Ja autossa on siis sisällä sisälämpötilan mittaus, jonka perusteella auto ymmärtää lämmittää sisätiloja, jos ollaan alempana kuin mitä paneelista pyydetään.

Tästä modista on hyvin vähän hyötyä jos ajelee pääosin matkoja jotka ylittää akun rangen. Silloin kannattaa heti alussa jo ottaa lämpöä koneesta eikä vain sähkövastuksesta, koska sähkö kannattaa säästää liikkumiseen. Sen sijaan kun mun keskimääräinen ajomatka latausten välillä on jotain 10-20 km, niin tämä modaus mahdollistaa sen että voin ajaa suurimman osan päivistä sähköllä myös talvipakkasilla, ja voin itse päättää koska käynnistän polttomoottorin lämpöä saadakseni. Se tapahtuu joko painamalla CHARGE-nappulaa tai hilaamalla lämpöpyynnin 25,5 asteeseen. Tähän mennessä tämä modi on todennäköisesti säästänyt autolta jo yli sata kylmäkäynnistystä ja kymmeniä litroja bensaa.

Ja kuten yllä kirjoitin, näin sen olisi pitänyt tehtaaltakin toimia, ja näin se taitaa uudemmissa (olikohan MY2017->) toimiakin, jos niissä painaa EV-nappia, joka vanhemmista puuttuu. On siis täysin typerää käynnistää polttokonetta vain lämmöntuotantoon, kun ajomatka on vaikka 5 km ja akku on täynnä. Tietenkään auto ei voi tulevan matkan pituutta tietää, joten valinta pitää antaa kuskille.

Ilman anturimodeja koneen käyntiä voi vähentää tietenkin säilömällä autoa lämpimässä tallissa ja erityisesti käyttämällä esilämmitystä. Nimittäin se polttokone ei lyö tulille jos sisätiloja on jo valmiiksi lämmitetty riittävästi ja sekin tuntuu riittävän että kiertoveden lämpötila on ehtinyt nousta ilman että varsinaisesti sisätila olisi vielä lämmin. Toiminta riippuu siis ulko- ja sisälämpötilan sekä lämpötilapyynin lisäksi ilmeisesti kiertoveden lämpötilasta sekä mahdollisesti vielä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilasta.

Muuten talviominaisuudet autossa on tosiaan riittävät, enkä ole joutunut vielä pakkobensanpolttoon kovempien pakkasten takia. Nyt on ollut etelässäkin öisin lähemmäs 20 astetta pakkasta ja meni se pari-kolme viikkoa sitten 20 raja rikkikin. Määräävää ei kuitenkaan tosiaan ole se ulkolämpötila vaan auton ja varsinkin akuston lämpötila. Töpselikärsäin FB-ryhmässä ihmiset kinastelee siitä miten joku pystyy ajamaan 20 asteen pakkasilla pelkällä sähköllä kun toisen auto ilmoittaa että akku ei ole kylmyytensä vuoksi käytettävissä. Siinä keskustelussa tuntuu usein unohtuvan mainita onko matkaan lähdetty 20 asteen pakkasessa tuntikausia seisseellä autolla, jota ei ole esilämmitetty eikä ladattu seisonnan aikana, vai kenties lähdetty lämpimästä tallista. Eli vertailu menee pieleen.

Auton säilytyslämpötila tietenkin vaikuttaa akun lämpötilaan, mutta niin vaikuttaa lataus tai esilämmityskin. Nimittäin kun akkua ladataan tai siitä otetaan sähköä, sen lämpötila nousee. Tällöin asiaan vaikuttaa myös lataus/purkuvirta, eli silläkin voi olla väliä onko autoa ladattu vain tunti ennen liikkeelle lähtöä 10A virralla vaiko kolme tuntia 16A virralla. Jotkut ovat kertoneet tekevänsä niin että kylmimpinä aamuina ajastavat latauksen (sen voi ajastaa auton näytöstä) alkamaan vasta aamuvarhain, ja 1/2 tunnin esilämmityksen vaikkapa 1,5 tuntia ennen lähtöä. Siinä ehtii akku lämmetä ja auto saa vielä tunnin lataustakin esilämmityksen jälkeen. 10A (2kW) perussäätimellä ladatessa nimittäin esilämmitys syö akkua, koska lämmityksen teho on noin 4kW. Ei noilla toimilla pakkasessa akun lämpöä mitään 20 astetta nosteta, mutta muutamalla asteella voi lämpö nousta. Tunti esilämmityksen jälkeen auto ei ole enää kuuma, mutta mitä itse joskus katsellut nolla-asteisessa tallissa 1/2 h lämmitettyä autoa, niin 45 min esilämmityksen päättymisen jälkeen oli autossa vielä jotain 13 astetta lämmintä, kun lämmityksen loppuessa asteita oli ollut n. 22.

Esilämmitys lämmittää vain ohjaamoa, moottoriin ei näissä ole lämmityslaitteita ellei ole jälkiasentanut jotain. Perinteistä lohkaria en tiedä saako, mutta säteilylämmittimiä ja letkulämppäreitä porukka on asennellut ainakin. Siitä on tietenkin se perinteinen hyöty että kone ei käynnisty jääkylmänä ja jos sitä lämpöä haluaa moottorista, niin sitä saa nopeammin. Itselleni asia ei ole ajankohtainen, koska kone käy niin harvoin, välillä menee parikin kuukautta ilman kampiakselin kieppejä.

Akkulämmitin löytyy Outlander PHEVeissä uudemmista vuosimalleista (oliskohan My2019->) jos on ruksinut parempia varustelutasoja. Ei siis kuulu perusmalliin. Käsittääkseni akkulämmitin aktivoituu jossain pakkasasteissa (ehkä -10 asteessa?) ja pyrkii nostamaan akuston lämpötilan jonnekin noin nollaan ja lämmitin toimii kai silloin kun auto on latauksessa tai sillä ajetaan. Nämä tiedot perustuu FB-ryhmän keskusteluihin joten en ota tarkemmin kantaa, mutta Mitsun uusimmissa varusteluetteloissa tuo akkulämmitin on parhaissa versioissa mainittuna.

Sen talvisen bensankulutuksen saa töpselikärsällä ihan infernaaliseksi seuraavilla toimenpiteillä:
- ei esilämmitä kabiinia eikä moottoria
- ei mitään modauksia eli vakiotekniikalla
- autossa ei ole EV-nappia tai sitä ei käytä
- auton säilytys ulkona eli siinä lämpötilassa mitä sattuu olemaan
- lämpötilapyynti tappiin (muistaakseni 29 astetta) kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle
- ajaa muutaman kilometrin pätkiä joiden välissä auto ehtii kylmetä täysin
- tähän vielä ne perinteiset ajotapa-asiat eli kovat kiihdytykset ja jarrutukset (moottorihan käynnistyy myös jos kaasua painaa nopeasti)

Noilla metodein on ihan sama lataako autoa vai ei: polttokone käy koko matkan ja syö soppaa vähintään samaan tahtiin kuin mikä tahansa muukin nelivetoinen lähes 2 tonnia painava elefantti lyhyessä kylmäkäynnistyspätkäajossa. 10 litran kulutuslukema ole poka mithän siinä rallissa.

Käänteisesti toimimlla tietenkin voi sitten päästä ihan erilaisiin tuloksiin. Omat lukemat on mitsuilijoidenkin joukussa ilmeisesti poikkeuksellisen alhaisia. Matkat on just noita muutaman kilsan pätkiä, mutta ulkolämpöanturin modauksella, tallisäilytyksellä (huom! ei edes lämmin vaan viileä) ja järkevillä lämpötilapyynneillä ja kaasujalalla on kampattu käytännössä nuo haasteet kokonaan. Esilämmityksellä ei ole niin paljon väliä kun tuo modaus on tehty, mutta sitäkin tulee käytettyä ihan mukavuussyistä- Ja toki sillä säästää sähkörangea ajoon, kun esilämmityksessä kuitenkin noin puolet lämmitysenergiasta otetaan seinästä, jos auto vaan on latauksessa kun lämmittää. Kylmällä autolla lähtiessä kaikki tulee akusta ja sähkönkulutus on aluksi aika huimaa, mikä näkyy sitten kun aletaan lähestyä sähkörangen rajoja.

Lämmityslaitteen käytössä muutenkin olen omaksunut sellaisen tavan, että lämmitän kun paleltaa. Polttomoottoriauton kanssa tottui tietenkin siihen että Saabin autokylmästöinnin namiskoihin ei tarvi koskaan koskea ja pyyntö oli vuoden ympäri 22 astetta. Mitsullakin näin voi toimia, mutta joskus kun range on tiukoilla, matka on lyhyt ja päällä on muutenkin talvitamineet, niin se lämmön pyytäminen on ihan turhaa ja näkyy sitten koneen käynnistymisenä kun sähkö loppuu ennen perille pääsyä. Mutta kaikki ei jaksa näihin asioihin kiinnittää huomiota, ja ajaa voi siis ihan yhtä hyvin koskematta lämmityslaitteeseen ikinä.

Toivottavasti tässä oli nyt vinkkiä sinne sukulaisille ja muille nykyisille tai tuleville töpselikärsäilijöille. Vähän tämäkin vaatii sitä laatikon ulkopuolella ajattelua jos haluaa hifistellä ne viimeiset sähkökilsat tai nollata sen kymmenen litran keskikulutuksen. Toki jos esim tallia ei ole saatavilla niin vain jotta maksimoi sähköajot, on tallin hankkiminen ehkä vähän hc-touhua. Autoharrastajallehan talli on toinen koti, joten tässäkin asiassa me autoilijat ollaan vähän erilaisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Qashqaista olisi tulossa malli, jossa polttomoottori toimii ainoastaan generaattorina sähkömoottorille eli on sarjahybridi. Ei kuitenkaan ole töpselistä ladattava.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielenkiintoinen valinta. Tuossa ratkaisussa hävitään aina jonkin verran hyötysuhteessa, kun ensin tulee generaattorin ja sitten sähkömoottorin hyötysuhde polttomoottorin hyötysuhteen päälle. Tämä korostuu siis maantieajossa jossa polttomoottorin kuormitus on parhaiten optimialueella. Kaupungissa polttiksen hyötysuhde jää niin matalaksi että sarjahybridi hakkaa varmaan aina perinteisen polttiksen hyötysuhteessa.

Mutta onpahan yksinkertaisempi ja enemmän vapausasteita antava voimalinjaratkaisu sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Töpselin kanssa toi olis fiksu kuin ampera konsanaan mutta käytännöllisemmässä muotissa. Ilman töpseliä ei kyllä itseä kiinnostaisi ollenkaan :roll: tuntuisi tyhmältä ajella arkiajot aggregaattisähköllä kun verkkovirtaa saa autokatoksesta...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uutta versiota pukkaa viimein:

phpBB [video]


PHEV ilmeisesti tulossa vasta vuosimalliin 2023, ja epäselvää on, tuleeko koko romu Euroopassa myyntiin vai ei. Mitsuhan ilmoitti viime kesänä että se lopettaa uusien mallien kehittämisen Euroopan markkinoille, mutta toki tuo oli jo aika valmis tuote jo silloin. PHEViversiollehan Eurooppa on ollut ehdottomasti paras markkina, joten pois jääminen tuntuisi hölmöltä, toisaalta verkoston ylläpitäminen vain yhtä hyvin myyvää mallia tulee kyllä kalliiksi.

Ihan hauskan näköinen kippohan tuo on. Keulan muodoissa on haettu vähän samaa kehitystä kuin jenkkipickupeissa viime vuosina, eli tiettyä särmää ja pystysuoruutta, mikä ei näytä kovin sulavalta ilmanvastuksen kannalta, mutta antaa miehekkään ilmeen.

Aika oli kyllä suorittaa totaaliuudistus. Tämä mallihan on nyt 10 vuotta vanha ja kyllä noi uusimmatkin faceliftit mun silmään vähän huonosti peittää korin perusmuotoilun iän. Ja nykyisin 10 vuoden uudistumistahti on kyllä luvattoman pitkä.

Tuli todettua, että kyllä töpseliautojen porttiteoria toimii käytännössä. Naapurustossa muutaman talon päässä meistä on majaillut väriä ja vanteita myöden identtinen töpselikärsä, mutta tässä talvella huomasin että talon edustalla ei ole Mitsua hetkeen näkynyt. Sen sijaan siinä on ajoittain seissyt Volvo XC40. Yhtenä päivänä ohi kulkiessani kurkkasin tarkemmin, ja kyllähän se on Recharge, elikkäs siis täyssähkö-Volvo. Ja eräänä päivänä Nettiautoa selatessani törmäsin tutun näköiseen töpselikärsään myynnissä Volvokaupassa, eli vaihtoon on mennyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eclipse Crossin P-Hevi versio ilmeisesti ainakin tulee Suomeen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se on myynnissä joo, toimitukset kai alkaa joskus loppukeväästä. Siinä on sama voimapaketti kuin nykyisissä Outlander PHEVissä eli 2.4 litran kone ja isompi akkupaketti kuin tässä mun autossa.

Eclipse Crossin kohdalla kyse on isosta faceliftista eikä kokonaan uudesta mallista. Tosin jonkinnäköinen persliftikin autoon on tehty koska takaloosteri kasvaa samalla kun auton pituus lisääntyy 15 cm. Ja aikataulullisesti tämä on siis noin vuoden edellä uutta Outlanderia, joten nähtäväksi jää onko Outlander vielä sellainen malli, joka on ehditty kehittää Euroopan vaatimuksille ja tuodaan myyntiin. Jos Tuo Eclipse Cross PHEV osoittautuu yhtä vahvaksi menestykseksi kuin töpselikärsä, niin olishan siinä Mitsulle jo jonkinlaista markkinaa kynnettävänä, kun toisivat uuden Outlanderinkin vielä Eurooppaan.

Kilpailu segmentissä vain kiristyy koko ajan. 2013 alkaen Mitsu oli monta vuotta yksin tässä järkihintaisten vetokokyisten nelivetoplugarien markkinassa joten helppo se oli menestyä. Sinne on nyt tunkua joka puolelta ja tämän vuoden jälkeen vielä täyssähkömukamaasturit päälle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No on se ainaki uudistunut :mrgreen:

Tuolla muotoilulla luulis ledivaloissa olevan kantamaa 8O
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Ke Helmi 17, 2021 15:33
Tuli todettua, että kyllä töpseliautojen porttiteoria toimii käytännössä. Naapurustossa muutaman talon päässä meistä on majaillut väriä ja vanteita myöden identtinen töpselikärsä, mutta tässä talvella huomasin että talon edustalla ei ole Mitsua hetkeen näkynyt. Sen sijaan siinä on ajoittain seissyt Volvo XC40. Yhtenä päivänä ohi kulkiessani kurkkasin tarkemmin, ja kyllähän se on Recharge, elikkäs siis täyssähkö-Volvo. Ja eräänä päivänä Nettiautoa selatessani törmäsin tutun näköiseen töpselikärsään myynnissä Volvokaupassa, eli vaihtoon on mennyt.
Pääsenkin seuraamaan heti seuraavaa porttiteoriakandidaattia, nimittäin tämä mainittu naapurustosta hävinnyt kärsä on tulossa meidän rajanaapurin perheen autoksi. Naapuri laittoi eilen viestiä että on menossa koeajamaan samanlaista autoa kuin meillä, että mitä siitä kannattaa katsoa? Ja mainitsi samalla että kyseessä on juurikin se kulmilla ennenkin majaillut kiesi. Sanoin että jos koeajolla ehdit, niin tule käymään, luetaan Watchdogilla akun kunto.

Naapuri tuli, luettiin akun kunto, se ehkä yllätti hieman negatiivisesti mutta koska hnta oli kohdallaan, auto todella siisti ja huippuvarusteltu ja tämä aikaisempi omistaja sattuu vielä olemaan naapurin työkaveri tai jotain, niin tekivät kaupat. Meillä on sitten tästä lähtien kaksi rajanaapuria joilla on Outlander PHEV, koska eräs toinen naapureistamme osti sellaisen uutena samoihin aikoihin kun minä ostin tämän ketjun sankarin. Mun laskujen mukaan meidän korttelissa on 13 taloa, joista nyt siis kolmessa on Outlander PHEV, eli kyseessä on meidän korttelin yleisin automalli.

Jännityksellä jäämme seuraamaan kuka meistä hankkii ekana täyssähköauton :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 09:01
Mun laskujen mukaan meidän korttelissa on 13 taloa, joista nyt siis kolmessa on Outlander PHEV, eli kyseessä on meidän korttelin yleisin automalli.
Aiemmin olikin tasoissa kuplan kanssa, kai siitä vähitellen sopiikin päästä edelle :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

:D Niin se kehitys kehittyy joo. Ilmajäähdytteisestä toiseen (Töpselikärsässä on akuston ilmajäähdytys :mrgreen: )

Kupla on tosin ollut piilosuosikki meidän alueella, koska toi mun uudempi volkkari ei ole meidän tontilla koskaan edes käynyt. Se kun majailee maaseudulla odottaen aikoja parempia 8)

Mutta tällaista kansansuosikkia ei ole meillä päin ennen nähtykään. Yhdeksän vuotta asuttu tässä ja ulkomuistista sanoisin että koskaan ei ole yhtä automallia ollut kolmea kappaletta tällä porukalla. Kahteen samanaikaiseen yksilöön on päässeet mainitun Kuplan lisäksi Volvo V70, Skoda Octavia, Nissan Qashqai, niin ja tietenkin Saab 9-3 sen muutaman tunnin ajan kun mulla oli OG vielä pihassa ja NG oli jo haettuna :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helmikuu:
matkaa 581 km
sähköä 203 kWh
bensaa 5 litraa
Rahaa näihin 27 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 10799 km
sähköä 2780 kWh
bensaa 156 litraa
Rahaa näihin 478 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 26 kWh eli 4,4 €

Helmikuun kylmyys näkyi tuollaisena hurrjana vajaan litran bensan keskikulutuksena. Sähkökulutuskin piikkasi komeasti uudella ennätyksellä 35 kwh/100 km. Ei noilla isoon kuvaan vaikutusta ol kuitenkaan, kun alkaa olla puolitoista vuotta raporttia täynnä. Noi kulut ne vaan jumittaa tuossa 4-4,5 euron tasolla per 100 km. Sen puolesta voisi vaikka lopettaa tän laskemisen ja raportoinnin, että en mä usko että tuo tuosta kovin isosti pystyy heilahtamaan, ellei elämäntilanteessa tapahdu jotain tosi radikaalia, joka muuttaisi tavallisia ajosuoritteita.

Viimeisen viikon aikana on ollut paikallisesti pahimmat kelit noille Kumhon kitkoille, elikkäs siis talven aikana tallatut tieti peilijäässä ja sulamisvedet siinä päällä viimeistelemässä pidon. Mua on auton hankkimisesta asti arveluttanut voiko noilla renkailla pärjätä kunnon kelissä ja ajatuksissa on ollut vaihtaa ne joihinkin laadukkaampiin ja myös oikeankokoisiin talvirenkaisiin. Nämä on siis profiililtaan 5-yksikköä pienemmät kuin normikoko 215/70R16 ja sen myötä auto näyttää mun silmään vähän hassulta talvirenkailla.

Nyt on kuitenkin testattu vähän kaikki mahdolliset talvikelit noiden renkaiden kanssa, ja olen todennut että niiden kanssa pärjää hyvin. Toki pitää niillä märillä peilijäillä muistaa että alla on kitkat eikä nastat, mutta sama pitäisi muistaa vaikka olisi kitkoista ne testi voittajat alla. En siis lähde nyt rengaskaupoille, vaan näillä jatketaan. Tuntuu vieläpä että ei noi renkaat kulu kovinkaan nopeasti ja toki mun kilsamäärät on niin vaatimattomia, että näillä saatetaan mennä vielä monta talvea ja kumit päätyä vielä seuraavallekin omistajalle.

Tosin kun tuo naapuri hankki tämän auton kaksoisolennon, niin heillä on talvirenkaina hyväkuntoiset Goodyearin laatukitkat ja vieläpä kivammannäköisillä vanteilla kuin mulla. Naapurin rouva totesi kitkoista että hän haluaisi kyllä nastat, joten vinkkasin naapurille että jos suuntaavat rengaskaupoille niin mua voisi ne vanhat renkaat (ja vanteetkin) kiinnostaa. Saas nähdä mitä käy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt olisi upeita harvinaisuuksia tarjolla:

https://tekniikanmaailma.fi/mitsubishia ... aisuuksia/

Rivistössä mm. taivaansininen Outlander PHEV, klassikko jo syntyessään :mrgreen:

Jutussa on myös mielenkiintoinen toteamus liittyen viime kesänä julkaistuun Mitsun päätökseen vetäytyä Euroopan markkinoilta:
Syksyllä 2020 julkistettiin hurja uutinen, jonka mukaan Mitsubishin myynti Euroopassa loppuu. Hyvin nopeasti selvisi, että kyseessä oli niin sanottu uutisankka, eikä mitään radikaalia ole tapahtumassa.
Ei se nyt ihan uutisankka ollut, koska kyllä se ihan Mitsulta itseltään tuli se linjaus, että uusia autoja Euroopan markkinoille ei enää kehitetä. Ja jos ei kehitetä uutta on melko varmaa että jossain vaiheessa myyntikin loppuu.

Sen sijaan että kesän uutisointi olisi ollut vesilintu, Mitsu on kyllä joutunut hieman pyörtämään puheitaan. Ilmeisesti allianssikumpani Renaultin painostuksesta, jotta Rellu saa tehtaittensa käyttöastetta ylös. Ranskan valtiolla on edelleen Rellussa merkittävä omistus, ja omistajaa tässä kohtaa kiinnostaa mm. sellaiset seikat kuin Ranskan työllisyys. Aina hyviä syitä tehdä strategisia päätöksiä autoteollisuudessa, kysykää vaikka 70- ja 80-luvulla autoteollisuudessa toimineilta briteiltä :mrgreen:

https://europe.autonews.com/automakers/ ... shi-europe

Jutussahan japanialaiset säilyttävät kasvonsa sanomalla että Mitsubishi Motors ei edelleenkään kehitä uusia malleja Eurooppaan, vaan nämä uudet eurooppalaiset Mitsut tulevat käytännössä olemaan Relluja Mitsun logoilla. Vastaanotto on mitsupiireissä sosiaalisen median perusteella ollut aika jääkylmä. Jotenkin ei mitsumiehillä riitä luottamus ranskalaiseen laatutasoon.

Tiedotteissa todetaan myös että Mitsubishiä tullaan myymään valikoiduilla eurooppalaisilla markkinoilla. Saas nähdä kuuluuko Suomi niihin. Ja ranskassa rakennettaviin Mitsurelluihin tuskin tulee kuulumaan uusi Outlander PHEV, joten sen saapuminen Euroopan markkinoille on edelleen epävarmaa.

Tämän ketjun kärsästä ei kummempaa raportoitavaa. Kesärengaskautta tässä jo tutkaillaan kovasti. 15 vuorokauden käyrä ei paljoa öillekään pakkasia ennustele ja päivät tukevasti plussalla. Vielä ei kuitenkaan voi renkaita vaihtaa, kun esim mökkitie oli edelleen eilen peilijäässä varjoisissa paikoissa ja pohjoisrinteissä. Täytyy katsoa ainakin kuun vaihteeseen ellei sitten pääsiäisen ylikin saman tien. Ei sinänsä mikään kiire vaihtaa, nuo kitkat tuntuu oleva paitsi hiljaisemmat kuin kesätoyot, myös hieman taloudellisemmat rullailla. Kesäkautta voisi siis fiilistellä ennemmin vaihtamalla Oldsmobileen öljyt ja varaamalla sille katsastusaikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Maalis 22, 2021 14:19
Mitsurelluihin
Mitsurellu, tuttavallisesti Millu. Vaiko sittenkin Retsu?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Etkö sä vähä meinannu ettei kumhoilla enää seuraavaan kauteen niin eipä taida olla kiire :lol:

Kyllä näillä keleillä on kitkat kyllä tosi jees :mrgreen:

Ihme vatulointii toi mitsun toiminta, luulis et olis ollu joku ajatus ollu ku tiedotettiin et vähenee tai sit onki tarkoitus hävittää kerral kaikki merkkiuskolliset :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin