Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Lähetetty: Pe Marras 12, 2021 22:49
Kun surffailin aikani tuon kirjoitettuani, niin löysin myös toisen toimintaperiaatteen, jossa voimaa sivulle työntävinä elementteinä toimii itse hammaspyörät ja tasurin keskellä on preload-jousi. Siinä mallissa lukitusta painuu sille puolelle, joka pistää liikkeelle enempi vastaan ja luulen, että ripeällä kaasunkäytöllä ehtii huomata pienen viiveen, mutta hitaammin operoidessa välttämättä ei.AZP kirjoitti: ↑Pe Marras 12, 2021 20:21Ok, tossa videossa tuli kyllä paljon uutta tietoa levy-LSD:n toiminnasta. Mulla on Oldsissa jonkinlainen levylukko perässä, mutta en ole koskaan sitä perää purkanut, joten en kovin paljoa sen toimintaperiaatteesta ole ymmärtänyt. Olen itse asiassa olettanut että ne levyt on siellä vain tuottamassa kitkaa jollain jousipaineella ja sen voimasta varmistavat että vähintään joku 30 % voimasta päätyy aina toiselle puolelle. Tässähän ei kyseessä ole siis oikea lukko, koska se ei voisi lukittua 100 %:sti, vaan nimen omaan LSD, eli perän luistonrajoitin.
Yep, mulla ykkösbemarissa oli tuollainen "1,5-suuntainen, ramppikytkentäinen" levylukko ja kyllä se veti kiinni välittömästi kun kaasua junttasi.
Se riippuu tosiaan konfiguraatiosta - paljonko siellä on kitkalevyjä ja kuinka jyrkät rampit lukossa on. Normaalisti katuautoissa nuo on aika rennolla konffiksella, koska jyrkempi ja jäykempi lukko on esim. kaarteeseen kiihdyttäessä haastava, hyvänä esimerkkinä motarin ramppi. Mulla oli bemarissa pykälän perusmallia jyrkemmät rampit (näitä oli muistaakseni neljä vaihtoehtoa kun perän tilasin ja perusmalli siis se "kevyin" versio) ja neljä kitkalevyä per puoli (sai valita 2, 4 tai , niin sekin oli asfaltilla jo melko kulmikas kun enemmälti käskytti. Toisaalta, kertaakaan en saanut aikaan tilannetta, että vain toinen pyörä yrittäisi pyöriä - toki en takavetoavolla missään mutakuopissa seikkaillutkaan, mutta tuosta tosiaan olisi vielä saanut tuplattua kitkalevyt ja ramppeja parikin pykälää jyrkemmäksi, niin saattaa jo mutakuopassakin olla avulias murkula.AZP kirjoitti: ↑Pe Marras 12, 2021 20:21Mulle jäi kuitenkin hieman epäselväksi miten tehokkaasti tollanen levylukko oikeasti lukitsee siinä kohtaa kun toinen pyörä on vaikka peilijäällä tai mutaan hautautuneena, eli toisen pyörän kitka on pientä. Siis jos polkaiset kaasua sellaisessa tilanteessa, niin riittääkö levyratkaisussa voima puristaa se diffi oikeasti lukkoon niin että auto nousee sieltä mutakuopasta sen pitävän pyörän avulla? Vai käykö niin että mudassa oleva pyörä pyörii niin vapaasti, että tasuriin kohdistuva voima ei vastavoiman puutteessa koskaan pääse nousemaan riittäväksi lukitsemaan perää oikeasti kokonaan lukkoon?
Yep. Eka tuollainen proaktiivinen kytkinneliveto oli tietääkseni Bemarin xDrive (tulikohan se 2005 vai 2006), joka suoraan kiihdyttäessä lyö kytkimen kiinni käytännössä ennenkö auto alkaa kiihtyä. Siinä kohtaa tajuttiin että kun logiikalla ohjataan, ei ole mikään pakko odottaa sitä sutimista ennenkö ktytketään.AZP kirjoitti: ↑Pe Marras 12, 2021 20:21Ja onhan toki niinkin että JP_Vetten julkaisemien WIS-tekstien perusteella XWD Saappikin laittaa Haldexin ilmeisesti lukkoon heti kun polkaiset kaasun pohjaan ilman että se odottelee mitään sutimuksia. Eli älyllä tämäkin on hoidettu, kun autolle voi kertoa muitakin syitä lyödä levyt kiinni kuin vain pyörien nopeusero. Eli seison korjattuna