"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Lähinnä peräänkuulutan sitä että joku valmistaisi sellaisen sähköauton joka ei ole samalla statuksen näyttämiseen tarkoitettu esine jupeille tai tekovihreille. Sitten kun tuulipukukansan perusjärkevät autoilutarpeet otetaan huomioon alkaa markkinoille tulemaan sähköautoja joissa hinta ja käyttöominaisuudet on mukavasti balanssissa. Ja sittenhän niitä alkaa löytymään myös käytettynä. Mitä tuohon toimintasäteeseen tulee niin se on luku joka ensimmäisenä putkahti mieleen. Täällä poromaan etelärajalla ja varmasti sielä Hesassa ja muualla Syrjä-Suomessa en pidä liioitteluna moista matkaa. Onhan näissä nykyisissäkin rakkineissa osassa melko helkkarin pitkä range täydellä tankilla enkä ole kuullut vaatimuksia säiliön pienentämisestä. Kyllä saa olla melkonen rautaperse joka esmes tuomosen E Mersun tankin ajaa tyhjäksi yhdellä istumisella Suomen maanteillä.

Toisaalta sähköautossa matkan jatkaminenhan vois olla yhtä helppoa kuin patterin vaihto otsalamppuun. Huoltsikalla vain akku vaihtoon ja matka jatkuu. Varmaan vaatis melkosta sorvaamista valmistajien kesken standardien kehittäminen mutta uskon että jotain tämän tapaista on tulevaisuudessa tarjolla akkutekniikan edelleen kehittyessä. Tarjolla vois olla myös latausta ajon aikana, tyyliin leikkiautoradat. Moottoritiellä latauskaista :D, max 60 km/h. Mutta saispahan rautaperseet posottaa tauotta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nykyisessä E-Mersussa dieselissä vakiona vain 50 l tankki. Työ autossa suurempi 66l tankki ja senkin saa tyhjennettyä jopa lähes 8l/100km vauhtia, kun polkee oikein kunnolla, tavallisesti vie 5-6l/100km. Säästetty painoa pienemmällä tankilla, joka on hyvä sinänsä. Sen verran noista sähkö autoista, ei oikein sopivia, jos pitää käyttää vetoautona.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:No kyllä, aina löytyy joku jolle tuollakin on merkitystä. Mutta uskoisin että suurin osa niistä, joilla 300 km päivämatka on toistuva tapahtuma, autonvalintakin osuu johonkin vähän isompaan ajopeliin. Suurimmalla osalla Rion kokoluokan auton omistajista en usko olevan kovin säännöllistä tarvetta hurauttaa 300 km päivässä.
Joo, todennäköisemmin me, jotka konttorille lähtiessämme höylätään kymmeniä kilsoja kerralla eli ns. arkiajo tekee sen kolminumeroisen määrän kilsoja, hankitaan jatkossakin jotain muuta kuin Kia Rio. Mutta ei ole ennestäänkään outo ajatusmaailma ja on vieläpä lisääntymään päin, että turha on olla esim. isoa autoa, jos sitä ei tarvi, vaan pieni, jolla ne satunnaisetkin matkat hoituu kuitenkin ihan ok, vaikkei yhtä leppoisasti kuin isolla sitikalla. Siinäkin ajatusmaailmassa kuitenkin sen pienen ja riittävän auton pitää kyetä täyttämään nekin tarpeet, etenkin jos kilpaileva versio (tässä tapauksessa siis se bensamalli) pystyy.

Pieniä sähköautoja kuitenkin on jo markkinoilla. Esim. Renault Zoella on 400km NEDC range, mutta ei niitä juuri näy, kun vertaa vastaaviin bensavehkeisiin. Joku siinä siis tökkii ja todennäköisesti se on joku muukin kuin hinta. https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/

Btw, kirahvinkuljetuslinjallakin mennään sähköistyksen suuntaan. Berlingon rahtariveli Kangoosta on jo sähköversio:
https://www.renault.fi/tavara-autot/kangoo-ze/
Cona kirjoitti:Surkuhupaisaa tässä keskustelussa on peruslähtökohta, että ajelemme melkoisilla turhakkeilla tällä hetkellä. Ja tulevaisuudessa sen pikku-Rion pitäisi täyttää kaikki odotukset, mitä voidaan ladata autoon ylipäänsä.

Tällä tarkoitan siis, että iso Passat työmatkalla yksin, koska perhe. Neliveto, koska Levin matka viikolla 8. 250hv, koska turvalliset ohitukset jne. :mrgreen:
Sehän tässä on hupaisaa, että verotuksella pidetään vahvasti kiinni siitä, että kun sitä vuosittaista lapinmatkaa varten tarvii sen nelivetopassatin, niin taloudellisesti ei yksinkertaisesti kannata olla erikseen sitä pientä sähköäautoa, jolla kävisi töissä. On yksinkertaisesti halvempaa ajaa nelivetopassatilla töissä, kuin omistaa työmatkoja varten pienempi kulkine. Se on ainakin yksi syy (ei toki välttämättä ainoa), miksi auto valitaan helposti sen maksimitarpeen mukaan.

Rupesin itse tuossa hiljattain pohtimaan sähkömoottoripyörää. Valitettavasti niissäkään ei vielä ranget riitä omaan edestakaiseen työmatkaani, mutta kunhan se alkaa suoriutua, alkaa niissä olla vahvaa potentiaalia kesäisten työmatkojen ajokiksi. Ei sillä rahaa säästä, koska se pyörä maksaa, muta kun se palvelee myös moottirpyöräharrastusta, on se lisäkustannus hyväksyttävissä.
Henri S kirjoitti:Onhan näissä nykyisissäkin rakkineissa osassa melko helkkarin pitkä range täydellä tankilla enkä ole kuullut vaatimuksia säiliön pienentämisestä. Kyllä saa olla melkonen rautaperse joka esmes tuomosen E Mersun tankin ajaa tyhjäksi yhdellä istumisella Suomen maanteillä.
Bingo. Kun joka stopilla ei tarvi ladata/tankata, voi tauot sijoittaa muualle kuin laturin/pumpun ääreen. Kun se pikalatauskin ottaa tyypillisesti aikaa hyvän tauon verran (mm. se Zoe lataa n. 150km/1h) ei kuitenkaan latausstoppia voi ottaa erikseen. Bensakoneeseen kun huljahtaa se 120-150km/min ja dieseliin jopa 200km/min (10l/min tankkausvauhdilla) ei se ylimääräinen tankkaustoppi ole niin paha.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sivusta seuranneena; jos on mahdollisuus esim. työsuhdeautoon, ei ketään kiinnosta vihreät arvot vaan, mitä sillä verotusarvolla saa. Esim just se RS-Octavia tai vähän ylemmässä luokassa se melkein 50t€ maksava 4-potku-Passat. Joku muu saa pelastaa maailman. Esim. Tesla liisarina on ihan marginaalissa, sähköautot on edelleen 2018 "tulossa". :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Esim. meillä töissä ei Tesla ole sallittujen merkkien listalla (Leasingvuokrat on vissiin korkeita, siksi samaa linjaa on tiettävästi muuallakin), se voi vaikuttaa. Ja jos saatavilla on täysetu, ei itselle maksava kotilatailu innosta, joten miksi maksaa lisää hybridistä tai sähköautosta? Jos objektiivisesti katsoo, on RS-ocussa aika paljon autoa hintaansa nähden.

Omalla harkintalistalla auton suhteen on työsuhdehybridi - meillä kun autoedut on käyttöetuja, kotilatailu kieltämättä kiinnostaisi. Mutta firman asettamien speksien rajoissa oikeastaan ainoa, jota viitsisi edes harkita, on kolmossarjan bemari ja siinä hinta nousee aika kovaksi, joten todennäköinen vaihtoehto on jatkaa edelleen omalla tupruttimella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvää keskustelua. Suomessahan työsuhdeautoiksi menee todella suuri osa uusien autojen myynnistä, ja valintakriteerit ovat niissä aika erilaiset kuin mitä omassa ostoksessa. Omaan taseeseen ostavista huomattava osa on iäkkäämpää väkeä, noin neljännes henkilöomistajille menevistä uusista henkilöautoista myydään yli 70-vuotiaille. Jälleen kerran heilläkin valintakriteerit voi olla vähän erit kuin vaikkapa kolmekymppisillä perheellisillä.
Cona kirjoitti:Surkuhupaisaa tässä keskustelussa on peruslähtökohta, että ajelemme melkoisilla turhakkeilla tällä hetkellä. Ja tulevaisuudessa sen pikku-Rion pitäisi täyttää kaikki odotukset, mitä voidaan ladata autoon ylipäänsä.

Tällä tarkoitan siis, että iso Passat työmatkalla yksin, koska perhe. Neliveto, koska Levin matka viikolla 8. 250hv, koska turvalliset ohitukset jne. :mrgreen:
Tämähän on ihan totta, tulevaisuudessa ehkä autonjakopalvelujen kehityttyä on taloudellisesti ja muutenkin järkevää hankkia sellainen ajopeli, joka toimii siinä päivittäisessä ja viikottaisessa tarpeessa. Kerran-pari vuodessa hoidettavalle pidemmälle reissulle, isompiin tavarankuljetuksiin jne. otetaan sitten laina-auto jostain muualta. Ehkä se voi olla polttomoottoriauto pidemmille matkoille, kun se normaali viikottainen ajelu jää tasolle 100 km/vrk, jolloin pienempikin range riittää.

Muutenkin pitää muistaa, että ei sähköautonvalmistajan ole tarve tyydyttää kaikkien tarpeita mm. vetokyvyn, tilantarpeen tai rangen suhteen. Riittää että löytyy sopivan kokoinen segmentti johon tähdätään. Ne, jotka ajavat päivittäin 300 km ovat kuitenkin autoilijoiden vähemmistöä, joten heille voidaan tarjota polttomoottoriavusteisia sähköautoja (BMW i3:n tekniikan kaltaisia siis) tai hybridejä pidempään, sille porukalle, jolle riittää vaikka noin 200 km päivämatkat, tarjotaan sitten täyssähköautoa, jossa range on riittävä.

Vertailu nykyisten polttomootoriautojen tankkisäteisiin on sinänsä hieman ontuvaa, että sähköautoissa nähdäkseni tullaan toimimaan ihan eri tavoin energianostamisen kanssa. Ennemminkin touhu tulee muistuttamaan matkapuhelinten käyttöä, jossa akku ladataan kerran pari vuorokauden aikana (esim. melkein aina yöllä) auton ollessa poissa käytöstä. Käytännössä "tankkaaminen" vähenisi huomattavasti, koska lataustahan voi harrastaa kaikkialla, missä auto ja pistorasia kohtaavat. Tämä edellyttää tietenkin sitä, että ne kohtaavat, eli käyttäjällä tulee mieluiten olla käytössään pistokkeellinen paikka kotona ja/tai töissä. Kaikillä ei näin ole, ja he ovat taas sitä segmenttiä, joille ehkä tarjotaan jotain muuta kuin sitä 200 km rangea tarjoavaa sähköautoa.

Lisäksi tämä muutos on tietenkin merkittävä investointitarve kiinteistöjen sähköjärjestelmiin, mistä onkin jo ollut paljon mediassakin puhetta. Mutta kyllä ne parkkipaikkojen piuhotukset kuntoon saadaan ajan myötä, on sitä suuremmistakin asumisen rakennemuutoksista tässä maassa selvitty.

Monelle käyttäjälle se pikalatauksen nopeus ei lopulta ole se tärkein ominaisuus, vaan se, kuinka paljon keskimäärin 8-10 tunnissa auto pystyy latautumaan tavallisesta 16A pistorasiasta. Pikalataus on sitten niitä pitkänmatkalaisten huolia, ja heille sähköauto ei ehkä hetkeen ole vielä se ykkösvaihtoehto. Kahden auton perheissä, joissa ajellaan satunnaisesti sukuloimaan Turusta Lappeenrantaan, mutta muuten pysytään 100 km säteellä kotoa, olisi jo tässä tilanteessa ihan loogista ja järkevää harkita sähköautoa toiseksi ajopeliksi, jos vain tuo sähkönsyötty on kunnossa auton parkkipaikalla. Mutta kun sitä 20 t€ sähköperheautoa ei vielä ole saatu markkinoille, niin kynnys hankinnalle on vielä hieman korkea.

Mutta lasketaanpa.
Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq Electric maksavat noin 38 t€, eli pyöreät 15 t€ enemmän kuin vastaavat polttomoottoriautot. Uutta autoa pitäessä 4-5 vuotta keskimääräisellä ajomäärällä (15-20 tkm/v) auton arvo puolittuu pitoaikana. Jos oletetaan, että tämä toteutuu myös sähköauton kohdalla, on arvonalenema 4-5 vuodessa 7500 € enemmän kuin polttomoottoriautossa. Tämä on 1500-1875 €/v kulua. Lisäksi 15 t€ hintaero täytyy rahoittaa jollakin, 5 % korolla se on 750 €/v. Pyöristellään nämä yhteensä 2400 euroon vuodessa. Tämä on lisäkustannus, joka tulee sähköauton valitsemisesta vs. polttomoottoriauto.

Paljonko sähköautoilija voi säästää? Polttomoottoriautoksi vertailuun otetaan bensakoneinen auto, jossa vuosivero 180 euroa/v ja joka kuluttaa käytännössä 6,5 litraa bensaa. Ajomäärällä 17500 km/v tämä kustantaa polttoaineissa noin 1800 euroa, joten veroineen kulut on 2000 €/v. Sähköautolla pääsee suunnilleen kulutukseen 15 kWh/100 km. Jos sähkön kokonaishinta on 11-12 senttiä/kWh, menee sähkötankkauksiin noin 300 €/v. Ioniq ELectricin ja Leafin vuosiverot on n. 210 euroa/v, joten kokonaiskulut sähköautolle on noin 500 euroa/v.

Huoltoja sähköauto kaipaa vähemmän, mutta ei nyt lasketa sen päälle paljon mitään, kun eksoottinen tekniikka voi muuten aiheuttaa jotain lisäkuluja tai murhetta verrattuna vanhaan kunnon patarautaan. Vakuutuksissa voi olla hintaeroja, mutta eiköhän ne ole enemmän yhtiöiden kuin automallien välillä, joten oletetaan vakutuuskustannukset samoiksi.

Sähköauton kokonaiskulut siis 2400+500=2900 €/v. Polttomoottoriauton 2000 €/v. Tämä siis uutena ostettuna ja 4-5 vuoden pitoajalla.

Lopputulos on se, että se sähköauton omistaminen ja käyttäminen maksaa ehkä noin tonnin vuodessa tai 80 euroa kuussa enemmän kuin polttomoottoriauton. Tämä suhde pitäisi saada käännettyä toisin päin, jotta kuluttajat alkaisivat massoina ostella sähköautoja. Tonni on kuitenkin iso raha, vaikkei se toki uuden auton ostajakunnalle varmaankaan ole ylipääsemätön lisäkustannus. Mutta jos ja kun samalla autoilulle syntyy rajoituksia (ne vetomassat, ranget, ym.) niin kuka tarkan markan mies tai nainen haluaa hankkia sen kalliimman version?

Kyllä noiden sähköautojen hinnat tulee vielä alas, kun suuruuden ekonomia alkaa puhua ja verotus siirtyy enemmän ja enemmän suosimaan sähköistä liikkumista. Kaikki uudet hienoudet on aina esitelty ensin kalleissa autoissa ja sieltä ne on hitaammin tai nopeammin valuneet kansanautoihin. Niin kävi airbageille, ABS-jarruille, ilmastoinneille, automaattivaihteille, sähkövemputtimille, liikennemerkkitunnistuksille, navigaattoreille jne. ja näin tulee käymään myös sähköiselle voimalinjalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Henri S kirjoitti:Lähinnä peräänkuulutan sitä että joku valmistaisi sellaisen sähköauton joka ei ole samalla statuksen näyttämiseen tarkoitettu esine jupeille tai tekovihreille. Sitten kun tuulipukukansan perusjärkevät autoilutarpeet otetaan huomioon alkaa markkinoille tulemaan sähköautoja joissa hinta ja käyttöominaisuudet on mukavasti balanssissa.
Volkkari uhkailee tuollaisella autolla Teslaa.
Kauppalehti kirjoitti: VW:n pääjohtaja: Vuonna 2020 meillä on yhtä hyvä sähköauto kuin Tesla, mutta puolta halvempi

Johtajan mukaan konserni panostaa nyt erittäin paljon sähköautoihin.

Volkswagen-konserni on ilmoittanut jo monta kertaa aikeistaan panostaa sähköautoihin. Nyt lupauksille on saatu tarkempaa katetta, kun konsernin pääjohtaja Herbert Diess ilmoitti ZDF-kanavan haastattelussa, että konserni aikoo tuoda jo vuonna 2020 markkinoille oman sähköauton. Diessin mukaan se on yhtä hyvä kuin Tesla, mutta maksaa vain puolet siitä.

Diessin kommentista kirjoittaa muun muassa Electrek.

”Olemme investoineet 30 miljardia euroa sähköiseen liikkuvuuteen ja olemme jo rakentaneet Zwickaun-tehtaan uudelleen. Rakennamme sähköautotehdasta Shanghaihin.”

Diessin mukaan ensimmäinen täyssähköautomalli on valmis jo parin vuoden kuluttua. Se pystyy kaikkeen siihen, mihin Tesla nyt pystyy, mutta on puolet halvempi.

Autoteollisuudessa on harvinaista, että alan yhtiö haluaa tunnustaa kilpailijamerkin tällä tavalla nimeltä, mutta Diess ei nostanut Teslaa esiin nyt ensimmäisen kerran. Jo viime vuonna hän myönsi, että Tesla on yhtiön pääkilpailija.

Teslaa puolet edullisemmalla mallilla Diess luultavasti tarkoitti I.D. Conceptia, jonka lopullisen nimen arvellaan olevan Neo. Juuri tämä malli on määrä esitellä vuonna 2020.

VW ei ole vielä vahvistanut uuden mallin hintaa, mutta sen arvellaan asettuvan noin 25 000 euroon. Silloin se olisi huomattavasti halvempi kuin Tesla Model 3, mutta ei kuitenkaan puolta edullisempi.

Ensivaiheessa Neo on tulossa myyntiin Eurooppaan ja Kiinaan. Myöhemmin se tulee Pohjois-Amerikkaan.
Kyllä tulevat vuodet tulee olemaan automaailmassa jänniä, kun yksi toisensa perään isoista valmistajista tuo markkinoille sähköautomalleja. Ja iso osa näistä ei ole mitään kokeilumalleja vaan suunniteltu isoon sarjatuotantoon Teslan tavoin. Pian on valikoimaa mistä ottaa, ja hinnat tulee alas kun tuotantomäärät kasvaa dekadeilla.

Itselläni alkoi taas sähköautokuume kyllä kummittelemaan sen jälkeen kun tein tuon edellisen viestin laskelman. Oikeasti olisin valmis laittamaan tonnin enemmän autoiluun vuodessa jos saisi huristella sähköllä. Ei se tässä konkurssissa enää missään tunnu :mrgreen:

Hyundai Ioniq on vieläpä ihan hyvännäköinen auto omaan makuuni. Eniten siinä kysymyksiä herättää tavaratilan riittävyys, se kun nykyisessäkin kulkineessa meinaa välillä loppua kesken. Toinen asia on se peräkärryn vetäminen, jolle on tarvetta vähän useammin kuin satunnaisesti. Saan kyllä kärrynlainan yhteydessä lainaan tarvittaessa vetoautonkin, mutta hankaloittaa se hieman elämää jos aina pitää sopia kärryn lisäksi myös auton lainaamisesta. Joskus kun kärryntarve on useammaksi päiväksi ja sillä kärryn omistajallakin on omat autoilutarpeensa.
aero kirjoitti:Btw, kirahvinkuljetuslinjallakin mennään sähköistyksen suuntaan. Berlingon rahtariveli Kangoosta on jo sähköversio:
https://www.renault.fi/tavara-autot/kangoo-ze/
Relluhan vain matkii Berlingoa. Aidosta oikeasta kirahvinkuljettimesta kun tuli markkinoille sähköversio jo 20 vuottas sitten: https://www.is.fi/autot/art-2000000284181.html

Nykyversiosta lisää täällä: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... ultispace/
Tosin onhan tuokin nyt jo vanha malli, kun uusi Berlingo on maailmalla jo kaupoissa (Suomessa ensi kuussa).

Tuohon hieman lisää rangea, vetokoukku kiinni ja hinta inhimilliseksi, niin valinta on selkeä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

No perskuta, tuommosenhan sää tarttet. Ei siitä ole enää epäilystäkään, kunhan autokuume puhkaisee 38°C niin äijä on kirahvikaupoilla, että joutuu ostamaan sille kirahville kuljettimen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä tekosyy moisen hankkimattomuuteen on se, ettei löydy Suomesta. Pakkohan se oli käydä veden takana kurkkaamassa: https://m.mobile.de/auto-inserat/citroe ... &tic=1%3A1

Tuohan alkaa olla jo halpa. (Ranskassa uuden hinta alk 31450)

Täyttääkö vaatimukset sähköautosta, joka ei ole viherhipsterien ekopesuri tai juppien egonjatke?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

No mutta ostat ensin sen kirahvin, niin ei ole enää temppu eikä mikään hakea kuljetin Saksasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä pointti. Taitaa myytävänä olevan kirahvin löytäminen vaan olla vielä vaikeampi tehtävä kuin sähköberlingon löytäminen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Täällä saa 60K tukea, niin B lingon hinta jää 269K kr.
https://www.blocket.se/alvsborg/Citroen ... w=3&last=1
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:Toinen asia on se peräkärryn vetäminen, jolle on tarvetta vähän useammin kuin satunnaisesti. Saan kyllä kärrynlainan yhteydessä lainaan tarvittaessa vetoautonkin, mutta hankaloittaa se hieman elämää jos aina pitää sopia kärryn lisäksi myös auton lainaamisesta. Joskus kun kärryntarve on useammaksi päiväksi ja sillä kärryn omistajallakin on omat autoilutarpeensa.
Kärryn lainaaja ei suostu ajaa sähköautol?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmaan suostuu, mutta äitini, jolta nykyisin useimmiten kärryä lainaan, ei ole välttämättä aina autoineen kotona kun kärryä haen lainaan. Auto saattaa olla vaikka 100 km päässä saaressa, jossa käytännössä asuvat huhtikuusta lokakuulle. Ja kun heillä on kaksi kärryä, niin saattaapi olla itsekin vetopuuhissa samaan aikaan kun minä hakisin sitä toista kärryä, eli molemmat tarvitsisivat koukullista autoa samaan aikaan.

Vaikkei olisi näitä ongelmia, niin vielä ne käytännön asiat, että kun olen mökille lähtöä varten pakannut kamat ja perheen autoon, ja hakisin matkan varrelta mutsilta kärryn, niin sitten puretaan ja pakataan ne kamat autosta toiseen, mukaanlukien kahdet turvaistuimet telakoineen. Ja hyvällä tsägällä on mutsinkin autossa farmarikontillinen rakennustavaroita, aggregaatti jnpp.

Ei siis mikään ihannetilanne olla ilman koukullista autoa meidän taloudessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ionic päivittäiseen ajoon ja Ranchero tavaroiden kuljetukseen. Ei tarvi edes kärryä sitten.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin