Ja ne turbon pakovenat ei virtaa ei sitten kertakaikkiaan mitään, on ne sellaiset möntit. Itsellä ainakin kesti turbossa hyvin kaasaripannun pakovenat(vaikka lautanen ja varsi kanavan kohdalta oli ohennettu), veikkaisin että ne ovat vaarassa vasta sitten jos pääsee seokset laihalle tai painetaan kilometritolkulla pedaali pohjassa(tosin kesti ne mulla joensuusta jyväskylään lati pohjassa aina kun vaan voi).gls kirjoitti:muistathan että turbossa on natrium täytteiset pakoventtiilit ja GL:ässä normaalit, eli kannattais vaihtaa turbon kannesta pakovenat tuohon kaasutinmallin kanteen ettei pääse hehkumaan..Mertmi kirjoitti: Kaasarissa on ohuemmat pakovenat, joten eipähän ahdista virtausta.
Projektina 99 combi coupe GL super turbo
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jep,ja noi natrium venat on samanlainen varuste kuin öljyruiskut,nopeimmissa ei ole kumpiakaan (c) Sebbegls kirjoitti:muistathan että turbossa on natrium täytteiset pakoventtiilit ja GL:ässä normaalit, eli kannattais vaihtaa turbon kannesta pakovenat tuohon kaasutinmallin kanteen ettei pääse hehkumaan..Mertmi kirjoitti: Kaasarissa on ohuemmat pakovenat, joten eipähän ahdista virtausta.
Ja tosi kuin vesi.Eipä ole tyhmempää varustetta olemassa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Kansityöt aloitettiin tuossa eilissäiltana. Hassua, että purin kahdesta kaasarikoneesta kannet. Molemmat koneet olivat ajossa riittävän määrän kilometrejä omassa käytössä, jotta voitiin olla varmoja niiden eheydestä. Toisessa kannessa olikin kaasarikoneen pakovenat. Tarkempi syynäys paljasti sen kannen olevankin kotoisin ruiskukoneesta! Siinä ei ollut niitä kuristuksia kanavissa. Seuraavaksi syyniin joutuneessa kannessa taasen nähtiinkin ihmetystä lisää. Se oli kaasarikoneen kansi, mutta siihen oli joku tyrkännyt natriumpakovenat! vähänkö on siis ollut kuristusta? Imupuolella kaasarin kuristukset ja pakopuolella ne paksut venttiilit. Että semmosta.
Kansista siis tuleepi yksi kanavien osalta "kevyesti" työstetty versio 99cc:n keulalle. Imuventtiileitä tullaan ohentamaan varresta, pakovenoiksi tulee tavalliset venat(mahdollisesti uudet) ja tehdään tietysti normaalit kansityöt, eli oikaisu+venttiilien hionnat. Mielessä pidetään turbomoottorin heikko alavääntö ja sitä ei aiota uhrata maksimitehojen takia.
Toisesta kannesta tehdään sopivan kiree serkun kilpuriin (WRC petro). Moottorihan on tietysti vapaastihengittävä, koska autolla ajettava kilpaluokka ei salli ahdinta. Siihen tulee tuplajouset ja tietysti rajummin työstettyt kanavat. Imuventtiilit tehdään ohennetuilla varsilla ja pakoventtiileiksi siis tavalliset venttiilit. Kantta madalletaan puristusten nostamiseksi, ja tehdään normaalit kansityöt. Mahdollisesti harkitaan kireämmän nokka-akselin teettämistä.
99combiin on ensikesäksi kaavailluissa sunburst-alut. Sain tuossa sellaiset hommattua. Ajatus on kiikuttaa valssit hiekkapuhallukseen ja vetästä musta pulverimaali pintaan. Aiemmin puhalluttamani EMS-vanteet ovat saaneet pintaansa hopeanvärisen pulverimaalin. Koitan muistaa näpsätä kuvan niistä kaunokaisista. Kukaties maalailen mustat jutut niihin vielä ja pistän myyntiin.
Kansista siis tuleepi yksi kanavien osalta "kevyesti" työstetty versio 99cc:n keulalle. Imuventtiileitä tullaan ohentamaan varresta, pakovenoiksi tulee tavalliset venat(mahdollisesti uudet) ja tehdään tietysti normaalit kansityöt, eli oikaisu+venttiilien hionnat. Mielessä pidetään turbomoottorin heikko alavääntö ja sitä ei aiota uhrata maksimitehojen takia.
Toisesta kannesta tehdään sopivan kiree serkun kilpuriin (WRC petro). Moottorihan on tietysti vapaastihengittävä, koska autolla ajettava kilpaluokka ei salli ahdinta. Siihen tulee tuplajouset ja tietysti rajummin työstettyt kanavat. Imuventtiilit tehdään ohennetuilla varsilla ja pakoventtiileiksi siis tavalliset venttiilit. Kantta madalletaan puristusten nostamiseksi, ja tehdään normaalit kansityöt. Mahdollisesti harkitaan kireämmän nokka-akselin teettämistä.
99combiin on ensikesäksi kaavailluissa sunburst-alut. Sain tuossa sellaiset hommattua. Ajatus on kiikuttaa valssit hiekkapuhallukseen ja vetästä musta pulverimaali pintaan. Aiemmin puhalluttamani EMS-vanteet ovat saaneet pintaansa hopeanvärisen pulverimaalin. Koitan muistaa näpsätä kuvan niistä kaunokaisista. Kukaties maalailen mustat jutut niihin vielä ja pistän myyntiin.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sen verta tosta öljyruiskusta voin kertoa, että männän alapuolisella jäähdytyksellä on huomattavan suuri merkitys männän topin eli palotilan puoleisen pinnan lämpötilaan. Ja jo muutaman kymmenyksen paksuinen karsta männän alla nostaan palotilan lämpöä reilusti.
Eli öljyruiskutus mäntään (männän topin jäähdyttäminen) = vähentää reikien syntymistä.
Ei tarvita vakio vehkeissä jos männät edes sinnepäin mitä pitää.
Eli öljyruiskutus mäntään (männän topin jäähdyttäminen) = vähentää reikien syntymistä.
Ei tarvita vakio vehkeissä jos männät edes sinnepäin mitä pitää.
Kuulumisia pitkästä aikaa. 99:llä ajaminen on ollut varsin murheetonta viimeaikoina. Jäähdytinvettä vajuu muutama litra kuukaudessa ja kaneli tuoksuu autossa toisinaan. Jäähdytysjärjestelmä vuotaa mitä ilmeisimmin kannesta tai kannentiivisteestä. Kone on käynnistynyt mallikkaasti kaikilla neljällä pytyllä "kaneloinnista" lähtien. Nakuledin vilkkuminen on todella harvinaista nykyään. Taitaa saada useimmin vilahtamaan, kun kytkee lisävalot pois päältä. 
Ainahan sitä jotakin uutta löytää. Jostain syystä moottori ei syö tuota nesteen synteettistä moottoriöljyä läheskään yhtä nopeasti, kuin kilpailevaa mobilia. Liekkö nesteen liemi paksumpaa tai jotain? Budjettiratkaisu siis taitaa jopa osoittautua taloudellisemmaksi, kun tuo Nesteen synteettinen 5W40 (muistaakseni) oli tarjouksessa.
Murhetta on tuottanut viimeisimmäksi tuo keskuslukko, kun joskus ei apparin ovi aukea kuskin oven käskemänä. Pitäisi siis säätää vähän sitä kuskin oven moottoria, jotta liikeradat sattuisivat paremmin.
Onpa vaan tuo 99 upea vehje ajella, vaikka taloudessa onkin 20vuotta uudempaa turbokalustoakin. Viikon verran ajelin tuolla 9-5:llä ja parina viimeisenä päivänä alkoi ihan syyhyttämään, että eikö sitä jo pääsis 99:llä ajelulle. Hyvä etten lähtenyt huviajelulle ihan vaan siitä riemusta, että saa ajaa. Bensiinin hinta yleensä pitää järjen päässä, että ajosuoritteelle pitää olla aina joku pätevä tekosyy. Eihän sitä nyt huvikseen ajella, eihän?
Kovasti vaan kaikille tätäkin rojektia lukeneille Hyvää joulua ja ahtoisaa uutta vuotta.

Ainahan sitä jotakin uutta löytää. Jostain syystä moottori ei syö tuota nesteen synteettistä moottoriöljyä läheskään yhtä nopeasti, kuin kilpailevaa mobilia. Liekkö nesteen liemi paksumpaa tai jotain? Budjettiratkaisu siis taitaa jopa osoittautua taloudellisemmaksi, kun tuo Nesteen synteettinen 5W40 (muistaakseni) oli tarjouksessa.
Murhetta on tuottanut viimeisimmäksi tuo keskuslukko, kun joskus ei apparin ovi aukea kuskin oven käskemänä. Pitäisi siis säätää vähän sitä kuskin oven moottoria, jotta liikeradat sattuisivat paremmin.
Onpa vaan tuo 99 upea vehje ajella, vaikka taloudessa onkin 20vuotta uudempaa turbokalustoakin. Viikon verran ajelin tuolla 9-5:llä ja parina viimeisenä päivänä alkoi ihan syyhyttämään, että eikö sitä jo pääsis 99:llä ajelulle. Hyvä etten lähtenyt huviajelulle ihan vaan siitä riemusta, että saa ajaa. Bensiinin hinta yleensä pitää järjen päässä, että ajosuoritteelle pitää olla aina joku pätevä tekosyy. Eihän sitä nyt huvikseen ajella, eihän?
Kovasti vaan kaikille tätäkin rojektia lukeneille Hyvää joulua ja ahtoisaa uutta vuotta.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky kirjoitti:Ja ne turbon pakovenat ei virtaa ei sitten kertakaikkiaan mitään, on ne sellaiset möntit. Itsellä ainakin kesti turbossa hyvin kaasaripannun pakovenat(vaikka lautanen ja varsi kanavan kohdalta oli ohennettu), veikkaisin että ne ovat vaarassa vasta sitten jos pääsee seokset laihalle tai painetaan kilometritolkulla pedaali pohjassa(tosin kesti ne mulla joensuusta jyväskylään lati pohjassa aina kun vaan voi).gls kirjoitti:muistathan että turbossa on natrium täytteiset pakoventtiilit ja GL:ässä normaalit, eli kannattais vaihtaa turbon kannesta pakovenat tuohon kaasutinmallin kanteen ettei pääse hehkumaan..Mertmi kirjoitti: Kaasarissa on ohuemmat pakovenat, joten eipähän ahdista virtausta.
juu mullakin on 99 Turbossa kaasutinmallin venttiilit hieman portatussa kannessa ja hyvin on kestäny muutamia tuhansia kilometrejä...

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
En menis sanomaan,että on palanut nariumin puutteesta.gls kirjoitti:en kyllä sanois ihan noinkaan, on niitä normiventtiileitä palanutkin... eli ihan hyvä varuste kestävyyden varmistamiseksi nuo natrium täytteiset venttiilit..Suppari kirjoitti:Ja tosi kuin vesi.Eipä ole tyhmempää varustetta olemassa.
Toi natrium voi tulla aiheelliseksi jos revitään kerrostalon kokoista asuntovaunua mäkiä ylös jatkuvasti..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jep, karstaisissa väljiksi louskuiksi ajetuista lintoista sekä venttiilien säädön puutteesta johtuneesta liian pienestä välyksestä tai jopa kantamisesta. Jos on ihan pakko mielenrauhan turvaamiseksi käyttää erikoisventtiileitä, niin niitä löytyy kyllä muutenkin kuin täyteversioina virtauksen tukkivina möntteinä.gls kirjoitti:
en kyllä sanois ihan noinkaan, on niitä normiventtiileitä palanutkin... eli ihan hyvä varuste kestävyyden varmistamiseksi nuo natrium täytteiset venttiilit..

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
aivan.Myrkky kirjoitti:Jep, karstaisissa väljiksi louskuiksi ajetuista lintoista sekä venttiilien säädön puutteesta johtuneesta liian pienestä välyksestä tai jopa kantamisesta. Jos on ihan pakko mielenrauhan turvaamiseksi käyttää erikoisventtiileitä, niin niitä löytyy kyllä muutenkin kuin täyteversioina virtauksen tukkivina möntteinä.gls kirjoitti:
en kyllä sanois ihan noinkaan, on niitä normiventtiileitä palanutkin... eli ihan hyvä varuste kestävyyden varmistamiseksi nuo natrium täytteiset venttiilit..
mutta tarkoitin tässä nyt sitä että Saab on varmaankin halunnut varmistaa venttiilien kestävyyden turbo-moottoreissa käyttämällä natriumtäytteisiä, eivätkä ole ensimmäisenä miettineet virtausta..
eikä noiden ohuempien venttilien vaihto mitenkään tuntuvasti auton käyttäytymiseen vaikuta jos moottori/kansi on muuten vakioita.
mutta kuten tässä Mertmin tapauksessa haetaan parempaa virtausta kantta siistimällä ym. niin itsekkin käyttäisin ohuita normiventtiileitä.

kuten käytän omassakin 99:ssä, lisäksi tehoa on haettu nostamalla hieman ahtoja, kanavat siistitty, kolmikulmaseetit, koneistetut venat, kantta laskettu 0,3mm, 2,5 tuuman DP ilman ryssämutkaa ja putkisto...
vois kyllä kirjotella nämä höpinät omasta moottorista tuonne oman rojektin puolelle....

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
On tosiaankin eri asia tehdäänkö turbomoottori, jonka luvataan kestää siinä missä vaparikin ja jolle annetaan takuu, kuin tehdä se itselle. Jos kymmenestä omatekoisesta palaa yksi pakoventtiili, niin entä sitten. Mutta jos -78 olisi joka sadannesta turbomoottorista palanut venttiili ensimmäisen vuoden aikana, niin Saabin turbomoottorit olisivat saaneet epäluotettavan maineen. Ja turbon historia olisi jäänyt melko lyhyeksi.gls kirjoitti:mutta tarkoitin tässä nyt sitä että Saab on varmaankin halunnut varmistaa venttiilien kestävyyden turbo-moottoreissa käyttämällä natriumtäytteisiä, eivätkä ole ensimmäisenä miettineet virtausta..
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
aamen!Pekka Valtanen kirjoitti:On tosiaankin eri asia tehdäänkö turbomoottori, jonka luvataan kestää siinä missä vaparikin ja jolle annetaan takuu, kuin tehdä se itselle. Jos kymmenestä omatekoisesta palaa yksi pakoventtiili, niin entä sitten. Mutta jos -78 olisi joka sadannesta turbomoottorista palanut venttiili ensimmäisen vuoden aikana, niin Saabin turbomoottorit olisivat saaneet epäluotettavan maineen. Ja turbon historia olisi jäänyt melko lyhyeksi.gls kirjoitti:mutta tarkoitin tässä nyt sitä että Saab on varmaankin halunnut varmistaa venttiilien kestävyyden turbo-moottoreissa käyttämällä natriumtäytteisiä, eivätkä ole ensimmäisenä miettineet virtausta..
juuri yritin sanoa..

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Rojekti-rintamalla hiljaiseloa. 99 on palvellut viimeiset vajaan 6000tkm moitteettomasti. Totesin vaan tuossa, kun funtsin, että millonkas öljynvaihtoaika koittaa. Kappas, öljyt pitääkin vaihtaa ja sitten äimistelin huoltovihkoani. Ei mitään huolto/korjausmerkintöjä sitten jakoketjun vaihtorumban jälkeen.
Kansien viilaus edelleenkin käynnissä. Tossa hissun kissun on veistelty kansia Myrkkyn kanssa ja tuo miun kansi alkaa olla valmis, samoin imuventtiilit sorvattu ohuemmiksi. Nyt enää viimeistelyhiontaa kanaviin ja imusarjan sovitus, jonka jälkeen kansi voidaan viedä oikaistavaksi, venttiilityöt tehtäväksi, eli seetien koneistus+venttiilien hionta niihin. Tämän jälkeen ohjelmassa vielä kanavien viimeistely ja kannen asennus autoon. Kansihommissa on aloiteltu tuon "WRC" petron kannen tekeminen. Pitää saaha lisää potkia Petroon.
Toisella rintamalla on tapahtunut sitten enemmän. Serkkupojan 99 "WRC Petro" on saanut uutta vauhtia ja hänpä sitten ajelikin "jäsäreissä" A-finaaliin ja sijoittui neljänneksi. Olihan se upeeta, kun meidän tiimin vehje oli kärkikahinoissa. JoeUA:n jäsentenvälisissä ajoissa kun kilvassa on mukana koviakin kavereita, eikä kaikki ole mitään poikasiakaan enää. Viimeisimpänä parannuksena autoon lisättiin pohjapanssari. 6mm paksu panssari parantaa painojakaumaa mukavasti ja auto alkaa tuloksistakin päätellen kulkemaan kivasti. Tässä muutama foto viikonlopulta.
Kansien viilaus edelleenkin käynnissä. Tossa hissun kissun on veistelty kansia Myrkkyn kanssa ja tuo miun kansi alkaa olla valmis, samoin imuventtiilit sorvattu ohuemmiksi. Nyt enää viimeistelyhiontaa kanaviin ja imusarjan sovitus, jonka jälkeen kansi voidaan viedä oikaistavaksi, venttiilityöt tehtäväksi, eli seetien koneistus+venttiilien hionta niihin. Tämän jälkeen ohjelmassa vielä kanavien viimeistely ja kannen asennus autoon. Kansihommissa on aloiteltu tuon "WRC" petron kannen tekeminen. Pitää saaha lisää potkia Petroon.

Toisella rintamalla on tapahtunut sitten enemmän. Serkkupojan 99 "WRC Petro" on saanut uutta vauhtia ja hänpä sitten ajelikin "jäsäreissä" A-finaaliin ja sijoittui neljänneksi. Olihan se upeeta, kun meidän tiimin vehje oli kärkikahinoissa. JoeUA:n jäsentenvälisissä ajoissa kun kilvassa on mukana koviakin kavereita, eikä kaikki ole mitään poikasiakaan enää. Viimeisimpänä parannuksena autoon lisättiin pohjapanssari. 6mm paksu panssari parantaa painojakaumaa mukavasti ja auto alkaa tuloksistakin päätellen kulkemaan kivasti. Tässä muutama foto viikonlopulta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01