Noniin, taas päässyt hieman topicci vajoamaan alaspäin kaikenlaisen kiireen takia, mutta on tämänkin kanssa puuhasteltu.
Paljon mukavia kilometrejä on tullut mittariin, mutta on ollut myös teknistä murhettakin. Ensin kytkin aloitti falskaamaan painetta jälleen. Kotikutoisesti korjattu kytkinputki alkoi vuotaa letkun ja putken liitoksesta, tätä ongelmaa paikattiin kiristämällä prässätyn liitoksen päälle klemmari tiukkaan. Sen jälkeen kuskinovi jumittui kiinni. Myös apukuskin puoleinen pyöränlaakeri alkoi jurista pahaenteisesti vaikkei sille ollut kertynyt edes hirvesti kilometrejä. Ei naurattanut.
Onneksi olin samaan aikaan työssäoppimassa Delta Autossa, joten remppatilojen puute oli ratkaistu. Pyöränlaakerikin löytyi parin mutkan kautta vaajakoskelta. Ei muuta kun auto nosturille, työkalut kouraan, ja vaihtamaan. Ei kauaa nokka tuhissut ja hyvä tuli.
Jumittuneen oven avaaminen olikin hieman veemäisempi homma, sillä oviverhoilu piti tietenkin irrottaa sitä vahingoittamatta ja sen jälkeen kopeloida ovi auki oven rei'istä. Tässäkin onnistuttiin lopulta kunhan vähän hampaita kiristeli ja viimein sain oven loksahtamaan auki. Tässäkin Deltan tilat olivat kullanarvoiset. Mekanismista oli irronnut levyyn prässätty tappi joka vaikutti oven lukituksen avautumiseen. Korvasin sen oikean kokoisella pultilla ja nylon mutterilla, ja hyvin pelitti.
Tästä hieman eteenpäin kuskinovi jumittui kaikeksi järkytykseksi AUKI kaupan pihalla, ja oven lukituskieli liikkui aivan hervottomana. Alkoi olla aika pahasti usko koetuksella. No, painatin ovea kiinni, lukitsin avaimella ja ajelin kotia. Tällä kertaa mekanismista oli ponnahtanut palautusjousi irti, helppo homma laittaa paikalleen. Kasasin lukon paikalleen ja samalla valettu kappale mekanismin ja oven välillä halkesi. Onneksi nyt eikä sitten taas jälkeenpäin. Muotoilin rautasahalla ja poralla toimivan metallikikkareen lukkoon, ovi kasaan ja hyvin toimi.
Sitten kytkinputki saapuikin jo saksasta Skandixilta. Vääntelyssä olikin oma hommansa, pakkasta oli myöskin ihan tarpeeksi kun vanhempien pihalla remppasi. Hyvä kuitenkin tuli.
Viikon päästä kytkin kuitenkin hävitti paineet miltei kokonaan eikä ilmauskaan auttanut enää mitään. Siinä vaiheessa ei enää ollut epäilystä missä vika olisi, sillä pääsylinteri oli juuri rempattu ja kytkinputkikin oli uusi ja tiivis. Pro-carservice oli jo mennyt kiinni, mutta soitin Rikulle ja hän tuli myymään vielä minulle uuden työsylinterin. Tästä hänelle TODELLA iso kiitos.
Seuraavaksi soitinkin Leke96:selle, ja hänkin lupautui tarjoamaan tallitiloja ja auttavaa käsiparia jotta saatiin uusi työsylinteri paikalleen.
Viimeistelin vielä voitelemalla vaihdekepin nivelet bilteman litiumrasvalla, oli mukava suihkuttaa kepin niveliin, kestää kosteutta ja lämpötilanvaihteluja kovettumatta tai juoksettumatta liikaa. Remontti onnistui ongelmitta ja seuraavana päivänä päästiin kauniimman osapuolen kanssa Helsinkiin reissulle. Auto toimii mahtavasti ja kyllä oli nautinnollista ajella. Kaikki vastoinkäymisten tuottamat mielipahatkin unohtui.
Taas sai todeta miten hieno kerho tämä on. Kyllä kelpaa harrastella tälläisten ihmisten kanssa.