Talviautoilun aatelia juu. Tosiaan toi joulua edeltänyt pyry oli sellasta kunnon tahmalunta, joka tarttui ja jäätyi ihan huolella. Esimerkiksi lokari näytti tältä:
Olen aina, siis aina, käyttänyt käsijarrua, koska sitä nyt vain voi käyttää. Jos se jäätyy, niin sitten se korjataan. Ei sitä säästellä... Mutta nyt jäätyi tästä
Ensimmäinen jäätynyt käsijarru mun autoiluhistoriassa. En siis laita sitä auton viaksi, vaan se käsijarrun linkku oli varmaan vaan jäänyt tuon tahmalumen sisään. Vanteiden väleistä kurkistaminen näytti tältä:
Ei tolla kiire ole. Kohta taas on vesikelit jne, luontoäiti hoitaa. Mutta mitäs tapahtuikaan tappipäivänä? No menin korjaamaan tuota mummularakettia, tarkemmin vaihtamaan vetarin stefaa. Elämäni ensimmäinen stefa ja löin sen sitten lyttyyn yhdestä nurkasta. Eli ei mennyt täysin suoraan ja päälle vielä epätasaista naputusta... Oppirahoja, sanoisin. Ja siinä määrin nostatti käyrää otsassa, että en ottanut edes kuvaa muistoksi. Ongelma vaan oli siinä, että mummularaketti roikkuu nyt mullulan nosturilla ja xwd taas on umpijäässä rivarin parkkiksella
Onneksi isältä sai tuon kaikkien talviautojen äidin lainaan päiväksi pariksi, jos vaikka Coltin paja olisi huomenna auki. Siellä kun pitäisi olla suoraan hyllyssä noita stefoja.
Meinasin ensin lähteä neliveto-Hiacella. Vähän teki mieli koittaa sitä, kun niiden tekniikkaa on täälläkin haikeana muisteltu. Mutta isä sitten komensi Volvolla... Ja olikin ihan kiva koittaa tuota Haldex 5:llä varustettua peliä. Juu, tarjoo sekin perää sivulle, mutta on selvästi enemmän tehty cruisailuun kuin tämä Saabin virittämä Haldex 4. Kumpikaan ei siis ole toistaan parempi tai huonompi, mutta siinä kohtaa kun penkillä vähän korjaa jo asentoa, että "nyt mennään", niin ESP nappaa todella terävästi kiinni ja oikasee. Saabilla taas vastaavassa tilanteessa luisu jatkuu edelleen ja ESP korjaa sen sitten todella smoothisti. Saabin ratissa tuntuu siltä, että on hienoa ja pitkää hallittua luisua, Volvon ratissa taas ilo loppuu ennen kuin se edes alkaa.
Eroahan ei siis ole ehkä ihan noin mustavalkoinen, sillä Volvossa on alla talven ajetut Bridgestonen nastat ja Saabissa talven ajetut Hankookin kitkat. Lisäksi autoissa on painoeroa varmaan 400 kg. Unohtamatta sitä, että Saab vaatii luisteluleikkimiseen kakkosvaihteen ja aika paljon vauhtia moottorin vetoalueen takia, kun taas Volvolla olen testannut lyhyesti automaattilaatikollisella dieselillä. Eli voi olla, että kun Volvoa käskis samasta vauhdista mitä Saabia, niin se olisikin ihan yhtä hupaisa peli.
Ja juuri tuosta Saabin vaatimasta vauhdista johtuen sillä ei vain voi leikkiä normaaliliikenteessä, koska se homma ei ole enään missään määrin turvallista. Volvolla taas voi jossain yksittäisessä liikenneympyrässä kevyesti painaa kaasua "jee perä lähtee sivulle TÖKS". Saabilla sama ei luonnaa, ellei sitten rupea ajamaan ykkösellä niitä ympyröitä... Tästähän kirjotin jo aikasemminki, jonka sittemmin poistin (ja AZP kuitenki ehti kuittaan), että neliveto-Saab on p*ska talvilintta, koska luisua ajaessa vetopito on niin hervoton, että heti kun se perä alkaa olla kunnolla sivulla, on sitten myös vauhtiaki jo liki sata
Eli lopulta tämä(kin) on vain ESP potenssiin pii. Esimerkiksi juurikin tuolla takajarrut jäädyttäneellä reissulla tuli todistettua, että jarrutuspitoa lukuunottamatta tää on täysin tunnoton keliolosuhteiden vaihteluun
No niin tai näin, nyt kun molemmat autot ovat poissa pelistä, piti ottaa rajut keinot voittaakseen luontoäidin. Pari tuntia per puoli kun tohotti Defalla, oli lumi sulanut satulan päältä ja käsijarru aukesi. Nythän vanteiden alareunoissa on sitten jääpaakut, eli vaikka auto liikkuu, niin ei sitä varmaan itsepalvelupesulaa pidemmälle viitti nilkutella... Ja toivoa, että itsepalvelupesulasta saa sitten kuumaa vettä.