Joulukuu:
matkaa 542 km
sähköä 215 kWh
bensaa 9 litraa
Rahaa näihin 36 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 16 469 km
sähköä 4188 kWh
bensaa 248 litraa
Rahaa näihin 783 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 25 kWh eli 4,8 €
Vuosi 2021
matkaa 6995 km
sähköä 1836 kWh
bensaa 117 litraa
Rahaa näihin 382 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 26 kWh eli 5,5 €
Joulukuussa huomio kiinnittyy korkeaan sähkönkulutukseen, keskimääräinen kulutus oli lähes 40 kWh/100 km
. Ja tämän päälle paloi vielä bensaakin yli puolitoista litraa sadalle.
Yleisesti kylmän kuukauden lisäksi tuo sähkönkulutuksen reipas nousu johtuu kyllä taas siitä tallin puutteesta. Esilämmitän autoa aika ronskisti usein aika lyhkäisiäkin matkoja varten, ja viime kuussa oli sellaistakin sähkönkäyttöä mukana, että kun yön jälkeen akku oli jossain -14 asteessa ja tiesin että sähköajo ei onnistu alle -10 asteisella akulla, niin hyvissä ajoin ennen lähtöä laitoin auton esilämmittämään ilman latausta, ja sen jälkeen lataamaan, jotta akku lämpenisi ajoon sopivaksi.
Melkein kaikki joulukuun bensanpoltto johtui kylmästä akusta, eli olisi päästy sähköllä jos auto olisi siihen suostunut. Eli jos käytössä olisi autotalli, ei tätä kulutusta olisi tapahtunut.
Jos vertaa mennyttä vuotta vuoteen 2020, tuli kilsoja vuonna 2021 muutama sata vähemmän ja bensaa paloi melkein puolet enemmän (81 vs 117 litraa). Bensankulutuksen noususta suurin osa menee sen piikkiin että 2020 tuli koronan takia käytyä vähemmän kauempana. 2021 voisi sanoa että pitkien (80-200 km:n päähän, ei sen kauemmas) reissujen määrä oli aika normitasolla (3-5 reissua), eli vuosi vastasi sen puolesta aikaa ennen koronaa. Sen sijaan kokonaiskilsat jäi edelleen vähemmiksi johtuen siitä että tein pääosin työt kotona, eikä tullut nitkuteltua sitä päivittäistä muutaman kilsan työmatkaa autolla vielä koronaa edeltävään tapaan. Työmatkojen puutteesta tuli varmaan luokkaa 1500 km:n vajaus ajomäärään, ja tämä olisi ollut kaikki sähköllä ja vieläpä ilmaisella sähköllä, koska saisin töissä ladattua auton.
Vikoja ei autoon edelleenkään ole ilmaantunut, kyllä tästä voi jo alkaa julistaa, että viattomin auto mitä mulla on koskaan ollut. Toki tää on myös uudempi ja tuplasti kalliimpi kuin mikään aikaisempi auto minkä olen omistanut muutamaa viikkoa pidempään, eli vertailu ei ole ihan reilu. Töpselikärsähän on nyt sen ikäinen kuin mitä mun Saabit oli silloin kun ne ostin, eli reilu seitsemänvuotias.
Sen verran miedosti rakastunut olen edelleen tähän kiesiin, että silmät vilkuilee koko ajan jo seuraavaa autoa. 2021 menee historiaan sinänsä kiinnostavana autovuotena, että noita omaan käyttöön sopivia sähköautoja tuli markkinoille kerralla kourallinen, ja tahtihan jatkuu tänä vuonna ihan hyvänä edelleen. Tämä ei tietenkään yhtään helpota omassa autokuumeessani, mutta toisaalta onneksi ostohimoja jarruttaa se, että tietää lähitulevaisuudessa ehkä markkinoille saapuvan jotain vielä kiinnostavampaa kuin mitä siellä jo on
Kuumetta ei myöskään helpota se että sähköautoja alkaa ilmestyä myös lähipiiriin. Siskon perhe laittoi syksyllä vuoden ikäisen Penarin i3:n ja yksi kaveri haki muutama viikko sitten esittelykäytössä olleen Mustang Mach-e:n. Työkaveri pisti keväällä Taycanin, mutta se on sinänsä utopistisissa sfääreissä ja konseptina itselleni muutenkin mielenkiinnoton, että se ei vielä kuumemittaria kauheasti hetkauttanut. Mutta syksystä alkaen on täällä foorumillakin porukalla alkanut olla kiihtyvään tahtiin tilauksia siässä uusista sähköautoista, niin alkaahan tässä tulla sellainen olo että tällainen sekasikiöhybridillä ajelija on aivan ajastaan jäljessä
Rahalaskelmat näyttää edelleen, että ei mitään mieltä vaihtaa. Omaan käyttöön sopiva sähköpeli olisi luokkaa 50 t€:n sijoitus, kun käytettynä sellaisia ei ole tarjolla. Poislukien esittelyautot, jotka myydään kuitenkin uuden hinnalla; tai ylikin nyt kun oikeasti uusien toimitusajat on kaikkialla vuoden luokkaa. Mä ajelen tällä mitsulla nyt siellä vanhalla tutulla viiden tonnin vuosikulujen tasolla, joten 50 t€:n uudella autolla ei voi päästä lähellekään tuota kustannuskuormaa, vaikka saisi kaiken sähkön varastettua. Eri asia jos sieltä pienempien sähköautojen luokasta löytyisi itselle sopiva (lue: vetokykyinen) vaihtoehto, niissä kun hinnat alkaa parhaimmillaan jo kakosella.
Toisaalta olen alkanut miettiä että ei se elämä ny tonnista tai parista per vuosi ole kiinni, ja että elämä on liian lyhyt odotellakseen täydellistä sähköautoa
Nyt on kuitenkin toi
uuden autotallin rakentaminen viemässä kaikki rahat ja huomion, joten en mä mihinkään koeajorumbaan ehtisikään.
Mutta katsotaan nyt, uusi vuosi ja uudet kujeet, jossain vaiheessa tätä vuotta voi vaikka jotain liikkeitä tapahtuakin autorintamalla. Tai olla tapahtumatta. Tää alkaa kuulostaa jo Porvoon Automyynniltä, mutta silleen päinvastaisesti että vaikka sanon että jotain voi tapahtua, niin mun autonvaihtorintamalla ei kuitenkaan tapahtu mitään, kun taas Porvoossa sanotaan aika-ajoin että nyt ei tapahtune mitään, niin silloin tietää että puolet pihan autokannasta on viimeistään seuraavalla viikolla vaihdettu