Tossa vielä pelauduin ton lambdan kanssa joutessani ja vaihdoin sinne kolmejohtoisen lambda-anturin. Siinä on siis lämmitys. Tuo lämmitetävä näyttäisi toimivan loogisemmin, kuin tuo yksijohtoinen. Olkoon se nyt paikallaan. Kokeilin sitten miten tuon anturin kanssa pystyy ruukkaamaan seoksia. Aika helposti näköjään säätää liian laihalle seokset. Ensialkuun näyttää että seos olisi järkevämmällä alueella, mutta sitten saattaa jossakin ajotilanteessa mennä ihan törkeesti laihalle. Samoin nykimistäkin ilmeni. Säädin seokset taas korvakuulomenetelmällä ja mittari sanoo seoksien olevan lähes kokoajan rikkaalla. Ensiviikolla eräs tuttava korjaamon pitäjä tulee lomilta ja pitää käydä sitten siellä säädättämässä seokset laillisiin arvoihin. Nehän voivat olla nyt sellaiset, että esim. katsastuksessa tulisi ajokielto. Muutenkin polttoainetalouden kannalta on parempi saada säädöt mahdollisimman lähelle laillisia lukemia. Tuo kapeakaista-anturilla varustettu lambdamittari näyttäisi soveltuvan systeemin kunnon valvontaan. Ainaskin on nyt tullut selväksi että seokset ei mene ainakaan laihalle täysillä kiihdytettäessä. Se on jo positiivinen juttu tietää.
Muuta mitä on tullut havaittua: Nyt lämpimällä kelilläkään ei ole ollut mitään nakutteluja. Ihan ihmetyttää, miten hienosti tuo pelaa nyt. (Polttoainetankissa on tottakai Nesteen 98E:tä.) Nakuledi on ollut pimeänä kokoajan ja ahtopaineet nousee turbon herättyä nätisti 0,8baariin ja ne pysyy siellä yli 0,7:ssä kunnes apc-boxi lähtee pudottamaan paineita moottorin kierrosluvun noustessa tuonne 5000rpm tuntumaan. Siirtyminen tuohon viilattuun ja paremmin virtaavilla venoilla varustettuun kanteen on tähän asti ollut erittäin positiivinen parannus.
99:n turbottaneille ja turbottajille suosittelen ehdottomasti tuon flektin anturin vaihtamista turbomalliin, mikäli paikallaan on vaparin anturi. Moottorin lämmöt pysyy nyt paljon paremmin kurissa.
Termarina on tuo 88 asteinen ja flektin anturi on nyt tuo motonetin luettelosta löytyvä:
Nyt voi olla se vaihe tässä projektissa, että seuraavana virityksenä puukotan tuota APC-boksia sillätapaa, että poistan boksista kierrosluvun mukaan tapahtuvan paineiden laskun. Eli silloin boksi pitää tuon 0,7bar paineita koko kierrosalueella, mikäli nakutusta ei ilmene. Paineita en lähde nostamaan, koska ahdin on tommonen kyhäelmä. Iloisesti liikkuu jo nytkin tuossa 3000-4500rpm:n alueella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Moro taas. Kone pelaa kuin enkeli, mutta on sitten ollut muita koettelemuksia matkassa. Tuossa laitoin jo alle sunburst aluille pyöräytetyt Michelinin Pilot Primacy kumit 195/60R15 jotka on tosta paaliin menneestä 900i:stä. Perskuta, kun kolme rengasta vuotaa. Jostain syystä ei vanteilta toisille siirto onnistunutkaan. Vuotaavat painojen tyvestä ja yhdestä renkaasta vuotaa kanssa vanteen välistä, mutta ei painon kohdalta. Jouduin tänään vaihtamaan vanhat renkaat vielä takaisin. Harmillista puljaamista tommonen. Sitten toinen koettelemus ton virtalukonpohjan kanssa. Se päästeli savumerkit tossa viimestartissa. Mietin jo uuden pohjan ostoa, kun vuodenpäivät tuo purkuautosta otettu pohja kesti. Senverta vaan maksaa tuo pohja, että taidan vielä koittaa käytettyä. Niitä kun on pakissa pari kappaletta odottamassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Selvispähän sitten, mikä käräytti virtalukonpohjan. Oli tuossa laturin luona olevan liittimen kohdilla toi startille menevä johto päässyt kuoriutumaan ja otti suoraan moottorinnostokorvakkoon. Eipä ihmekään, että vähän virtaa hurahti starttiasennossa. Ihmettelen suuresti, miten se yleensäkin suostui käynnistymään, kun johto nojasi maita vasten. No, uusin sen virtalukonpohjan eilen ja tänään korjasin sen piunan. Lisäksi tein vielä pienen parannuksen starttivirtapiiriin. Laitoin sulakerasiaan releen tuolle starttaukselle. Siellä kun oli valmis paikkakin sille. Siinä oli semmonen loikkipala ja taitaa lukea jotain käynnistyslukko tms? Kahteen puuttuvaan reikään vaan piuhat. Loikki pois ja vapaisiin reikiin toiseen maa ja toiseen plussa. Nyt ei pitäisi tämän kolmatta tuon virtalukonpohjan kärähtää, kun virtalukon kautta menee vain tuon uuden releen herätevirta...
Toisen jännän hommelin virittelin tänään. Tein siihen puhaltimen akselin kuskinpuoleiseen päähän kuulalaakeroinnin sen vakiona olevan liukulaakerin tilalle. Entinen liuku lähti pois, kun porasi pari popniittiä pois. Lisäksi jouduin sorvaamaan sovituspalan päätylätkän aukkoon, jotta kuulalaakeri käy siihen. Reikä oli 18,3mm ja laakerin ulkokehä 16mm. Akseli on 5mm paksu. Akseli oli siinämäärin kulunut, ettei se ollut napakka tohon laakerin reikään, joten laitoin siihen putkiteippiä muutaman kierroksen. Saas nähdä, miten pitkään tuo on hiljainen. Ei se ainaskaan "rolpota" enää, niinkuin nuo 99:n puhaltimet yleensä tuppaa vanhemmiten tekemään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään laitoin lopultakin takaluukkuunkin keskuslukon. Viime kesänä sain laitettua ovien lukot toimintaan. Silloin reilu vuosisitten kun auto läjättiin maalauksen jälkeen, laitoin jo johdot valmiiksi tuota takaluukkua varten. Nyt ei ollut sitten muuta, kun rakennella luukkuun sopiva kiinnitys servolle, viritellä sopivanlainen tanko lukkokoneiston liikuttamista varten ja kytkeä sähköt. Niin vaan tuokin luxus varuste on nyt toiminnassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kattelin tossa viimeisen tankkauksen jälkeen nollattua trippimittaria. Yli 400km on jo taitettu eikä vielä bensavalo ole syttynyt. Näyttää jopa lupaavalta, että joku 12l/100km tai jopa alle sen menevä kulutuslukema saatetaan saavuttaa. Se on sinänsä ihan positiivista, koska tuon yli kuukauden seisonnan jälkeen 99 on saanut raskasta kaasujalkaa omistajan ja omistajan kavereidenkin toimesta.
Muita juttuja: etuspoileri on saanut lopultakin mustaa maalia niskaansa. Laitan tulevalla viikolla parit kuvat ennen ja jälkeen. Pitää vielä nikkaroida kiinnikeraudat spoilerille.
Serkun kanssa tuossa tuumailtiin, että miten saataisiin 99:n maalipintaan jääneet ja tulleet virheet piiloon ennen talvea. Kaarissa oli jostain syystä liian ohut maalipinta ja ruoste pääsi valloilleen uudestaan. Lisäksi takakylkiin ilmestyneet pakkelien halkeamat pitää saada pois, koska niistä valuu ruostevettä. Sävyerotkaan eivät silmiä hivele ja hyvään lopputulokseen ton metallivärin kanssa pitäisi ehdottomasti vetää lakka päälle. Asiaa pohdittuamme tulimme siihen tulokseen, että voisi olla kaikista viisainta korjata puutteet, hiekkapuhaltaa ruosteet pois ja tehdä sen jälkeen pohjat koko autoon. Uusi maali päälle ja pintaan vielä lopuksi lakkaa. Maalauksen helpottamiseksi tultaneen vaihtamaan pohjamaali harmaasta keltaiseen. Silloin keltainen väri auttaa saamaan tuohon pintamaaliin tasaisen paksuuden... Saas nähdä, miten tässä sitten käy. Toivon kuitenkin ettei tarviis mennä hätäfiksiosastolle ja vetää pensselillä maalia niihin virhekohtiin. Sekin toki on parempi, kuin ei mitään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Osta pari koppaa kaljaa per äijä, 5 litraa mattamustaa ja pari lumiharjaa.. varataan viikonloppu aikaa ja komea tulee..
Edit: ja hanki se sikli myös ikkunoiden putsaamista varten..
Joo. Kuulostaa loistavalta idealta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Maalauksen helpottamiseksi tultaneen vaihtamaan pohjamaali harmaasta keltaiseen. Silloin keltainen väri auttaa saamaan tuohon pintamaaliin tasaisen paksuuden... Saas nähdä, miten tässä sitten käy.
Mieluummin sävyyn sopiva eli hopea pohjaväri kuin keltainen. Sävystä tulee parempi eikä pienet kiveniskut näy kaivolta kotiin.
Mertmi kirjoitti:Maalauksen helpottamiseksi tultaneen vaihtamaan pohjamaali harmaasta keltaiseen. Silloin keltainen väri auttaa saamaan tuohon pintamaaliin tasaisen paksuuden... Saas nähdä, miten tässä sitten käy.
Mieluummin sävyyn sopiva eli hopea pohjaväri kuin keltainen. Sävystä tulee parempi eikä pienet kiveniskut näy kaivolta kotiin.
Ongelma samanvärisellä maalilla on nimenomaan siinä, ettei näe maalatessa, onko maalia tarpeeksi. Nyt kun päivänvalossa kattoo tota autoa, niin toisinpaikoin näkyy pohjamaali läpi... Tämä juttu muuten tapahtui tuon ekan autoni maalauksessakin. Sehän oli punainen Fiat 127. Siinä jäi muutamista kohdista kuultamaan vanha maali ja pohjamaali läpi.
Kiveniskemissä taasen riippuu ihan, miten syvään se menee. Näkyykö sieltä kuopasta valkoista, vihreetä, vaaleensinistä, harmaata vai ruskeeta... Kaikkia noita sävyjä tuolla pilkahteli, kun autoa hiottiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään sitten tankkasin ja ekat jollaintapaa vertailukelpoiset kulutuslukematkin on saatu. 10,8litraa/100km näytti olleen. Ihan kohtuullinen kulutus tämmöselle viripelille ja kun kaasujalka ei ole ollut ihan kevyt vielä tässä alkuinnostuksessa.
Seosmittaria on tullut seurailtua ja vaihtelin niitä antureita. Nyt on tommonen ilmeisesti AC-merkkinen yksjohtoinen lambda kiinni. Tuo on antanut jopa ihan järkeviä arvojakin pihalle. Se kolmejohtoinen Bosch, josta mainitsin, taitaa olla rikki, kun se näyttää optimistisesti kokoajan jotakin lambda 0,8 arvoa. Mikä ei voi pitää paikkaansa jatkuvasti. Yllättävän mukavasti toi ruisku näyttäisi pitävän seokset rikkaan puolella tai lambda 1:ssä. Vain muutamia juttuja on selvinnyt. Se nykimistaipumus 50km/h vauhdissa johtuu siitä, että seokset menee laihalle. Asia ei sinänsä ole vakava, mutta antaapahan miettimisen aihetta k-jetin kanssa puuhasteleville. Tuosta taajamavauhdista kiihdytettäessä joskus käy niin, että kone käy laihalla ahtojen lähtiessä nousemaan ja 0,3baarin paineille asti päästyään seokset yhtäkkiä pomppaa rikkaalle. Tästä toki seuraa kiva vääntöpiikki.
Vaihdelaatikko tuntui hiukan tahmaiselta tuolla Motonetin halpis 10W40 öljyllä. Nesteen MP 75W -öljyjä en laita tuohon lootaan enää, koska kesällä oli ongelmana maantieajossa vaihteiden saaminen pois päältä. Tsekkailin tuolta og-alueelta sen vaihteistoöljykeskustelun läpi toissailtana ja tein uusia johtopäätöksiä. Tein kaikkien og-saabistien oppien vastaisesti ja täräytin lootaan Teboilin synteettiset EP 75W90 (GL4) -vaihteistoöljyt. (Nuo muuten ei löyhkää samalla tapaa, kuin tuo Nesteen MP sae75W.)
Tässä vielä yhteenvetona perusteluja, jotta kenenkään ei tarvitse alkaa soittamaan suutaan:
1. Päädyin vaihteistoöljyyn, koska aiempana kokemuksena vaihteistoöljyn käyttäminen paransi entisen 900i:n laatikon toimintaa verrattuna moottoriöljyyn. Lisäksi 99:ssa alkuun vaihteistoöljy pelasi tosi mukavasti.
2. Tuo aiemmin käyttämäni Nesteen 75W yksasteöljy pelasi hyvin pakkasella, muttei kesäkuumalla 99:ssä, tulin siihen tulokseen että öljyn pitää olla moniasteöljyä. Kokemukset 900i:n laatikossa kokeilumielessä käyneistä 80W90 öljystä taasen vahvistivat käsitystä, että kuuman pään viskositeetti voi olla mainiosti 90, mutta kylmässä päässä 80 on liian jäykkää ainakin pakkaskeleillä. Näistä yhteenvetona päädyin lukemiin 75W90.
3. Siirtyminen mineraaliöljystä synteettiseen on puhtaasti markkinoilla olevien vaihtoehtojen puutteesta johtuvaa. Intresseissäni ei ole lähteä hankkimaan/tilaamaan mitään eksoottisia vaihtoehtoa, vaan halusin ostaa öljyt kaupasta, josta voin ostaa ne mukaani. GL5-luokan mineraaliöljyjä löytyy, mutta ne ovat 80W90 -viskositeettia. Lisäksi ne ovat useinmiten ensisijaisesti vetopyörästö-öljyjä (perät, työkoneiden akselistot tms.). Foorumilla käytyjen vaihteistoöljykeskustelujen ja tehtyjen muihin autoihin vertailuiden perusteella GL5-öljy ei muutenkaan kuuluisi henkilöautojen vaihteistoon. Taasen GL4-luokassa löytyy vaikka millaisia öljyjä, mutta ne ovat synteettisiä ja ne ovat pääsääntöisesti vaihteistoon tarkoitettuja, mutta soveltuvat tietyissä tapauksissa vetopyörästöihinkin.
4. Synteettisen öljyn käyttäminen 99:n vaihteistossa ei ole minun auton tapauksessa ongelma, koska vaihteistolle on tehty kunnostus edellisen omistajan toimesta ja tiivisteet on uusittu samassa yhteydessä. Jos kyseessä olisi vanha paljon ajettu vaihteisto, olisi varmasti odotettavissa vuotoja yms. ongelmia. Pidän erittäin pienenä riskinä, että vaihteisto alkaisi vuotamaan öljyä merkittävässä määrin öljytyypin vaihduttua.
Tämän päiväisiä kokemuksia öljynvaihdon jälkeen:
1. vaihteisto on selkeästi hiljaisempi kuin moottoriöljyillä (vaihteet 1...4)
2. vaihteet kytkeytyvät selkeästi paremmin. Esim. ongelmallinen alaspäin vaihto kakkoselle menee nyt selvästi helpommin.
3. vaihteet lähtevät pois päältä ja kytkeytyvät hyvin myöskin moottorin ja vaihteiston kuumennuttua maantieajossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tulipa laitettua 99:iin yksi tuikitärkeä lisävaruste, eli sisävalon viiverele.
Rele on peräisin 900turbosta ja tuota samaa relettä löytyy myös 9000:n jostakin malleista. Releen istutin yhteen sulakerasian EXTRA-paikkaan. Kytkentä oli hyvin yksinkertainen. Sulakerasialta löytyi kaikki tarvittavat jutut. Oiken etuoven ovikytkin oli siinä ihan hollilla, josta sai tuon ovisignaalin (T), jatkuva virta (30) löytyi tietenkin sisävalon sulakkeelta, virtalukon kautta tuleva virta (15) löytyi penkinlämmittimen sulakkeelta, sekä maadoitus (31) maadoituskiskolta sulakerasiasta. Nyt vaan sitten syksypimeitä odottelemaan.
Tähänhän voisikin tehdä muistin virkistykseksi sellaisen listan kaikista sähköisistä hienouksista, mitä 99:iin on tullut lisättyä:
-keskuslukko kaikissa luukuissa
-sisävalon viiverele
-opetettava tihkurele (tauko opetettavissa 2sekunnista aina 40sekuntiin)
-RDS-autoradio cd-soittimella
-seosmittari
-kierroslukumittari
-volttimittari
-kärjetön sytytys
-APC-järjestelmä
-flektin toiminta myös virta-avaimen 0-asennossa
-kahdennusvalot (syksyllä ja talvella)
-startin virtapiirissä rele (vähentää virtalukon kuormitusta)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pistin pari kuvaa tonne galleriaan lisää. Siellä on muunmuassa kuvatus siitä omatekoisesta seosmittarista. Etupinnan tekstit on tehty tulostamalla tuo kuva paperille lasertulostimella ja liimaamalla se tuohon koteloon kontaktimuovin kera. Kotelo on kannettavan peräisin kannettavasta tietokoneesta, jossa kovo oli tuommosessa peltirasiassa. linkki kuviin
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ylläri aamuliikenteessä. Olin tuossa aamusella ajelemassa 99:llä ja lähdin ohitustien rampissa kiihdyttämään muun liikenteen mukaan. Kolmosvaihteella kaasupohjassa oltiin menossa, kun kuului konehuoneesta poks ja vedot loppui siihen. Moottori pyöri vauhdin ansiosta mukana, mutta kun painoin kytkimen pohjaan kone sammui. Rullailin vapaalla jonkinmatkaa, jotta saan auton turvalliseen kohtaan pysäköityä pientareelle. Arvelin, että nytkö kävi se legendaarinen ahtoputken irtoaminen? Tutkailin konehuonetta ja epätoivo alkoi jo iskemään, ei näy mitään vikaa! Koppiin starttaamaan. Ei lupaustakaan käynnistymisestä. Menin vielä uudestaan tutkimaan konehuonetta, kunnes vika löytyi! Bypass-venttiili oli irronnut siitä turbon imupuolella olevasta kumimutkasta. Painasin sen takaisin paikalleen, starttasin koneen käyntiin ja jatkoin matkaa. On muutes ainoa paikka, jossa ei ole klemmaria tuolla ahto/imuputkistossa. Se haaran kaula on melko lyhyt, mutta tuohon pitänee virittää joku varmistus vastaisuuden varalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Laitoin bypassille sitten yhden klemmarin lisää ja kääntelin letkujen asentoja paremmiksi. Laitoinpa nyt pari fotoa, joista selviää vähän paremmin, mistä on kyse. Tuossahan on käytetty 900i:n kaasuläppäkoteloa, jossa on yksi ylimääräinen liitäntä. Iivarissahan huohotinputki menee kaasuläppäkoteloon. Siirsin lisäilmaluistin putken menemään siihen liitäntään ja vapaaksi jäänyt lisäilmaluistin näppärästi alempana kotelossa oleva liitäntä sopii bypassin liitännäksi. Pitää sitten muistaa, että tuossa iivarin läppäkotelossa on virranjakajan alipainekellon lähtö väärässä kohti kaasuläppään nähden. Olen porannut itse lähdön oikeaan kohtaan.
Yksi huomautus vielä, elikkä olen laittanut "väärinpäin" tuon turbon imupuolella olevan mutkan, jossa tuo bypassin liitäntä on. Esim. 16-venttiilisessä se liitäntä osoittaa sylinterikanteen päin ja bypass on kannen ja tuon mutkan välissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Noniin. Nyt on etuspoileri lopultakin laitettu paikalleen.
Kiinnityksien kanssa sai askarrella aikatavalla. Ne syntyi miljoonalaatikosta löytyneistä vanhan sohvan kromatuista kiinnekepalikoista. Käytännössä nuo kiinnikkeet jäi niin hyvin piiloon, ettei niitä pysty juuri tutkailemaan, saatikka valokuvaamaan.
Tässä linkki1 kuviin, jotka on otettu kun sain spoilerin.
Tossa linkki2 asennuskuviin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01