Sivu 5/22

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 16, 2013 21:57
Kirjoittaja sabatti 96
Nyt ei ihan auennu :D meinaatko että tässä uudessa koneessa on aikoinaan fiiberit antautuneet. Ja nuo fiiberisilput olisi sitten rikkonu näitä laakereita? Vai mitäkö?

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 16, 2013 23:46
Kirjoittaja ASTech
Olenkohan minä sitten ainoa, jonka silmään noi kaikki laakerit olisi hyvinkin loppu?

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Ke Marras 20, 2013 19:05
Kirjoittaja sabatti 96
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Noniin nyt olis laitettu laakeri tilaus sisään. Ja muutakin tarpeellista ruvettu keräämään. 2 kuvan tiivisteet. Mihin nuo menee? ite en ole vielä keksiny :D

Keinuvivustoa purettu ja putsailtu. Vähän löyty kulumaa.
Purin myös vanhan koneen keinuvivustot. Ja sieltä löyty muutama paremmassa kunnossa olevaa keinuvipua joita ajattelin käyttää tässä hyväksi...
Myös löyty yksi parempi keinuvipuakseli jossa oli öljyreijät kovinkin tukossa :roll:

Mites ton keinuvipuakselin tiivistelevyt irrotetaan? Eli noi tulpat tangon päissä.

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Ke Marras 20, 2013 20:27
Kirjoittaja veini siekkinen
Kampiakselin takapään ne kartiopalat sinne runkopukin päihin ja ne 2kpl tiiviste prikkoja sinne takapään pulttien alle (öljypohjaan) ja sen muovi rinkulan voi heittää taka vasemalle se tarkoitettu öljyn päästö proppuun.

siinä keinovivustossa näkyy syy miksi tasapainoakselin laakerit yleensä rikki ja nokka akselin keskimmäinen.(öljyn vaihto paras suoja moottorille).

meillä isä ukko ajoi aikanaan yli 400tkm.kuupaalla eikä siitä konetta purettu.
öljyn vaihto väli oli mobil superilla max.5tkm.

moottorin osat ei ole koskaan liian puhtaita kun kasaa sen.

:)

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 23, 2013 21:12
Kirjoittaja sabatti 96
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
veini siekkinen kirjoitti:Kampiakselin takapään ne kartiopalat sinne runkopukin päihin ja ne 2kpl tiiviste prikkoja sinne takapään pulttien alle (öljypohjaan) ja sen muovi rinkulan voi heittää taka vasemalle se tarkoitettu öljyn päästö proppuun.
No juu löyty noillekin paikat. Öljyn poistopropulle varmaan kannattaa laittaa kupari-prikka?

Uutta peltiä yritetty liimata kiinni. Joo tiedetään vähän on rujon näköstä saumaa :D
Toinen puoli vielä laittamatta. Siitä ehkä tulee paremman näkönen.
Noi punaset lokarit on vähän vähemmän ruosteiset, jos niistä tekis sit noi etu lokkarit.

Laitetaan viel perään kysymys: Miten ootte vaihtanu noita nokka-akselin laakereita? ihan ite vai ootteko vieny koneistamolle?

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 23, 2013 21:43
Kirjoittaja äölkjhgf
Mestarin sylttytehdas tarkoittanee öljypumppua. Eli kuivakan oloisen näköinen moottori 8)

Ihan hyvää saumaa ottaen huomioon Bilteman tai Motonetin täytelankapolttimen.

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 23, 2013 21:50
Kirjoittaja äölkjhgf
Tuossa kuvassa huomaat missä kohti sauma ei ole ihan tarttunut yhteen, muuten kyllä toimivaa jälkeä 8) Kuva

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 23, 2013 22:08
Kirjoittaja sabatti 96
Ahaa Ok. Elikkä tarkempi pumpun tarkastelu ja sitten ehkä paremman pumpun metsästys vissiin edessä. En oikeen tiedä miten pumpun toiminta todetaan :oops: pumpun päätylevyssä pientä kulumaa...

Juu tuosta hitsaus hommasta... en tiedä onko sillä kauheasti väliä mutta mulla on tollanen valovirtavehje ja ei oo kaasuja pelkällä ydintäytelangalla mennään :roll:
Vähän hävettää mut oon aikoinaan kyllä käyny metallialan :D

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 23, 2013 22:17
Kirjoittaja äölkjhgf
sabatti 96 kirjoitti:pumpun päätylevyssä pientä kulumaa...
Joo ainakin hydrayliikkapuolella tuli esiin se että pumpun päätylevyn kulumat/nirhaumat aiheutti paineennostokyvyttömyyttä :? Ihan sen vuoksi kun öljy pääsee painepuolelta takaisin imupuolelle niiden naarmujen/välyksen kautta.

Ei ole hävettävää vaikka oletkin metallipuolen käynyt, nimittäin monikaan ei edes alkaisi "ydinjätelangalla" hitsailemaan 8)

Eli siihen nähden hyvä saavutus, itse hitsasin saabbini puikolla kun kyllästyin täytelangalla räkimiseen.

Re: Das Boot -75

Lähetetty: La Marras 23, 2013 22:32
Kirjoittaja sabatti 96
Ok, No kiitos kai sitte :D
No mulle tulis sitten mieleen jos sen levyn hios tai jyrsis tasaseksi.. olenko oikeilla jäjillä?

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Su Marras 24, 2013 10:33
Kirjoittaja mestari
peltien saumat pitäisi olla kuin uudet jotta ydintäytelanka homma edes jotenkin onnistuisi
se pikku reikä mikä jää heppien väliin on huono koska siitä pukkaa vesi sisään ja alkaa turovttaan peltejä
jos hioisi saumat alas ja niihin paikkoihin hep it on nin olisi parempi

oletko avannut jölypumpun? kuinka naarmuinen?
nokka akselin lagerit joutuu vetämään paikalleen erikoistykalulla number one.

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Su Marras 24, 2013 16:55
Kirjoittaja sabatti 96
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
mestari kirjoitti:pikku reikä mikä jää heppien väliin on huono koska siitä pukkaa vesi sisään ja alkaa turovttaan peltejä
jos hioisi saumat alas ja niihin paikkoihin hep it on nin olisi parempi
Juu tuolla tavalla täytyy tehdä.

Kävin ottamassa pari kuvaa tosta öljypumpusta. onko vaihtokunnossa? Vai voiko korjata jotenkin? Paineensäädin tai mikä sen oikea nimi sitten on. Niin sitä en saanu purettua. mutta se tappi ainakin liikkui. Vanhan koneen pumpusta ei taida olla mitään hyötyä, se oli mielestäni vielä enemmän kuluneen oloinen.

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Su Marras 24, 2013 17:29
Kirjoittaja äölkjhgf
Aika rapean näköinen pumppu, onkohan jossain vaiheessa ollut imusiivilä tukossa tai jäässä.
En tiedä auttaako tuossa enää päätylevyn hionta, siinähän näyttää olevan kohtalaisen syvä ura kulunut kun paljaalla silmällä näkyy. No ei siitä hionnasta ainakaan haittaa liene.

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Su Marras 24, 2013 19:24
Kirjoittaja mestari
mittasitko paljonko siinä oli välystä rakotulkilla

Re: Das Boot -75

Lähetetty: Su Marras 24, 2013 21:43
Kirjoittaja sabatti 96
Joo laitoin työntömitan siihen ja 0.10 liuskaa yritin laittaa sinne väliin aika nihkeästi meni sinne väliin. Näin voisi olettaa että välys olisi kunnossa?