Sivu 5/17

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Pe Touko 23, 2014 17:04
Kirjoittaja Rattivaihde
Asiat edistyneet. Ilmastointiin hankittu magneettikytkin (mukana kokonainen kompura) ja paineputki (näitäkin löytyy monta), kuivain saapuu maanantaina Hyvinkään Motonettiin.

Matkustajien ovien kuulumattomuus keskuslukon piiriin paikallistettu todennäköisyysperiaatteella ovimoottoreihin, näitäkin hankittu kolme kappaletta toimivia.

Uusi aurinkoläppä löytyy myös. Hälyttimen vaihtelevaan kauko-ohjattavuuteen ei ole
vielä syvennytty. Antennissa moottori pelaa, joten ongelma on mahdollisesti kalaruuista tuttu eli ruoto.

Osienhakureissulla selvisi myös ihan livenä miten ovipahvi puretaan kahdessa minuutissa, ohjauspyörän tyhjän liikkeen yhteys pari milliä väljään niveleen (jalkatilan mutkassa olevaan), tavaratilan valon toimimattomuuden syy (kytkin hapettunut) ja penkkien verhoilun laatu (VILLAA :D :mrgreen: ). Varmaan jotain muutakin. Kiitokset nimim. savihousulle näistä. :)

Maanantaina menee ilmastointihuoltoon, täytyy kattoa ehtiikö jotain kattelemaan konehuonetta kohti jo ennen sitä. Tai ainakin noita ovimoottoreita. Riippuu varmaan eniten lämpötilasta. :D

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: La Touko 31, 2014 17:57
Kirjoittaja Rattivaihde
Kuva

Projektinimike ulkonäön parannus on alkanut. Hain eilen klubilaiselta directionalit vanhoilla kumeilla, ja pyöräytin tänään alle. Muuten ihan kivassa kunnossa mutta keskiöt vaativat hionnan ja uusintamaalauksen, ja tietysti vanteillekin tulee eteen vahaus. Mutta ovatpa ainakin viisikymmentä kertaa paremman näköiset kuin nuo auton mukana tulleet muotoilun riemuvoitot.

Renkaat ovat entisten Nokialaisten sijasta puoliksi Goodyearia ja puoliksi Bridgestonea, arviolta kymmenen vuotta vanhat, huomattavasti enemmän pintaa, ehkä vähän vähemmän meteliäkin ja ennen kaikkea ohjaus ei enää ravista sadastakahdestakympistä ylöspäin. :D Menevät tietenkin ensi keväänä vaihtoon, mutta onpahan valmiiksi oikeat vanteet joille pyöräyttää uudet.

Kuva

Kuva

Lisäksi kävin hakemassa Motonetistä viimeisillä aukiolon hetkillä vähän kiillotuskamppeita; trasselia, liinaa, tyynyjä sekä aineet. Kokeillaan maalipinnan kiillotukseen suht edullista Turtlen tuotetta kun Meguiarsia ei tuollaisesta köyhän kaupasta löytynytkään. :D

Kuva

Tuohon konepellin kulmaan testattiin vähän jotain 3M:n vastaavaa ainetta ja pienellä hinkkauksella tuli aikamoinen ero, näkyy ehkä selkeiten tuossa VIN:in oikean reunan kohdalla.

Kuva

Ny oli pakko tulla vaihteeksi kotia vähän tankkaamaan, meinaa mennä päänsäryn puolelle kun kuusi tuntia hilluu ulkona kahden leivän voimalla. :D

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: La Touko 31, 2014 23:08
Kirjoittaja Rattivaihde
Ja heti kohta homma jatkui, ensin valittiin taustamusiikkia Suomen ainoalta radiokanavalta jonka slogan pitää edes jossain määrin paikkaansa.

Kuva

[mainos]Radio Sun Classics, kaikkien aikojen parasta musiikkia[/mainos] (Tällä ei siis ole mitään tekemistä muun Suomen iskelmä-Sunin kanssa.)

Nonniin, ensimmäisenä vaihtamaan vaihdekulissin mikä vaihde päällä -valoa, keppi irti ja sitä rataa.

Kuva

Valitettavasti kaikki 1,2W lasikantapolttimot ovat kuluneet satkujen kojelautavalaistukseen joten jätin kulissin ja kepin ilman kiinnitysruuveja ja haen huomenna kaupasta lisää polttimoita. Sitten vänkärin aurinkoläpän vaihto kunnossa olevaan ranettamattomaan.

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa todettakoon että tuo auto on ainakin sisustan osalta uskomattoman helppo purkaa palasiksi, kaikki on jaettu järkevän kokoisiin kokonaisuuksiin, kiinnitykset ovat suhteellisen selkeitä ja sopivan jämeriä. Joku voisi väittää että Saabin suunnittelijoiden sängyissä on ollut 80-luvun alussa riittävän paljon hevosenpäitä aiempiin malleihin leipääntyneiltä mekaanikoilta.... :mrgreen:

Juu, mutta siis ilmastoinnin haistelijan putsaus. Radio irti (onhan muuten kätevä telakkasysteemi tuossa Panasonicissa), ilmastoinnin paneeli irti, haistelija irti ja palasiksi ja puhaltelua.

Kuva

Kuva

Kuva

Alkulämmittelyn jälkeen suuremman kokoluokan vikojen kimppuun. Tähän asti keskuslukko on vaikuttanut vain kuskin oveen ja bensaluukkuun mutta se muuttui nyt. Nimenomaan tässä hommassa sai kiittää rakenteen selkeyttä, ja sitä että ovimoottoreita hakiessa sai crash coursen tähän hommaan. :mrgreen: Oli jokseenkin ylpeä olo kun ensimmäinen ovi oli uudestaan kasassa ja mitään ei jäänyt yli tai puuttumaan. Tosin puolessa välissä toista ovea muistin että puhaltimen piuhan pistoke jäi irti, ja siitä toisesta ovesta jäi sitten johtojen nippuside pois, mutta hyvä näinkin. :D Onneksi sen pistokkeen jälkikiinnityksessä ei mennyt kovin hirveästi aikaa tai vaivaa, itse puhallin kun on näemmä pimeänä. Toisaalta samalla valoa toista kertaa kiinni pistäessä polttimo pimeni sopivasti, joten sen vaihto meni samalla vaivalla.

Kuva

Kuva
Tekisi mieli veikata että tuo ruostesuojamöhnä on edesauttanut ovimoottorien jumittumista...

Kuva
Eka ovi valmiina (poislukien ruuvinpiilotusosat, ja se pistoke :mrgreen: )

Kuva

Kuva

Näissä kuvissa vähän mittapuuta sille mihin suuntaan maalipintaa pitäisi saada. Tällainen se on nyt:

Kuva

Huomenna pitäisi jatkaa, pelkääjän oveen vielä vaihdettava lukkomoottori, ja sitten on listalla seuraavana ilmastoinnin ja flektin johdotus, sähköantenni, pesu, kiillotus, vahaus...

Hälyttimen kauko-ohjaus toimi hienosti koko illan vaikka tuli noita moottoreitakin testailtua. Siitä polveutuen olen seuraillut EDU:n jännitenäyttöä joka antaa hyvin vaihtelevia ja yleisesti pessimistisiä arvoja yleismittarilla mitattuun todellisuuteen verrattuna. Eilen ja tänään EDU sekä polttoaine- ja lämpömittarit ovat pariin otteeseen bootanneet ajon aikana jännitenäytön laskettua tätä ennen 13 voltin tuntumaan. Epäilen mittariston virtaliitäntää, joka olisi tietysti luonnollista tarkistaa samalla kun kiristää lämpömittarin ruuvit ja asemoi kojelaudan kannen niin että se on kunnolla puupaneelin päällä eikä narise vieressä.

Tähän kohtaan vielä edellisestä viestistä poisjäänyt huomio renkaidenvaihdon yhteydestä. Bensantäyttöletkun päällä oli varmaan viisi kiloa savea. Täyttöaukon päällinen tuntui vielä kovalta, pitänee suojata uudestaan silloin kun hoitaa muut pikkukohdat kuntoon. Niitä savia poiskaivaessa tuli taas mielen viereen että onkohan siellä Trollhättanissa ikinä nähty kolmea vuotta vanhempaa tehtaan tekemää autoa, sen verran outoja koriteknisiä ratkaisuja siellä välillä tunnutaan harrastettavan...

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Su Kesä 01, 2014 16:49
Kirjoittaja Rattivaihde
Vänkärin ovenkin ovimoottori vaihdettu, käynti tarjoustaloon toi valon vaihdekarttaan sekä kaksipuolista teippiä vänkärin ovivalon kiinnitykseen, kun valmiiksi säröillä ollut muovi räsähti poikki ruuvin ympäriltä. Tässä vaiheessa ei edelleenkään ollut riittävästi haluja ruveta opettelemaan sähkötekniikkaa ja siihen liittyen flektin ja ilmastoinnin yhteyksiä ja sää vaikutti arvaamattomalta, joten rupesin tappelemaan antennin kanssa.

Väkivalloin alas painamalla teleskooppi liikahti ensin alas sen verran että moottori rupesi liikuttelemaan sitä vähän matkaa ja rasahtelemaan, lopulta kämmen ruvella sain teleskoopin niin sisään että sain koko paketin tavaratilan kautta ulos. Se alumiininen nysä kun luonnollisesti oli hapettunut kiinni putkeen estäen irroittamisen kahtena osana. Ny koko roska on tuolla keittiön pöydällä, kohta voisi ruveta satamaan niin olisi sopivasti sisähommaa sen ja kaukosäätimen tiimoilta.

Edit: Mikä kumma läpinäkyvä putki tuon antennimoottorin juuresta oikein lähtee? Pituutta on niin pirusti, ja loppupätkä ilmeisesti päätynyt saman alustasuojan reitille kuin kaikki muukin tuossa autossa.

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ma Kesä 02, 2014 11:21
Kirjoittaja haffu
Eikös se letku lähde sieltä kelan pohjasta alaspäin? Eli olisikohan niinkin yksinkertainen kapistus kuin veden poistoletku. :roll:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ma Kesä 02, 2014 16:33
Kirjoittaja Rattivaihde
Vedenpoistoletku oli ainoa looginen funktio jonka keksin, mutta seuraava kysymys onkin sitten että mihin se poistaa ne vedet, toisin sanoen pitääkö avata takakontin verhoilua lisää että se ei jää tulvimaan johonkin koteloon?

Muutoin raportoitavaa: etuoven ovimoottori lopetti toimintansa heti asennuspäivän iltana, toinen kaukosäädin rupesi toimimaan moitteetta kynsilakanpoistoaineella puhdistamisen jälkeen ja toinen rupesi kummailemaan vielä lisää, otti vissiin itteensä virtaliuskan taivuttelusta. Pitää kolvailla piirilevyä.

Tänään ajettu Tampereelle ja takaisin ja auto toimi koko matkan täysin moitteetta, löysi TAMKin täydeltä parkkipaikaltakin ruudun alta aikayksikön. Takaisinpäin vanhaa tietä Valkeakoskelta lasketellessa piti parin ohituksen jälkeen kertaalleen kiihdyttää oikein vahdaten ahtopainemittaria, kun rupesi epäilyttämään voiko tämä kulkea näin helvetin lujaa matalapaineisena. :D Ei se mittari vaan sittenkään keltaisen puolivälistä pidemmälle mene, ilmeisesti kickdown tekee tuon hurjan kiihtyvyyden; tuntuu että jokaisessa ohituksessa kahdeksastakympistä lähtiessä päädytään välittömästi johonkin moottoritienopeuksiin, en osaa edes kuvitella miten tuo lähtee ehjällä magneettiventtiilillä...

Edit: EDU väitti keskikulutukseksi hyvin vaiherikkaan maantie/maisemareitin jälkeen 7,6l/100km, aiemman kokemuksen perusteella tuo tarkoittaisi noin kahdeksaa. Mukaanlukien muutama reilu ohitus. Tuosta penkistä en kyllä pidä pidemmässä ajossa pätkääkään, se ei mene riittävän taakse, selkänojan yläosa on liian takana ja istuinosa on liian korkealla takaa, joten korkeussäätö (jotta perse ei puutuisi niin paljoa kuopassa istuinosan ja selkänojan kulmassa) tekee ajoasennosta sellaisen että jarruttaessa meinaa törmätä kojelautaan. Tekisi mieli sähkösäätöä. Ja nahkaa, että pystyisi muuttamaan asentoa. Harmi vain että vaaleat nahkapenkit sähkösäädöillä eivät ole kovin edullinen investointi. :mrgreen:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2014 17:22
Kirjoittaja haffu
Rattivaihde kirjoitti:Kuva
Anteeksi kuvalainaus, mutta tuo tuulilasin alareuna pelottaisi kyllä meikäläistä. Aikanaan kun tuota omaa pommaria tarkastelin suurennuslasin kanssa löytyi hantin puolelta lasin kulmasta lievä ruostekohta. Tänään tuo kulma näyttää tältä: https://www.dropbox.com/s/gx77z7dvijxpc ... .54.37.jpg Mitäköhän mahtaa löytyä lasin alareunan alta? 8O Aiemmin ei tuulilasissa näkynyt mitään tuollaista valkoista.

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2014 17:39
Kirjoittaja Rattivaihde
Kato justiin kommentoin samaa toisin päin tua offtopicissa. :D Tuohan on tosiaan siitä jännä että pellissä ei näy yhtään mitään, että vissiin on viä suhteellisen alkuvaiheessa, kerännyt vain hyvin kosteutta tai jotain... Oon sillä tavalla asennoitunut että joskus kun menee lasi vaihtoon korjataan alustakin siinä vaiheessa, jos ei sitten tuo pellinreunakin rupea näyttämään pian ihan hirveältä. Toisaalta, jos se on ny alussa olisi varmaan pienempi korjaaminen. Asioilla on monta puolta ja silleen...

Tämähän on ilmeisen paljon ollut parkissa viime vuosina, ja ihan yhtä menoa viime talven ajan aina siihen asti kun sen ostin, että en tiedä onko sinne kondensoitunut kosteutta niin paljon? Pitäisi kattoa rupeaako se menettämään valkoisuuttaan kun seisoo nyt kuumassa auringossa päivät pitkät.

Muutoin tässä samalla voi kommentoida että toinen kaukosäädin on ny kolvattu ja toimii kivasti mitä ny olen tässä sisällä kokeillut. Justiin yritin ottaa selkoa flektin ja ilmastoinnin johdotuksista pellin alla, täytyy pistää tänne linkkiä kuviin jos joku osaisi kertoa mikä kaikki siellä näkyvä vaikuttaa siihen että ilmastointi ei käynnistä flektiä.

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2014 18:03
Kirjoittaja Saabinsti
Joku syyhän sille on, että kosteus pääsee nousemaan tuulilasin kalvon väliin. Esim. se pellin eläminen ruostumisen johdosta ja kalvon välin avautuminen??
Mutta voihan se olla lasin huonouttakin, tämä on mutua. :)

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2014 19:13
Kirjoittaja Jusbe
Oletko tsekannut tonne muovipaneelin alle? :roll:

Kuva

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2014 21:37
Kirjoittaja Rattivaihde
^En ole vielä, mutta äsken vilkaisin lasin kulmasta (siis missä on peltiä vieressä) sinne tiivisteen reunan alle eikä ainakaan siitä näkynyt mitään muuta kuin pölyä... Noh, ei tuo taida eteen tulla kuin sen tuulilasinvaihdon yhteydessä vaikka rupeaisikin kuplimaan. Lasi muuten taitaa olla alkuperäinen, ainakin löytyy kaikki saabin logot ja merkit.

Edit: ja siis vilkaisin tuollaisesta valkoisesta kohdasta. Tuleekos lasin sisäalareuna näkyviin kun ottaa kojetaulun päällisen irti?

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: To Kesä 05, 2014 15:56
Kirjoittaja saba90
Kyllä sitä näkyy silläkin konstilla

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: To Kesä 05, 2014 16:11
Kirjoittaja Rattivaihde
Hyvä hyvä, sitten se tulee tarkastettua samalla kun kiristää lämpömittarin ruuvit ja mittariston virtaliitännän ja pistää päällisen kunnolla paikalleen.

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: To Kesä 05, 2014 16:21
Kirjoittaja jus
Kojetaulun päällisen irrottamalla saa näkyviin tuulilasin alareunakotelon sisemmän pellin. Ruoste on sen kotelon ulommassa pellissä. Ei kannata kovin isosti vielä ruosteettomuutta juhlia, jos kojetaulun päällisen alta näkyy vain siistiä hyvässä maalissa olevaa peltiä.

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Lähetetty: To Kesä 05, 2014 16:32
Kirjoittaja Rattivaihde
No eihän tämäkään tietenkään voinut olla noin helppoa. :mrgreen: Pitäisi tehdä itse tyhjästä auto omaan käyttöön niin olisi joka kohteessa helppokäyttöistä logiikkaa (ja puuttuvia osia).