Sivu 5/10

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ma Maalis 28, 2016 15:39
Kirjoittaja peltla
Tuollaisten osien, kuten alipainekellon kiillotus, on hankalaa.
Yleensä nuo on tehty ohuesta teräslevystä, ja sitten sähkösinkitty.
Sinkkikerros on ohut, ja jos kiillotuksessa poistaa sinkkikerroksen, ruostuu pinta
melko nopeasti.
Koneellinen kiillotus vie sinkin pois nopeasti, olen kokeillut.

Oikeastaan en edes tuota yrittäisi kiillottaa, ainoastaan yrittäisin hapettunutta sinkkipintaa
puhdistaa, esim. hienolla teräsvillalla varovasti, ja käsin.
Voisi myös kokeilla hammasharjalla ja kiillotustahnalla.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ma Maalis 28, 2016 19:30
Kirjoittaja Tuha
peltla kirjoitti:Tuollaisten osien, kuten alipainekellon kiillotus, on hankalaa.
Yleensä nuo on tehty ohuesta teräslevystä, ja sitten sähkösinkitty.
Sinkkikerros on ohut, ja jos kiillotuksessa poistaa sinkkikerroksen, ruostuu pinta
melko nopeasti.
Koneellinen kiillotus vie sinkin pois nopeasti, olen kokeillut.

Oikeastaan en edes tuota yrittäisi kiillottaa, ainoastaan yrittäisin hapettunutta sinkkipintaa
puhdistaa, esim. hienolla teräsvillalla varovasti, ja käsin.
Voisi myös kokeilla hammasharjalla ja kiillotustahnalla.
Onhan tuolla noita vanhoja pulttejakin vielä muutama käytössä, eikä nekään kiillä niin voi olla että tuokin saa olla tuollaisenaan.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ti Huhti 05, 2016 18:08
Kirjoittaja Tuha
Viikon verran käytiin latailemassa akkuja pohjoisen lumilla ja tänään oltiin taas hetki Sonett:in parissa. Eteen saatiin vasemmalle puolelle asennettua vetoakseli, napa ja muut ripustukset loppuun. Jarrut siitä vielä puuttuu, mutta muuten alkaa olemaan tuo nurkka valmista.

Kuva

Kuva

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ke Huhti 06, 2016 21:15
Kirjoittaja Tuha
Tuli tutkailtua (tai lähinnä otettua pois kääröistä) kesällä 2015 Saab Festivaaleille tuotua Sonett:in pakoputkea mikä tulee tuohon asennettavaksi. Hankittu Ruotsin Saab Sonett klubin kautta, josta avulias Sonett harrastaja toi sen Trollhättaniin, jossa itse olimme Festivaaleilla.

Kuva

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Su Huhti 10, 2016 11:34
Kirjoittaja Tuha
Aamupäivällä saatiin etupää molemmin puolin kasaan ja jarrujen ilmausta valmisteltiin koko autoon.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ma Huhti 11, 2016 16:01
Kirjoittaja Tuha
Ilmauksessa vastoinkäymisiä :( pääsylinterissä uudet sisuskalut, mutta silti jarrut ei löydy kuin toisesta piiristä (oikea etu - vasen taka).

Sylinteri varmaan otettava vielä auki ja katsottava missä vika. Pitäisi kyllä olla koottu ihan oikein.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ma Huhti 11, 2016 16:04
Kirjoittaja Tuha
Pakoputki maalattu sinkkispraylla, vaikka se kyllä sieltä tulee pois lähtemään aikojen saatossa, mutta onpahan saumoissa pientä korroosiosuojaa ainakin. Etuäänenvaimenninta soviteltiin paikoilleen hetki sitten.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ma Huhti 11, 2016 17:43
Kirjoittaja Mikko Parikka
>Ilmauksessa vastoinkäymisiä :( pääsylinterissä uudet sisuskalut, mutta silti jarrut ei löydy kuin toisesta piiristä (oikea etu - vasen taka).<

Omassani oli auton saadessani sama vika. Etumäntä pysähtyi väärään kohtaan eli mäntien yhdistyslenkki oli jotenkin väärin tai vääränmittainen. Männänkumi tukki lepoasennossa säiliöstä tulevan reiän ja ilmaus ei onnistunut kuin toisessa piirissä. Aika tosin kultaa muistot, mutta jotenkin näin se meni..

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ma Huhti 11, 2016 17:57
Kirjoittaja Tuha
Mikko Parikka kirjoitti:>Ilmauksessa vastoinkäymisiä :( pääsylinterissä uudet sisuskalut, mutta silti jarrut ei löydy kuin toisesta piiristä (oikea etu - vasen taka).<

Omassani oli auton saadessani sama vika. Etumäntä pysähtyi väärään kohtaan eli mäntien yhdistyslenkki oli jotenkin väärin tai vääränmittainen. Männänkumi tukki lepoasennossa säiliöstä tulevan reiän ja ilmaus ei onnistunut kuin toisessa piirissä. Aika tosin kultaa muistot, mutta jotenkin näin se meni..
Sitä tässä itsekin alettiin epäillä, että yhdistyslenkki on vioittunut asennuksen yhteydessä tai irronnut toisesta männästä. Tutkitaan asiaa.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: Ke Huhti 13, 2016 06:39
Kirjoittaja tikkis
Hienoa työtä. Aihiokin mahtava löytö.
Kiitos jutusta klubilehteen, oli mukava lukea.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: To Huhti 14, 2016 03:07
Kirjoittaja Tuha
tikkis kirjoitti:Hienoa työtä. Aihiokin mahtava löytö.
Kiitos jutusta klubilehteen, oli mukava lukea.
Kiitos itseni ja isäni puolesta. Jatkoahan tästä on luvassa sinne lehteenkin.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: To Huhti 14, 2016 03:11
Kirjoittaja Tuha
Tuha kirjoitti:
Mikko Parikka kirjoitti:>Ilmauksessa vastoinkäymisiä :( pääsylinterissä uudet sisuskalut, mutta silti jarrut ei löydy kuin toisesta piiristä (oikea etu - vasen taka).<

Omassani oli auton saadessani sama vika. Etumäntä pysähtyi väärään kohtaan eli mäntien yhdistyslenkki oli jotenkin väärin tai vääränmittainen. Männänkumi tukki lepoasennossa säiliöstä tulevan reiän ja ilmaus ei onnistunut kuin toisessa piirissä. Aika tosin kultaa muistot, mutta jotenkin näin se meni..
Sitä tässä itsekin alettiin epäillä, että yhdistyslenkki on vioittunut asennuksen yhteydessä tai irronnut toisesta männästä. Tutkitaan asiaa.
Yhdistyslenkki oli irronnut ja nyt on asennettu kuntoon. Kohtuu hankala ottaa jarrupääsylinteri irti, kun ohjausvaihde ja kytkimen nestesäiliö on paikoillaan. No kytkimen nestesäiliö joka vielä oli tyhjä niin pois.....jarrunesteet jarrujärjestelmästä pois ja työsylinteri pois paikoiltaan, purku ja uudelleen kasaus. Nyt seuraavaksi sitten jälleen ilmataan ja toivottavasti ei tule mitään vastoinkäymisiä.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: To Huhti 14, 2016 07:54
Kirjoittaja Big Oa
Åhåhh, så fint Sonett-bil blir... ! :wink:
Waauu. . Tosi hienoa työtä että Sonetti tulee hieno auto.. Hyvä ! ! :mrgreen:

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: To Huhti 14, 2016 14:46
Kirjoittaja Tuha
Jarrupääsylinteri saatu tosiaan kuntoon ja jo paikoilleen. Jarrut vielä lopullisesti ilmaamatta, mutta nyt alkaa joka nurkasta sen sijaan jo löytymään jarrut. :D

Sähköjohtojen johtosarja asennettu paikoilleen ja kytkin nesteet kaadettu säiliöön ja kytkin ilmattu.

Re: Saab 97 V4 Sonett vm. 1968 museorekisteriin *kuvia lisät

Lähetetty: To Huhti 14, 2016 18:15
Kirjoittaja Tuha
Kuva

Kuva

Kuva