Eilen sain viimein vetokoukun Koukkupajalta. Se oli kolmisen kuukautta Örumilla, joka odotti Bosalilta tietoa siitä, mitä uusi koukkuosa maksaisi. Vastausta ei koskaan saatu (ei ihmetytä yhtään omien Bosal-kokemusten perusteella). Örumin huoltomies oli siis sitä mieltä, että koukkuosa on muutenkin niin pahassa kunnossa, että sitä ei pitäisi korjata. Ongelma oli laukaisunappula, eli pieni tiitti, joka pitää lukituksen auki-asennossa ja laukaisee sen kiinni-asentoon, kun koukun asentaa paikoilleen. Tämä tiitti oli totaalisen ruostejumissa.
No, pari kertaa keskustelin puhelimitse Örumin huoltomiehen kanssa, ja totesin että jos hän saa minulle siihen pelkästään sen uuden vääntiön akselin, niin se riittää minulle. Sovittiin että sellaisen saan, ja hän laittaa koukun tulemaan takaisin Koukkupajalle, josta sen voin hakea. Mainitsi vielä, että koska tämä nyt ei hänen mielestään tule kuntoon, niin ei maksa mitään. Kun hain koukun pajalta, oli siinä kuitenkin asennettuna kokonaan uusi vääntiö, uusi lukko ja mukana uudet avaimet. Koukkupajan kaverit sanoivat että en ole heillekään mitään velkaa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Jos Örumilta jostain syystä vielä lasku tulee, niin palaavat asiaan.
Koukku tosiaan toimii nyt ihan hyvin, kunhan itse pitää vääntiöstä lukitusta auki-asennossa kun asentaa koukun paikoilleen. Riittää minulle.
Toinen viime viikkojen uutuus on keulan, takapuskurin, kuskin oven, matkustajan peilin ja oikean helman uusi maalipinta. Tonnilla laitettiin nämä pinnat kuntoon, eli autossa ei ole enää kiveniskemiä keulassa, eikä edellisen omistajan (vaimon piikkiin laittamia) naarmuja. Hieno on.
Koukku ja maalaus oli muuten aloitusviestin todo-listan viimeiset kohteet. Eli auto on nyt "valmis". Siinä ei ole tällä hetkellä ulkoisesti eikä sisustassa mitään korjattavaa, ja samoin kaikki vanhat tekniset jutut on korjattu. Tässä listaa ja budjettia 11 kuukauden ja 11 tkm matkalta:
Vikojen korjaukset:
- Akunkengät ja -kaapelit: 10 €
- Hehkut ja termostaatti: 100 €
- Kuskin istuinlämmitin + uudelleenverhoilu: 280 €
- Uusi akku: 135 €
- Uusi etuväliputki tarvikkeineen: 115 €
- Takalinkkitangot alustaan: 115 €
YHT. 755 €
Tämän lisäksi seuraavat ei-niin-pakolliset asiat on korjattu:
- uudet avaimien kuoret: 20 €
- puuttunut takapenkin peitelevy: 20 €
- puuttunut vetokoukun suoja: 26 €
- uusi tuulilasi vanhan hiekkapuhalletun tilalle: 450 €
- maalaukset: 1000 €
YHT. 1516 €
Sitten on mennyt seuraaviin ehostus/tuuning-touhuihin rahaa:
- uudet kesävanteet 600 €, miinus vanhoista vanteista saatu 300 €: 300 €
- talvivanteisiin Saab-keskiötarrat: 17 €
- Tavaratilaan kumimatto: 30 €
- kangasmattojen tilalle sisätilan kumimatot: 50 €
- Softapäivitys + DPF-hitsihommelit: 420 €
YHT. 817 €
Näiden lisäksi on mennyt joitain kymppejä normaaleihin huoltokohteisiin ja käyttökuluihin, eli polttimoita, pyyhkimensulkia, ilmastointihuolto, suuttimien puhdistusaineet jne. Kesärenkaat tuli uusittua 350 eurolla, nekin menee omalla listalla normaaleihin autoilukuluihin.
Tuleehan noista jo yhteissummaa, mutta kaiken kaikkiaan korjauskulut on olleet erittäin pienet siihen nähden, miten pelottava tällainen 300 tkm ajettu auto ostajalle usein on. Nuo kaikki vikojen korjaukset olisi voineet olla ajankohtaisia samanlaisessa autossa, jossa on mittarissa alle 150 tkm. Eli ei oikein kilsat näy tämän yksilön vikalistassa. Sen sijaan maalaus ja tuulilasin vaihto oli selkeästi km-perustaisia hommia, koska ajamallahan ne kiveniskemät syntyy.
Polttoaineisiin on mennyt muuten 11 kk aikana noin 1050 euroa. Katsoin että edellisellä Saabilla sain menemään reilun viiden vuoden aikana reilu 8000 euroa, eli keskimäärin yli 1500 €/v. Siitä suuri osa etanolilla ajelua, mutta kilsoja tuli vanhalla vähemmän (8-10 tkm/v). Eli ei edelleenkään tunnu dieselillä ajeleminen käyttövoimaverotuksen kautta mitenkään ylihintaiselta.
Ei ole ihan vielä vuosi täynnä dieselsaappailua, mutta täytyy sanoa, että olen ollut valintaan erittän tyytyväinen. Oikein mitään luurankoja ei ole lokeroista löytynyt, ja auto on ollut pääasiassa positiivinen yllätys, kun vähän skeptisesti lähti näin paljon ajettua ostamaan. Ainoat ominaisuudet jotka autossa häiritsee on hidas kaasuunvastaavuus/turboviive sekä vaihdelaatikon kuminauhamaisuus, jotka ovat siis molemmat ominaisuuksia. TTiD tai muu nykyaikaisempi turbodiesel olisi tässä varmasti pätevämpi laite, vaihteiston osalta täytyy sanoa että OG-kolkin 4-vaihteinen oli paljon enemmän omaan makuuni, eli paljon kovemman oloinen aski.
Mutta mutta, katsotaan nyt vielä tämä loppuvuosi, josko tästä saadaan riitoja auton kanssa aikaiseksi. Nimittäin ESP-vikailmoitus on syksyn aikana alkanut ilmestyä SIDiin aika ajoin. Aina se häviää, kun autolla seuraavan kerran lähtee liikenteeseen. Foorumilta olen jo selaillut selvityksiä CIM-vioista ja ESP:n ohjausyksikön pakkasherkkyydestä. Tosin pakkaskelejä ei vielä ole kovin paljoa näkynyt. OP-Comilla koitin jo vikakoodeja löytää, mutta ei näyttänyt mitään. Pitää käydä Techillä, jonne on muutenkin asiaa, kun pitäisi aikaisemmin keskusteltujen moottorin savuarvojen vuoksi tarkistella suutinarvoja. Kun talvikelit tulee, olisi kiva että ESP ja ABS toimii oikein, ettei löydä itseään ojasta.