Sivu 5/8
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Ke Elo 10, 2016 08:27
Kirjoittaja tsaarela
Miksiköhän minusta tuntuu, että pre-facelift NG-kolkkien ruostesuojaus oli paremmin tehty? Omassa -03:ssa ei mitään silmiinpistävää ollut seitsemän vuoden iässä, kun sen pois vaihdoin. Olin kyllä hyvissä ajoin laittanut roiskeläpät eteen ja kiveniskuteipit väliin. Eipä kyllä tullut muovihelmojen alle kurkattua tai mitään. Mutta ei pohjakaan katsastuksissa katsoessa antanut juuri viitteitä, että jotain tarttis tehrä.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Ke Elo 10, 2016 09:35
Kirjoittaja 900i
Itselläni oli 2007sc ja oli siinäkin takaovien saumat ruosteessa ja pohjassa hyviä alkuja. Olisiko syynä sekin ettei kaikki näe asiaa vakavana jos vähän kukkii. Sen takia huvittaa ilmoitukset joissa myydään ruosteetonta esim yli 10vuotta vanhaa saabia.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Ke Elo 10, 2016 12:50
Kirjoittaja patu
tsaarela kirjoitti:Miksiköhän minusta tuntuu, että pre-facelift NG-kolkkien ruostesuojaus oli paremmin tehty? Omassa -03:ssa ei mitään silmiinpistävää ollut seitsemän vuoden iässä, kun sen pois vaihdoin. Olin kyllä hyvissä ajoin laittanut roiskeläpät eteen ja kiveniskuteipit väliin. Eipä kyllä tullut muovihelmojen alle kurkattua tai mitään. Mutta ei pohjakaan katsastuksissa katsoessa antanut juuri viitteitä, että jotain tarttis tehrä.
Ainakin meidän -05 oli samoilla ratkaisuilla tehty kuin tämä -08. Samat maalaukset ja suojaukset ja samanlailla kukki takaovi liimatiivisteen alta. Tuo näkymättömissä paikoissa oleva maali on todella ohutta. Luotettiinko sitten liikaa sinkityksen voimaan, vai säästösyistä. Toki en tiedä millaista maalia löytyy muilta valmistajilta. Pistehitsauksista on suurin osa ruostumisista lähtenyt etenemään. Nämä kun saisi uutena suojausaineita niin ei kovin äkkiä alkaisi ruostumaan. Ainoastaan nuo tiivisemassojen ja kantatut reunat ihmetyttää? Ei 20v vanhassa tonnarissani ollut ongelmaa niissä. Ovet olivat virheettömät..
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Ke Elo 10, 2016 13:10
Kirjoittaja 900i
Ei sovi liima maalin tai pellin kanssa yksiin. Kuten mainitsin fordin tapauksesta jossa luukkuja vaihdettiin takuuseen. Vag sama homma. Esim 2010 golf ja konepelti ruostuu liimojen alta.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Ke Elo 10, 2016 13:14
Kirjoittaja patu
900i kirjoitti:Sen takia huvittaa ilmoitukset joissa myydään ruosteetonta esim yli 10vuotta vanhaa saabia.
Kohta voi laittaa.....
myyntiin
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Ke Elo 10, 2016 13:16
Kirjoittaja patu
900i kirjoitti:Ei sovi liima maalin tai pellin kanssa yksiin. Kuten mainitsin fordin tapauksesta jossa luukkuja vaihdettiin takuuseen. Vag sama homma. Esim 2010 golf ja konepelti ruostuu liimojen alta.
Se on käynyt mielessä myös.. pakko olla epäsopivat keskenään
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: To Elo 11, 2016 19:10
Kirjoittaja patu
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: To Elo 11, 2016 19:20
Kirjoittaja patu
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: La Elo 13, 2016 20:59
Kirjoittaja patu
Alkaa projektin tämä leikkaa ja liimaa osuus kääntyä loppusuoralle. Tänään kiinnitin vetokoukun rungon autoon ja samalla takapäästä sisälokarit kiinni, samoin takapuskurin. Oviin laittelin alereunan muovisuojat ja voitelin reilusti vedenkestävää vaseliinia ovien alareunoihin. Länttäsin muovin kiinni ja pyyhin ylimääräiset rasvat pois. Jos edesauttaisi kosteuden pysymistä pelleistä erossa.
Samalla tein takaluukun avauspainikkeen sähköille venemiesten kikan ja laitoin liittimiin samaa vaseliinia korroosion estämiseksi.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: La Elo 13, 2016 21:13
Kirjoittaja patu
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: La Elo 13, 2016 21:16
Kirjoittaja patu
Seuraavaksi sitten keulan kimppuun, kun saan vain ensiksi lokasuojat maalailtua.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Su Elo 14, 2016 20:37
Kirjoittaja patu
Nyt alkaa olemaan loppukirin paikka ja tänään kuurosateista huolimatta päätin maalailla molemmat etulokarit. Toisestahan ei tullut näkyville paikoille ruostevaurioita. Toista lokaria jouduin kittailemaan ja maalailemaan enempi. Entiset ruostekohdat maalasin happopohjalla ja hiontaprimeri päälle, jonka jälkeeen massaväri ja viimeisenä kerroksena lakka. Lakkaa ruiskutin yhden ylimääräisen kerroksen, koska lokarin paikkamaalauksen sumuraja pitää vesihiota ja kiillottaa kiillotuskoneella pois.
Happopohjat ruostealueille ja kaaren peltitaitoksiin:
Hiontaväri ja kittipaikka hiottuna:
Kaksi roskaa sattui lakkapinnalle
mutta viimeistelyhionnasa poistuvat:
Tunnin kuivatin peltiä ulkokatoksessa, jonka jälkeen vein "uunitukseen" eli saunaan ja lämpöä joku 40°-50° ja annan olla siellä huomiseen:
Hiukan dippausta takapuskurin maalikolhuille:
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Su Elo 14, 2016 21:47
Kirjoittaja 900i
Löytyikö loksujen liimasaumasta mätää? Löyty.. Oli vaan kuvissa kahlaamista.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Su Elo 14, 2016 22:22
Kirjoittaja patu
900i kirjoitti:Löytyikö loksujen liimasaumasta mätää? Löyty.. Oli vaan kuvissa kahlaamista.
Kyllä siellä kuvien välissä mainitsin näin
"Tuolla edellä mainittu liimasauma oli molemmissa siistin näköinen, mutta alta paljastui 10cm matkalla ruostetta."
Eli olihan siellä molemmissa liimasaumoissa! Toinen olisi vaatinut peltikanttauksen kääntämisen n.10cm matkalta. Ajattelin antaa olla ja rapsin näkyvät pois -> kotelosuojaa väliin ja samalla päätin hommata uudet lokasuojat varastoon, jos tekisi ajan kanssa siitä sopivan ja kun ruoste pukkaa läpi vaihdan uuden tilalle.
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Lähetetty: Su Elo 14, 2016 22:55
Kirjoittaja 900i
Ainakin merkkitiskillä useampi saturainen hinnaltaan? Käytettyjä en uskalla itse ostaa ennenkuin sauma avattuna. Sama juttu oli täällä. Sauman ympärillä näkyi parit kuplat ja revin koko sauman irti ja eikä saastunut alue vaatinut paljoa työtä kun liimat lähti paloina pois. Olis tosiaan vaatinu pellin kääntämisen mut sitte olis ollu ruiskulle käyttöä.