Sivu 5/10

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Su Heinä 12, 2020 20:38
Kirjoittaja YlimysN
Eski kirjoitti:
Su Heinä 12, 2020 14:48
Kuvassa näkyy punaisen lohkon kyljessä tp-akselien palikat joihin niiden rattaat tulee kiinni. Lienee akselit lohkossa paikallaan. Ainoastaan GM900:n vaparilohkossa ei ole tp-akseleita.

Jos ne haluaa jättää pois kokonaan, niin niiden akselien kaikki aukot pitää tulpata umpeen jotta öljynpaineet pysyy koneessa. Joidenkin mielestä akselit poistettuna kone värisee ihan sairaasti ja jotkut eivät huomaa mitään eroa...

Eski
Juu itseasiassa netistä löytyi aika paljon aiheesta kun ehdin vähän googlettaa, ihan video ohjeet kuinka akselit tai vain ketju poistetaan ja mitä silti pitää jättää paikoilleen ja kuinka kiristimen öljykanava tulpataan yms. Akselit voi jättää noin vaikkei ketjua laittaisi paikoilleen ilmeisesti eikä ne sellaisinaan haittaa mitään

Pitää miettiä sen tasapainoketjun poisjättämistä. Jos ei oikeasti huomaa eroa niin tulee koneesta varmasti kierrosherkempi ja on yksi ketju vähemmän koneessa, joten etuna sen näen ainakin näin äkkiseltään

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ma Heinä 13, 2020 06:44
Kirjoittaja pvdriver
Tasapainoketjun poistaminen antaa saman kuvan auton pidosta kuin talvirenkaista nastojen nyppiminen kesärenkaiden toivossa. Luultavasti silloin on kaikessa muussakin menty siitä mistä aita on matalin. Täysin järjetöntä jättää pois varsinkin tuossa vaiheessa kun moottori on vielä muttereina.

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ma Heinä 13, 2020 14:32
Kirjoittaja YlimysN
pvdriver kirjoitti:
Ma Heinä 13, 2020 06:44
Tasapainoketjun poistaminen antaa saman kuvan auton pidosta kuin talvirenkaista nastojen nyppiminen kesärenkaiden toivossa. Luultavasti silloin on kaikessa muussakin menty siitä mistä aita on matalin. Täysin järjetöntä jättää pois varsinkin tuossa vaiheessa kun moottori on vielä muttereina.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=157628

Tuolta kun lukee ei tule sellaista oloa että niiden poistaminen on fiksua, vaikka jotkut sitä suosittelevatkin mm. öljynpaineen vuoksi.

Sanovat että wössnerin männillä moottori ei tarvi enää tasapainoakseleita, mutta silti monet kuvailevat autoa mm. sanoilla "rough as hell" poiston jälkeen.

Tärinä on aina sen verran huono homma kaikkialla että pidän akselit käytössä ja toivon että millään kierrosalueella kone ei värise huomattavasti.

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ma Syys 07, 2020 13:09
Kirjoittaja YlimysN
Tilasin uudet männänrenkaat 90 mm koossa. Toimitusaika 3 viikkoa, saapui tänään. Sovitettiin paikoilleen, väljät.

Vanhoissa renkaissa stanssaus 90.5, kyllä voi tuntea itsensä välillä vähän hassuksi

No, lohko on hoonattu joka tapauksessa ja odotellaan vielä viikon verran oikean kokoisia männänrenkaita

Rosteriputkisto tilattu 2 kk sitten VP motorsportilta eikä maksun jälkeen olekaan kuulunut mitään, 7-14 vrk toimitusaika ei näköjään ole kovin realistinen

Edetään hitaasti mutta varmasti tämän kanssa...

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 18:06
Kirjoittaja YlimysN
Kuva

Vihdoin

Kuva

Nyt on siis...
Wössner 90.5 ylikoon männät
TD04-19T #6 ahdin
720cc suuttimet
Walbro 255 lph bensapumppu
Kiertokanget tasapainotettu
Kampiakseli 190tkm ajetusta moottorista, kiilloittamaton
Uudet nokka-akselit
Kansi koneistettu
Kaikki uudet laakerit - runko/nokat/kiertokankien
Kaikki tiivisteet koneeseen uudet, kansipultit sunmuut, jakopään ketjut ja laahaimet uutta.
Lohko hoonattu

3' DP on saapunut Suomeen (vihdoin) ja asennushommiin päästään ens viikolla. Tämä projekti hieman venähti näiden männänrenkaiden vuoksi, mutta miksikäs se tuossa ajassa vielä olisi mennyt

Toinen aeron moottori jää tästä projektista yli tietysti, sille en ole vielä mitään suunnitellut. Kunnossa oleva laite, ahdin vain sökö

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ma Loka 12, 2020 15:38
Kirjoittaja YlimysN
3'' DP saapui myös odottelun jälkeen

RM-motorsin jälki on mielestäni ihan hyvää. Onhan noita siistimpiäkin nähty, mutta on tässä rahalle vastinetta ehdottomasti. Pakattu oli myös hyvin, isossa pahvilaatikossa koko putki pehmusteiden ympäröimänä ja muovitettuna.

Kuva

Kuva

Ja tämmöinen kiva pikku lahjakin laitettu mukaan, voi sitten annostella vaikka re85:sta tai muita etanolipohjaisia aineita autolle ja kuskille

Kuva

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ke Loka 14, 2020 11:39
Kirjoittaja YlimysN
Eilen laitettiin männät ja alakerta paikoilleen

Kuva

Yläpään kasaus on vähän palapeliä kun kaikki tavarat on monessa laatikossa, mutta sieltä se rupeaa hahmottumaan.

Vastapainoakselit on molemmat ihan karstassa, ne vain puhdistetaan

Kuva

Moottorin kasauksessa on päätekijänä muu kuin allekirjoittanut, mutta työnnyn oppipoikana mukaan koska aihe kiinnostaa ja toisen moottorin jäätyä ylimääräiseksi on ihan mukava tuntea kone läpikotaisin jos sitä alkaa kunnostamaan. Itselläni ei ole tällaisia tietämyksiä moottorin kasauksesta mitä rakentelu vaatii, eikä tuotteiden mukana tule ohjeita joten kokeneemman mukana tehdessä oppii paljon

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: To Marras 05, 2020 19:22
Kirjoittaja YlimysN
Tänään lähti entinen moottori irti, alakautta tiputtivat pois. Kuvia ei nyt ole mitään mielenkiintoista jaettavaa, kuvia auton alta ja sensellaista kun letkuja ja putkia roikkuu joka suuntaan.

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: To Marras 05, 2020 19:48
Kirjoittaja YlimysN
Onko muuten mitään hyötyä laittaa prikkaa öljypumpun ylipaineventtiilin jousen alle? Shimmaukseksi joku myös kutsuu... Sais ehkä öljynpaineita vähän korkeemmalle, joskus noissa japanin koneissa tehty sitä virittäessä

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Ti Marras 10, 2020 20:47
Kirjoittaja YlimysN
Vanha moottori irrotettuna apurungosta

Kuva

Uusi moottori valmisteilla samalla

Kuva

Konehuone tyhjää täynnä

Kuva

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Pe Marras 13, 2020 10:01
Kirjoittaja YlimysN
Kuva

Kuva

Kuva

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: Pe Marras 13, 2020 11:19
Kirjoittaja Mikki2
Nättiä settiä. Keväällä tuli itsellä tehtyä samainen operaatio juurikin samanlaiseen kulkineeseen. Paketti nousi yläkautta, kun ei ole nosturia ja lohkoa ei tullut maalattua. :?

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: To Marras 19, 2020 20:42
Kirjoittaja YlimysN
Tänään nousi uusi moottori paikoilleen. (*fanfaarien sointia*)

Kuva

Öljypumpun ollessa kampiakselin päässä on siinä riski, että pumppu ei lähde vetämään kovin nopeasti. Sitä jouduttaakseen oli ajatuksena että pistetään ensistarttauksen ajaksi huohotuskanavat kiinni ja öljytikun reiästä syötetään paineilmaa kampikammioon jotta öljynpaine saataisiin nousemaan nopeammin.

Saa nähdä kuinka käy

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: To Marras 19, 2020 20:50
Kirjoittaja jus
Pullahtaa stefa ulos vaihteiston puolelta tai jotain muuta mahdollisimman työlästä?

Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti

Lähetetty: To Marras 19, 2020 20:55
Kirjoittaja YlimysN
Onko ideaa millä varmistaa öljynpaineen nousun ensistarttauksella? Saako kanavaa esim. täytettyä jotenkin nurinkurin ennen käynnistystä?