Sivu 5/21

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 08:13
Kirjoittaja Mertmi
JP_Vette kirjoitti:
To Maalis 26, 2020 22:40
Kaikkea sitä näkee. Etukilpi oli kiinni kipsilevypropuilla :o

Kuva

Sehän oli ihan hauska rane, kunnes tajusin, että en itse käytä niitä ja tavallinen ruuvihan ei sitten siihen isoon reikään mene, mikä jäi jäljelle kun sen propun ensin oli väkisin repinyt pois. Jäljelle jäi joko kilven asennus osittain mustan listan päälle tai sitten alemmas. Ekaa en halunnut ulkonäkösyistä (tämmösen raadon kans, tsiisus), joten asennus alemmas. Ja koska puskuri on melko pallo, niin sitä kilpeähän sitte piti hiukan vääntää, jotta on jokseenkin säädyllisessä asennossa.
Mie epäilen että se on ihan orggis. Näin se on kiinni minunkin Kolkissa.

Mie olen ratkaissut muutamassa tapauksessa tuon kiinnitysongelman käyttämällä kilven taustaa (esim. Saabclub). Niissä on paljon ruuvin paikkoja ja voi vetää vaikka useammalla pienellä ruuvilla sen taustan kiinni terveestä kohdasta. Kilven saa asemoitua juuri niin kuin haluaa.

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 18:55
Kirjoittaja JP_Vette
^^^ ja ^^ Kyl mä sen kontin hehkutuksen oon kuullu, mut tää oli eka kerta kun sen itse koin. Ei oo aikasemmin tämmöstä ollu, pl. pari CS-tonnaria. Tota lattian mataluutta on vain vaikea käsittää, vaikka kontin syvyys onki selkeä.

^Taidat olla oikeassa. Kipsilevypropuis on keskellä tasapaksu lieriö, tossa näyttäis olevan levenevä kartio. Tukee teoriaa... Noh taittelin jo kilpeä, tiänpä sit ens kerralla laittaa muunlaisia kiinnikkeitä kuin tavisruuveja :D

Kävin motarilla koepolkemas immun. Vaihtoon taitaa mennä näillä ohjeilla
jcarlson kirjoitti:
Pe Heinä 24, 2009 13:15

mAir vs. Pinl karkea suhdetaulukko ehjällä IMM:llä ja yleisillä ilmamassoilla (riippuen ahtoilman lämpötilasta, pakoputken virtaavuudesta yms.):
2,3t GT17: 1150 mAir = 1900-2000 Pinl
2,3T 15T: 1230 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0t GT17: 1050 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0T 15T: 1150 mAir = 2200-2300 Pinl

Jos ahtopaine poikkeaa selvästi ylöspäin tästä tai toteutunut ilmamassa alaspäin (ja pyynti mReq on korkeampi ja turbolagin verran on odoteltu), niin voi olettaa IMM-vikaa. Toki vika voi olla myös tukkeutuneessa pakoputkessa tms. IMM:n kestoikä on monesti n. 200tkm/10v luokkaa.
Kuva

Kuva

Vai tulkkasinko väärin? Mäntä ei viä oo sulanu, vaikka lämpösellä koneella aina onki nilkka suorana. Ja se termostaattiki pitäs vaihtaa.

Kuva

Tai ainaki mä oon tottunu, et 90 asteen hujakoilla lämmöt pyörii.

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 19:50
Kirjoittaja pjv
JP_Vette kirjoitti:
To Maalis 26, 2020 22:40
Tämmösen auton kans myös farkut alkavat tuntua turhilta. Menee muuten astianpesukone takakonttiin heittämällä!
Tää menee nyt vähän Saab-jankutukseksi, mutta kaipa se on foorumin tarkoitus.

Tuli tästä taas mieleen kaverin ilme kymmenisen vuotta sitten, kun kävin häneltä ostamassa Hifi 100/1 -subbarin, ja nakkasin sen tuosta noin vaan OG9-3:n konttiin.

On se hieno.

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 20:22
Kirjoittaja Cona
Erikoisia lukemia oot saanu. Femmassa Mitsun kanssa oli 2200 ja 1050 luokkaa niin kun kuuluukin. Ja samassa vehkeessä lämmöt oskilloi muistaakseni 85-93C väliä. 8O

Toi kontti on kyllä jotain, mitä ei ole nykyautoissa. Mulla on HB Mondeo ja siinä kanssa voi heitellä Ikea-lipastot ja muut miettimättä kyytiin. :mrgreen:

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 20:53
Kirjoittaja AZP
T7-kolkissa uudella orggistermarilla lämmöt oskilloi talvikeleillä 80-89 välillä, paitsi jos seisotti autoa paikallaan pidemmän aikaa tai mateli ruuhkassa. Niin kauan kuin viisari pysyy vaakatasossa eli lämmöt 80 asteessa tai yli, niin en ryhtyisi vaihtamaan termaria.

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 20:59
Kirjoittaja jmaatta
Uudella orggis termarilla mullaki seilaa 80-89 väliä. Jos satut löytämään halvalla ehjiä mukitelineitä niin tilaa samalla useampia...

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 21:09
Kirjoittaja JP_Vette
^^^^Joo, joo. Jankuta pois. Muualla et kuitenkaan kehtaa kuin täällä :D

^^^Amul oli reilu 900. Eli sen 9 % korjaa perustasosta? Noh niin tai näin, tilasin jo uuden IMMun. 67,44 € jäi hinnaks sumusaarilta. Kandee nyt tilata, kun vielä saa ilman tulleja :D

^^ ja ^ Jännä, kun mulla taas aikasemmis Saabeis on saanu pysymään siä 90 asteen nurkilla. Kokemusta NG900, 9000 ja OG9-5. Tosin mikäli tuo 80 asteen tuntumas oleva lämpö on riittävä, niin eikai sillä sitten ole väliä. Talvella sen sitte näkee, kuinka jaksaa pitää lämmöt.

Mukitelinetoive on huomioitu. eBayta selaamalla vaan tuntuu siltä, että samaan hintaan saa purkuauton ehjällä telineellä mitä pelkän telineen :)

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2020 21:21
Kirjoittaja Haza
Mulla on T7 termostaattien kanssa ongelmana ollut "vuotaminen" eli eivät pysy kiinni tarpeeksi pitkään ja sisätilojen lämpeäminen kestää pitkään. ACC (9-5 ainakin) odottaa tosi pitkään nesteiden lämmön nousua ennenkuin alkaa lykätä kunnolla lämpöä sisään ja termari joka alkaa aueta ennen 70 sotkee sen tehokkaasti. Opensid ja seuraa lämpöjen nousua niin huomaa kyllä. Tähän mennessä tuntuu että kaikkiin omiin T7 sai juuri tuosta syystä vaihtaa termarin vaikka lämpeää kyllä ihan normaaliin lämpöön, kestää vaan liian kauan ja joutuu siksi palelemaan tai puuttumaan ACC toimintaan.

T7 termarissa liputan alkuperäisen puolesta, wahlerin "alkuperäistä parempia" laitoin pari vuotta sitten kaksi samaan autoon turhaan kun alkavat aueta ihan liian aikaisin. Alkuperäisellä lämmöt seilaa vähän siellä 80-89 tienoilla, mutta se on yks hailee jos vaihtoehto on jatkuva ACC sormeilu tai 50-100% pidentynyt sisätilojen lämpenemisaika. (wahlerit siis piti lämmöt tasaisempana, mutta muuten ei toimi niinkuin kuuluu)

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: La Maalis 28, 2020 14:06
Kirjoittaja JP_Vette
Kyl mäki orkkiksen pistän, jos jaksan. Voi olla, tuo jaksaminen ja inspiraatio tökkii ekana, eli tyydyn nykyiseen :lol:

Mukiteline löyty eBaystä. Vajaa 70 € jäi sillekki hintaa 8O Auton kanssa rahatilanne on seuraava:
Osto 990,00 €
Muut 800,36 €
Renkaiden myynti -60,00 €
Traficomilta tulos joskus -200,00 €

Yhteensä 1530,36 €

Sytkäkasetti varmaan pitää hankkia, kun pätkii kiihdyttäes. Kohta siis on jo parin tonnin auto, tosin siinä vaihees sitte alkaa oleen kunnos monilta osin.

Depon umpiot vois myydä jos joku tarttee. Iski jo ostokrapula...

Toi mukiteline makso niin paljo, et se saa olla koristeena ettei vain hajoa. Sitte joskus kun auton myy pois, niin vaihdan rikkinäisen tilalle ja myyn mukitelineen seuraavalle erikseen :lol:

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: La Maalis 28, 2020 19:32
Kirjoittaja vesa67
Pätkiminen kiihdyttäessä voi hyvin johtua tuosta melko villistä ilmamassan ja ahtopaineen suhteesta (laiha seos). Immu on hyvä ostos joten ennen sen vaihtoa vältä vastaavaa testitilannetta.

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Su Maalis 29, 2020 19:12
Kirjoittaja JP_Vette
Totta. Ja mun mielestä tää ei sillon etanolit tankis nykiny... Eli kassu se ei suoraan välttis ole, vaikka sekin on jo vuodelta miekka ja kirves. Toivotaan, et rahti kulkee koronasta huolimatta. Motonetistä olis tietty saanu heti mukaan, mut kun piti säästää 30 € :lol: Noh, eipä tällä autolla paljoa ajeta muutenkaan, et ihan sama.

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Su Huhti 05, 2020 09:06
Kirjoittaja JP_Vette
Konepelli ei aukea. Aukes aikasemmin kun veti vivusta ja perään kävi nostamas pellin. Nyt pitää samaan aikaan vetää vipua ja nostaa... Eli putsaus ja öljyä.

Kuva

Ei auta ei. Otin tappiaki ulommas ja konepelli on nyt löysä, mut aina vaan tarvii kaverin aukasuun. Onko tolla jousella kilometrit täynnä, tarviiko tappi (paskaa keräävää) vaseliinia vai mikä tos mättää? Vapautusvivun liike riittää, kun kerta mekanismi muuten toimii. Ja vähän toi holkki+tappi kombo on "nihkeä", mut eikai se mikään hienomekanismi olekaan?

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Su Huhti 05, 2020 17:17
Kirjoittaja jus
Osuuko tappi keskelle lukituksen reikää vai nojaako reiän laitaan? Onko konepellin saranoiden säätö muuttunut?

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Su Huhti 05, 2020 17:35
Kirjoittaja JP_Vette
Kai se nojaa, kun on inan nihkeä. Eli se on siis hienomekanismi sittenkin, jos konepellin saranoita säätämällä ton saa kuntoon :lol:

Tunnen itseni taas tyhmäksi, kun tämmösiä edes kyselin. En vaan koskaan ole näihin perehtynyt. Femmas muinoin teki samaa, et kädellä piti nostaa, mut se korjaantu öljysuihkasulla. Eli ei muuta kuin millin kymmenys sit pelliä johonki suuntaan...

Re: Pisaralla lyhimmälle mutta eurolla pisimmälle: T7 OG9-3

Lähetetty: Ma Huhti 06, 2020 15:31
Kirjoittaja JP_Vette
Kyl se reikä on kulunu edestä enemmän, eli metalli hiertää metallia.

Kuva

Ruuvasin tapin ruosterajaan saakka, eli vanhaan asentoon, mutta jätin tällä kertaa pyörityskolon eteen. En tiä auttaako...

Kuva

Pakari laitto Faces viestiä, että noitaki kannattaa mulkasta sillä silmällä.

Kuva

Ruuvasin molempia reilusti ulos. Pelli kii, vivusta veto ja se olis siinä 8)

Kuva

Tosin korjaus tais olla nuo kumit. Mutta ei se vielä kunnossa ole, vaikka "toimii". Eli aukeaa joo nyt ilman kaveria, mutta ei jää jousen varaan pomppimaan vapaasti, kuten kuuluu. Eli se tappi hiertää sitä holkin seinää. Se on nyt pääasia, että konepellin saa auki ja joku tylsä aivojennollausilta tuota voi sitten hienosäätää.

Se kaasujousikin tuli nyt haettua Motonetista. Vanha oliki päästäny sopivasti öljyt ulos.

Kuva

Takaluukussa toinen jo hikoilee siihen malliin, että kai nekin voisi vaihtaa. Mut mennään nyt vanhoilla kun ne vielä toimii :roll:

Uus immu saapu sumusaarilta ja muutama lappu lattias veto motarilla anto tollaset lukemat.

Kuva

"Virallinen ohjearvo" foorumilla on mAir 1050 - Pinl 2000 ... 2100, mutta tuo lienee tarpeeksi lähellä.

Ad85 huiteli vajaa 200 tienoilla aikaisemmin, mutta nyt tippui uskottavalle tasolle. Eli E85 ajettu opiskelijavalolle saakka ja sen päälle kaks tankillista 98E5:ttä. Amul oli 800 viimeks tutkailles, mutta tippu 300 tienoille tankkauksen jälkeen, nyt pyöreä nolla...

Kuva

Kyllä se immu saa muutakin aikaan kuin typeriä lukemia SIDiin. Aikasemmin nyki niin pahasti, et olisin veikannu sytkäkasettia, mutta uudella immulla vetää puhtaasti ilman ongelmia. Eli toimivaa konetta ei aleta korjaan tälläkään kertaa. Lisäksi perstuntumalla tärinäkin on vähentynyt isolla kaasulla. Tosin siihen saattaa vaikuttaa sekin, että viimeksi tuli poljettua nollakelillä lyhyellä lämmittelyllä, mutta nyt ulkolämpötila oli +14 ja autolla vajaa 50 km ajoa takana... Ainaki Astras tärinä kulki käsi kädes ulkolämpötilan kans, miksei siis tälläki.

Eli ei muuta kuin raskasta ajoa. Säästy sytkäkasetin hinta, kun ei ennakoinut liikaa ja luottanut kasetin vanhan valmistuspäivän tuomiin ongelmiin.