Project: Finlandia

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kumpi viiva on oikea?

http://jope.fi/finkku/wip/jako.jpg

Muovissa oleva vai vaihdelaatikon alumiinikuvussa oleva.. Ainakin hampaan verran eroa noissa.

Eli eli..

Auto on startattu, mutta röpöttää ja ilman kaasun pumppausta se sammuu. Joskus ampuu nelosen suuttimen välistä(!).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Metallissa oleva on oikea, muistaakseni myös päätylevyyn oli koneistettu merkki? Tuo kytkinkoppahan on muovia joten siihen ei kannata liikoja luottaa. Toisaalta yksi hammas vauhtipyörällä ei nyt niin kauheasti vielä eroa tee. Onhan sytkä varmasti oikein?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei kait se jako kauheasti meinaa, käy kyllä mutta jakajasta loppuu säädöt kesken
jos on H-moottori,omassa on vähän samanlaista ongelmaa tosin tavallinen
900i merkkien mukaan jako olis kohdillaan mutta jakajan joutuu vääntämään
säädöt loppuun aikasen suuntaa lampulla en ole katsonut mikä ennakko on ,käy kyllä nyt kohtuullisesti,tuossa kun tilkin öljyvuotoja niin oli jakopäänkoppa pois ja katsoin samalla kiilan ei näyttänyt olevan vikaa en sitten tiedä mikä mättää.
Ari 1622
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voi olla, että tulpat menivät pilalle siinä, kun starttaillin ilman syttyä öljynpaineiden nostamiseksi (ruiskussa oli kuitenkin lepopaine, vaikka bp-rele olikin irti).

Käyn hakemassa tänään uudet tulpat ja johdotkin varmuuden vuoksi, vanhat ovat saattaneet hieman kärsiä vuosien mittaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jaha, ei pysy vieläkään käynnissä ilman kaasun pumppausta.. Ohjauspaineensäätimen sähköliittimestä oli toinen nasta sisässä, korjasin sen muta ei apuja. Alipaineen kanssa ennakko on jotain 30 astetta 2000-3000rpm alueella.

Täytyypä tutkia ensi kerralla ne venavälykset.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Aivan mahtavaa että joku näitä klassikkoja kunnostaa vielä. Taisit keltapassivoida nuo jarrut? Kyllä muuten kiilsi ihanasti. 8O :D
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo, ei minulla riitä mielenkiintoa vanhojen mätien satuloiden kanssa puljaamiseen, ei ne tehdaskunnostetut nyt NIIN paljoa maksa ja siinä on taas 20 vuodeksi jarruja.

Semmoinen vika noissa kunnostetuissa on, että etusatuloiden lonksunta on korjattu kovin heppoisesti ohuilla pellinpaloilla. Varmaan kolmannella polkaisulla alkavat lonksumaan uudestaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pari kertaa on jääny jostain syystä joku isompi letku irti tuolta imupuolelta, esim. se turbon imuputkeen tuleva mankuvenan letku. Toisella kertaa puuttui liitäntäyhde sieltä imusarjan kyljestä, eli oli peukalon mentävä reikä auki. Tommoset tekee aika kivoja efektejä starttausta yrittäessä. Samoin joku irti jäänyt jarrutehostimen letku tms. Tai sit joku öljytikku huonosti tai huohotinletku tms. huonosti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ari_viitanen kirjoitti:Ei kait se jako kauheasti meinaa, käy kyllä mutta jakajasta loppuu säädöt kesken
jos on H-moottori,omassa on vähän samanlaista ongelmaa tosin tavallinen
900i merkkien mukaan jako olis kohdillaan mutta jakajan joutuu vääntämään
säädöt loppuun aikasen suuntaa lampulla en ole katsonut mikä ennakko on ,käy kyllä nyt kohtuullisesti,tuossa kun tilkin öljyvuotoja niin oli jakopäänkoppa pois ja katsoin samalla kiilan ei näyttänyt olevan vikaa en sitten tiedä mikä mättää.
Eihän nyt olisi venttiilikoppa ja virranjakaja sikäli pahimmoilleen eri vuosimalleista, että jakaja tulee hieman väärään asentoon? Meinaan oiskohan jotain -87-88 kieppeitä muuttuu venttiilikoppa hiukkasen ja se vaatii parikseen uudemman jakajan jossa on muistaakseni kulmikkaampi sähköliitin signaalijohdolle.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä tuotakin tuli pyöriteltyä ja venakoppien pulttijakoa syynäiltyä.

Kuinka suuri ero tuo hieman on? Puhutaanko sentistä vai parista millistä?

Jus vinkkasi, että jakajan päässä on pykälä, jonka kohdalla pyörijän tulisi olla YKK:ssa. Etsiskelyn jälkeen löysinkin pykälän ja virranjakajan kiinnityspultit oli ihan hahlojen keskellä, kun laitoin virranjakajan sellaiseen asentoon, että se pyörijä oli pykälän keskellä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voisikos joku viisaampi hieman selittää..

Nokka:
http://jope.fi/saab/finkku/wip/jako/14112007020.jpg

Alakerta:
http://jope.fi/saab/finkku/wip/jako/14112007022.jpg
Huomaa pultti, jota sormi osoittaa, alakerran jakomerkki on siinä kohtaa..
http://jope.fi/saab/finkku/wip/jako/14112007023.jpg

Tuon lähemmäksi en saa jakoa ja silti on 5 asteen ero?!

Onko startin hammaskehissä eroa H1 vs H2?
Onko nokkapyörissä eroa H1 vs H2 8v?

Nyt konfiguraatio on seuraava:
Lohko + kampiakseli + kiertokanget + männät + alaratas = H1
Kansi + nokkapyörä = H2
Hammaskehä on joko H1 tai H2, ei mitään havaintoa. Onko tuo muuttunut jossain vaiheessa? Olin tähän päivään asti siinä uskossa, että satkujen vauhtipyörät on aina samoja, nytpä en osaa enää sanoa mistään mitään.

Jos siirrän hampaalla yläpäästä, niin jako siirtyy melkein 10 astetta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jaha, alkaa näyttää vähän siltä että ei tarvi k-jetin kanssa enää temppuilla, eikä teidänkään tarvi vinkkejä siihen liittyen enää antaa.

Starttasin vahingossa väännin kiinni hihnapyörän pultissa, lopputuloksena pyöristynyt pultin kärki ja porsineet kampiakselin kierteet.

Näyttää siltä, että kone paikallaan en saa pulttia enää tuonne takaisin, joten jos tuo pitää nostaa pois niin voi vähän tehdä tiukkaa laittaa T8:a enää takaisin, kun tallin nurkassa on toista projektia odottelemassa täydellinen T16-tekniikka.

Se on semmoista. Alkuun vähän meinasi harmittaa, mutta nyt on aika evvk-fiilikset. Meni mikä meni + mulla on ollut jatkuva viha/viha-suhde T8-tekniikkaan.

Rahaa toki paloi kansitöihin, mutta kaitpa kunnostettu T8-kansi jollekin kelpaa johonkin rahaan? Seurailkaa myyntiosiota lähikuukausina.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lupasin kannen jo. Kiinnostaako hoonattu ja uudelleen laakeroitu H1-turbolohko ketään?

Irroitin koneen tänäiltana. Aika kivuttomastihan se nousi loppupeleissä, ekaa kertaa yksin.

Kunhan saan auton takaisin pyörilleen, taidan alkaa purkamaan M82 sähköjä pois.

Sama päivittää nekin nyt vähän nuorempiin ja pätkimättömämpiin.

Konehuoneen sähköt purettu ja huolellisesti merkitty, palaamme asiaan ensi viikolla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jee!!!

The car that keeps on giving.

Otin kojelautapökäleen kokonaan pois.

Mitäpäs sieltä paljastuikaan hetken kaivamisen jälkeen:

http://jope.fi/saab/finkku/wip/iskari1.jpg
http://jope.fi/saab/finkku/wip/iskari2.jpg
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika ilkeän näköistä. mie oon tullut siihen tulokseen että me suolaiset ollaan hulluja ku paikataan saabbeja 10x10cm ratsupaikoilla kasaan kun tarjolla on jossakin tälläisiäkin:

http://www.geting.se/image.php/66709-DSC00700.JPG
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin