Sivu 5/6

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 10:02
Kirjoittaja Saab.96
1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 10:17
Kirjoittaja Frostgrey
Saab.96 kirjoitti:1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
Täältä vanhoja juttuja lueskellut ja mulla on se tieto että 1.5L on hieman korkeammat männät,(kiertokanget ovat samat). varastosta löytyy myös yksi 1.7l koneesta peräisin oleva mäntä ja tuo on ainakin hieman matalampi mitä 1.5l.

esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=mahle

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 10:20
Kirjoittaja Saab.96
Frostgrey kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
Täältä vanhoja juttuja lueskellut ja mulla on se tieto että 1.5L on hieman korkeammat männät,(kiertokanget ovat samat). varastosta löytyy myös yksi 1.7l koneesta peräisin oleva mäntä ja tuo on ainakin hieman matalampi mitä 1.5l.

esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=mahle
Tuo on uutta minulle. Ei ole omakohtaista kokemusta 1.7 koneesta ollenkaan...

No eikös sitte kannata laittaa siihen ahdin kun puristukset tippuu hieman matalamman männän ansiosta :wink: :wink:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 10:26
Kirjoittaja Frostgrey
Kyllä se ahtimen lisäyskin on mielessä käynyt, mutta haluan vaan hieman kireämmän vaparin tuolla ruiskulla ohjattuna.. :wink:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 11:51
Kirjoittaja RaSaVili
Mä myös siinä käsityksessä että 1,5 ja 1,7 on samoilla männillä, vain kampura erottaa nuo toisistaan. Kampuraan on lyöty leima jossa lukee 1,7 siitä erottaa noiden koneiden eroavaisuudet.
mahlen männät joka tapauksessa matalemmat kuin orkkikset... jospa sitä itsekkin rusetin jossain vaiheessa laittais :twisted:

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 13:40
Kirjoittaja orava
Kyllä 1.5 ja 1.7 on taatusti eri männillä, lohko ja veivit on samat. Ja kampi eri. Koska iskun pituus on 1.7:ssa pidempi, kurkkaisi 1.5:sen mäntä 1.7:n kammella yläkuolokohdassa sylinteristä ulos. Sen takia männäntapin ja männän laen välinen etäisyys (eli männän lakikorkeus) on 1.7:ssa pienempi. Muuten tarvis sylinterin elikkä lohkon olla pidempi.

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: To Maalis 17, 2011 14:36
Kirjoittaja Suppari
Juuri noin kun :orava: sanoo. 1.5 tulee männät tasan dekille, jos olis samat männät, tulis ne iskunpituuden eron verran yli.

Hioututa/hitsauta toi nykyinen akseli vastaamaan 1.7 akselia, maksanee vähemmän kun "kultaakin arvokkaammat" alkup. 1,7 akselit.

Turbon lykkääminen tohon olis järjetöntä, noi männät jää niin alas 1.5 koneessa, että joko tulee romua, taikka ei tuu voemoo.

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Pe Maalis 18, 2011 09:22
Kirjoittaja Frostgrey
Kyllä saabistit on vaan hyvää porukkaa.. Kaveri keneltä tuon koneen ostin 3-4 vuotta sitten luuli hän itsekkin että siellä olisi ne 1.7l kalut sisällä, asian korjatakseen hän lupasi lähettää minulle ehjän 1.7l kampiakselin ilman kustannuksia... :D :D

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Pe Maalis 18, 2011 15:09
Kirjoittaja orava
Suppari kirjoitti:Juuri noin kun :orava: sanoo. 1.5 tulee männät tasan dekille, jos olis samat männät, tulis ne iskunpituuden eron verran yli.
Viilataanpas vielä :evil: Tarkalleen ottaen 1.5 männät taitaa tulla 1.7 kammella iskunpituuseron puolikkaan verran yli (eli palttia rallaa 3 mm) , männäntappi kun käy myös alakuolossa kauempana. 1.7 HC-männät (9.0 puristukset) jää vähän dekin tasosta alas, muistaakseni luokkaa millin, LC:t vielä enempi (8.0 puristukset). Tämä sen vuoksi, että myös puristustilavuus on on oltava samassa suhteessa suurempi kuin iskutilavuus, jotta puristussuhde säilyisi samana.

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Ma Maalis 28, 2011 14:34
Kirjoittaja Frostgrey
Nyt olisi sitten oikea 1.7l kampiakseli tallissa, kaulat tuosta täytyy kyllä kiillotuttaa ja samalla koneistamo saa tarkastaa/tasapainottaa tuon. Sen verran tli koitettua että nyt nuo kuplan mahlet istuvat koneeseen nätisti, hieman jaa lohkon ylätason alapuolelle. Joten kansista otetaan niin paljon pois kun uskaltaa..

Sitten tuli hommattua noihin Mahlen mäntiin noita holkkeja millä ne saa noihin kuupan kiertokankiin, aika jämptit tuntuu olevan joten kaippa koneistamo saa nuokin painaa paikalleen..

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Ti Maalis 29, 2011 08:48
Kirjoittaja Suppari
Ota mielummin lohkosta sen verran että tulee karvan yli, ja paljerako tulee sopivaksi. olikohan 0,1mm per 1000rpm.

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Ti Maalis 29, 2011 12:07
Kirjoittaja Saab.96
"vink" "vink" Tästä männänvalinta ja vaihto operaatiosta voisi koota tonne 96-palstalla olevaan FAQ osioon yhden viestin lisää.

VArmasti asia jonka kanssa moni painii niin sieltä löytyisi vastaus helposti tulevaisuudessa.....

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2011 10:29
Kirjoittaja Frostgrey
Koitan muistaa lisätä sitten kun on männät paikallaan ja saanut varmistuksen että varmasti sopivat paikalleen, koitan saada kuvia samalla..

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2011 12:52
Kirjoittaja Saab.96
Frostgrey kirjoitti:Koitan muistaa lisätä sitten kun on männät paikallaan ja saanut varmistuksen että varmasti sopivat paikalleen, koitan saada kuvia samalla..
Hyvä, hyvä! Mullakin nimittäin jossain vaiheessa tulee tuo sama homma eteen...

Re: 96 Super vm-79 kunnostus

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 07:13
Kirjoittaja Frostgrey
Nyt ois kansien kanavia kairailtu lisää, MUTTA osu sitten vahingossa vinku yhteen seetipintaan ja teki aika pahat kolot.... Onneksi tähänkin löyty jo ratkaisu, eli tiedossa olisi kohtuu hintaan yhdestä historic kilpurista puretut isoventtiilikannet (42-38)valmiiksi kairattuna ja jäykillä jousilla.... :wink: