Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisiko joku kertoa, mistä ruuvista säädetään tyhjäkäynti tosta tuplakaasarikoneesta? Kieppimittari paljastaa, että tyhjäkäynti on 1500rpm... Mie koitin jo katsella netistä tietoja, mutta ei perhana mitään tolkkua saa niistäkään venäläisten skannaamista manuaaleista. Korjaamokirjasta on jossain vaiheessa tulossa kopsut (multa puuttuu B-moottorin osio), mutta eipä lohduta tähän hätään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Siinä heti ryyppyvaijerista oikealle on ylhäältä säädettävä ruuvi. Ja toisella kaasarilla samassa kohtaa omansa (KORJAUS: tämä onkin sykronointiin).
Viimeksi muokannut jariha, Ke Syys 14, 2005 07:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Siinä heti ryyppyvaijerista oikealle on ylhäältä säädettävä ruuvi. Ja toisella kaasarilla samassa kohtaa omansa.
jos mä olen tulkinnut ohjekirjoja oikein, sitä "toista" ruuvia, eli kaasarien välissä olevaa ruuvia ei pitäs koskea tyhjäkäyntisäätömielessä. eikös se ole kaasarien synkronointiruuvi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
jariha kirjoitti:Siinä heti ryyppyvaijerista oikealle on ylhäältä säädettävä ruuvi. Ja toisella kaasarilla samassa kohtaa omansa.
jos mä olen tulkinnut ohjekirjoja oikein, sitä "toista" ruuvia, eli kaasarien välissä olevaa ruuvia ei pitäs koskea tyhjäkäyntisäätömielessä. eikös se ole kaasarien synkronointiruuvi?
Ok, kiitos korjauksesta. Mä kurkkasin pellin alle ja mietin, että ruuvasinko minä tuotakin, mutta vaikutti niin identtiseltä. Eli korjataan, että vain sitä ryypynvaijerin viereistä ruuvia tyhjäkäynnin sääntöön.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Njoo, tänään asensin kierroslukumittarin paikoilleen. Pahkeisen nopeusmittari on liian uusi takapuolella olevien leimojen perusteella. Se on 80-luvun puolelta, eli siis vaihdettu. Tuskinpa kilsat pitääkään paikkaansa. :?
ei minunkaan punaisessa ysiysissä kilsat pidä paikkaansa. vaihdoin siihen nopeusmittarin jonka matkamittarissa oli 20tkm enemmän kuin alkuperäisessä :)
eihän toi kilsatietojen kysyminen SAUK:lta maksa kuin 5 eur. oho, on näköjään noussut kuuteen euroon.
http://www.sauk.fi/sauk/sauk_autoinfo.asp?mscssid=

hitsi että oon kade tuosta sun varvimittarista. tahtoo sellaisen! löytykö sulta valmiiksi johdot sille, vai veditkö itse, ja jos vedit, niin mihin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitänee varmaan tsekata ne kilsat, jos sitten mittaria ei ole vaihdettu jo ennen kilometritietojen keräyksen aloitusta...

Rundikellolle piti vetää itse johdotus. Otin käyttöjännitteen ryyppykahvan valolta. Olin katsovinani kytkentäkaavioita vertailemalla, että alkuperäisessäkin kytkennässä haaroitus on tehty juuri tuossa pisteessä. Kierrostieto tulee testipistokkeelta. Katkaisin tylysti testipistokkeeseen menevän johdon ja jatkoin johtoa kabiiniin asti. Kellon jatkuva jännite ja maadoitushan tuli jo valmiiksi sille perusmallin kellolle. Rundiviisarin maalipinta ei ole korjattu, mutta en anna sen häiritä. Laittaa joskus, jos jaksaa...

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, olipa laiha lohtu tuo mittarilukematieto, minkä sain a-katsastukselta:

PVM lukema katsastusasema
23.12.1993 0 Joensuun katsastusasema
24.01.1994 0 Joensuun katsastusasema
08.11.1995 199 000 Joensuun katsastusasema
08.12.1995 199 000 Joensuun katsastusasema
23.12.2004 291 000 Joensuu-Voimatien kats.asema


Tästä nyt ei voi päätellä mitään. Muistelin ennen tietojen tilausta, että siellä vanhassa rekisteriotteessa on melkoinen määrä a-katsastuksen leimoja. Olisiko omistaja kieltänyt tietojen tallennuksen? :(
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ennen kerätty noita kilometri tietoja näin muistelen.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän niitä tuosta 90-luvun alusta lähtien on sentäs kerätty. Ei tosiaan ole joka vuodelta, eikä edes jokatoiselta vuodelta merkintää -93 ... -05 väliltä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa eilen kävin paloittelemassa Myrkyn 900 combicoupea. Hitto, että olikin hyväkorinen auto, jos sitä perseeseen tullutta kolaria ja kehnoa pakkelikorjausta ei huomioida. Sain tosi hyviä korjauspeltejä combicoupea varten. Laitan muutamia kuvia, jahka kerkeen.

Vastoinkäymisiä:
Kilometriä ennen työpaikkaa olin liikennevaloissa punaisilla kun 99 päätti, että nyt vaihtu vihreet. Se vaan lähti ajamaan omatoimisesti. Kytkin toisinsanoen petti! 8O Lähdin sitten vihreillä liikkeelle ja 3-vaihdetta tavoitellessani laatikko ilmoitti varattua. Kytkin ei enää irroitakkaan. No, välikaasulla 2-vaihde takaisin ja matka jatkuu. 3-vaihde löytyi sitten rivakammassa kiihdytyksessä ilman kytkintäkin.

Olinkin jo havainnut pientä hiipumista kytkimessä ja arvailinkin, että olisiko palautusjousi sieltä polkimen sylinteristä mennyt poikki. Nyt se kytkin sitten petti ihan totaalisesti. Olisiko työsylinterin tiivisteet sittenkin pettäneet, vai tuo polkimen sylinteri? Iltapäivällä kivaa luvassa, kun pitää ajella pois töistä. Onneks toi aski pelaa hyvin 3-vaihdekaan ei edes kiroillut, eli synkrot taitaa olla aika hyvät vielä.

Lauantaina pitää lähteä korjaamaan jokatapauksessa ja samalla saan auton konttia kepeemmäksi. Siellä on aimoannos korjauspeltejä, pari tunkkia, työkaluja varsin 30kg ja muuta kevyttä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjauspaloiksi meni molemmat puolet tuosta satkusta. Toi Myrkyn satkuhan olis ollutkin ihan hyvä auto kunnostettavaksi ajoon, ellei se olisi ollut kolaroitu oikealle puolelle ja korjattu joskus aikoinaan tökerösti pakkelilla. Samoin kontinpohjasta löytyi reikiä. Sensijaan nuo tarvitsemani kriittiset osat olivat lähestulkoon ruosteettomat, jos ei pieniä pintaruosteita tuossa iskarin kiinnityksessä ja reaktiotangon kiinnikkeessä huomioida.

Kuva

Kuva

Kuva

Takaovet oli muuten pakko sulkea, kun toiseltakin puolelta leikattiin toi palkki pois. Puskurista piti nostaa, että ovi menee kiinni. :D

ps. pitäisikö tämä minun tarinointi siirtää projektiosiolle? Täähän jo alkaa muistuttamaan projektikertomusta. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Kytkin tuli korjattua ja vika oli tälläkertaa se helpoin. Kuvat kertokoon puolestaan:

Kuva

Kuva

Ja sitten kävinkin vähän fiilistelemässä :D

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pykäsin itelleni työkalun kytkinhommia varten. Tästä lähtien ei tarvitse ihmetellä, miten saan kytkimen putken irti työsylinteristä, tai kuinka hankalaa on kääntää ilmausruuvia. Kulunut 13mm hylsy sai uuden elämän. :D

Idea on kopioitu erään paikallisen saabkorjaajan työkapakista.

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hehhehhee, saabistia naurattaa kun penkinlämmitin lämmitti ahteria niin kivasti työmatkalla. Korjasin tuon maanmainion lisävarusteen tossa kytkimenkorjauksen ohessa. Termostaattikytkin oli kytkenyt itsensä irti johdoista. Abikoliittimet eivät olleet kiinni johdoissa enää ollenkaan. Laitan tossa kuvat viasta, jahka kerkeen. :D Apukuskille kyl pitäis kanssa saada persgrilli. Työkaverilla on kuulemma saabin iskemättömät vastukset jemiksessä (entinen saabisti näet.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa tänäiltana laitoin kuskin penkin selkänojaan paremman jousituksen -82:n vuoden 900:n apukuskinpenkistä. Samoin selkänoja sai tuon luovuttajan superloonin. Vanhalla jousto-osalla ja superlonilla tuntui, että nojaa putkiin. Kylläpä nyt kelpaa nojailla. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin