Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Sln-Lpr akselillahan sitä tulee pörpöteltyä. Molemmista löytää poweria, halvinta on kyllä usein Punkaharjulla. Savonlinnasta en ole tainut koskaan v-poweria tankatakaan. Joensuun suunnassa en ole vielä tuolla horpottimella kerennyt käymään... (lucky bastards!) :twisted:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Juupajuu, kyllä nyt on saapikkaassa "lievää häikkää".
Kylmänä toimii tosiaan kunnolla, lämpimänä ei kärsi painaa kaasua kun neljäsosan. Paineet kun nousee yli ~0,8:n niin alkaa (viimeistään) helvetinmoinen nyhtäminen. Tuossa kuvassa vähän osviittaa siitä miten nyhtää. (Kaasu on pidetty pohjassa, ei miullakaan noin nopeasti koivet vipata)
Kuva
Noh, toistaiseksi ei ahtojen puute haittaa, pitäisi vielä loppuviikosta päästä kesärinkuloilla Lprannasta ~140km pohjoiseen. Liukasta on!

Otin logia tuosta, tuli vähän pitkähkö mutta ei tosiaan pätki pahasti kun kunnolla lämpimänä. Pätkiminen ei ala heti kun moottorin lämmöt nousee mittarin mukaan normaaliin vaan sen jälkeen toimii vielä jonkun aikaa. Jos jotain kiinnostaa (tuossa logissa kone on lämpimänä jo kun logi alkaa):
http://personal.inet.fi/koti/log/logi.xls
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

tsekaapa koneen maadoitukset. Lähinnä se maadoitus köysi mikä tulee akulta runkoon ja rungosta koneelle. Avaa ja putsaa ne ja kiristä uudelleen. Koeta saada hapettumat pois.
Mulla oli ainakin satkussa kesällä samaa ongelmaa, vaikka olikin ihan tavallinen lucaksen sytkällä. Nyki pirusti peruspaineita suuremmilla paineilla. Kävin kaikki sytkäpuolen osat läpi, muttei auttanut. Sitten lopulta putsasin maadoitukset konetilasta ja rupes ahtamaan... Ja sit se menikin kaupaksi kun ei enää mystisesti nykinytkään.

PVI
9-5 Aero Wagon A -01
9000CDE 2,3t -95
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Nuo maadoitukset kyllä pitäisi olla kunnossa, vasta oli purettuna ja hioin kaikki ryönät kontakteista kun kasasin. Pitää vielä tarkastaa, olen tietysti tarkistanut vaan maadoituspisteet koriin... Mitenkäs tuossa oletetussa maadoitushäikässä, toimisiko kylmänä kunnolla?
Voisiko puola/sytkäyksikkö tms. käydä herjaamaan lämmettyään?
Vielä liikkuu... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TP logissa ilmeisesti Throttle Position? Ettei olis häiriötä kaasuläpän anturissa kun vispaa tuollatavalla, kytkien kiihdytysrikastusta jatkuvasti päälle ja pois. Varmasti vetää seokset sekaisin ja alkaa nykiä silloin. Koitappa ottaa kiihdytysrikastukset kokonaan pois käytöstä megasta, ja katso tekeekö samaa. Megamanualista löytyy jotain perustoimenpiteitä mitä tarkistaa jos on sotkuinen TPS signaali. Voihan tuon jopa poistaa kokonaan käytöstä ja käyttää sen sijaan vaikka MAP tai RPM-pohjaista rikastusta
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Itse sain pitkään vaivanneen WOT:illa (wide open throttle, tai jotain) kuolemisen pois ilmeisesti tuolla maadoituksien putsaamisella. Samalla katosi hienoisen hieno satunnainen pätkiminen tyhjäkäynnillä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

jcarlson kirjoitti:TP logissa ilmeisesti Throttle Position? Ettei olis häiriötä kaasuläpän anturissa kun vispaa tuollatavalla, kytkien kiihdytysrikastusta jatkuvasti päälle ja pois. Varmasti vetää seokset sekaisin ja alkaa nykiä silloin. Koitappa ottaa kiihdytysrikastukset kokonaan pois käytöstä megasta, ja katso tekeekö samaa. Megamanualista löytyy jotain perustoimenpiteitä mitä tarkistaa jos on sotkuinen TPS signaali. Voihan tuon jopa poistaa kokonaan käytöstä ja käyttää sen sijaan vaikka MAP tai RPM-pohjaista rikastusta
Tuossa tps:ssä tosiaan on jottain vialla, kytkennöissäkin ilmeisesti jotain häikkää kuten tuossa jo aikaisemmissa viesteissä sumplittiin. Tuossa aikaisemmin arvoin johtuuko tuo tps-härö pätkimisestä vai päinvastoin. Aikaisemmin tuo pätkiminen oli vaan satunnaista enkä tietenkään saanut sitä logattua. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja tutkia ennen kuin jättää tien päälle!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Onhan sulla käytössä speed density moodi?Kiihdytys rikastukset pois päältä ja ota tps liitin irti.Ja sitte koita uudestaan.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Suppari kirjoitti:Onhan sulla käytössä speed density moodi?Kiihdytys rikastukset pois päältä ja ota tps liitin irti.Ja sitte koita uudestaan.
On speed-density. Täytyy kokeilla, vaan helvetilläkö tuolla enää kesärenkailla kiihdyttelee... :lol:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lordofgreed kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Onhan sulla käytössä speed density moodi?Kiihdytys rikastukset pois päältä ja ota tps liitin irti.Ja sitte koita uudestaan.
On speed-density. Täytyy kokeilla, vaan helvetilläkö tuolla enää kesärenkailla kiihdyttelee... :lol:
Kaasari 99 saa ainakin surutta polkea,ei sudi millään :D
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

lordofgreed kirjoitti:Nuo maadoitukset kyllä pitäisi olla kunnossa, vasta oli purettuna ja hioin kaikki ryönät kontakteista kun kasasin. Pitää vielä tarkastaa, olen tietysti tarkistanut vaan maadoituspisteet koriin... Mitenkäs tuossa oletetussa maadoitushäikässä, toimisiko kylmänä kunnolla?
Oletkos muuten katsonut sen megan maadoituspisteen, muistaakseni laitettiin siihen sulakerasian lähettyville omansa?

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tobbana kirjoitti:
lordofgreed kirjoitti:Nuo maadoitukset kyllä pitäisi olla kunnossa, vasta oli purettuna ja hioin kaikki ryönät kontakteista kun kasasin. Pitää vielä tarkastaa, olen tietysti tarkistanut vaan maadoituspisteet koriin... Mitenkäs tuossa oletetussa maadoitushäikässä, toimisiko kylmänä kunnolla?
Oletkos muuten katsonut sen megan maadoituspisteen, muistaakseni laitettiin siihen sulakerasian lähettyville omansa?

-Sami
Parantelin lähestulkoon heti tuon saatuani tuota mainitsemaasi maadoituspistettä, samalla kiinnittelin niitä virtakilkkeitä vähän paremmin.
Noh, on tuossa lumessa se hyvä puoli ettei tarvitse niin paljoa kaasua että pätkisi... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Juu, eipä johtunut tps:stä tuo pätkiminen, ei sentään enää imuilman lämpötilat vaeltele (otin tps:n liittimen irti).

Senverran kokeilin että kun nelosella sutii niin 0,9~1bar kohdilla alkaa pätkiminen, polttaa putkessa ja päästää muutoinkin epäterveellisen oloisia ääniä. Logissa käppyrät vetelee pätkiessä samanlaista siksakkia kuin ennenkin. Ei ainakaan sattunut silmään megan puolelta mitään mistä nyhtäminen voisi johtua, edelleen epäilen sytkää...

Kylmänä toimii vieläkin kunnolla, pakkasilmoilla joutuu ajamaan pitkään (~20km@80km/h)ennen pätkimisen alkua. Taitaa jäädä vianetsintä kyllä kevääseen, kyllähän tuota kerkeää vähän matalammilakin ahdoilla.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joko tarkastit kärkivälin? Jos 0.7mm, laita 0.6mm.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Nyt on vaihdettu tulpat, tarkastettu tulpanjohdot ja putsailtu v-jakajan kansi/pyörijä. Pätkimiset/nykiminen hävisi, vika oli oletetusti tulpissa ja puolanjohdossa. Megan sähköt ei edelleenkään kyllä vaikuta täysin terveeltä, revin silloin tps:n piuhan irti, vieläkin näkyy logissa kun tps vetelee välillä omiaan.
Tällä hetkellä tuo värkki ahtaa max. ~1,2 josta paineet putoaa yhden tietämille, pitempään polkiessa paineet laskee 0,6:n tietämille... Parempaa cooleria pitäisi ilmeisesti laittaa ja saattaapa tuo aktun jousikin "antaa periksi" (?)

Kansipahvi/kansi taitaa paukahtaa (tai paukahti jo...) seuraavana, kylmänä tahtoo käydä kolmella ja jäähd.järjestelmään kertyy välillä helvetisti painetta. Tällä hetkellä mennään paisarin korkki hieman löysällä, tuollatavoin on toiminut ilman ongelmia.
Muuten auto toimii hyvin mutta veto loppuu joka vaihteella 4500rpm kohdilla (kakkosella ei huomaa, kolmosella jotenkuten ja 4&5:lla selkeästi), vitosellakin kelaa helvetin nätisti vauhtia siihen 4500rpm asti jonka jälkeen tuntuu kuin painaisi jarrua, vielä kiihtyy mutta paljon huonommin.
Seosmittarin (kapeakaistalampulla) tai megan logien perusteella pa-syötössä ei tapahdu mitään muutoksia kun veto loppuu, mitenkäs sytkä (edelleen vakiosytkä)? Jakajassahan pitäisi ennakon säädön riittää vielä noilla paineilla (~1,0)? Mitenkäs tuo säätökellon hajoaminen oireilee?

Vielä tuohon kanteen liittyen, mitä eroa noissa 9000:n 2-litraisten kansissa on vaparin ja turbon välillä? (vm ~87)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin