900 T8 Megasquirt
Koetin saada viime viikonvaihteessa ahtopaineen ohjausta toimimaan, mutta huonolla menestyksellä. Ehkäpä annan asian olla, sillä uudessa turbossa pitäisi säätövaraa riittää hukkaportissakin. Jääpä sitten vaan tekemättä se vääntöpiikin "pehmennys" ahtoja rajoittamalla...
Tänään on modifioitu yksi kappale lukittua virranjakajaa ja sytkälähtöhän olikin jo boksissa valmiina, eli ehkä pääsemme pikapuoliin ohjailemaan ennakkojakin Megalla.
Tänään on modifioitu yksi kappale lukittua virranjakajaa ja sytkälähtöhän olikin jo boksissa valmiina, eli ehkä pääsemme pikapuoliin ohjailemaan ennakkojakin Megalla.
Saatiin tänään sytkän ohjaus
pelittämään
auttavasti eli lukittu vakiojakaja kiinni tarkistaen että pyörijä osoittaa
oikeaan suuntaan
noin 20-25eykk. Mega kytkettiin hallin ja sytkämodulin inputin väliin (1K
pullup
hallin plussan ja signaalipiuhan välissä). Alkoi toimimaan ja
ajoituslamppu pitää yhtä megan
kanssa kun trigger angle on 1 aste (kumma juttu).
Kulkee ihan hyvin mutta vedätettäessä alkaa pätkimään/röpeltämään jossain
3500rpm
kohdalla ja 4k paikkeilla saattaa jo ampua putkeen, ihan kuin löisi soft
limittiä peliin.
Tutkitaan... Onneksi pääsee sentään ajelemaan normaalisti.
pelittämään
auttavasti eli lukittu vakiojakaja kiinni tarkistaen että pyörijä osoittaa
oikeaan suuntaan
noin 20-25eykk. Mega kytkettiin hallin ja sytkämodulin inputin väliin (1K
pullup
hallin plussan ja signaalipiuhan välissä). Alkoi toimimaan ja
ajoituslamppu pitää yhtä megan
kanssa kun trigger angle on 1 aste (kumma juttu).
Kulkee ihan hyvin mutta vedätettäessä alkaa pätkimään/röpeltämään jossain
3500rpm
kohdalla ja 4k paikkeilla saattaa jo ampua putkeen, ihan kuin löisi soft
limittiä peliin.
Tutkitaan... Onneksi pääsee sentään ajelemaan normaalisti.
Re: 900 T8 Megasquirt
Talviauto quattro lähti tänään uuden omistajan matkaan joten alkuviikosta pitäisi sitten taas karauttaa Saabilla liikenteeseen. Saa nähdä saako tuota Megaa komennettua niin että lähtee tyydyttävästi käytniin näillä keleillä. Toinen lievä kysymysmerkki on, pärjäileekö kesärenkailla?
Re: 900 T8 Megasquirt
Pari viikkoa ennätin ajella ennen kuin tuli eka isompi remontti eteen, eli tällä viissiin. Hana on nyt vaihdettu, irrotin pakettina kennoineen ja oli helpompi homma kuin muistelinkaan. Samalla tuli kenno putsattua.
Pienenpientä viriäkin on toki testattu: tässä linkki. Seurauksena ampui IC:n letkun irti enkä ole vielä ennättänyt kiinnittää paremmin.
Koetan nilkuttaa Saabilla nyt työmatkaa sen aikaa kun talvisia ajokelejä piisaa, sitten otan ajoon pääsiäisenä Tanskasta hakemani Xantia V6 Activan ja koetetaan parannella sabaa.
Pienenpientä viriäkin on toki testattu: tässä linkki. Seurauksena ampui IC:n letkun irti enkä ole vielä ennättänyt kiinnittää paremmin.
Koetan nilkuttaa Saabilla nyt työmatkaa sen aikaa kun talvisia ajokelejä piisaa, sitten otan ajoon pääsiäisenä Tanskasta hakemani Xantia V6 Activan ja koetetaan parannella sabaa.
Re: 900 T8 Megasquirt
Tai sitten käy niin että ajellaan saabilla ja koitetaan paranneööa sitikkaa siinä onnistumattaHessu kirjoitti:otan ajoon pääsiäisenä Tanskasta hakemani Xantia V6 Activan ja koetetaan parannella sabaa.
Oletko tyytyväinen ahtopaineen ohjaukseen ja onko siitä sanottavaa hyötyä?Voi olla että on mainittu mutta en viitsinyt selata koko ketjua.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: 900 T8 Megasquirt
^ Toisille tuo kaikilla hydraulisilla erikoisuuksilla (pl. Diravi) ladattu isokoneinen sitikka voi olla kauhistus mutta itse lukeudun harvalukuiseen joukkoon, joiden mielestä on palkitseva haaste ylläpitää ja ajaa moisella. Kallistelematon alusta on aika uskomattoman tuntuinen kaarteissa ja kuutosen ääni muuttaa jo miltei velatkin saataviksi verrattuna arkisen aneemiseen nelosen pörinään
No niin ja sitten asiaan kun tässä Saab-foorumilla kuitenkin ollaan:
Megaan on tosiaan tehty ahtopaineen ohjauslähtö mutta hardiksen puolella on jotain vikaa koskapa APC-venttiili ei reagoi käskyihin. Logissa näkyy kun ko. lähdön DC:tä yritetään ohjata.
No niin ja sitten asiaan kun tässä Saab-foorumilla kuitenkin ollaan:
Megaan on tosiaan tehty ahtopaineen ohjauslähtö mutta hardiksen puolella on jotain vikaa koskapa APC-venttiili ei reagoi käskyihin. Logissa näkyy kun ko. lähdön DC:tä yritetään ohjata.
Re: 900 T8 Megasquirt
Kohtalaista hiljaiseloa... Saab poistettiin liikennekäytöstä aprillipäivän korvilla kun sain tuoreemman käyttöauton ajoon. Ajoa ja virittelyä olisi kuitenkin tarkoitus jatkaa tässä parin viikon sisään, verhoilu on meininki puhdistaa jälleen kerran pakkasnestekatastrofin jäljiltä. Toimitin myös tänään megaruiskun boksin modifioitavaksi jospa ahtopaineen säätö ryhtyisi toimimaan. Turbosmart BoostTee:tä olen myös harkinnut jos muu ei auta.
Re: 900 T8 Megasquirt
Okei, autoon on taas käyty käsiksi siinä tarkoituksessa että ehkä joskus ensi viikolla voisi ottaa taas ajoon. Biltsun akku oli aivan kuollut, mutta kellarista löytyi vähän käytetty Banner jolla auto pärähti tulille parin sekunnin sahaamisella. Tämä todisti myös, että boksin modifiointi ei ollut ainakaan rikkonut mitään. Valitettavasti vain akku on niin iso että se ei kunnolla mahdu paikalleen ja ahtoputki keulacoolerille piti irrottaa. Tässäpä hyvä syy asentaa akku viimeinkin konetilan vasemmalle puolelle niin saadaan tilaa kunnon alkukäyrälle.
Penkit olivat valitettavasti talviseisokin aikana ottaneet itseensä pikkuisen hometta ja lämppärin hanan räjähdyksen myötä myös jäähdytysnestettä. Niin purin tänään istuimet ja turvavyöt ulos autosta ja pesin ne reteästi painepesurilla. Tästä on jo hyviä kokemuksia parin muun auton osalta, kuivatus vaan pitää hoitaa kunnolla. Ensin yksi kierros Würth Pineline:n kanssa että paska lähtee ja sitten toinen huuhtelu homepesun kera. Eiköhän pieneliöstö tuosta jo lannistu kun pesuri painaa aineen pehmusteiden sisään asti, hiukan eri juttu kun vain harjata ja imuroida näkyvät kakkarat pois.
Kannoin jakkarat saunan pesuhuoneeseen kuivumaan, lämpöpatteri ja siirrettävä ilmastointilaite tuovat toivottavasti kuivumista edistävän ilmaston. Verhoilu tuli aivan eri näköiseksi kun parin vuosikymmenen tahrat pyyhkäistiin pois.
Penkit olivat valitettavasti talviseisokin aikana ottaneet itseensä pikkuisen hometta ja lämppärin hanan räjähdyksen myötä myös jäähdytysnestettä. Niin purin tänään istuimet ja turvavyöt ulos autosta ja pesin ne reteästi painepesurilla. Tästä on jo hyviä kokemuksia parin muun auton osalta, kuivatus vaan pitää hoitaa kunnolla. Ensin yksi kierros Würth Pineline:n kanssa että paska lähtee ja sitten toinen huuhtelu homepesun kera. Eiköhän pieneliöstö tuosta jo lannistu kun pesuri painaa aineen pehmusteiden sisään asti, hiukan eri juttu kun vain harjata ja imuroida näkyvät kakkarat pois.
Kannoin jakkarat saunan pesuhuoneeseen kuivumaan, lämpöpatteri ja siirrettävä ilmastointilaite tuovat toivottavasti kuivumista edistävän ilmaston. Verhoilu tuli aivan eri näköiseksi kun parin vuosikymmenen tahrat pyyhkäistiin pois.
Re: 900 T8 Megasquirt
Jes, akku istuu nyt vasemmalla, taannoisen K-jetin ilmanputsarin paikalla. Pieni alumiininen korvake tuli sitä varten laitettua ja kiinnitys urheilulliseen tyyliin kuormaliinalla Kaapelit sai pienillä muutoksilla sovellettua vanhoista. Akulta startille menevä piuha on noin 20cm pitkä joten ei pitäisi isompia jännitehäviöitä olla...
Re: 900 T8 Megasquirt
Hmm, kone lakkasi starttaamasta. Diagnosoin vian starttimoottoriin, koska se ei tehnyt mitään vaikka bendixin navat yhdisti suoraan. Onneksi kokoelmissa oli toimivaksi tiedetty startti jota aloin vaihtamaan. Täytyypä sanoa, että harvinaisen paska homma tuo startin vaihto turbollisessa moottorissa Se, että startti on kiinni läpipulteilla, joiden päät ovat vauhtipyörän suojamuovin alla, on puhdasta ruotsalaista v*ttuilua
Re: 900 T8 Megasquirt
Vaihdapa vanhaan lohkoon, niin ei harmita enää yhtään uuden lohkon startti. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 900 T8 Megasquirt
Jope kirjoitti:Vaihdapa vanhaan lohkoon, niin ei harmita enää yhtään uuden lohkon startti.
Ainakin vapari 99:ssä startin sai naurettavan helposti ja nopeasti pois, kun irrotti apparin puoleisen moottorinkorvan mutterin ja kampesi rautakangella jousen yläpään patista sekä pakosarjan pultista konetta ylöspäin. Tilaa touhuta tuli ihan mukavasti.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: 900 T8 Megasquirt
No joo, tulipahan nyt avauduttua siinä kun oli kykkinyt pihalla monta tuntia hyttysten syötävänä ja selkää kolotti.
Tahtoo vaan tuo kaikilla varusteilla olevan og-satkun konehuone olemaan uskomattoman ahdas melkein mille toimenpiteelle hyvänsä. Vertaan nyt esimerkiksi meikäläisen toiseen kesäautoon, VW Golf I Cabrioon, konehuoneessa on tilaa vaikka laittaisi kaksi moottoria
Tahtoo vaan tuo kaikilla varusteilla olevan og-satkun konehuone olemaan uskomattoman ahdas melkein mille toimenpiteelle hyvänsä. Vertaan nyt esimerkiksi meikäläisen toiseen kesäautoon, VW Golf I Cabrioon, konehuoneessa on tilaa vaikka laittaisi kaksi moottoria