9000CSE -96 Kolariauto kuosiin..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Famnium kirjoitti:nyt on renkaan kulmat mitattuna ja valmiina katsastukseen, nyt toimii tosiaan kaikki muut valot mutta vasen lähivalo ei suostu palamaan vaikka lamppuja vaihdetaan kuinka, ja johdot näyttäisi olevan ok.. 8O
Juota valon valvonta rele, jos kaikki sulakkeet ovat ehjät. Muistaakseni molemmille puolille on vielä omat sulakkeet.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

täytyypä juotella jos ei muut auta, huomenna vielä mittarin kanssa kokeillaan etsiä heikkoa lenkkiä..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

okei eli katsastuksessä käytiin tänään ja seuraavanlainen tuomio tuli.
eli cooleri kun laitettiin kiinni niin se rinnastettiin moottorin vaihtoon, eli tästä tuli ylimääräistä hommaa sen verran että jouduin hakea saab huoltoliikkeestä todistuksen että pakokaasuarvot ovat samat kuin vakiossa, mitkä olivatkin katsastuksen mittareiden mukaan, mutta halusivat välttämättä siitä paperinpalan jossa niin sanotaan, joten hain semmoisen, ja kustannukset 0e.
lisäksi joudun mennä tehodynoon mittauttamaan että tehot ovat vakiot, mitkä ovat mutta paperit on tehtävä, tämä maksaa 70euroa ensi keskiviikkona.
lisäksi vaihtoon meneen edestä toinen jarruletku ja etupään alatukivarren takimmainen pusla.
lisäksi hieman toista umpiota nostan jotta valot osoittavat oikeaan suuntaan ja peruutusvalon lamppu pitää vaihtaa..
motkottihan se tuosta puskuristakin kun ei ollut sitä muovista alahelmaa, ja syynä että jos joku jää auton alle se repeytyy kappaleiksi kun ei ole muovihelma paikallaan mutta tämän sain neuvoteltua kuntoon.

eli eipä ihmeempää muutakuin pikkujuttuja joita jo osasi odottaa..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Famnium kirjoitti:okei eli katsastuksessä käytiin tänään ja seuraavanlainen tuomio tuli.
eli cooleri kun laitettiin kiinni niin se rinnastettiin moottorin vaihtoon,
Eikö muka vakiossa -96 2.0t:ssä ole cooleria? Jos on, niin tuohan on ihan päivän selvä juttu, että kolarissa hajonneen orkkisosan tilalle on laitettu tarvikeosa. Ihme nipotusta, mutta hyvä että selviää pienellä vaivalla, eikä mitään VTT testauksia tms. tarvita.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Minä kans ajattelin, että yllättävän pienellä väännöllä on tuosta selvitty, hyvä niin. Toivottavasti teholukema kelpaa inssille, Saabin vanhemmissa turbokoneissa kun on yleensä enempi tehoa, kuin tehdaas ilmoittaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tai laittaa vakio coolerin leimalle? sitten kun joskus saa sen alalipan puskuriin, jää tuo viri cooleri hyvin sen taakse piiloon. eikä kukaan enään kiinnitä siihen huomiota
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja J.N »

V.J.S kirjoitti:Eikö muka vakiossa -96 2.0t:ssä ole cooleria? Jos on, niin tuohan on ihan päivän selvä juttu, että kolarissa hajonneen orkkisosan tilalle on laitettu tarvikeosa. Ihme nipotusta, mutta hyvä että selviää pienellä vaivalla, eikä mitään VTT testauksia tms. tarvita.
Lue lakia:

- Linkki
- Linkki
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
5 §
Moottorin vaihto

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Esimerkki 6.

Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus
[Edit.] Laki on laki. Se on sitten vähän tapaus- ja insinööri kohtaista, että miten lakia tulkitaan, ja miten tarkasti sitä halutaan noudattaa/valvoa. Mutta työtään ne vain tekevät (jotkut tarkemmin, kuin toiset), siitä on turha kitistä. Katsastusinsinööri ei lakeja kuitenkaan säädä.
Viimeksi muokannut J.N, To Elo 21, 2008 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3418
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

J.N kirjoitti:Esimerkki 6.

Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus
Sen verran naurettava vaatimus välijäähdyttimen vaihdosta että jos millä tahansa keinolla tuon voi välttää niin aplodien paikka. :)

Sitten taaskin jos autossa ei ole IC:tä alunperin (B202S esim.) mutta tekee siitä originaalin IC:n lisäyksellä välijäähdytetyn niin luulisin Saabin todistuksen riittävän..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

onhan tuo ihme nipotusta kyllä ei muuta voi sanoa, onneksi selvittiin pelkällä dynolla ja pienellä paperin palalla, ja ei hätää dynon suhteen kun 25% saa tehot nousta vakioon nähden jotta ei vaikuta katsastukseen.

mutta ottaahan tuommoinen päähän..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

noniin tänään on laitettu uusi jarruletku eteen oikella ja ilmattu jarrut, sekä autogaugen smoke 2 ahtomittari asennettu onnistuneesti kojelaudalle erilliselle telineelle johon ryöstetty hienosti tupakansytyttimestä virta.
lisäksi peruutusvalo koki uuden syntymän ja alkoi toimia, tosin etuvalojen rele välillä takkuaa sillälailla että vaikka auton sammuttaa niin valot jää päälle, ja rele on tosi kuuma.
mutta ei kärynnyt 8O
tapahtumarikas päivä taas takana.. jälleen...
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

etuvalojen rele takkuaa välillä, ei kuitenkaan ole kärynnyt.
oire on että valot jää palamaan vaikka sammuttaa auton ja valot katkaisijasta.
ja kun releen jäähdyttelee niin ne sammuu, ja tätä esiintyy vain yli puoli tuntia kestävissä ajoissa..
mutta pitäähän sitä aina olla jotain mietittävää.. :D
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

noniin nyt on penkitetty saappi..
ihan positiivinen tulos vakio autolta. muuten vakio mutta vaihdettu on cooleri.
ja tehot ovat 171,8Hv / 244Nm
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

J.N kirjoitti:
Esimerkki 6.

Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus
[Edit.] Laki on laki. Se on sitten vähän tapaus- ja insinööri kohtaista, että miten lakia tulkitaan, ja miten tarkasti sitä halutaan noudattaa/valvoa. Mutta työtään ne vain tekevät (jotkut tarkemmin, kuin toiset), siitä on turha kitistä. Katsastusinsinööri ei lakeja kuitenkaan säädä.
Niin onko tuo ylläoleva oikeasti laki vai Aken tulkinta laista. Siinä on selkee ero.
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Nyt on leima autossa ja kilvet vielä mikron päällä :D
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9000cse Kolariauto kuosiin..

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Onnittelut!
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin