Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Jope kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä, että kannattaa pitää kaikki sähköt orkkiksina ja liität sen LH:n johtosarjan siihen vaan tarvittavilta osin..
Näinpä taidan sen tehä, tulee varmaan kaiken helpoimmaks. Kun voi olla että toi ilmastointihomma jää kun täytyisi melkein ostaa auto jossa ilmastointi ja ne maksaa (tähän mennessä autoon mennyt alle 300 euroa), eikä pihassa ole enää tilaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mjoo, tuskin selviit 300 eurolla jos teet ilmastoinnin keräilyeränä. Itselläni kävi tuuri ja löysin täältä foorumilta paketin, jossa kaikki osat.

Jos joskus päätät alkaa keräilemään, niin ebaystä löytyy yleensä kompuroita ja letkut + kennot nettikaupoista (partsforsaabs, eeuroparts, jne).

Ja suosittelen ehdottomasti hankkimaan ne kytkikset sekä luovuttaja- että vastaanottaja-autoa kohden. Esim. alfamerin takasivuilla on ihan käypäiset vuosimallikohtaiset, niitä tutkin itse aika paljon, sitten kaikkia netistä kerättyjä PDF:iä..

Saabin korjaamomanuaalin sähkökuvat ovat vielä hieman mukavemmat, sillä niissä on esitelty laite kerrallaan kytkentäkaavion osat, mutta kyllä se siitä kokonaiskaaviostakin ilmi käy, kun vaan istuu rauhassa alas.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Tänään tuli taas hierottua auto talliin pitkästä aikaa. Myös nyt varmistui se että kone pelittää hyvin ja lähti hyvin käyntiin, vaikkakin ohjauspaineensäätimen johto pitikin laittaa tohon lisärikastimeen.(täytyy josain vaihees tehdä nappula ohjaamoon tuolle rikastimelle)

Eli näillä näkymin toi vanha t8-tekniikka saa jäädä pellin alle, eihän niitäkään enää liikaa ole jäljellä.Katotaan sitä 16-tappista sitten myöhemmin.

Nyt vaan pitäis saada päätetyks että jätänkö ton valkoseks niin ei tarttisi kattoo maalata vai mustaks jolloin täytyy kattoki maalata.

Kuva

Tänää sain purettua takapäästä kaikki hilut pois ja huomenna olisi tarkotus saada hiottua ruosteita pois tai sitte ruveta hiekkapuhaltaan.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin, eipä sitä sitten tänäänkään saa aikaseks mitään kun lähetään offaamaan serkun lantikalla ja veljen pajerolla. Ja eihän tossa nosturittomassa tallissa tuu hitsaamisesta mitään kun tottunut että saa auton oikeelle korkeudelle mutta ehkä josain vaihees vois hitsata takapään loppuun.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin taas vähän jotain tapahtunut ja valkonen on siirtynyt sedän pihaan odottamaan hiekkapuhallusta, siirtäessä toimi ihan täydellisesti ja kävin eilen koittamassa miten pelitää niin lähti varmaan toisella kierroksella käyntiin ja kävi siististi.

Finkku on nyt sisältä siivottu lauantain hääkeikan vuoksi, vielä täytyy ulkokuori saada kuntoon, niin laitan kuvia. Mikä auttaisi vai auttaako mikään kun kansi ilmeisesti halki, käynnistyy vain kolmella mutta vähän päästä tulee viiminenkin mukaan, väliaikaisratkaisua siis yhdeksi päiväksi?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Eilen vaihdoin finkkuun aerot alle, joiden päälle laitettiin puoleenväliin ajetut goodyearin eagle venturat. Vedin myös helmojen rupumassat uusiksi, niin ei näytä ihan niin pahalta. Tänään on listojen hierominen ja kopan vahaus uusiksi + kaiutinritiloiden kiinnittäminen kojelautaan.

Tuli myös ostettua neliovinen punanen saappi joten voi olla että koura kutsuu tota valkosta koppaa kun kaikki tarpeellinen on irrotettu. Toi uusi mikä tulee on siis kuulemma ihan oikeasti hitsaamaton ja reiätön, pintaruostettakaan ei kauheasti ollu ja ajettu n.280tkm, tosin kone kuulemma kilkattaa ja kolisee aika pahasti, mutta nyt sitten alkaa koneen tekeminen (kuustoista venanen "pikkasen" kutiteltu turbo), leimaakin on marraskuuhun.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tuosta valkosesta combistako ei enää autoa tullukkaan?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

99 GL kirjoitti:Tuosta valkosesta combistako ei enää autoa tullukkaan?
Joo näillä näkymin sen saa koura viedä, kun ostin itselleni pari viikkoa sitten vm. 90 neliovisen kasitappikatti-iivari (maksoi 50e, koska koneesta alakerta kalistaa ja siirron aikana porista kankaanpäähän hukkui neljäs pytty johonkin) ysisatasen jossa vaan yksi hitsausta vaativa paikka.

Joten tästä valkosesta pelistä otetaan sisusta, sävylasit (ruskeaa sedanin takalasia saa tarjota), mittaristo ja jotain muuta pisteosaa.

Siihen olisi tarkotus laittaa nyt lähitulevaisuudessa 16 venttiilinen kone turbon + jonkunlaisen pikkuvirin kera.

Tänään suunnitelmissa hakea aihio koneelle eli ysitonnisen 140tkm ajettu vapari joka laakeroidaan ja vaihdetaan turbon männät sisälle.

Lauantaina taas tarkoitus nostaa tosta uudesta saapista se kilkattava valmis kone pois ja saada konehuone maaliin sunnuntaina, ELLEI ilmene mitään yllättävää,niin kuin yleensä on tapana :lol:

Maali on nyt myös päätetty ja se on volvon kartasta 435 saffran pearl
Kuva

Väriä hain jo 300g + lakat kovettimineen, saa maalata konehuoneen heti
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

jka kirjoitti:Lauantaina taas tarkoitus nostaa tosta uudesta saapista se kilkattava valmis kone pois ja saada konehuone maaliin sunnuntaina, ELLEI ilmene mitään yllättävää,niin kuin yleensä on tapana
Niinhän siinä kävi että tänään(kään) ei konetta pois nosteta, koska on vasemman käden sormet huonolla mallilla kun otti illalla pikkusen kiinni veljen ooppelin flektiin ja verta tuli ihan kiitettävästi.

Sitä ennen sain kuitenkin purettua tuota uutta konetta sen verran että kansi on pöydällä täysin purettuna ja puolet venttiileistäkin on jo putsattu. Voi olla täysin mahdollista että ajettu vaan tuo 140tkm, kun hoonijäljet näkyy todella selvästi ja mikään osa ei muutenkaan näytä kuluneelta, mutta hiukan liian kauan on ulkoilmassa seissyt koska yksi sylinteri johon on päässyt kosteutta on hiukan pinnasta lähtenyt ruostumaan mutta isäntä ainakin veikkas että menee vielä ihan hoonaamalla.

Ensi viikolla voisi ehtoohommana laittaa kannen kuntoon, ja purkailla noi alakerrat valmiiks.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Nonni, jotain pientä edes saatu tehtyä ja muutama kuva. Eli lohkosta purin tänään jakopäänkopan, öljypumpun ja ketjun rattaineen ja laahaimineen.

Finkusta pari kuvaa, jotka kävin ottamassa
Kuva

Kuva

Sitten muutama kuva tosta lähes ruosteettomasta helmestä
Kuva
Näkyy muuten tuo kätevä moottorinosturi takana. :lol:

Kuva

Kuva
Tässä näkyy auton ainut löydetty läpireikä, ja se onkin aika paha.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin tarkotus olisi että parin viikon sisällä otetaan savut pihalle, MUTTA voi olla että menee pitkäksi. Lohko ja kansi on koneistamolla ja kone odottaa nostoa, viimelauantaina se oli jo tarkotus nostaa mutta tuli niin paljo vettä etten jaksanu muutaku purkaa hiukan sähköjä. Tänään tilaan koneen osat.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Eilen saatiin purettua vetoniveliä irti, ja molemmat alapallot rupes yöriin tyhjää, olis vaan tarvinnu suosista ottaa rälläkkä. Tunne on se että kone nousee parin päivän sisällä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo eilen saatiin kone nostettua pois ja lähitulevaisuudessa pitäis hiekkapuhaltaa konehuone, että saa sen maalattua. Sitten olis lohkon maalausta ja koneen kasaamista.

Sais myös ruiskun osat tulla matkahuollosta niin voi ruveta suunnitteleen ruiskun sähköjä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86 & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

Noniin tänään tuli ruiskun hilppeet perille, ja konehuone tarttis saada maalattua, viikonloppuna tarkotus tehdä jotain.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 i8 kat -90 turpotus & 900 T8 A Finlandia -83

Viesti Kirjoittaja jka »

lohkon toinen puoli tuli äsken maalattua punaseks ja kohta lähden purkamaan konehuonetta maalauskuntoon muutaman kilsan päähän, illalla laitan kuvia. Ehtoolla on vielä lohkon toisen puolen maalaaminen kun saa sen käännettyä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin