9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Yhtenä lisähuomiona vielä pitkä-lyhyt lohko eroista -> lyhyt lohkossa ei ole öljypinnantason anturia. Kuinka näin, ajateltu että öljynpainevalo ja käyttäjä hoitavat homman ja näin tarpeeton?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Näyttäisi pakoputken kannatin raudalta. Ilmeisesti ei ole vakioputkea paikallaan
Juu ei ole kyllä vakioputki, ei kyllä muistaakseni ollut vakioputkikaan tuossa kiinni jos en ihan väärin muista. Nooh joka tapauksessa turha osa tällä hetkellä, joten joutaa arkistoon.

Mahdollisesti hyödyllisiä kiristysmomentteja muistinvirkistämiseksi:
ö-pohja: 22Nm (13mmm kanta)
paineasetelma: 22Nm (12mm kanta)
vauhtipyörä 80Nm (19mm kanta) - suositellaan kierrelukitetta, esim.sininen loctite

Kytkimen keskitykseen käytin motonetin 6€:n muovista ruuvattavaa kartio työkalua.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Viikonloppu meni tupareissa niin jäi vähän Saabin laitto mutta nyt olisi taas jotain uutta kuvaa näytillä.

Uusi kampuranstefa naputellen paikoilleen ja reunoja varovasti meisselillä ohjaten
Kuva

Vauhtipyörä kävi helinen konepajalla tasoitettava, 30€ otti
Kuva

Kytkimen keskitystyökalu toimi mielestäni loistavasti
Kuva

Itse laatikko nostettiin tunkki/talja systeemillä ylös ja ohjailtiin paikoilleen parin kaverin avustuksella.

Apurungon laitoin yksinäni takaisin niin käytin tunkkia apuna
Kuva

Laatikko öljyt vaihdoin samalla, 2,5l täyttötilavuus tässä lootassa
Kuva

Kytkintä yritin ilmata kolmella tavalla - paineella, imemällä ja työntämällä. Kahdella ekalla vaihtoehdolla tuntui aina jäävän muutama kumpa jonnekkin. Tuo nestettä ruutalla sisään alakautta taktiikka onnistui kuitenkin ekalla yrityksellä. Ei edes muuttunut älyttömän jäykäksi poljin vaikka onkin jäykkä asetelma...
Kuva

Vaihteensiirtäjän nivelen vaihdoin kun vuoden vanha scantech oli sanonut sopimuksen irti(nyt ostin orkkis osan pcs:lta). Keskitys onnistui ekalla yrityksellä, eli nelonen olevinaan päälle ja tapit laatikkoon ja kepin eteen lukitsemaan. Samalla nopeusanturi takaisin paikalleen(ja muutenkin kasailla irtoinaiset johdot jne.)
Kuva
Kuva

Uusi lambda-anturi johto kasattuna (tarvike bosch)
Kuva

Imusarjan tiivisteen ja suuttimien o-renkaiden vaihto + suuttimien "indeksointi"
Kuva
Tuo suutin kääntöjuttu on lainattu suoraan ecuprojektinpuolelta(http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=2064), en ole itse vielä testannut onko tuolla oikeasti jotain merkitystä. Liittyy siis ainakin 630 decoihin ja siihen että niissä 4pisteen suutin kuvio on suuttimen runkoon nähden sattumanvaraisessa asennossa.

Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen "pisteistä"
http://xelectric2.republika.pl/630cc_1.jpg

Idea on siis siinä että esim. t5 suuttimissa se 4pisteinen suutinkuvio on aina linjassa imuventtiileihin nähden kun suuttimen runko on "suorassa" (oltava jos on ne mustat klipsit kahden suuttimen välissä tonnarissa). Decoilla siis jos haluaa saman efektin pitää itse suutin kääntää haluttuun asentoon.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen asennosta
http://forum.ecuproject.com/download/fi ... d=3310&t=1

Juttujen mukaan tuolla olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin ja kylmänä toimimiseen, pitää testata kunhan saan uuden öljynpaluun ja pakoputken kasaan (aikaisemmin oli ainakin kovinkin sattumanvaraisia ongelmia juuri noissa).

Tuoreimmat kuvat:
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... Heinakuu2#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Konehuone kasailtuna
Kuva

Uusi putki hitsailtuna kasaan
Kuva

Uusi öljynsuodattimenjalka pitäisi nyt vielä löytää jostain niin voisi kunnolla testailla ja säätää(omassa halkeama)... Tarjotkaa yv:nä jos jollain lojuu nurkissa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Idea on siis siinä että esim. t5 suuttimissa se 4pisteinen suutinkuvio on aina linjassa imuventtiileihin nähden kun suuttimen runko on "suorassa" (oltava jos on ne mustat klipsit kahden suuttimen välissä tonnarissa). Decoilla siis jos haluaa saman efektin pitää itse suutin kääntää haluttuun asentoon.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen asennosta
http://forum.ecuproject.com/download/fi ... d=3310&t=1

Juttujen mukaan tuolla olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin ja kylmänä toimimiseen, pitää testata kunhan saan uuden öljynpaluun ja pakoputken kasaan (aikaisemmin oli ainakin kovinkin sattumanvaraisia ongelmia juuri noissa).
Testattu on ja tuolla oli ainakin minulla ihan dramaattinen vaikutus! Tyhjäkäynti huomattavasti tasaisempi ja auto otti heti startin jälkeen kunnolla kierroksia eikä nykyttänyt pintakaasulla ajaessa.

Testatkaas muutkin decojen omistajat tuo ja raportoikaa. Ei ole kuin vartin homma.

Ps. öljynsuodattimenjalka mäntykorvelta 35€, hernesmaalta ois maksanu 100€...
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Taisit olla liikenteessä äsken, ajettiin mustalla 9-5:llä takanas. Hyvin näytti motarilla tonnari lähtevän 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Taisit olla liikenteessä äsken, ajettiin mustalla 9-5:llä takanas. Hyvin näytti motarilla tonnari lähtevän 8)
Juu olin testailemassa/säätämässä ahtoja. Kattelinkin että onpas kiiltävä femma, mut sit se hävis hetkeks taustapeilistä ku oli kiihdytys ramppi :lol:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hitto kun meinas kiire tulla että pääs lappeeseen hidastelemaan.

Tiistaina sain asennuskamat uutta bensapumppua varten, bosch 044 tuli siis "walbro" 255 tilalle.

Koko eroa jonkin verran mutta ei tarvitse käyttää niitä sihti kumi systeemejä - heittää vaan mäkeen.
Kuva

Kairaa sopivan isoksi sen kannen reiän ja survoo pumpun siihen(kuvasta unohtu ne ylemmän kannen kiinnikkeet)
Kuva

Suurin ongelma oli survoessa koko komeutta takaisin tankkiin, menihän se sitten kun taisteli
Kuva

Ahdot ei meinannut pysyä kurissa, kun tuolla T3 kello + sininen jousi yhdistelmällä en saanut peruspainetta tarpeeksi pieneksi.

Torstaina sain sitten säädettyä sen ~1bar, vihreän jousen kanssa. Huom. nuo vanhan malliset jouset eivät selvästikkään vastaa niitä uudempia... Perjantai ilta meni sitten säätäessä ja lauantaina pystyi jo ajamaankin jotenkin 8)

Huomaa kuvassa lähes aidot forgen turnbuckle ja tanko osat :lol:
Kuva
Volkkarin vanhoja romujakin osui vastaan, pitäisikö tämäkin työntää Saabin konepellin alle? :mrgreen:
Kuva

Ps. Hook:lle kiitokset pumpusta, toivottavasti muistin maksaa sen :P
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Sellaisen analyysin olen tässä testaillessa tehnyt että imuilmanlämpö nousee turhan korkeaksi jo ennen kuin edes ajamaan pääsee.

Itse vedossa lämpö ei juurikaan muuttunut mutta turhan korkealla ollaan kun lähtöä odotellessa lähennellään jo 60asteen lukemia, joten konehuoneessa on yleisesti ottaen turhan lämmin ilmasto.

Eli vinkkiä tuli että kannataisi rakennella flektin pakkosyöttö ja mahd. jotain reikää konepeltiin. Nuo aion toteuttaa ja samalla laitella thermotecciä paikoittain.

Kysymyksiä: 1. Ilmeisesti kannattaa vetää suoraan johto flektin releelle, joka saa releen vetämään ja flektin pyörimään. Onko flektin rele "maa" vai "+" ohjattu ja mistä navasta?

2. Ideoita/äänestys millainen konepellin rei'tys. Itsellä tulee mieleen muutamia vaihtoehtoja:
-kidukset reunoihin esim. cosworth tyyliin
-leveä/matala scooppi takareunaan "poisto päin" jonka alle iso reikä/verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) takareunaan ja verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) sivureunaan ja verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) turbon kohdalle ja verkko
-joku muu?

Kirjoitelkaas jotain mielipidettä niin ei tarvitse ihan yksinään arpoa miten pilaisi hyvän konepellin :lol:
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Piirrä/piirrätä kuva, lentokone tai griffin, jonka voi leikkauttaa vedellä tms. konepeltiin :wink:
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Itse lähtisin rakentamaan poistoputkia piiloon eli toisin ne akvaariokotelon päältä tuulilasin sivulle.

Helpompi vaihtoehto taitaa olla ahtoputkien eristys ja kannattaa kokeilla ensimmäiseksi jatkuva toimista flektiä. Ainakin omassa tonnarissa ulkolämpötila-anturin seutu lämpeää aika reilusti auton ollessa parkissa.

Onko cooleri ensimmäisenä keulilla, en löytänyt nopealla vilkaisulla kuvaa asiasta?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Piirrä/piirrätä kuva, lentokone tai griffin, jonka voi leikkauttaa vedellä tms. konepeltiin
Tuo olisi ainakin taiteellinen, ei ehkä toiminnallisesti niin tehokas ratkaisu :P
Itse lähtisin rakentamaan poistoputkia piiloon eli toisin ne akvaariokotelon päältä tuulilasin sivulle.
Hmm pitääpäs tutkia saisiko tuon toteutettu jotenkin tuosta valetulipellin kautta akvaarion läpi...
Helpompi vaihtoehto taitaa olla ahtoputkien eristys ja kannattaa kokeilla ensimmäiseksi jatkuva toimista flektiä. Ainakin omassa tonnarissa ulkolämpötila-anturin seutu lämpeää aika reilusti auton ollessa parkissa.
Juu nuo on tarkoitus tehdä ja dp:ta kanssa eristää minkä voi.
Onko cooleri ensimmäisenä keulilla, en löytänyt nopealla vilkaisulla kuvaa asiasta?
Keskimmäisenä, ilmastoinnin kenno on ekana. Mielestäni kyllä ic toimii ihan ok, kun vedon lähdössä lämpö 55 ja lopussa 58astetta? http://personal.inet.fi/koti/jouni.miet ... lappee.JPG
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

j0ne kirjoitti:Keskimmäisenä, ilmastoinnin kenno on ekana. Mielestäni kyllä ic toimii ihan ok, kun vedon lähdössä lämpö 55 ja lopussa 58astetta? http://personal.inet.fi/koti/jouni.miet ... lappee.JPG
Ilmastointi lämmittää coolerin aika tehokkaasti auton paikallaan ollessaan. Imuilmoja saa todennäköisesti pikkuisen alemmas kaupunkiliikenteessä, jos siirrät coolerin etummaiseksi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kerkesin tutkia ja mittailla tänään tuota flektin ohjaustakin. Jutut tässä tulee nyt oman muistin takaa ja pätevät vaan T5.5 vehkeisiin(ehkä myös T5.2?). Kommentoida ja korjailla saa jos jutuissa jotain hämärää.

Flektiä T5 vehkeessä ohjaa imusarjanlämpöanturi josta signaali tulee edulle josta taasen eculle ja eculta taas lähtee signaali releelle kun lämpötila on 100astetta. Periaatteessa tuon flektin ohjausta siis voisi ilmeisesti muuttaa ecun kautta, mutta sitä ei ilmeisesti ole vielä onnistunut kukaan tekemänä(tai jaksanut tutkia niin pitkälle).

Itse flekti on siis + ohjattu ja toinen johto on maissa. (vihreä +, musta -) Huom. rele taas on maa ohjattu.

Flektin rele on 5-napainen(yksi napa avoin, 87a).
Napa 30 tulee suoraan akulta (+)
Napa 86 tulee suoraan akulta (+)
Napaan 85 tulee eculta (-) heräte 100asteessa
Napa 87 menee flektille (ja muuttuu "+" kun napaan 85 tulee heräte) (vihreä)

Eli näin ollen flektin pakkosyötön voi toteuttaa esim. vetämällä kabiinista katkaisijalta - johdon konehuoneeseen flektin releen napaan 85. Testaan huomenna paremmassa valossa toimivatko pähkäilyni käytännössä...

reply: korjattu virheet (rele on maaohjauksella)
Viimeksi muokannut j0ne, La Syys 12, 2009 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja mikaels »

9000LPT kirjoitti: Ilmastointi lämmittää coolerin aika tehokkaasti auton paikallaan ollessaan. Imuilmoja saa todennäköisesti pikkuisen alemmas kaupunkiliikenteessä, jos siirrät coolerin etummaiseksi.
Joo, ja toisella puolella jäähdytin. Mulla on Maptunin bolt on cooleri välissä ja kyllä se hetken kestää jäähtyä kun on ensin kaupunkijonotuksessa varastoinnut lämpöä. Olen kans miettinyt tuota fläktin pakko-ohjausta. Kiitos j0nelle tiedoista. Kerrohan sit lähtikö toimimaan.

Olen ,myös suunitellut laittaa kumimatosta tiivistysläpän lukkopellistä jäähdyttimen päälle. Siinä on joku sentin rako. Jos sen tukkii niin luulisi fläktin imevän vähän paremmin kennojen läpi, eikä ota tuosta raosta sitä ennestään kuumaa moottoritilan ilmaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Vastaa Viestiin