9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Yhtenä lisähuomiona vielä pitkä-lyhyt lohko eroista -> lyhyt lohkossa ei ole öljypinnantason anturia. Kuinka näin, ajateltu että öljynpainevalo ja käyttäjä hoitavat homman ja näin tarpeeton?
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Juu ei ole kyllä vakioputki, ei kyllä muistaakseni ollut vakioputkikaan tuossa kiinni jos en ihan väärin muista. Nooh joka tapauksessa turha osa tällä hetkellä, joten joutaa arkistoon.Näyttäisi pakoputken kannatin raudalta. Ilmeisesti ei ole vakioputkea paikallaan
Mahdollisesti hyödyllisiä kiristysmomentteja muistinvirkistämiseksi:
ö-pohja: 22Nm (13mmm kanta)
paineasetelma: 22Nm (12mm kanta)
vauhtipyörä 80Nm (19mm kanta) - suositellaan kierrelukitetta, esim.sininen loctite
Kytkimen keskitykseen käytin motonetin 6€:n muovista ruuvattavaa kartio työkalua.
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Viikonloppu meni tupareissa niin jäi vähän Saabin laitto mutta nyt olisi taas jotain uutta kuvaa näytillä.
Uusi kampuranstefa naputellen paikoilleen ja reunoja varovasti meisselillä ohjaten

Vauhtipyörä kävi helinen konepajalla tasoitettava, 30€ otti

Kytkimen keskitystyökalu toimi mielestäni loistavasti

Itse laatikko nostettiin tunkki/talja systeemillä ylös ja ohjailtiin paikoilleen parin kaverin avustuksella.
Apurungon laitoin yksinäni takaisin niin käytin tunkkia apuna

Laatikko öljyt vaihdoin samalla, 2,5l täyttötilavuus tässä lootassa

Kytkintä yritin ilmata kolmella tavalla - paineella, imemällä ja työntämällä. Kahdella ekalla vaihtoehdolla tuntui aina jäävän muutama kumpa jonnekkin. Tuo nestettä ruutalla sisään alakautta taktiikka onnistui kuitenkin ekalla yrityksellä. Ei edes muuttunut älyttömän jäykäksi poljin vaikka onkin jäykkä asetelma...

Vaihteensiirtäjän nivelen vaihdoin kun vuoden vanha scantech oli sanonut sopimuksen irti(nyt ostin orkkis osan pcs:lta). Keskitys onnistui ekalla yrityksellä, eli nelonen olevinaan päälle ja tapit laatikkoon ja kepin eteen lukitsemaan. Samalla nopeusanturi takaisin paikalleen(ja muutenkin kasailla irtoinaiset johdot jne.)


Uusi lambda-anturi johto kasattuna (tarvike bosch)

Imusarjan tiivisteen ja suuttimien o-renkaiden vaihto + suuttimien "indeksointi"

Tuo suutin kääntöjuttu on lainattu suoraan ecuprojektinpuolelta(http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=2064), en ole itse vielä testannut onko tuolla oikeasti jotain merkitystä. Liittyy siis ainakin 630 decoihin ja siihen että niissä 4pisteen suutin kuvio on suuttimen runkoon nähden sattumanvaraisessa asennossa.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen "pisteistä"
http://xelectric2.republika.pl/630cc_1.jpg
Idea on siis siinä että esim. t5 suuttimissa se 4pisteinen suutinkuvio on aina linjassa imuventtiileihin nähden kun suuttimen runko on "suorassa" (oltava jos on ne mustat klipsit kahden suuttimen välissä tonnarissa). Decoilla siis jos haluaa saman efektin pitää itse suutin kääntää haluttuun asentoon.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen asennosta
http://forum.ecuproject.com/download/fi ... d=3310&t=1
Juttujen mukaan tuolla olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin ja kylmänä toimimiseen, pitää testata kunhan saan uuden öljynpaluun ja pakoputken kasaan (aikaisemmin oli ainakin kovinkin sattumanvaraisia ongelmia juuri noissa).
Tuoreimmat kuvat:
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... Heinakuu2#
Uusi kampuranstefa naputellen paikoilleen ja reunoja varovasti meisselillä ohjaten

Vauhtipyörä kävi helinen konepajalla tasoitettava, 30€ otti

Kytkimen keskitystyökalu toimi mielestäni loistavasti

Itse laatikko nostettiin tunkki/talja systeemillä ylös ja ohjailtiin paikoilleen parin kaverin avustuksella.
Apurungon laitoin yksinäni takaisin niin käytin tunkkia apuna

Laatikko öljyt vaihdoin samalla, 2,5l täyttötilavuus tässä lootassa

Kytkintä yritin ilmata kolmella tavalla - paineella, imemällä ja työntämällä. Kahdella ekalla vaihtoehdolla tuntui aina jäävän muutama kumpa jonnekkin. Tuo nestettä ruutalla sisään alakautta taktiikka onnistui kuitenkin ekalla yrityksellä. Ei edes muuttunut älyttömän jäykäksi poljin vaikka onkin jäykkä asetelma...

Vaihteensiirtäjän nivelen vaihdoin kun vuoden vanha scantech oli sanonut sopimuksen irti(nyt ostin orkkis osan pcs:lta). Keskitys onnistui ekalla yrityksellä, eli nelonen olevinaan päälle ja tapit laatikkoon ja kepin eteen lukitsemaan. Samalla nopeusanturi takaisin paikalleen(ja muutenkin kasailla irtoinaiset johdot jne.)


Uusi lambda-anturi johto kasattuna (tarvike bosch)

Imusarjan tiivisteen ja suuttimien o-renkaiden vaihto + suuttimien "indeksointi"

Tuo suutin kääntöjuttu on lainattu suoraan ecuprojektinpuolelta(http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=2064), en ole itse vielä testannut onko tuolla oikeasti jotain merkitystä. Liittyy siis ainakin 630 decoihin ja siihen että niissä 4pisteen suutin kuvio on suuttimen runkoon nähden sattumanvaraisessa asennossa.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen "pisteistä"
http://xelectric2.republika.pl/630cc_1.jpg
Idea on siis siinä että esim. t5 suuttimissa se 4pisteinen suutinkuvio on aina linjassa imuventtiileihin nähden kun suuttimen runko on "suorassa" (oltava jos on ne mustat klipsit kahden suuttimen välissä tonnarissa). Decoilla siis jos haluaa saman efektin pitää itse suutin kääntää haluttuun asentoon.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen asennosta
http://forum.ecuproject.com/download/fi ... d=3310&t=1
Juttujen mukaan tuolla olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin ja kylmänä toimimiseen, pitää testata kunhan saan uuden öljynpaluun ja pakoputken kasaan (aikaisemmin oli ainakin kovinkin sattumanvaraisia ongelmia juuri noissa).
Tuoreimmat kuvat:
http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... Heinakuu2#
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Konehuone kasailtuna

Uusi putki hitsailtuna kasaan

Uusi öljynsuodattimenjalka pitäisi nyt vielä löytää jostain niin voisi kunnolla testailla ja säätää(omassa halkeama)... Tarjotkaa yv:nä jos jollain lojuu nurkissa.

Uusi putki hitsailtuna kasaan

Uusi öljynsuodattimenjalka pitäisi nyt vielä löytää jostain niin voisi kunnolla testailla ja säätää(omassa halkeama)... Tarjotkaa yv:nä jos jollain lojuu nurkissa.
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Testattu on ja tuolla oli ainakin minulla ihan dramaattinen vaikutus! Tyhjäkäynti huomattavasti tasaisempi ja auto otti heti startin jälkeen kunnolla kierroksia eikä nykyttänyt pintakaasulla ajaessa.Idea on siis siinä että esim. t5 suuttimissa se 4pisteinen suutinkuvio on aina linjassa imuventtiileihin nähden kun suuttimen runko on "suorassa" (oltava jos on ne mustat klipsit kahden suuttimen välissä tonnarissa). Decoilla siis jos haluaa saman efektin pitää itse suutin kääntää haluttuun asentoon.
Lainattu kuva ecuprojektin puolelta decojen asennosta
http://forum.ecuproject.com/download/fi ... d=3310&t=1
Juttujen mukaan tuolla olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin ja kylmänä toimimiseen, pitää testata kunhan saan uuden öljynpaluun ja pakoputken kasaan (aikaisemmin oli ainakin kovinkin sattumanvaraisia ongelmia juuri noissa).
Testatkaas muutkin decojen omistajat tuo ja raportoikaa. Ei ole kuin vartin homma.
Ps. öljynsuodattimenjalka mäntykorvelta 35€, hernesmaalta ois maksanu 100€...
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Taisit olla liikenteessä äsken, ajettiin mustalla 9-5:llä takanas. Hyvin näytti motarilla tonnari lähtevän 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Juu olin testailemassa/säätämässä ahtoja. Kattelinkin että onpas kiiltävä femma, mut sit se hävis hetkeks taustapeilistä ku oli kiihdytys ramppiTaisit olla liikenteessä äsken, ajettiin mustalla 9-5:llä takanas. Hyvin näytti motarilla tonnari lähtevän

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Hitto kun meinas kiire tulla että pääs lappeeseen hidastelemaan.
Tiistaina sain asennuskamat uutta bensapumppua varten, bosch 044 tuli siis "walbro" 255 tilalle.
Koko eroa jonkin verran mutta ei tarvitse käyttää niitä sihti kumi systeemejä - heittää vaan mäkeen.

Kairaa sopivan isoksi sen kannen reiän ja survoo pumpun siihen(kuvasta unohtu ne ylemmän kannen kiinnikkeet)

Suurin ongelma oli survoessa koko komeutta takaisin tankkiin, menihän se sitten kun taisteli

Ahdot ei meinannut pysyä kurissa, kun tuolla T3 kello + sininen jousi yhdistelmällä en saanut peruspainetta tarpeeksi pieneksi.
Torstaina sain sitten säädettyä sen ~1bar, vihreän jousen kanssa. Huom. nuo vanhan malliset jouset eivät selvästikkään vastaa niitä uudempia... Perjantai ilta meni sitten säätäessä ja lauantaina pystyi jo ajamaankin jotenkin
Huomaa kuvassa lähes aidot forgen turnbuckle ja tanko osat

Volkkarin vanhoja romujakin osui vastaan, pitäisikö tämäkin työntää Saabin konepellin alle?

Ps. Hook:lle kiitokset pumpusta, toivottavasti muistin maksaa sen
Tiistaina sain asennuskamat uutta bensapumppua varten, bosch 044 tuli siis "walbro" 255 tilalle.
Koko eroa jonkin verran mutta ei tarvitse käyttää niitä sihti kumi systeemejä - heittää vaan mäkeen.

Kairaa sopivan isoksi sen kannen reiän ja survoo pumpun siihen(kuvasta unohtu ne ylemmän kannen kiinnikkeet)

Suurin ongelma oli survoessa koko komeutta takaisin tankkiin, menihän se sitten kun taisteli

Ahdot ei meinannut pysyä kurissa, kun tuolla T3 kello + sininen jousi yhdistelmällä en saanut peruspainetta tarpeeksi pieneksi.
Torstaina sain sitten säädettyä sen ~1bar, vihreän jousen kanssa. Huom. nuo vanhan malliset jouset eivät selvästikkään vastaa niitä uudempia... Perjantai ilta meni sitten säätäessä ja lauantaina pystyi jo ajamaankin jotenkin

Huomaa kuvassa lähes aidot forgen turnbuckle ja tanko osat


Volkkarin vanhoja romujakin osui vastaan, pitäisikö tämäkin työntää Saabin konepellin alle?


Ps. Hook:lle kiitokset pumpusta, toivottavasti muistin maksaa sen

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Sellaisen analyysin olen tässä testaillessa tehnyt että imuilmanlämpö nousee turhan korkeaksi jo ennen kuin edes ajamaan pääsee.
Itse vedossa lämpö ei juurikaan muuttunut mutta turhan korkealla ollaan kun lähtöä odotellessa lähennellään jo 60asteen lukemia, joten konehuoneessa on yleisesti ottaen turhan lämmin ilmasto.
Eli vinkkiä tuli että kannataisi rakennella flektin pakkosyöttö ja mahd. jotain reikää konepeltiin. Nuo aion toteuttaa ja samalla laitella thermotecciä paikoittain.
Kysymyksiä: 1. Ilmeisesti kannattaa vetää suoraan johto flektin releelle, joka saa releen vetämään ja flektin pyörimään. Onko flektin rele "maa" vai "+" ohjattu ja mistä navasta?
2. Ideoita/äänestys millainen konepellin rei'tys. Itsellä tulee mieleen muutamia vaihtoehtoja:
-kidukset reunoihin esim. cosworth tyyliin
-leveä/matala scooppi takareunaan "poisto päin" jonka alle iso reikä/verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) takareunaan ja verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) sivureunaan ja verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) turbon kohdalle ja verkko
-joku muu?
Kirjoitelkaas jotain mielipidettä niin ei tarvitse ihan yksinään arpoa miten pilaisi hyvän konepellin
Itse vedossa lämpö ei juurikaan muuttunut mutta turhan korkealla ollaan kun lähtöä odotellessa lähennellään jo 60asteen lukemia, joten konehuoneessa on yleisesti ottaen turhan lämmin ilmasto.
Eli vinkkiä tuli että kannataisi rakennella flektin pakkosyöttö ja mahd. jotain reikää konepeltiin. Nuo aion toteuttaa ja samalla laitella thermotecciä paikoittain.
Kysymyksiä: 1. Ilmeisesti kannattaa vetää suoraan johto flektin releelle, joka saa releen vetämään ja flektin pyörimään. Onko flektin rele "maa" vai "+" ohjattu ja mistä navasta?
2. Ideoita/äänestys millainen konepellin rei'tys. Itsellä tulee mieleen muutamia vaihtoehtoja:
-kidukset reunoihin esim. cosworth tyyliin
-leveä/matala scooppi takareunaan "poisto päin" jonka alle iso reikä/verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) takareunaan ja verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) sivureunaan ja verkko
-jonkin näköinen reitys(esim kolmion muotoisia) turbon kohdalle ja verkko
-joku muu?
Kirjoitelkaas jotain mielipidettä niin ei tarvitse ihan yksinään arpoa miten pilaisi hyvän konepellin

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Piirrä/piirrätä kuva, lentokone tai griffin, jonka voi leikkauttaa vedellä tms. konepeltiin 

"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Itse lähtisin rakentamaan poistoputkia piiloon eli toisin ne akvaariokotelon päältä tuulilasin sivulle.
Helpompi vaihtoehto taitaa olla ahtoputkien eristys ja kannattaa kokeilla ensimmäiseksi jatkuva toimista flektiä. Ainakin omassa tonnarissa ulkolämpötila-anturin seutu lämpeää aika reilusti auton ollessa parkissa.
Onko cooleri ensimmäisenä keulilla, en löytänyt nopealla vilkaisulla kuvaa asiasta?
Helpompi vaihtoehto taitaa olla ahtoputkien eristys ja kannattaa kokeilla ensimmäiseksi jatkuva toimista flektiä. Ainakin omassa tonnarissa ulkolämpötila-anturin seutu lämpeää aika reilusti auton ollessa parkissa.
Onko cooleri ensimmäisenä keulilla, en löytänyt nopealla vilkaisulla kuvaa asiasta?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Tuo olisi ainakin taiteellinen, ei ehkä toiminnallisesti niin tehokas ratkaisuPiirrä/piirrätä kuva, lentokone tai griffin, jonka voi leikkauttaa vedellä tms. konepeltiin

Hmm pitääpäs tutkia saisiko tuon toteutettu jotenkin tuosta valetulipellin kautta akvaarion läpi...Itse lähtisin rakentamaan poistoputkia piiloon eli toisin ne akvaariokotelon päältä tuulilasin sivulle.
Juu nuo on tarkoitus tehdä ja dp:ta kanssa eristää minkä voi.Helpompi vaihtoehto taitaa olla ahtoputkien eristys ja kannattaa kokeilla ensimmäiseksi jatkuva toimista flektiä. Ainakin omassa tonnarissa ulkolämpötila-anturin seutu lämpeää aika reilusti auton ollessa parkissa.
Keskimmäisenä, ilmastoinnin kenno on ekana. Mielestäni kyllä ic toimii ihan ok, kun vedon lähdössä lämpö 55 ja lopussa 58astetta? http://personal.inet.fi/koti/jouni.miet ... lappee.JPGOnko cooleri ensimmäisenä keulilla, en löytänyt nopealla vilkaisulla kuvaa asiasta?
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Ilmastointi lämmittää coolerin aika tehokkaasti auton paikallaan ollessaan. Imuilmoja saa todennäköisesti pikkuisen alemmas kaupunkiliikenteessä, jos siirrät coolerin etummaiseksi.j0ne kirjoitti:Keskimmäisenä, ilmastoinnin kenno on ekana. Mielestäni kyllä ic toimii ihan ok, kun vedon lähdössä lämpö 55 ja lopussa 58astetta? http://personal.inet.fi/koti/jouni.miet ... lappee.JPG
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Kerkesin tutkia ja mittailla tänään tuota flektin ohjaustakin. Jutut tässä tulee nyt oman muistin takaa ja pätevät vaan T5.5 vehkeisiin(ehkä myös T5.2?). Kommentoida ja korjailla saa jos jutuissa jotain hämärää.
Flektiä T5 vehkeessä ohjaa imusarjanlämpöanturi josta signaali tulee edulle josta taasen eculle ja eculta taas lähtee signaali releelle kun lämpötila on 100astetta. Periaatteessa tuon flektin ohjausta siis voisi ilmeisesti muuttaa ecun kautta, mutta sitä ei ilmeisesti ole vielä onnistunut kukaan tekemänä(tai jaksanut tutkia niin pitkälle).
Itse flekti on siis + ohjattu ja toinen johto on maissa. (vihreä +, musta -) Huom. rele taas on maa ohjattu.
Flektin rele on 5-napainen(yksi napa avoin, 87a).
Napa 30 tulee suoraan akulta (+)
Napa 86 tulee suoraan akulta (+)
Napaan 85 tulee eculta (-) heräte 100asteessa
Napa 87 menee flektille (ja muuttuu "+" kun napaan 85 tulee heräte) (vihreä)
Eli näin ollen flektin pakkosyötön voi toteuttaa esim. vetämällä kabiinista katkaisijalta - johdon konehuoneeseen flektin releen napaan 85. Testaan huomenna paremmassa valossa toimivatko pähkäilyni käytännössä...
reply: korjattu virheet (rele on maaohjauksella)
Flektiä T5 vehkeessä ohjaa imusarjanlämpöanturi josta signaali tulee edulle josta taasen eculle ja eculta taas lähtee signaali releelle kun lämpötila on 100astetta. Periaatteessa tuon flektin ohjausta siis voisi ilmeisesti muuttaa ecun kautta, mutta sitä ei ilmeisesti ole vielä onnistunut kukaan tekemänä(tai jaksanut tutkia niin pitkälle).
Itse flekti on siis + ohjattu ja toinen johto on maissa. (vihreä +, musta -) Huom. rele taas on maa ohjattu.
Flektin rele on 5-napainen(yksi napa avoin, 87a).
Napa 30 tulee suoraan akulta (+)
Napa 86 tulee suoraan akulta (+)
Napaan 85 tulee eculta (-) heräte 100asteessa
Napa 87 menee flektille (ja muuttuu "+" kun napaan 85 tulee heräte) (vihreä)
Eli näin ollen flektin pakkosyötön voi toteuttaa esim. vetämällä kabiinista katkaisijalta - johdon konehuoneeseen flektin releen napaan 85. Testaan huomenna paremmassa valossa toimivatko pähkäilyni käytännössä...
reply: korjattu virheet (rele on maaohjauksella)
Viimeksi muokannut j0ne, La Syys 12, 2009 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Joo, ja toisella puolella jäähdytin. Mulla on Maptunin bolt on cooleri välissä ja kyllä se hetken kestää jäähtyä kun on ensin kaupunkijonotuksessa varastoinnut lämpöä. Olen kans miettinyt tuota fläktin pakko-ohjausta. Kiitos j0nelle tiedoista. Kerrohan sit lähtikö toimimaan.9000LPT kirjoitti: Ilmastointi lämmittää coolerin aika tehokkaasti auton paikallaan ollessaan. Imuilmoja saa todennäköisesti pikkuisen alemmas kaupunkiliikenteessä, jos siirrät coolerin etummaiseksi.
Olen ,myös suunitellut laittaa kumimatosta tiivistysläpän lukkopellistä jäähdyttimen päälle. Siinä on joku sentin rako. Jos sen tukkii niin luulisi fläktin imevän vähän paremmin kennojen läpi, eikä ota tuosta raosta sitä ennestään kuumaa moottoritilan ilmaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224