Saab 900 $
Re: Saab 900 $
Kyllä siinä varmasti melko savotta on tiedossa, en epäile yhtään. En ole löytänyt mistään minkäänlaisia kunnollisia käytännön kokemuksia saati kuvia, miten homma onnistuu. Jostain taisin lukea, että joku oli asentanut vanhoihin runkoihin ja ommellut puolikkaat yhteen. Joka tapauksessa linkin takana on elävä todiste, että kyllä ne sinne jotenkin saa sopimaan: http://www.twinsaabs.com/jeff/intro.asp
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Lauantaina hitsasin kuskin puolen vetarintunnelin sivuseiniin paikat kaikkiin kolmeen ja lopuksi motonetin korjauspellit päälle. Alla kuva siitä mihin homma viimeksi jäi. Toisessa näkyy kuskin jalkatilan reikä, josta tuli lopulta selvästi pienempi kuin toisella puolen.
http://kuvablogi.com/nayta/2495377/ (Miksi esikatselukuvat ei enää toimi kuvablogista? Ei saa kokoa, sanoo foorumi.)
http://kuvablogi.com/nayta/2495378/
Törmäyspalkki piti irrottaa tältäkin puolelta, jotta tunnelin seinän sai hitsattua sen päädyn alta asiallisesti. Kuskin jalkatila paikattuna ja korjauspalat paikalleen hitsattuna:
http://kuvablogi.com/nayta/2495379/ http://kuvablogi.com/nayta/2495380/
Runkopalkkiin joutui hitsaamaan lattiaa vasten tulevalle puolelle noin puolet uutta. Sentään reikien ympäristöt oli ehjät:
http://kuvablogi.com/nayta/2495381/
Palkki osui takaisin omalle paikalleen aika hienosti. Toiselta puolelta opin, että se kannattaa korjata ennen kuin rälläköi korjauspalojen tieltä kaiken pois. Hivenen helpompi mallata.
http://kuvablogi.com/nayta/2495382/
Etupyörän napaa irrotin olkatuesta(?) ja nyt ymmärrän, miksi esim. jarrukilven vaihtoa varten tähän ei helposti ryhdytä. Leka tarvittiin paikalle (ei ollut sopivaa kappaletta prässiin tähän hätään), että yleensä irtosi ja sittenkin siten, että laakerin sisäkooli murskaantui ensimmäisenä. Tulee näköjään ainakin yksi uusi laakerikin tähän autoon.
http://kuvablogi.com/nayta/2495383/
Motonetistä ostin uudet pallonivelet asennusta odottelemaan, ja opin, että Belgia kuuluu Saksaan. Sidemin oli siis nämä nivelet. Ja mukana tulevat pultit tosiaan on halkaisijaltaan 1,5 mm pienemmät kuin reiät nivelessä. Pistää miettimään olisiko sittenkin pitänyt ostaa ne puolta halvemmat, jotka kuulema on joskus ainakin olleet jopa rasvanipoilla varustetut.
Ohjausvaihdetta näpräsin sen verran, että totesin suojakumin poiston jälkeen raidetangon sisäpään nivelessä olevan tangon suuntaisesti selvää väljää reilun millin. Ostin molemmille puolille uudet, kun eivät olleet kalliitta ja toisenkin puolen nivel oli uuteen verrattuna huomattavasti kepeämmin liikkuva.
Iltojen iloksi purin vaihdekarahka- ja virtalukkokompleksin lähinnä puhdistamista varten. Oheisesta osasta oli murtunut pari palaa irti ja kumi oli palasina, kuten näkyy. Jos joltain löytyy ylimääräiset asevelihintaan, saa tarjota.
http://kuvablogi.com/nayta/2495384/
Lisäksi viikon turhamaisimman ostoksen hain tänään. Vanhakin oli vielä ehjä, mutta ulkonäössä on hivenen eroa vanha vs. uusi:
http://kuvablogi.com/nayta/2495385/
Niin ja ostinhan minä foorumilta käyttämättöminä kaupatut Kilenin madaltavat jouset, jotka saisi huomenna hakea matkahuollosta.
http://kuvablogi.com/nayta/2495377/ (Miksi esikatselukuvat ei enää toimi kuvablogista? Ei saa kokoa, sanoo foorumi.)
http://kuvablogi.com/nayta/2495378/
Törmäyspalkki piti irrottaa tältäkin puolelta, jotta tunnelin seinän sai hitsattua sen päädyn alta asiallisesti. Kuskin jalkatila paikattuna ja korjauspalat paikalleen hitsattuna:
http://kuvablogi.com/nayta/2495379/ http://kuvablogi.com/nayta/2495380/
Runkopalkkiin joutui hitsaamaan lattiaa vasten tulevalle puolelle noin puolet uutta. Sentään reikien ympäristöt oli ehjät:
http://kuvablogi.com/nayta/2495381/
Palkki osui takaisin omalle paikalleen aika hienosti. Toiselta puolelta opin, että se kannattaa korjata ennen kuin rälläköi korjauspalojen tieltä kaiken pois. Hivenen helpompi mallata.

http://kuvablogi.com/nayta/2495382/
Etupyörän napaa irrotin olkatuesta(?) ja nyt ymmärrän, miksi esim. jarrukilven vaihtoa varten tähän ei helposti ryhdytä. Leka tarvittiin paikalle (ei ollut sopivaa kappaletta prässiin tähän hätään), että yleensä irtosi ja sittenkin siten, että laakerin sisäkooli murskaantui ensimmäisenä. Tulee näköjään ainakin yksi uusi laakerikin tähän autoon.
http://kuvablogi.com/nayta/2495383/
Motonetistä ostin uudet pallonivelet asennusta odottelemaan, ja opin, että Belgia kuuluu Saksaan. Sidemin oli siis nämä nivelet. Ja mukana tulevat pultit tosiaan on halkaisijaltaan 1,5 mm pienemmät kuin reiät nivelessä. Pistää miettimään olisiko sittenkin pitänyt ostaa ne puolta halvemmat, jotka kuulema on joskus ainakin olleet jopa rasvanipoilla varustetut.
Ohjausvaihdetta näpräsin sen verran, että totesin suojakumin poiston jälkeen raidetangon sisäpään nivelessä olevan tangon suuntaisesti selvää väljää reilun millin. Ostin molemmille puolille uudet, kun eivät olleet kalliitta ja toisenkin puolen nivel oli uuteen verrattuna huomattavasti kepeämmin liikkuva.
Iltojen iloksi purin vaihdekarahka- ja virtalukkokompleksin lähinnä puhdistamista varten. Oheisesta osasta oli murtunut pari palaa irti ja kumi oli palasina, kuten näkyy. Jos joltain löytyy ylimääräiset asevelihintaan, saa tarjota.
http://kuvablogi.com/nayta/2495384/
Lisäksi viikon turhamaisimman ostoksen hain tänään. Vanhakin oli vielä ehjä, mutta ulkonäössä on hivenen eroa vanha vs. uusi:
http://kuvablogi.com/nayta/2495385/
Niin ja ostinhan minä foorumilta käyttämättöminä kaupatut Kilenin madaltavat jouset, jotka saisi huomenna hakea matkahuollosta.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Tulikos paisari SP:ltä? Maksaa vissiin muutamia kymppejä, mikä on tarkkasumma? Itekin olen moisen hankintaa harkinnut. Tai sitten maalaan vanhan mustaksi....
Re: Saab 900 $
Motonetistä ostin, kun satuin bongaamaan listalta. Maksoi 49,50, mutta mahtollisesti tuon saa tilattua halvemmalla jostain muusta puljusta. Mustanakin olis ihan nätti, mutta nestepinnan tarkkailu vähän kärsii.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Ostin Puuilosta jalallisen hiekkapuhalluskaapin, jonka läjäsin viikonloppuna sikaa hyväksi käyttäen. Olipa niin pienissä palasissa, että kokoamisessa meinasi hermot mennä, mutta hintaansa nähden ihan kelpo kaappi vaikuttais olevan. Näyttäs, että seuraavaksi pitäisi mennä kompurakauppaan, jos meinasi joutuisaan näkyvää saada aikaiseksi. Noilla kahdella pikkukompuralla ei ole hätäisen miehen hommaa.
Seuraavalla kerralla pitää kokeilla vaihtaa kaksi yli kymmenen metrin ohutta letkua kahteen metriseen, jos vaikka vähän enemmän painetta riittäisi. Ja puhallusaine vaihtaa tavallisesta hiekasta Nilsiän kvartsiin tai johonkin. Lasikuulia tilasin Saksasta asti herkempiä puhallettavia varten, kun hinta ja helppous kohtasivat sopivasti. On se kumma, että 25 kg säkin kuljetus on euron halvempi Saksasta kuin Suomen sisällä.
Pallonivelet vein hetken harkittuani takaisin Motonettiin, jonne ne otettiin aikalailla mukisematta vastaan. Aikoivat olla maahantuojaan yhteydessä, josko noihin vastaisuudessa saisi oikeat pultitkin mukaan. Taidan tilata Elkpartsilta alkuperäiset muun roinan yhteydessä, kun melko saman maksavat kuin nuo "saksalaiset" motonetissä.
Kolmiotuet purin pienemmäksi ja näkyy alumiiniä kadonneen kiinnikkeistä varsinkin pultinreikien ympäriltä melko mukavasti. Toivottavasti varaosaautossa on parempia, mitä tosin suuresti epäilen. Kaiken lisäksi toinen ylempi tukivarsi oli keskeltä mutkalla (miten lie tuossa onnistuttu?), joten vaihtoon menee sekin.
Seuraavalla kerralla pitää kokeilla vaihtaa kaksi yli kymmenen metrin ohutta letkua kahteen metriseen, jos vaikka vähän enemmän painetta riittäisi. Ja puhallusaine vaihtaa tavallisesta hiekasta Nilsiän kvartsiin tai johonkin. Lasikuulia tilasin Saksasta asti herkempiä puhallettavia varten, kun hinta ja helppous kohtasivat sopivasti. On se kumma, että 25 kg säkin kuljetus on euron halvempi Saksasta kuin Suomen sisällä.
Pallonivelet vein hetken harkittuani takaisin Motonettiin, jonne ne otettiin aikalailla mukisematta vastaan. Aikoivat olla maahantuojaan yhteydessä, josko noihin vastaisuudessa saisi oikeat pultitkin mukaan. Taidan tilata Elkpartsilta alkuperäiset muun roinan yhteydessä, kun melko saman maksavat kuin nuo "saksalaiset" motonetissä.
Kolmiotuet purin pienemmäksi ja näkyy alumiiniä kadonneen kiinnikkeistä varsinkin pultinreikien ympäriltä melko mukavasti. Toivottavasti varaosaautossa on parempia, mitä tosin suuresti epäilen. Kaiken lisäksi toinen ylempi tukivarsi oli keskeltä mutkalla (miten lie tuossa onnistuttu?), joten vaihtoon menee sekin.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Nivelet on melko sama ostaa marmoritiskilta silloin kun niiden kanssa alkaa vehtaamaan. TRW:t tulee ja on oikeat pultit mukana. Taannoin maksoivat 30e/Kpl ja 2v takuu. En tiedä onko hinnat vielä samat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 $
Korkki aukee aika näppärästi vastapäivään kiertämällärökösö kirjoitti:Motonetistä ostin, kun satuin bongaamaan listalta. Maksoi 49,50, mutta mahtollisesti tuon saa tilattua halvemmalla jostain muusta puljusta. Mustanakin olis ihan nätti, mutta nestepinnan tarkkailu vähän kärsii.

Re: Saab 900 $
Ei oo.Mertmi kirjoitti:Nivelet on melko sama ostaa marmoritiskilta silloin kun niiden kanssa alkaa vehtaamaan. TRW:t tulee ja on oikeat pultit mukana. Taannoin maksoivat 30e/Kpl ja 2v takuu. En tiedä onko hinnat vielä samat...

Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Oho! Tuohan pitää tarkastaa myös Joensuustakin Hartikaiselta.rökösö kirjoitti:Ei oo.Mertmi kirjoitti:Nivelet on melko sama ostaa marmoritiskilta silloin kun niiden kanssa alkaa vehtaamaan. TRW:t tulee ja on oikeat pultit mukana. Taannoin maksoivat 30e/Kpl ja 2v takuu. En tiedä onko hinnat vielä samat...Soittelin Oulun pari liikkettä läpi ja halvin tarjous oli vähä päälle 80 euroa/kpl.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 $
Hyvältä näyttää ja kuullostaa, mahtaako auto valmistua tänäkesänä? 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saab 900 $
Oishan se mukava päästä koeajolle jo tänä kesänä, mutta tiukalle se menee. Jos ehtiikin, paljon jää vielä uupumaan, joten valmistumisesta ei voi puhua.
Kuka haluaa muuten ensimmäisenä tyrmätä ajatuksen pultata tuohon T3/T4-kiinaturbo? Tyytyväisiäkin asiakkaita nykyään löytyy ja hinta ei päätä huimaa: reilut 200 euroa kotiinkannettuna.
Kuka haluaa muuten ensimmäisenä tyrmätä ajatuksen pultata tuohon T3/T4-kiinaturbo? Tyytyväisiäkin asiakkaita nykyään löytyy ja hinta ei päätä huimaa: reilut 200 euroa kotiinkannettuna.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Brittien eBaystä noita selailin. En tiedä löytyykö Suomesta ketään, kuka noita uskaltaisi myydä. Tuolta vaan valkkailemaan: http://shop.ebay.co.uk/?_nkw=T3%2FT4+turboSabanisti kirjoitti:Mistä nuita kiina turpoja löytyy?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Hiekkapuhalsin laatikollisen osia ja purin toisenkin puolen napa-asetelman palasiin. Laakeri särkyi nytkin vasaralla ja hylsyllä napaa irrottaessa.
Runkopalkin hitsasin kuskin puolelle takaisin. Pyörän kaarien hitsausta aloittelin ja totesin toistaiseksi rasittavimmaksi puuhaksi tässä projektissa. Tietysti kaikki kaaret on suurimmalta osalta matkaa mätiä, joten tunteja saa palamaan seuraavaksi noihin aika mukavasti. Piiloonhan ne jäisivät listojen alle, mutta ei kehtaa oikaistakaan. Jännä nähdä saako kymmenestä kaaresta neljää ehjää.
Runkopalkin hitsasin kuskin puolelle takaisin. Pyörän kaarien hitsausta aloittelin ja totesin toistaiseksi rasittavimmaksi puuhaksi tässä projektissa. Tietysti kaikki kaaret on suurimmalta osalta matkaa mätiä, joten tunteja saa palamaan seuraavaksi noihin aika mukavasti. Piiloonhan ne jäisivät listojen alle, mutta ei kehtaa oikaistakaan. Jännä nähdä saako kymmenestä kaaresta neljää ehjää.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Tätäkään projektia ei ole hyljätty. Saab on viime päivityksen jälkeen saanut olla melko rauhassa ja seurata ympäristön muuttumista. Kesä meni siis tallia rakentaessa, ja vieläkin siihen pitää pientä säätöä tehdä ennen kuin pääsee projektia taas kunnolla jatkamaan. Pari kuvaa kesältä:
1 2
Syksyllä tehtyä katosta jatkettiin vähän joka suuntaan, tai se jäi oikeastaan uuden sisään. Kivinen metsä vieressä rajoitti tallin kokoa tehokkaasti toisaalta ja vanha talli toiselta puolen. Paria lohkaretta pienennettiin käsityönä, että saatiin pituutta lisää. Vanhan autotallin/varaston seinää purettiin ja levitettiin uutta tallia sen suuntaan.
Tältä näytti reilu viikko sitten.
Saabin kanssa harrastelin viimeksi sen verran, että ostin moottoripukin perjantaina ja tälläsin koneen siihen kiinni, ettei tarvi lattialla kontata. Muutakaan paikkaa en äkkiseltään keksinyt mihin tuon olisi saanut sopimaan, mutta varsin hyvään tasapainoon tuli tuosta laittamalla. Näyttää jopa kestävän kaiken painon laatikoineen apulaitteineen, vaikka yhtään liian paksuilla pulteilla ei kyllä tule lohkoon kiinni.
1 2
Syksyllä tehtyä katosta jatkettiin vähän joka suuntaan, tai se jäi oikeastaan uuden sisään. Kivinen metsä vieressä rajoitti tallin kokoa tehokkaasti toisaalta ja vanha talli toiselta puolen. Paria lohkaretta pienennettiin käsityönä, että saatiin pituutta lisää. Vanhan autotallin/varaston seinää purettiin ja levitettiin uutta tallia sen suuntaan.
Tältä näytti reilu viikko sitten.
Saabin kanssa harrastelin viimeksi sen verran, että ostin moottoripukin perjantaina ja tälläsin koneen siihen kiinni, ettei tarvi lattialla kontata. Muutakaan paikkaa en äkkiseltään keksinyt mihin tuon olisi saanut sopimaan, mutta varsin hyvään tasapainoon tuli tuosta laittamalla. Näyttää jopa kestävän kaiken painon laatikoineen apulaitteineen, vaikka yhtään liian paksuilla pulteilla ei kyllä tule lohkoon kiinni.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01