Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Lähetetty: Su Tammi 02, 2022 22:32
^jaha, taas yksi sähköauton tilannut foorumilainen lisää. Teitähän alkaa tulla esiin luokkaa yksi päivässä. Jännityksellä odotan jo kuka huomenna paljastaa tilanneensa sähköauton
Laitoinpa ajan kuluksi vähän tonkien tietokantaa. Watchdog-sovellushan logittaa ajossa aika järkyn määrän tavaraa auton järjestelmistä ja jo on maksanut nimellisen tukimaksun sovelluksen kehittäjälle, tämän datan saa synkattua pilveen ja sieltä taas ladattua omalle koneelle tutkimuksia varten. Mitäs sitä muuta sitten harrastuksena tekisikään kuin sorttailisi sieltä tietoja
En nyt ole niin kiinnostunut siitä montako sekuntia keskimäärin mennään regeneraatio päällä tai mikä on ollut moottorin lämpötila, vaan enemmänkin dataa siitä miten paljon oikeasti ajan miten pitkiä matkoja. Tämä on kiinnostaa tietenkin siksi että täyssähköön siirtyessä olisi oikeaa dataa siitä minkälaista rangea sitä itse tarvitsee, eikä pelkkää mutua.
Reilun kahden vuoden ajan on ajossa siis aina ollut WD päällä ja siitä on kertynyt logia pilveen. Tässä on siis rehellinen tieto siitä minkälaisia matkoja on tullut ajeltua, ja niin kauan kuin elämä pysyy suunnilleen ennallaan, niin voi olettaa että tarpeet pysyy kohtuullisesti samanlaisina, varsinkin koskien noita pidempiä matkoja.
Alkaen 12.12.2019 (tuolloin sain OBD-lukijan jota WD ymmärtää) ja päättyen tänään, töpselikärsällä on ajettu yli 100 km päiväsuorite kahdeksana päivänä, eli keskimäärin noin neljänä päivänä vuodessa. Näistä yksi päivä on ollut 102 km:n päivä ja bensaa kului tuona päivänä vain litra, eli pitkähköstä päiväajota huolimatta on menty melkein pelkällä sähköllä. Googlen aikajana paljastaa (ja kohtuuhyvin on tuo päivämäärä itsellekin syöpynyt muistiin), että olen käynyt ensin aamusta mökillä ja muutaman tunnin perästä takaisin, ja illalla siivoamassa edellisenä päivänä palaneen maatalon jäänteitä, levyttämässä ikkunoita umpeen jne. Tuo oli koronakevättä ja tiistaipäivä, jolloin syy mökille lähtemiseen oli oikeastaan se, että lapset oli pois päiväkodista ja meillä käy joka toinen tiistai siivoojat, joita lähdettiin aina lasten kanssa evakkoon mökille. Ihan kaikkea ei vajaan kahden vuoden päähän tällä tarkkuudella voi muistaa, mutta sunnuntai omat synttärit + maanantai tulipalo + parin kuukauden koronaevakko kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa on sellainen yhdistelmä, että on jäänyt mieleen heti kun tuo päivämäärä tietokannasta iski silmille.
No se siitä traumojen avaamisesta.
Joka tapauksessa joput seitsemän päivää on olleet kaikki 143-271 km:n päiviä. Eli siis reilun kahden vuoden aikana maksimipäiväsuoritus on olut 271 km, ja toiseksi kovin kilsalukema on ollut 248 km. Käytännössä kaikki nuo ajot on olleet sellaisia, että päivän päätteeksi auton on saanut laturiin kiinni, eli tuollaisella 300 km:n rangella varustettu auto olisi riittänyt hyvin. Ja noista kahdesta pisimmästä päivästä voi myös sanoa, että jos Ellivuoren laskettelukeskuksella tai hotellilla sekä Tervakosken Puuhamaassa saisi auton ladattua, niin vähempikin sähkörange riittäisi.
Muuten ollaan sitten menty tuolla max 200 km suoritteella, ja suurin osa noista päivistä on pareja keskenään, eli yhtenä päivänä meno x km ja toisena paluu melko tarkkaan x km myöskin.
Vuonna 2021 noita yli 100 km päiviä kertyi viisi kappaletta, joiden aikana taitettiin matkaa yhteensä 1063 km eli 15 % koko vuoden ajosuoritteesta ja poltettiin bensaa 72 litraa eli yli 60 % viime vuoden bensanpoltosta. Vuoden 2021 aikana ajamattomia päiviä oli yllättävän paljon: 148 kappaletta (2020: 137 kpl), eli vastaavasti ajopäiviä oli 217 kappaletta (2020: 229 kpl). Auto siis liikkui viime vuonna keskimäärin noin neljänä päivänä viikossa.
Tätä taustaa vasten voisi pohtia sitäkin, kelpaisiko itselleni pienempiakkuinen sähköauto. Ja data todistaa sen, että lataussuunnittelua tarvitsisi pienemmälläkin akulla varustetulla autolla harjoittaa vain muutamana päivänä vuodessa, tai vaihtoehtoisesti ottaa jostain lainaan polttomoottoriauto. Esim ë-Berlingossa olen ainoana vakavana puutteena nähnyt vaatimattoman 50 kWh:n akkukapasiteetin, mutta laskelmat osoittaa että silläkin pärjäisi luokkaa 363 päivänä vuodessa. Toisaalta uskon että isoakkuinen sähköauto tulee pitämään jälleenmyyntiarvonsa paremmin, joten panostus isompaan akkuun voi olla sen puolesta ihan järkevää (ja sitikan kohdalla nyt tuskin kannattaa jälleenmyyntiarvosta kauheasti unelmoidakaan )
Laitoinpa ajan kuluksi vähän tonkien tietokantaa. Watchdog-sovellushan logittaa ajossa aika järkyn määrän tavaraa auton järjestelmistä ja jo on maksanut nimellisen tukimaksun sovelluksen kehittäjälle, tämän datan saa synkattua pilveen ja sieltä taas ladattua omalle koneelle tutkimuksia varten. Mitäs sitä muuta sitten harrastuksena tekisikään kuin sorttailisi sieltä tietoja
En nyt ole niin kiinnostunut siitä montako sekuntia keskimäärin mennään regeneraatio päällä tai mikä on ollut moottorin lämpötila, vaan enemmänkin dataa siitä miten paljon oikeasti ajan miten pitkiä matkoja. Tämä on kiinnostaa tietenkin siksi että täyssähköön siirtyessä olisi oikeaa dataa siitä minkälaista rangea sitä itse tarvitsee, eikä pelkkää mutua.
Reilun kahden vuoden ajan on ajossa siis aina ollut WD päällä ja siitä on kertynyt logia pilveen. Tässä on siis rehellinen tieto siitä minkälaisia matkoja on tullut ajeltua, ja niin kauan kuin elämä pysyy suunnilleen ennallaan, niin voi olettaa että tarpeet pysyy kohtuullisesti samanlaisina, varsinkin koskien noita pidempiä matkoja.
Alkaen 12.12.2019 (tuolloin sain OBD-lukijan jota WD ymmärtää) ja päättyen tänään, töpselikärsällä on ajettu yli 100 km päiväsuorite kahdeksana päivänä, eli keskimäärin noin neljänä päivänä vuodessa. Näistä yksi päivä on ollut 102 km:n päivä ja bensaa kului tuona päivänä vain litra, eli pitkähköstä päiväajota huolimatta on menty melkein pelkällä sähköllä. Googlen aikajana paljastaa (ja kohtuuhyvin on tuo päivämäärä itsellekin syöpynyt muistiin), että olen käynyt ensin aamusta mökillä ja muutaman tunnin perästä takaisin, ja illalla siivoamassa edellisenä päivänä palaneen maatalon jäänteitä, levyttämässä ikkunoita umpeen jne. Tuo oli koronakevättä ja tiistaipäivä, jolloin syy mökille lähtemiseen oli oikeastaan se, että lapset oli pois päiväkodista ja meillä käy joka toinen tiistai siivoojat, joita lähdettiin aina lasten kanssa evakkoon mökille. Ihan kaikkea ei vajaan kahden vuoden päähän tällä tarkkuudella voi muistaa, mutta sunnuntai omat synttärit + maanantai tulipalo + parin kuukauden koronaevakko kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa on sellainen yhdistelmä, että on jäänyt mieleen heti kun tuo päivämäärä tietokannasta iski silmille.
No se siitä traumojen avaamisesta.
Joka tapauksessa joput seitsemän päivää on olleet kaikki 143-271 km:n päiviä. Eli siis reilun kahden vuoden aikana maksimipäiväsuoritus on olut 271 km, ja toiseksi kovin kilsalukema on ollut 248 km. Käytännössä kaikki nuo ajot on olleet sellaisia, että päivän päätteeksi auton on saanut laturiin kiinni, eli tuollaisella 300 km:n rangella varustettu auto olisi riittänyt hyvin. Ja noista kahdesta pisimmästä päivästä voi myös sanoa, että jos Ellivuoren laskettelukeskuksella tai hotellilla sekä Tervakosken Puuhamaassa saisi auton ladattua, niin vähempikin sähkörange riittäisi.
Muuten ollaan sitten menty tuolla max 200 km suoritteella, ja suurin osa noista päivistä on pareja keskenään, eli yhtenä päivänä meno x km ja toisena paluu melko tarkkaan x km myöskin.
Vuonna 2021 noita yli 100 km päiviä kertyi viisi kappaletta, joiden aikana taitettiin matkaa yhteensä 1063 km eli 15 % koko vuoden ajosuoritteesta ja poltettiin bensaa 72 litraa eli yli 60 % viime vuoden bensanpoltosta. Vuoden 2021 aikana ajamattomia päiviä oli yllättävän paljon: 148 kappaletta (2020: 137 kpl), eli vastaavasti ajopäiviä oli 217 kappaletta (2020: 229 kpl). Auto siis liikkui viime vuonna keskimäärin noin neljänä päivänä viikossa.
Tätä taustaa vasten voisi pohtia sitäkin, kelpaisiko itselleni pienempiakkuinen sähköauto. Ja data todistaa sen, että lataussuunnittelua tarvitsisi pienemmälläkin akulla varustetulla autolla harjoittaa vain muutamana päivänä vuodessa, tai vaihtoehtoisesti ottaa jostain lainaan polttomoottoriauto. Esim ë-Berlingossa olen ainoana vakavana puutteena nähnyt vaatimattoman 50 kWh:n akkukapasiteetin, mutta laskelmat osoittaa että silläkin pärjäisi luokkaa 363 päivänä vuodessa. Toisaalta uskon että isoakkuinen sähköauto tulee pitämään jälleenmyyntiarvonsa paremmin, joten panostus isompaan akkuun voi olla sen puolesta ihan järkevää (ja sitikan kohdalla nyt tuskin kannattaa jälleenmyyntiarvosta kauheasti unelmoidakaan )