Vapunaaton puuhasteluja:
Eka autopuuhastelu uudessa tallissa, ja näytti siltä että renkaat sai tässäkin rakennuksessa vaihdettua ihan ok. Ai että oli mukava pestä talvipyörät lämpimällä vedellä ja sisätiloissa lattiakaivon päällä, eikä vanhan tallin tapaan kylmällä vedellä siinä oven kynnyksellä, kun vanhassa tallissa ei ollut viemäriä eikä lämmintä vettä laisinkaan.
Vaihto meni tänä vuonna poikkeuksellisen myöhään johtuen siitä että keskityin saamaan tallin sellaiseen kuntoon että kumit voisi vaihtaa siellä. Ja mikäs siinä, kun kitkoilla ajelee, nastojen ropinaa ja vieläpä sakon uhkaa en olisi ehkä jaksanut ihan vappuun saakka.
Talvikumeille tuli reilu 3000 km tällä kaudella ja pinnasta lähti mittauksen mukaan millin kymmenyksiä. Seuraavalle talvielle jäi vielä vajaat kuusi milliä joka kulmaan. Ja alle meni kesärenkaat noin kuuden milliln urasyvyyksillä.
Pissapojan täytin samalla, niin pääsi yhdestä kanisterinpohjallisesta samalla eroon. Tällä viikolla tuli muutenkin harrastettua hieman, eli maanantaina hoidin tämän vuoden ensimmäisen käsinpesun pihalla ja vaihdoin kaikki sulat. Takasulka oli jemmassa avaamattomassa paketissa jo parin vuoden takaa, tuulilasissa sulat olikin jo yli 2v vanhat eikä silleen mitenkään ihan härskissä kunnossa, mutta kun nekin löytyi takaluukusta vanhana varastona, niin laitoin vaihtaen. Nämä ylimääräiset sulat jäi silloin kun auton hankittuani taistelin heikon pimeänäkyvyyden kanssa syksyllä. Muistelisin että haukuin eka ostamani sulat huonoiksi ja ostin tilalle toiset, mutta lopulta syyllinen oli tuulilasiin pinttynyt ihmeellinen likapinta, jota koitin sitten hävittää Autoglymin lasikiillotusaineella. Ei voi muistaa tarkemmin, kai sekin sadattelu tästä ketjusta löytyy mutta en jaksa kaivaa tarinaa tarkemmin.
Joka tapauksessa sulkien vaihto, auton pesu, pissapojan täyttö ja renkaiden vaihto meni nyt kaikki nollan euron kuluilla, kun joka paikkaan löytyi vanhasta varastosta käyttökelpoista tavaraa
Sitten pakolliset tilastot:
Huhtikuu:
matkaa 678 km
sähköä 152 kWh
bensaa 10 litraa
Rahaa näihin 36 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 18 417 km
sähköä 4854 kWh
bensaa 271 litraa
Rahaa näihin 904 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 26 kWh eli 4,9 €
Tällä viikolla tuli käytyä Turusta Loimaalla, joten bensaa paloi väkisin ihan litroja. Koko tuo kuukauden kulutus syntyikin siitä reissusta, muuten ei polttokonetta vaivattu. Ennen reissua kävin tankkaamassa täyteen niin sain täsmättyä nuo kulutuslukemat tankkauksiin ja todellisiin euromääräisiin kuluihin. Bensan ja sähkön aiheuttamat kulut kisaa aika tasaväkisesti keskenään; bensaan on mennyt tuon 2,5 vuoden ja 18 Mm aikana 448 euroa ja sähköön 456 euroa.
Kuriositeettina tässä päivänä eräänä vastaan ajoi kotinurkilla valkoinen töpselikärsä, ja silmä osui jostain syystä rekisteritunnukseen. Meni muutama sekunti kun aloin miettiä että olipa jotenkin tuttu rekisteritunnus, ja sitten totesin että sehän heitti vain viimeiseltä numeroltaan yhdellä tämän mun auton rekisteritunnuksesta. Eli peräkkäisillä kilvillä mennään, mikä ei olisi mikään ihme Suomi-auton kanssa, kun laivalastillinen autoja saa kerralla tunnarit Trafin järjestelmästä ja siksi usein samanmerkkisillä autoilla on peräkkäisiä tunnuksia. Mun Saabitkin oli sellaisilla tunnuksilla, että kun haki samoilla kirjaimilla ja lähinumeroilla, niin Saappeja ne oli kaikki.
Mutta kun tämä mun auto on Ruotsista syksyllä 2019 käytettynä tuotu, niin erikoinen sattuma että samanlainen auto on saanut peräkkäisen tunnuksen. Hain Trafilta auton tiedot, ja se on tosiaan mennyt kilpiin Suomessa päivää ennen mun autoa, mutta on myös sattumalta käyttöönotettu alkuperäisessä kotimaassaan vain seitsemän päivää ennen mun autoa. Ja vieläpä niin että vaikka käyttöönottopäivä on lokakuun lopulla 2014, niin nämä molemmat autot on ihan VIN-koodinkin mukaan vuosimallia 2014, eikä 2015 kuten ehkäpä suurin osa tuohon aikaan syksystä kilvet saaneista yksilöistä.