^kiitoksia!
Mä sen sijaan kävin ihailemassa tänään viimein tällaista:
https://www.nettiauto.com/12918085
Oli sopiva väli aikatauluissa ja vieläpä tarve käväistä pikavisiitillä Naantalissa, niin ajattelin että mikäs etten kävisi sille pyrähdykselle hakemassa jotain poikkeavaa koeajoon. Oikein miellyttävä tuttavuus noin automallina, ei tuosta oikein ulkoapäin katsellessa ymmärrä että auto on lähes viisi metriä pitkä, siis melkein 30 cm pidempi kuin Mitsu. Ajossakaan sitä ei huomaa, saatikka reilusti yli kahden tonnin omapainoa. Mutta sisällä kyllä huomaa että tilaa on todella kivasti kaikkialla. Kuskin penkki taakse niin jalkatilaa oli takanakin vielä aikuiselle mukavasti. Kontin pohja 108 cm pitkä ja 104 cm leveä, eli kumpaankin suuntaan vähän enemmän kuin mitä isoissa maastureissa tai farkuissa yleensä.
Auto tullut Ruotsista Kamusen toimesta, ja jo jotain pitää ihmetellä niin ekan omistajan mieltymyksiä. Tuohan on Suomen halvimpia e-troneja ja syykin on selvä: autoon on ruksittu tuollaiset varmaan pari tonnia (tai kymppitonnia jos kruunuista puhutaan) 21" lisävarustepyörät komealla rengaskoolla:
...ja sen jälkeen onkin ilmeisesti loppunut kynästä muste ja muut ruksit on jääneet tekemättä. Hieman hämmästyin kun koeajolla totesin että vakkari on mallia perus ja pakille laittaessa ei mihinkään ohjaamon kolmesta näytöstä ilmestynyt perskuvaa. Siis tuollainen pyöreästi miljoonan kruunun hintaluokkaan menevä auto, josta uupuu varusteet jotka löytyy mun 8v Nipsubishistäkin
Mä ole silleen dingeldangelin perään, eli olisin ehkä itse jättänyt perus 19" vanteet ja katsonut insinöörinä sieltä ruksilistalta ne jutut joilla on auton käytön kannalta merkitystä. En tosin tiedä kaipaisinko itsekään adaptiivista vakkaria, kun ajoista 99 % tulee kaupunkioloissa. Mitsussa tulee tosi harvoin vakkaria käytettyä, tosin suurin syy siihen on se että maantielläkin mäkisessä tai ruuhkaisessa ajossa on tottunut lataushybridillä ennakoimaan mahdollisimman paljon jotta maksimoi sähkörangen, ja tuollainen adaptiivinen vakkari nyt ei ole ainakaan Mitsussa mikään tekoäöy joka osaisi ennakoida mitään. Ylämäissä painetaan tallaa niin että polttomoottori käynnistyy, alamäissä jarrutellaan ettei vaan vauhti nouse yli määritellyn ja edessä olevia välillä hiostetaan puskurissa ja välillä ei tunnuta edes huomaavan että edessä ei enää olekaan ketään.
Mutta ajolleenhan tuo Audi oli oikein loistava. En ole mikään kermapeppu ajelija joka valittaa löysästä ohjaustuntumasta tietyllä tienpinnalla ja ratin kääntökulmalla, mutta tuon Audin kanssa oli kyllä koko ajan sellainen olo että tietää tarkkaan miten auto kulkee. Kaasunvasteessa oli outo Mitsumainen viivähdys paikalta lähtiessä, eli tämäkin lähtee kuin lehmä makuulta. Mutta kun vauhdissa ollaan niin sähköautomainen vääntö löytyy kyllä heti ja vähän jyrkempään ylämäkeen oli hauska kiihdytellä kun tuntuu että voimaa piisaa ja piisaa vaan.
E-tronia on moitittu kulutuksesta ja hieman kulmakarvat nousi kun valikoista löytyi auton koko historian keskikulutuslukema:
Mun oma ajolenkki meni sen sijaan näin:
No tuossa pitkän ajan kulutuksessa on tietenkin mukana pari talvea ja mistä mä tiedän miten reikä päässä tuota on poljettu. Mutta jos nyt vertaa
IC1970:n raportoimia Konan kulutuslukemia tähän, niin Audilla olisi hieman tuosta pihistettävää. Toki Audi on paljon isompi auto, mutta jos hakee verrokkia polttomoottoripuolelta, niin harva isokaan auto vie oikeasti yli tuplaa siihen nähden mitä polttomoottori-Kona vie.
Ei sähkönkulutuksella autoilun kuluissa nyt juurikaan ole väliä. 10 kWh pudotus per 100 km tarkoittaa nykyisillä kotitaloussähkön hinnoilla luokkaa 2 euron pudotusta energiakuluissa per 100 km, eli vastaa alle litran kulutuseroa polttomoottoriautolla. Mutta rangeen se vaikuttaa ja kun kyseessä on pieniakkuinen e-tron 50, niin väkisin alkaa miettimään miten pitkälle sitä sitten talvikeleissä pääsee. TM:n talvisähköautovertailussa 2020 (jonka e-Tron muuten voitti) isoakkuinen e-tron 55 kulki 9 asteen pakkasessa 304 km, mikä oli testin toiseksi eniten, mutta testin mittausten mukaan akkuun meni 89 kWh, kun viiskymppisessä e-tronissa akkukapasiteetti on nettona 65 kWh. No kyllä se 200 km mulle riittäisi, mutta periaatteena akun koon kasvattamisen sijaan voisi hyvä olla panostaa taloudellisuuteen. Mutta jos auto on virtahevon muotoinen niin kai sitä on turha peräänkuuluttaa tällaisia asioita
Kaksi kertaa sain muuten maantiellä Audin ruutuun ilmoituksen että laitas kädet rattiin ja keskity ajamiseen. Ja tämä tapahtui tilanteissa jossa mulla oli kaksi kättä ratissa ja silmät tiiviisti tiessä. Tiedä sitten mitä sensoreita menin olemuksellani ärsyttämään.
Käytettävyydestä täytyy todeta että Audi on osannut tehdä infotainmentin fiksummin kuin esim Hyindai Ioniq femmassa tai Polestar kakosessaan. Siinä koeajon aikana osasin nimittäin säätää radiokanavaa, ääntä, ilmastointia ja hakea valikoista noita kulutustietoja ym. hauskaa. Hynkyssä ja Pollessa en osannut, Polestarissa en tainnut saada koko radiota päälle kovasta yrityksestä huolimatta. Toinen vaihtoehto toki on että karvalakkiaudissa on niin karvalakki-infotainmentti, että apinakin osaa sitä käyttää
En nyt tehnyt kauppoja, kun en sellaisia ollut menossakaan tekemään. Mutta tulipahan testattua ja nyt tiedän että noin perusautona e-tron olisi mulle edelleen ihan varteenotettava vaihtoehto.