Tänään se koitti. Nimittäin huoltoluukun ponnistus. Vähän piti suurentaa alaspäin, mutta muuten oli ihan nafti noin. Hanskoja ei joka vaihees voinut käyttää, joten tuli jokunen pitkä ja kaareva haava käsiin
Siitä NG9-5:n varaosaperästä tuo eLSD-venttiilin koppa (jonka sisällä se itse venttiili on) irtos ihan vaan nyppäämällä, mutta tätä tartti ihan kaksin käsin nytkyttää isoilla Knipexeillä. Ei tuota ikinä olis saanu pois perä laskettuna, koska kaikki nytkysvoima olis vaan välittyny perää kannattelevaan nostokaluun. Nythän perä oli pultit momenteissaan kiinni, niin se voima meni mihin pitiki.
Ja aika pianhan sitte alko se kuuluisa päivä paistamaan tänki Saabin perän aukkoon ihan konkreettisesti. Nimittäin tuosta selvisi, että ei se vaihtoperästä tuleva arpaventtiili välttämättä ainakaan huonompi ole, vaikkei sen toimivuudesta olekaan takuita. Mitä nyt yleismittari kertoi senkin WISsin mukaiseksi...
Ja juu, syy ei ole huonon Saabin. Saab tuskin on tätä vajaa 300 tkm ja 13 vuotta kestänyttä tiivistettä valmistanut. Ja vaikka olisi, niin ei se huono elinikä ole!
Sitten vaan purkuosa paikalleen ja purkutiivisteen uudelleentiivistys moottorisilikonilla. Ihan vaan varmuuden vuoksi, jotta ton vaihtaminen olisi sitten seuraavalle varmasti pykälää hankalempi.
Tuo tiivistehän siis tiivistää tuon kotelon ja perän välisen alueen. Itse solenoidi taas erottuu o-renkaalla tuosta varsinaisesta venttiilipuolesta. O-rengas on hassunhauska itsekeskittyvä keksintö, eli sitä en nyt sitten saanut vaihdettua samalla, vaan meni vanha siihenkin. Kuten tietty toi koko venttiilin o-rengasrivistö jäi purkuosasta otetuiksi.
Sitten seuraava v*tutus maximus olikin tämän paikalleen laitto.
Eli tiivisteet tosiaan piti. Ja koska en irrottanut putkia, niin tuota siis sai painaa kohti öljyä. Ja sehän ei pitkälle mennyt, vaan sitä sai nitkuttaa pulteilla paikalleen... Varaosaperästä kun puuttu putket, niin ton sai vain lykätä paikalleen. Ja koska pieni käden mentävä kolo ja ahdas rako, piti tota nitkuttaa sokkona kuusiokoloavaimella 1/6 kierrosta kerrallaan ja tietty vuorotellen, ettei kampea väärin. Meni varmaan tunti. Työergonomia oli ihan peestä, kun oli takakontissa polvillaan ja koko paino oikealla kädellä vasemman ruuvatessa pultteja. Noh, voitti se silti auton alla ähkimisen edellisellä kerralla. Eikä vesikään tippunut niskaan.
Lopuksi sitten jesarilla reikä (väliaikaisesti) umpeen ja kohti kotia. Kymmenisen kilsaa pääsin, kunnes bling blong. Tsekkasin koodit, sama vanha tuttu tuli. Tein Cadillacin ohjeen mukasen ilmauksen tuolle (Saabin WIS ei semmosta tunne) eli viis kertaa 30 sekunnin välein WOT ja vielä kuudes kerta kiellon päälle. En tiä auttoko, mutta sitten tultiin 130 km ilman vikaa ja suoran asfalttitien sijaan oikasin/kiersin parin soratierännin kautta, joissa oli viä polannepinta. Bensan hintaa en miettinyt, vaan annoin siinä määrin kenkää tolle, että eLSD varmasti osallistui talkoisiin, jotta 130 km saavutus ei tullut turhasta.
Mähän sitä jo syksyllä funtsein, että neliveto-Saabin osto on takuuvarma talven tappaja. No nythän oli talvi, mutta 2 kk meniki sitten tän auton nyhjöttäessä hallissa. Ja nyt kun se tuli kuntoon, Nokialla tiet on sulat ja vettä sataa
Onneksi tää auto ei koskaan jätä yllättämättä. Ylöjärvellä poltin viimesetki karstat pois kun kiihdytin motarilla ylämäkeen. No nytkö se perä hajos, oli eka mielikuva. Isolla vedolla hassu jos nyt ei ujellus, niin sivuääni takaa. Ei ollu perä ei, vaan pakoputki alko vuotamaan. Tosin sen hitsaus nyt alkaa olemaan jo nautinnollista hommaa tän kaiken muun säätämisen ohessa. Ja samalla sen sitten saa umpeen kun sen huoltoluukinki sinetöi. Ei ihan hirveästi täs konkurssis enään kiinnosta
26.3. on sitten XWD Meet Muoniossa, joten sais tää nyt kolme viikkoa kestää. Ja miksei kestäisi, nyt kun tuo vesivahingon kärsinyt solenoidi on heitetty roskiin ja tilalle on tullut ehjä osa. Koodihan varmaan silleen oli ihan oikea, koska tuo taisi olla sähköisesti kunnossa. Oli vain ruoste hankaloittanut sen liikettä. Mutta se, miksi se viime syksynä korjaantui uudella Haldex-pumpulla, saa jäädä arvoitukseksi, johon en halua miettiä vastausta.