"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^en ehkä. Katotaan miltä tuntuu keskiviikkona Frank Furtin lentoasemalla: astunko koneeseen ja lennän kotiin vai lähenkö sittenkin juna-asemaa etsimään? :mrgreen:

Kävin tänään nyt paria Outlander PHEViä hiplaamassa. Raision Sakalla oli niitä kolme myynnissä, tosin tänään lounasaikaan paikalle saavuttuani sain kuulla että niistä oli kaksi myyty, vaikka edelleen tontilta löytyivätkin. No ei sinänsä väliä, että autoja sai edelleen hiplata, enkä ollut kauppaa tullutkaan varsinaisesti tekemään. Katselin sitä edelleen myynnissä olevaa sekä toista myydyistä, joka oli faceliftattu versio.

Myynnissä oleva siis 06/2014 rekisteröity, 164 tkm ajettu ja mallia Instyle Navi. Pikainen kierros ympäri, ja totesin että auto näyttää ulkoa paljon siistimmältä kuin viimeviikkoinen Subaru. Muutaman pienen naarmun toki löysin, mutta ei mitään mikä kielisi ikäisekseen kohtalaisen isosta ajomäärästä. Sama asia sisällä, mittarilukema olisi hyvin voinut olla vaikka puolet todellisesta.

Kuva

Mitsun ohjaamossa oli kyllä ihan hyvä fiilis. Siinä jo myydyssä yksilössä jopa vähän nonsensea, eli jotain koristelistaa jne. Virrat kun laittoin päälle, niin kojelaudan näytössä alkoi pyöriä nykivästi maapallo ja tietokone alkoi käynnistyä. Ei nyt ainakaan tuon grafiikan perusteella mikään supertietokone, ehkä joku Pentium kakkonen? :mrgreen:

Kuskin penkki sopivaan asentoon ja mittoja ottamaan. Takapenkin selkänojasta etupenkin selkänojan takaseinään 72 cm. Viitisen senttiä enemmän kuin Foresterissa ja 9 cm enemmän kuin Saabissa. Hyvä, tilaa mukuloille ilman että kuski saa karatea selkään koko ajan. Epätieteellinen leveysmitta takaovien käsinojien välistä 131 cm eli 6 cm vähemmän kuin Saabissa, mutta pari senttiä enemmän kuin Foresterissa. Onkohan Saabissa erityisen leveä tuo takaosasto? Ei ole riittävästi referenssejä että voisi vertailla, ja toisaalta pelkästään tuo mitta nyt ei paljoa kerro takaosaston kokonaisleveysmukavuudesta. Kuhan mittailen.

Sitten takakontti. Pituus lattiatasosta 93 cm eli aika sama kuin Foresterissa, mutta vajaa 10 cm vähemmän kuin Saabissa. Leveys pyöränkoteloiden välistä tasan metri, eli samat kuin Saabissa ja seitsemisen senttiä vähemmän kuin Subarussa. Mutta Mitsussa pyöränkotelot on kyllä aika pienet, joten lisätilaa sivuilla on. Subbari verotta tosin siitä osan. Käytännössä leveimmästä kohdasta 118 cm leveyttä, jossa subbari vie toisen puolen kotelon, eli ilman sitä leveyttä olisi 136 cm pyöränkoteloiden takaa.

Korkeus verhoon 40 cm, mikä johtuu tosi matalalla olevasta verrhosta. Korkeus kattoon 84 cm, tosin oviaukon kohdalla korkeutta muutama sentti vähemmän. Yllättävän samankokoinen kontti kuin Subarussa, päämitoiltaan jopa vähän pienempi. Selvästi Mitsun lisämitat SH-Foresteriin nähden (14 cm pituutta ja 5,5 cm akseliväliä) on hukattu jonnekin ohjaamon puolelle, eikä tavaratilaan. Pitää tietenkin muistaa, että Mitsu on hybridi ja siellä tavaratilan alla on akkuja. Bensa- tai dieselversioissa on hieman isompi kontti, mutta ei paljon. 7-paikkaisuuden mahdollisuus kuitenkin häviää hybridivoimalinhan myötä, joten lattian alla olevaan tilaan vaikutus on isompi. Kontti tässäkin joka tapauksessa efektiivisesti samaa luokkaa kuin NG-kolkki SC:ssa, eli nipin napin riittävä, mutta ei lähelläkään Berlingoa.

En käynyt koeajolla aikataulusyistä ja siitä syystä että tuo myynnissä oleva oli pakattuna aika monen auton taakse. Tärkeintä oli tässä vaiheessa haistella auton tiloja ja olemusta.

Jos nyt ajattelee viime viikolla katsottua Subarua ja tänään katsottua suunnilleen samanhintaista hybridimitsua, niin en keksi yhtään syytä miksi valitsisin näistä yksilöistä Subarun. Varmasti jos harrastaisin maastoajoa, niin Subaru olisi siihen oivempi peli. Muuten Mitsu tarjoaa samaan rahaan 2,5 v nuoremman auton, tosi n. 65 tkm enemmän ajettuna. Isommat tilat, enemmän blingblingiä (josta nyt en ole valmis sinänsä juurikaan maksamaan), mutta erityisesti lataushybridivoimalinjan, jolla käyttökulut jää varman alle puoleen Subaruun verrattuna. Vuosiverot Mitsussa noin satasen vähemmän (ja noin 550 vähemmän kuin Saabissa :!: ) ja kulutus varmaan luokkaa alle puolet Subarun kulutuksesta, kun ajelen tuota lyhyempää pätkää lähinnä ja auto voi olla melkein aina seisoessaan kiinni töpselissä. Silmäkin ehkä lepää Mitsussa paremmin. Jälleenmyyntiarvo pysyy Subarussa kuin tauti, mutta en usko että tulevina vuosina nelivetobensalataushyridikään tulee olemaan mikään hylkiö vaihtoautomarkkinoilla.

Tää on kyllä vaikeeta, kun jonkinnäköinen autokuume aaltoilee koko ajan, mutta ei ole mitään käytännön tarvetta vaihtaa autoa. Taloustilannekin on sellainen että ei se vaihtaminen siitä kiinni jäisi. Saabilla kun ajelee niin ei ole yhtään sellainen olo että pitäisi autoa vaihtaa, mutta tekis mieli pistää pihaan silti jotain uutta. Kahdelle ei kuitenkaan ole missään nimessä käyttöä. Harkitsin jo sitäkin, että nappaan Hollannista mukaan tuollaisen PHEVin ja pistän sen kotona myyntiin ja teen pienen tilin. Pitäisi Saabin kuitenkin pihassa ja jatkaisi sillä ajelua kun Mitsu on myyty. Pian tulee kuitenkin kesä ja on sitten taas kesäauto ajossa, eli autoja olisi ajossa äkkiä kolme, eikä yhdellekään kovin suurta käyttöä.

Tsekkasin muuten huvikseen Sakalla olleen MY2016 Superb Kombin tilat. Tuo kaikkien perhefarmarien äiti ja isä samassa paketissa. Penkki kohdilleen itselle, ja takapenkillä hyötypituus saavutti 80 senttiä 8O . Eihän meidän poika edes ylettyisi potkimaan sitä etupenkkiä tuolta etäisydeltä :D . Takapenkillä leveys nojien välillä 132 cm, eli edelleen vähemmän kuin Saabissa. Sitten takaluukku: leveys lattiatasosta 102 cm, mutta siinä on lattianrajassa sivuseinissä kavennus, eli hyötyleveyttä kun laskee niin voi laittaa viitisen senttiä enemmän. Superbin luukku on tasasivuinen, eli tuo on mitta koko matkalta. kontin pituus lattiatasosta 116 cm, joka on mun mittauksista uudet pohjat. Korkeus verhoon 55 cm ja kattoon 80 cm. Ihan julmat mitat, käytännössä jos verho olisi vähän korkeammalla, niin tuo pesisi Berlingonkin niin kauan kuin ei mitata kattoon asti.

Superb ei tiloistaan huolimatta herättänyt ostointoa, joten ei siitä enempää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kysyin tuossa joutessani aika vastaavaan, n. 21,5ke Outlanderiin vaihtohyvitystä Capturista. Eka kommentti oli yli 6ke. Autojen nettiauton hintapyynnin ero on n. 2ke, joten joko kokeiltiin kepillä jäätä tai sitten Capturin arvo ei ollut tiedossa. Laitoin kyllä mallin ja muut speksit.

Kieltäydyin kohteliaasti, kirjoittaen kuitenkin ymmärtäväni, että he tekevät autokauppaa työkseen.

Mikähän on normaali välistäveto autokaupoilla näissä tilanteissa vai onko se niin tapauskohtaista, että mitään ei voi pitää kohtuullisena tai kohtuuttomana? Olen niin noviisi näissä autokaupoissa, että ehkä seuraava ajatukseni on naiivi, mutta olen miettinyt, että jos nyt vaikka tossa Outlanderissa olisi n. 1ke tinkivaraa niin varmaan se sama on Captureissakin, hintaero on niin mitätön. Ei kai tällaisessa vaihtokaupassa kaupan tarvitse tehdä kuin 2ke voittoa, että tulee kulut katettua ja omistajalle pääomalle tuotto? Vai menikö aivan metsään?

Lisäksi tuollaisessa Outlanderissahan on myyjäliikkeellä vielä melkoinen riskipotti virhevastuun vuoksi, Capturissa takuun vuoksi se lienee teoreettinen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko 6ke siis väliraha vai hyvitys Rellusta?

Tässä toinen, jolla ei kokemusta autokauppiaiden logiikasta, joten arvailen. Arvaus on, että hyvitykseen vaikuttaa aika paljon kyseisten autojen kysyntä, eli myytävyys. Sakalla ainakin sanoivat että kaikki Outlander PHEVit suunnilleen viedään käsistä. Tuottavat niitä itse Hollannista ja ne ei kauaa halleissa homehdu. Enkä ihmettele, kyllä se hintaansa nähden niin pätevältä vaunulta vaikutti.

Siksi Outlanderiin vaihdokkia tarjotessa hyvitys voi olla huonompi, kuin jos pyydät tarjousta vaikka johonkin 15v bensa-V8 Cadillaciin tai loppuunajettuun Saabiin vaihtamisesta. Vaikka voi sanoa, että jos auto ei myy, niin hinta ei ole oikea, niin tosiasia on kuitenkin se, että tietyt mallit ja merkit vaan menee, toisille ostajia löytyy harvemmin, vaikka hinta olisi kuinka edullinen. Uusien suosio korreloi jonkin verran käytettyjen kysynnän kanssa, eli parhaiten myyvät merkit on menekkituotteita käytettyinäkin. Rellu ei ehkä ole sieltä vaihtuvimmasta päästä, joten kauppiaan mielenkiinto sitä kohtaan voi olla heikompi kuin vaikkapa kansansuosikki Octaviaan tai vitosbemariin. Jos taas vaihdossa tarjottu auto ei kiinnosta pätkääkään, ja sille hallissa olevalle on jonoksi asti ostajia, annetaan joku naurettava tarjous eli kepillä jäätä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Välirahaksi meinasi reilu 6ke. Mutta noinhan se on, tapauskohtaista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tein mielestäni kaupat ihan ok hintaan nykyisestä Wolkkarista ja laitoin kokeeksi vaihtotarjouspyynnön autoverkkokauppaan. Uuteen 5008 vaihtaessa hyvittäisivät 23k€ Mitä ehdin noiden Touraneiden hintapyyntejä seurata niin liike myisi tuon eteenpäin 26-28k€. Ja uusi auto tulisi tietenkin listahinnalla ilman mitään alennuksia :roll:

E: En toki ole nyt vaihtamassa autoa, vaan halusin testata tuota hinnoittelulogiikkaa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tehdääs välillä vaikka tikusta asiaa, ettei ketju kuole omaan tylsyyteensä.

1) :saab: -avaimenperä porsi päivänä eräänä. Se kuminen logotarra löytyi housuntaskuista irtonaisena.
2) takaluukun vasemmanpuoleinen sisävalo alkanut satunnaisesti vilkkumaan, kun takaluukku on auki. Lienee kontaktihäiriö valaisimessa, jos olisi kytkimessä niin vilkkuisi varmaan molemmat.
3) tänään totesin lopullisesti, että vasemman peilin lämmitys on hitaampi kuin oikealla puolella

Toi kolmoskohta on silleen mysteeri, että kuskin oveen hain reilu 2v sitten uuden peililasin marmorilta hajotettuani alkuperäisen. Siis ymmärtäisin, jos sen peilin lämmitys olisi huonompi tarvikepeilissä tai jos se olisi itse liimaamalla korjattu tai muuten sorkittu. Mutta kun se on suoraan :saab: -paketista paikalleen asennettu, niin laadun pitäisi kai vastata tehdaspeiliä?

Ei mulla peilin lämmittimelle kyllä juurikaan tarvetta ole, kun auto lähtee talvisin tallista sekä kotoa että töistä, mutta aina joskus. Tänään siis kauppareissun aikana oli molempiin peiliin paiskautunut lumisateesta sentin kerros valkoista, joten ajattelin että nythän on täydelliset olosuhteet verrata lämmitystehoja. Tuota tehoeroa nääs olin epäilly jo pitkän aikaa, aina silloin kun tuolle lämmittimelle oli jotain käyttöä sattunut olemaan.

333 tkm laukesi mittariin muutama päivä sitten. Yllälistattujen lisäksi autossa ei mitään vikoja päällä. Ja tämä vuosi menty rahassa edelleen pelkällä biodieselillä, veroilla, vakuutuksilla ja yhdellä autopesulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Avaimenperä korjattu pikaliimalla ja talvirenkaat irrotettu autosta ja korvattu kesärenkailla. Talvikonteilla tuli nyt kolmas talvi täyteen, kilsoja tälle talvelle mittarin mukaan 3078. Aika vakiomäärä näyttää tulevan kilsoja talvirengaskaudelle, kun näillä talvirenkailla ajettu nyt 9150 km ja tuo summa jakautuu melko tasan kolmelle talvelle. Mittaukset näyttää pintaa olevan vielä 7 mm, eli ei tässä ihan heti olla uusia talvirenkaita ostamassa.

Se täytyy Conti IceContact 2:sista todeta, että on erittäin hyvät renkaat. Tänä talvena tuli käytyä viikottain mökillä metsähommissa ja alkoi lopputalvesta olemaan mökkitie aivan peilijäinen. Matkaan mahtuu pari tiukkaa mäkeä joista toinen vielä tekee kurvia nousun/laskun aikana, eikä ollut pienimpiäkään ongelmia päästä ylämäkiä ylös taikka alamäkiä turvallisesti alas. Sellainen pinta, jossa tuntuisi olevan mahdotonta pysyä omin jaloin pystyssä, ei autolla ajessa tunnu edes pahalta.

Vaikka kilsoja per talvirengaskausi tullut tasaisesti, niin matkaa kuitenkin tullut viime aikoina hieman kovempaa tahtia kuin aikaisemmin. Lämpimän syksyn takia talvirengaskausi jäi melkein kuukautta lyhyemmäksi tänä talvena kuin aikaisemmin. Näyttäisi viimeisen 366 päivän ajomäärä olevan lähes 9000 km, kun vuotta aikaisemmin 12 kk jaksolla matkaa kertyi vajaa 7000 km. Pidempiä matkoja ei ole tullut taitettua, vaan ajoa vaan kertynyt lähialueilla enemmän kun elämä on ollut nyt talvella aktiivisempaa kuin edellisenä talvena, jolloin makasin sairauslomalla selkäkirurgin jäljiltä. Noista viikottaisista mökkikäynneistä tuli noin 250 km/kk joka tarkoittaa helposti yli 50 % lisäystä mun normaaleihin ajoihin talviaikaan.

Itse asiassa pidempääkin matkaa olisi tässä voinut tulla; viikko sitten kävin duunimatkalla Lahdessa ja viikonloppu vietettiin vaimon kanssa Kajaanissa. Molemmat matkat taittuivat kuitenkin junalla ihan jo mukavuussyistä. Kyllä mä istun mieluummin 8 h junassa matkalla Kajaaniin (ja 8 h matkalla takaisin kotiin) kuin ajan yhden päivän aikana 8 h autoa Suomen loistavilla maanteillä. Tää on nyt tätä sähköautoiluun liittyvää pohdintaa, että meidän taloudessa sen auton ei tosiaankaan pidä kulkea 500 km yhdellä latauksella tai tankkauksella tai miten sitä ikinä energialla täytetäänkin.

Parin päivän päästä tulee täyteen tasan 6 kk siitä kun tähän autoon on käytetty rahaa johonkin muuhun kuin juokseviin autoilun pakollisiin kustannuksiin, eli lokakuun alussa tehtiin perään maalaustyöt. Ei ole ollut mitään kuluja aiheuttavia porsimuksia, eli "kolmen tonnin vuosi" -projekti on edennyt aika hyvin. Puolen vuoden verot ja vakuutukset tekee 541 €, huoltokamat ja uudet sulat 117 € ja dieseliä on mennyt 692 €. PIssapoikaan ja pesuihin arviolta 60 €, eli puolen vuoden kulut 1410 € johon päälle arvonalenema, joka vois ehkä olla 200-400 €. Hyvässä kolmen tonnin tahdissa ollaan siis 12 kk ajalle ekstrapoloituna. Seuraavaan kuuteen kuukauteen jos ei hajoa mitään, niin verot, vakuutukset ja dieselit syönee saman verran kuin yllä laskettu, huoltoja ei osu matkalle, mutta katsastus pitää suorittaa. Pohjan muutaman paikan raapiminen, maalaaminen ja massaaminen pitäisi saada tehtyä, mutta siihen löytyy tarvikkeet tallin hyllystä, eli ei maksa kuin omaa aikaa.

Duunissa ollut sen verran kiire, että kaikenlaiset autohaihattelut on jääneet tekemättä. En ole ehtinyt koeajoilemaan sekalaisia saabinkorvaajaehdokkaita, ja jotenkin nyt kevään tullessa ja kesärengaskauden alettua on muutenkin autokuume matalana. Saappin näyttää niin hyvältä pihassa, että saa myös kaiken kuumeilun aiheuttaman huomion. Lisäksi nyt on kotitallissa kaksi harrasteautoa ja moottoripyörä, joista Honda ja Oldsi kaipaisivat kipeästi venttiilivarren kumien vaihtoa normaalien huoltorutiinien lisäksi, ja kupla kaipaisi totaalista kytkin- ja koneremonttia. Ehkä siis laitetaan autoiluun liikenevät eurot ja aika noihin harrasteisiin eikä käyttöauton uusimisesta unelmointiin.

Kovin vähän siis itse autosta raportoitavaa taas kerran, mikä ei ole mitenkään huono asia. 333494 oli mittarissa kun renkaat vaihtui tänään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viewtopic.php?f=19&t=188951

Siitä halvalla tummennukset loppuunajettuun. Noihan maksaa reilusti yli satkun uutena. Pitkään omaan Sport Sedaniin harkitsin noita itsekin, mutta jäi sitten hankkimatta, kun parina viimeisenä omistusvuotena alkoi olemaan selvää, että auto aika pian vaihtuu.

Edit. Näemmä 179e takalasin ja kaikkien takasivulasien setti.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, heti hakemaan jo pelkästään mukavuuden takia noi solarplexukset. Voin suositella. og9-3 oli ekat ja nyt jo 4 vuotta ollut ng9-5:ssä plexukset. Vähentää auton lämpenemistä reippasti, ei näe sisään autoon ulkopuolelta ja helpot poistaa jos ei halua. 40€ jos saa niin on suorastaan ryöstö :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nääh, meillä on Autot-aurinkosuoja takapenkin sivuikkunassa. Jos siihen ymppää jonkun tummennoksen niin varmasti tulee protestia pojalta, kun ei näy Salama McQueen enää ulos kunnolla :mrgreen:

En ole osannut tummennoksia kaivata autoon koskaan, tosin ei mulla ole sellaisia yhdessäkään autossa ollut. Ehkä se on kuin neliveto tai purjehdushanskat: hyvin pärjää ilman kunnes on kerran mennyt hankkimaan, minkä jälkeen ei osaa olla ilman.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuukausi vaihtui näköjään taas, niin kirjoitellaas jotain sekavia tänne, ettei vain porukalle synny sellainen kuva että auto on myyty tai paalattu.

Sinänsä ei mitään raportoitavaa, eli meno on jatkunut ongelmitta eikä huhtikuussa kertynyt autoon liittyen muita kuluja kuin biodieseliä ja niitä pakollisia veroja, vakuutuksia ja laskennallista arvonalenemaa. Se on sinänsä ihan hyvä, että tässä keväällä noissa harrastevehkeissä on ollut sitäkin enemmän tekemistä. Siihen päälle tilinpäätössesongin aiheuttamat yleiset duunikiireet ja kaikenlaiset kissanristiäiset (eli pojan 4v synttärit menneenä viikonloppuna) ym. huuhaajutut vie kaiken vapaa-ajan, joten huoleton käyttöauto on timantti valinta.

Viimeiseen kuukauteen tuli kilsoja sellainen 1500 kappaletta, eli tuplamäärä siihen nähden mitä on tavalliseen kuukauteen tottunut. Käytännössä ekstrakilsat kertyi meilkein kaikki siitä että ajoin surkeiden lentoaikataulujen tai -hinnoittelun vuoksi huhtikuussa kaksi kertaa Helsinki-Vantaalle ja takaisin. Eka oli duunimatka, toinen lomareissu. Eli siitä ekasta reissusta pääsi jopa tienaamaan hurrrjat kilometrikorvaukset. Mistä tulikin mielen että kun näitä Saabin kuluja laskeskelee, niin pitää sitä kai huomioida autolla tienaamisetkin. 4,5 vuoden omistusaikana auto kerryttänyt nettona kouraan keskimäärin noin 600 oiroa km-korvauksia vuosittain, joten ei tuo menopuoli niin synkkä olekaan kuin joskus tuntuu (korvauksista pieni osa on kyllä kertynyt kesäautoilla ajoista, mutta ei nyt anneta sen häiritä). Enemmänkin korvauksia olisi voinut kerätä, jos jaksaisi aina lähteä autolla joka paikkaan, mutta juna vie kyllä mukavuudessa voiton.

Kiireiden vuoksi ei tosiaan ole ehtinyt autokuumettakaan nostelemaan viime aikoina, toki Nettiauto on auki suunnilleen päivittäin, mutta kiinnostuksenkohteet on harventuneet kummasti. Jotenkin olen nyt niin innostunut näistä ekoiluista että jos nyt olisi akuutti tarve hankkia Saabin tilalle jokin toinen ajopeli niin katseet kohdistuisivat Berlingon lisäksi oikeastaan vain Outlander PHEV:iin. Siinä olisi kiinnostava seuraava käyttötestiauto, eli paljonko meikäläisen käytössä pääsisi ajelemaan sähköllä ja mihin se bensankulutus asettuisi. Arvaukset vaihtelee välillä 1-6 litraa sadalle kilsalle, joten haarukka on leveä. Ja sehän ei sitten selviä muuten kuin ostamalla tuollainen auto käyttötestiin. Muutenkin tuo ekoilu on alkanut kiinnostaa niin paljon, että ei oikein innostaisi hankkia autoa, joka ei kykene liikkumaan sähköllä, retanolilla tai biodieselillä. No eihän tuo sulje pois kuin etanolimuutoskyvyttömät bensa-autot, mutta dieselin kohdalla vastenmielisyyttä aiheuttaa vuotuinen käyttömaksu, kun sitä vertaa vaikkapa tuon Outlander PHEVin reilu satasen vuosiveroihin. Etanoliautoja (tai muutoskelpoisia) jotka täyttää muuten mun speksit tai mieltymykset on sittetn taas melko heikosti tarjolla.

Hoidetaan nyt kuitenkin tämä käyttötesti loppuun kunnialla ensin, Eihän se ole käyttötesti eikä mikään joka ei kestä vähintään viitta vuotta, ja se tulee täyteen vasta tämän vuoden joulukuussa. Ehkä sitä voisi harkita autonvaihtoa joskus vuoden päästä keväällä, toisaalta ei vaihtoon ole tiedossa mitään käytännön syytä, ellei loppuunajettu ala porsimaan kunnolla. Ja sitähän tässä on jo odoteltu, kun on mennyt niin pitkään ilman mitään teknisiä murheita. Vähän ajatellut tässä että onkohan tää auto nyt just sellanen "osta yli 300 tkm ajettu mieluummin kuin vajaa 200 tkm ajettu, kun siihen paljon ajettuun on jo sitten kaikki kertaalleen tehty" -esimerkkiauto. Mun omistuksessahan tästä on kuitenkin edes jotain hajonnut, mutta jos olisi ostanut tän auton vuosi sitten "itseltäni", niin olisin kyllä ollut aika ihmeissäni siitä että eka vuosi on mennyt näin huoletta.

Toki pohjan pintaruosteiden siivoukset on vielä tekemättä ja ajovalojen kiillotusaine on odottanut hyllyssä jo muutaman vuoden että inspiroidun hinkkaamaan. Ensi viikolle otin viikon lomaa, ajatuksena että saa kaikenlaista tällaista pientä puuhaa tehtyä. Sitä puuhaa on vain noiden vanhempien romujen, kodin, mökin ja vähän kaiken kanssa muutenkin, joten saa nähdä ehtiikö Saappi työn alle laisinkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saappi pääsi eilen pieneen puunaukseen.

Kuva

Tämännäköiset kohdat auton alla vaativat siis hieman huomiota (kuva otettu jo talvella, siksi pohja märkä):

Kuva

Tuo kuva on siis kuskin puolelta takapenkin jalkatilan takapuolelta, eli tuo ruosteinen seinämä katselee taaksepäin. En ihan itse ymmärrä mikä tuohon kohtaa on ruosteen noin pahasti paiskannut, kun ei siihen pitäisi lentää kivet, ei rapa. Pohjalevyn vaakasuora osuus tuosta eteenpäin on aika virheettömässä kunnossa, ja siihen sentään osuu kaikenlaista ajossa.

Matkustajan puolella suunnilleen samassa kunnossa tuo kohta, joten molemmat työn alle. Ensin rälläkkään ja porakoneeseen kiinnitetyillä teräsharjoilla suurimmat rautaoksidit pois (ja näistä iso osa omalle naamalle, korvaan ym. tietenkin kun auton alla maataan):

Kuva

Sitten sinkkiä päälle, jos se hillitsisi uudelleenrtuostumista:

Kuva

Sen jälkeen maalia:

Kuva

Ja lopuksi laitoin vielä kerroksen massaa sudilla.

Tuossahan meni melko vähän työaikaa ja paljon odottelua kuivumisiin, joten päivän aikana ehti tehdä muutakin. No mitäs muuta sitä tekisi kuin puuttuisi toisiin ruostepaikkoihin. Eli niihin alkukeväästä kiroamiini jo kertaalleen maalattuihin etulokarikaarien takareunoihin:

Kuva

Kuva

Koska tuo kuskin puolen ruoste pukkasi tuolta helmamuovin alta, päätin ottaa helman irti. Se olikin yllättävän simppeli proseduuri. Ja näky oli ruosteallergikolle huojentava:

Kuva

Aina ajatellut että noi muovihelmat on se kamalin autosuunnittelun synti ja että varmasti siellä lepää kilokaupalla ruskeaa kultaa, mutta tuohan on lähes virheettömässä kunnossa. Maantiepölyä ja hiekkaa siellä kyllä oli pari kiloa, tulipahan vähän kevennettyä autoa siis samalla.

Lokarinkulmalle vähän sama käsittely kuin pohjalle, eli teräsharjaa:

Kuva

Oletin tämänkin osalta, että ruostetta olisi siellä lokarin alapokkauksen ja muovihelman välissä eniten, mutta se olikin kohtalaisen hyvässä kunnossa sieltä alta.

Putsauksen perään Turkkaria ja taas sinkkiä sekä maalia ja lakkaa GENUINE :saab: -spraypulloista, jotka oli hankittu jo joku vuosi sitten paikkamaalaamiseen:

Kuva

Kerrosten välillä pieni hionta tonnisella hiekkapaperilla, samoin lakan kuivumisen jälkeen jonka perään vielä kiillotus Korrekin kliinerillä. Ikävä kyllä sävytetty :saab: -maali oli tosi vähissä, joten sain vain melko ohuen kerroksen maalia molempiin lokasuojiin. Ja melko rumahan siitä tuli kun läheltä katsoo:

Kuva

Ehdin siinä jo hetken miettiä että pitäiskö hakea uus pullo :saab: -maalia ja parannella pintaa. Lopuksi ajattelin kuitenkin että laitetaan nyt massa tuohon kaaren pokkaukseen ja katsotaan jonkin aikaa miten paljon tuo rumuus pistää silmään ja päätetään jatkotoimista sitten. Eli hieman maalarinteippiä rajaamaan, sudilla massaa pokkaukseen ja teipit pois...

Kuva

...ja vituiks män.

No, poistuipahan se miettiminen että haluaako tuon vielä fiksata uudella maalipullollisella. Nyt on vain ongelmana se, että Länsiauton varaosamyyjän mukaan ainakaan näitä loppuunajetun sävyisiä 295 Smoke Beige -spraypulloja ei ole enää marmorilta saatavana. Laittaako jotkut automaalikaupat maalia asiakkaille spraypulloon, vai pitääkö tässä ryhtyä hankkimaan maaliruiskua?

Tärkein on kuitenkin hoidettu, eli ruosteet noista nurkista. Pinnan saa nätiksi vielä myöhemmin aika pienellä vaivalla. Esim sitä helmaa ei ole enää pakko irrottaa.

Koska tässäkin projektissa meni suunnilleen koko päivä, johon sisältyi paljon kuivumisen odottelua, kävin vielä ajovalojen kimppuun. Tuotteena Philipsin ajovalojen kunnostuskitti, jonka hankin innostukissani jo joskus vuonna käpy, mutta energia ei ole riittänyt toimeen ryhtymiseen.

Lähtötilanne:
Kuva

Lopputulos:
Kuva

Lähtötilannekuvassa lamppu on tosin vielä likainenkin, mutta aika sumea se muovi oli. Lopputuloksessa taas tuntuu että tuohon pintaan jää siitä viimeisestä kirjastajasta/suoja-aineesta tuollaiset viirut, ikään kuin vaha jymähtäisi kiinni pintaan eikä lähtisi hinkkaamalla pois. En sitten tiedä teinkö jotain väärin, olinko liian laiska ja olis pitänyt sillä kakstonnisella hiekkapaperilla hioa vielä pidempään vai onko aineet vanhentuneet eikä enää toimi kunnolla. Mutta ei toi lopputulos läheltä katsoen paljon paremmalta näytä kuin lähtötilanne, joskin erinäköinen se on.

En paljon muuta ehtinyt päivän aikana tehdä kuin tuota Saappia rassailla. Tossa odottais kolme muuta vehjettä jotka kaikki vaatii jonkuntasoisen kone- tai kansiremontin. Sitten olis vaimo ja muksut jotka vaatii huomiota. Mökillä terassit, piha, vierasmökki ja laituri haluaa ehostusta. Vaikka toi eilinen päivä nyt oli tällainen perusautoharrastajan huoltopäivä, niin pisti se vähän ajattelemaan, että pitäiskö sitä vaan vaihtaa käyttis uudempaan joka ei vaadi tollasia huoltopäiviä? Osansa silläkin että päivä meni pääasiassa ruostefiksauksiin, ja mä olen pahasti allerginen ruosteelle kaikissa ajopeleissä. Onhan toi tollasta vanhan ruoskan tekohengittämistä pistää pohjasta näkyvät ruosteet kuntoon, sen arvaa mitä siellä näkymättömissä paikoissa on (sen vuoksi jännitin hieman sitä helman avaamista, mutta pelot ei käyneet toteen).

Eilinen pisti siis taas hienoisesti autokuumetta nousu-uralle. Kesä olis helpointa aikaa mulle myydä auto, kun olis kuitenkin tuossa toinen auto käytettävissä jos joku tulee ja hakee käyttiksen pihasta eikä ole heti korvaavaa tarjolla. Harkitsin nopeasti eilen jo auton tälläämistä Nettiautoon, mutta vielä ei raaskinut. Olisipa semmonen impulsiivisempi luonne näiden autojen suhteen, niinkuin miten tuolla Porvoon Automyynnin ketjussa on viimeisen vuorokauden aikana spekuloitu. On vaan toi luopumisen tuska joskus kovaa, varsinkin kun todennäköisimmin se korvaava auto ei tulisi enää Trollhättanista tai Ukista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tilaukseen lähti nyt automaalit.eu -verkkokaupasta 400 ml Saabin 295 Smoke Beige -värikoodilla sävytettävää spraymaalia. Toivottavasti on sävyt kohdillaan. Rahteineen 25,10 oiroa, eli ei paha. Itse asiassa marmorilla 150 ml + 150 ml maali+lakkapaketti maksoi viimeksi 35 oiroa, joten tämähän on suorastaan ilmaista.

Mutta tämä rikkoi nyt tämän vuoden tavoitteen, jonka mukaan autoon ei mene rahaa muihin kuin polttoaineeseen ja pakollisiin kuluihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Noi kaaret viä ymmärtää, mut toi pohjan taakse sojottava kotelo on kyl jännä 8O Ekana tulee mieleen, et onko se sit suolakuran muhimispaikka, et se vähä mikä sinne päätyy ei sit myöskään huuhtoudu pois pikkusateella ajaessa? Ja kerääntyykö sinne sit loskaaki ekoilla suolauksilla ja talven päätyttyä se myös sulaa viimesenä tms.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaaret on ihan pässinlihaa, tuossa kohtaa ei sinkitön pelti (eli kertaalleen maalarilla pellille hiottu) voi kauaa ruosteettomana pysyä, kun maalipintaan tulee rakoja heti ekalla erikoiskokeella. Sen vuoksi sitä sinkkiä halusin tuohonkin ruikkia, vaikka se ei taatusti ole oikeiden maalareiden mielestä sopivaa ainetta maalin alle.

Kai tuossa pohjassa kyse on samasta ilmiöstä kuin pystyperäisten autojen takalaseissa joihin kertyy rapaa ja takaluukuissa, jotka teräsversioina ruostuu aina ennen muuta autoa. Alipaine imee tuohon pohjalevyn portaaseen kaiken ravan ja sitten se ei ajossa peseydy samalla tavalla kuin tuo vaakasuora pinta.

Onko kellään muulla NG-kolkissa tuo kohta kukkinut pahiten? Jotenkin vaikea kuvitella että mun auto olisi tässä sairaudessa jotenkin poikkeusyksilö. Onko muuten yleensäkään kukaan joutunut paalaamaan NG-kolkkia ruosteiden vuoksi, tai edes hitsaamaan pohjaa jostain kohtaa? En ainakasn muista kenenkään foorumilla mananneen niin pahoja ruosteita NG-kolkissa, vaikka vanhimmat autot alkaa olla pian 17-vuotiaita. 5 vuotta ikää ja ajoa lisää niin mun on vaikea uskoa etteikö tuosta kohtaa olisi loppuunajetusta pohja puhki, ellen olisi puuttunut tilanteeseen nyt
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin