
Kävin tänään nyt paria Outlander PHEViä hiplaamassa. Raision Sakalla oli niitä kolme myynnissä, tosin tänään lounasaikaan paikalle saavuttuani sain kuulla että niistä oli kaksi myyty, vaikka edelleen tontilta löytyivätkin. No ei sinänsä väliä, että autoja sai edelleen hiplata, enkä ollut kauppaa tullutkaan varsinaisesti tekemään. Katselin sitä edelleen myynnissä olevaa sekä toista myydyistä, joka oli faceliftattu versio.
Myynnissä oleva siis 06/2014 rekisteröity, 164 tkm ajettu ja mallia Instyle Navi. Pikainen kierros ympäri, ja totesin että auto näyttää ulkoa paljon siistimmältä kuin viimeviikkoinen Subaru. Muutaman pienen naarmun toki löysin, mutta ei mitään mikä kielisi ikäisekseen kohtalaisen isosta ajomäärästä. Sama asia sisällä, mittarilukema olisi hyvin voinut olla vaikka puolet todellisesta.
Mitsun ohjaamossa oli kyllä ihan hyvä fiilis. Siinä jo myydyssä yksilössä jopa vähän nonsensea, eli jotain koristelistaa jne. Virrat kun laittoin päälle, niin kojelaudan näytössä alkoi pyöriä nykivästi maapallo ja tietokone alkoi käynnistyä. Ei nyt ainakaan tuon grafiikan perusteella mikään supertietokone, ehkä joku Pentium kakkonen?

Kuskin penkki sopivaan asentoon ja mittoja ottamaan. Takapenkin selkänojasta etupenkin selkänojan takaseinään 72 cm. Viitisen senttiä enemmän kuin Foresterissa ja 9 cm enemmän kuin Saabissa. Hyvä, tilaa mukuloille ilman että kuski saa karatea selkään koko ajan. Epätieteellinen leveysmitta takaovien käsinojien välistä 131 cm eli 6 cm vähemmän kuin Saabissa, mutta pari senttiä enemmän kuin Foresterissa. Onkohan Saabissa erityisen leveä tuo takaosasto? Ei ole riittävästi referenssejä että voisi vertailla, ja toisaalta pelkästään tuo mitta nyt ei paljoa kerro takaosaston kokonaisleveysmukavuudesta. Kuhan mittailen.
Sitten takakontti. Pituus lattiatasosta 93 cm eli aika sama kuin Foresterissa, mutta vajaa 10 cm vähemmän kuin Saabissa. Leveys pyöränkoteloiden välistä tasan metri, eli samat kuin Saabissa ja seitsemisen senttiä vähemmän kuin Subarussa. Mutta Mitsussa pyöränkotelot on kyllä aika pienet, joten lisätilaa sivuilla on. Subbari verotta tosin siitä osan. Käytännössä leveimmästä kohdasta 118 cm leveyttä, jossa subbari vie toisen puolen kotelon, eli ilman sitä leveyttä olisi 136 cm pyöränkoteloiden takaa.
Korkeus verhoon 40 cm, mikä johtuu tosi matalalla olevasta verrhosta. Korkeus kattoon 84 cm, tosin oviaukon kohdalla korkeutta muutama sentti vähemmän. Yllättävän samankokoinen kontti kuin Subarussa, päämitoiltaan jopa vähän pienempi. Selvästi Mitsun lisämitat SH-Foresteriin nähden (14 cm pituutta ja 5,5 cm akseliväliä) on hukattu jonnekin ohjaamon puolelle, eikä tavaratilaan. Pitää tietenkin muistaa, että Mitsu on hybridi ja siellä tavaratilan alla on akkuja. Bensa- tai dieselversioissa on hieman isompi kontti, mutta ei paljon. 7-paikkaisuuden mahdollisuus kuitenkin häviää hybridivoimalinhan myötä, joten lattian alla olevaan tilaan vaikutus on isompi. Kontti tässäkin joka tapauksessa efektiivisesti samaa luokkaa kuin NG-kolkki SC:ssa, eli nipin napin riittävä, mutta ei lähelläkään Berlingoa.
En käynyt koeajolla aikataulusyistä ja siitä syystä että tuo myynnissä oleva oli pakattuna aika monen auton taakse. Tärkeintä oli tässä vaiheessa haistella auton tiloja ja olemusta.
Jos nyt ajattelee viime viikolla katsottua Subarua ja tänään katsottua suunnilleen samanhintaista hybridimitsua, niin en keksi yhtään syytä miksi valitsisin näistä yksilöistä Subarun. Varmasti jos harrastaisin maastoajoa, niin Subaru olisi siihen oivempi peli. Muuten Mitsu tarjoaa samaan rahaan 2,5 v nuoremman auton, tosi n. 65 tkm enemmän ajettuna. Isommat tilat, enemmän blingblingiä (josta nyt en ole valmis sinänsä juurikaan maksamaan), mutta erityisesti lataushybridivoimalinjan, jolla käyttökulut jää varman alle puoleen Subaruun verrattuna. Vuosiverot Mitsussa noin satasen vähemmän (ja noin 550 vähemmän kuin Saabissa

Tää on kyllä vaikeeta, kun jonkinnäköinen autokuume aaltoilee koko ajan, mutta ei ole mitään käytännön tarvetta vaihtaa autoa. Taloustilannekin on sellainen että ei se vaihtaminen siitä kiinni jäisi. Saabilla kun ajelee niin ei ole yhtään sellainen olo että pitäisi autoa vaihtaa, mutta tekis mieli pistää pihaan silti jotain uutta. Kahdelle ei kuitenkaan ole missään nimessä käyttöä. Harkitsin jo sitäkin, että nappaan Hollannista mukaan tuollaisen PHEVin ja pistän sen kotona myyntiin ja teen pienen tilin. Pitäisi Saabin kuitenkin pihassa ja jatkaisi sillä ajelua kun Mitsu on myyty. Pian tulee kuitenkin kesä ja on sitten taas kesäauto ajossa, eli autoja olisi ajossa äkkiä kolme, eikä yhdellekään kovin suurta käyttöä.
Tsekkasin muuten huvikseen Sakalla olleen MY2016 Superb Kombin tilat. Tuo kaikkien perhefarmarien äiti ja isä samassa paketissa. Penkki kohdilleen itselle, ja takapenkillä hyötypituus saavutti 80 senttiä


Superb ei tiloistaan huolimatta herättänyt ostointoa, joten ei siitä enempää.