Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuva

Siinä on tänpäivän saldoa. Helmakotelo koko matkalta tunkinkorvakoiden väliltä on sitten uusittu. Pitää huomenissa tilata vielä tuo oikean puolen helma oven ja takapyörän väliltä korjauspeltinä. Ei huvita alkaa vääntämään sitä suorasta tavarasta. Klokkerholmin luettelo vaan ei taida tuntea enää tuota peltiosaa. Voi olla, että pitää tuokin vielä ite vääntää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takakulman korjauspalaa ei sitten saanutkaan niin helposti. Jos tilaan sen, niin saan sen tehdastoimituksena ja toimitusaika 2-3vk. Pitää huomenna laikata autoa lisää ja tutkia lahon laajuus, jos sittenkin vielä väännän suorasta pellistä korjaukset sinne...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Tulee sentään halvemmaksi.
Tuo oven alareunojen tekeminen rosterista on kyllä hyvä idea..
Siis nekin kyllä voi ruostua jos joutuu tekemisiin rautaoksidin kanssa mutta elinikä kasvaa monenkertaiseks joka tapauksessa 8)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

onhan tuo jo jonnii verran kerenny hapantumaan.. ja minnuu sanottiin hulluks, kun korjasin joskus samalla tavalla hapannutta saappia. :lol:
mutta hyvähän se on korjata. :) itellä on käyny mielessä jo pariinkin otteeseen tehä nuo ovien alakulmat rosterista, muttei oo saanu sytyttyä kyseiseen hommaan..

sanookohan katsastus konttorin apinat mitä, kun on takakaaressa reikä, tässä pinta pellissä.. :roll: pitäis uskaltautuu viikonloppuna tarjota saappia kovalaiselle.. :o
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite olen perustellut tämän yksilön korjaamista auton harvinaisuudella. Eipä ole liiemmälti tullut 99 combicoupeja tienpäällä vastaan. Itseasiassa ei kertaakaan. Jos tämä olisi og900 3D, niin se olisi paalattu aikaa sitten ja etsitty parempikorinen tilalle.

Viikonloppuna on tarkoitus hitsata taas lisää ja ehkäpä pääsisi jo hiekkapuhallustakin tekemään. Ostin 100kg hiekkaakin. Ehkäpä niillä saa jo jotakin tehtyä. Hupaa tavaraa se nimittäin on...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Könsikäs kirjoitti:Tulee sentään halvemmaksi.
Tuo oven alareunojen tekeminen rosterista on kyllä hyvä idea..
Siis nekin kyllä voi ruostua jos joutuu tekemisiin rautaoksidin kanssa mutta elinikä kasvaa monenkertaiseks joka tapauksessa 8)
Tämä nyt on kokeilu. Tätä ajopeliä on tarkoitus pitää vuosia, joten tuloksiakin kestävyydestä voi ehkä joskus päästä tarkastelemaan. Teoriassa saumakohta mustan ja ruostumattoman teräksen välillä olisi erittäin arka paikka ruosteelle. No olisi se mustasta pellistä tehty paikka jokatapauksessa arkapaikka. On jo tullut huomattua miten nopeasti 1mm pelti ruostuu tohjoksi pintakäsittelyn epäonnistuessa (tässäkin tapauksessa kolmessa vuodessa helma lähes puhki). Ajettelin hommaa niin, että jos ei kestä, niin kestääpähän aikansa ja sitten korjataan uudestaan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takakulma tuli hitsilöityä ehjäksi. Kun etsin tervettä kohtaa entisistä pelleistä, niin sitähän saikin sitten leikata ison reiän. Yllätyskö? Eipä oikeistaan enää hätkäyttäisi vaikka löytäisin jostakin kotelosta oravan pesän. Siihen pyöräkaaren taakse ja konton pohjaan tuli käytännössä noin 15x30cm kokoinen paikattu ala. Fotoja otan ehkä tuonnempana.

Alkaa pikkuhiljaa näyttämään, että hitsausurakka olisi voiton puolella. Vielä kahdessa paikkaa kuppaa. Vasemmalta löytyi vielä taemman tunkinkorvakon luota mätää. Lisäksi yksi uusi kohde ihan keulassa kivipellin alalaidassa, missä on pulteilla kiinni sellaiset "jalakset", jotka kiinnittyvät takapäästään moottorin alla olevaan palkkiin.

Ajanpuute vaivaa, joten edetään verkkaisesti. Onneksi ei ole mitään aikarajan tuomia paineita. Saabin korvike Daihatsu myytiin pois ja nyt 99:iä tuuraa tällä hetkellä 90-luvun alun VW Passat.

Remppaa piti tietysti Passattiinkin tehdä. :x Termostaatti horotti selällään, ja kopissa ei ollut kovinkaan lämmintä -6 pakkasessa. Vaihto ei ollutkaan yhtä helppo, kuin 99 saabin termari. Vaihtoon meni liki 2h, koska termari on tuossa vempeleessä hassusti vesipumpun alla kiinni. Lisäksi termarikoteloon ei pääse suoraan käsiksi, koska edessä on ohjaustehostimen pumpun korvakko. Pumpun hihna piti poistaa ja pumppu kovakoineen piti pultata osittain irti ja kääntää sivuun. Kun ylimääräiset roippeet sai edestä, niin termarin vaihto tapahtui kyllä samaan tapaan, kuin saabissakin. Pari ruuvia auki ja uus termari pesään. Hehheh.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uutta peltiä on taas tullut hitsilöityä. Keulaan tein paikan hiekkapeltiin. Hapatus oli päässyt puremaan sen keskellä hiekkapeltiä olevan aukon seutuun (siinä on 35mm kokoinen kumitulppa, jonka kautta pääsee kirimään moottorinkorvakkoa). On muutes sellainen kotelo, jossa korroosio osaa muhiskella melko pahaksi ennenkuin pelti on puhki. Ei sitä täysin ruosteettomaksi saanut. :? Pitää vaan työntää massaruiskulla koteloöljyä tuonnekin ihan "isän kädestä" ja toivoa sen edes hieman haittaavan korroosion etenemistä.

Hitsasin apukuskin puolelta vetaritunnelin ja hammatangon tunnelin väliseinään paikan. Samassa yhteydessä repäisin hammastangon pihalle ja asensin tilalle tehdasuuden hammastangon. Saankohan lopultakin ohjauksen välykset kuriin? :wink:

Seuraavaksi onkin hitsaussaumojen hiomista, hiekkapuhallusta ja alustan maalausta ohjelmassa. Tein muuten kaupat ovista. Toivottavasti saan ne ensiviikolla ja sitten tiedän minkäkuntoiset ne on. Toivon, että oikeanpuoleinen ovi olisi parempi aihio, kuin tuo alkuperäinen. Orggiksessa on ensinnäkin ikkunantiiviste ihan murusina ja toisekseen pelti on pahalla vekillä edellisen omistajan aikoihin tapahtuneen betoniporsaaseen nojailun takia. Kittikasahan siitä silloin -06 tuli, kun peltiä ei saatu oiottua enää alkuperäiseen muotoonsa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään lähtee Transpointilla tulemaan oviaihiot toiselta laitaa Suomea. Jänskäilen jo, saako niistä mitään tehtyä, kun näkemättä tuli ostettua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vielä löytyi yksi ruostereikä, kun oikein kovasti etsittiin serkun kanssa. Vasen vetaritunneli olikin täysin hitsaamaton ennen kuin tein sinne pienen paikan. Yllättävää näinkin lahossa autossa. :-)

Nyt alkaa jo näyttää siltä että viikonloppuna pääsisi vihdoinkin hiekkapuhallushommiin ja maalaamaan alustaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

On siinä ollu Mikolla hommaa, mutta hyvä niin, jos vetaritunnelin päässä (ei välissä :wink: ) näkyy valoa ja saat armaasi taas liikenteeseen.
Toivottelee paljon hyviä kilometrejä täältä minä :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kovasti on jo kaipuu ajamaan. Ajosuoritteet ovat viimeaikoina olleet noin max 20metrin pituisia. Kone käymään, ajo nosturille, sammutus. Hitsausta. Kone käyntiin, ajo 20m päähän parkkiin, Sammutus.

Olisi kivempi ajaa vähän pidempääkin pätkää. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Joo mie tiijän tunteen, ja niin tiijät siekkii! Sie oot niin paljo remonttia tehny ettei minun tarvii selitellä miten ne tunnekuviot missäkin vaiheessa oikein menee :wink:
Meille muille (tumpeloille) tässä rojektissa on hyvää se, ettei hitsaamisesta, suojakaasuista saati pellin paksuuksista tarvitse edelleenkään tajuta yhtään mitään, kuhan vaan ihaillaan valmiita saumoja :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä viimeaikoina on ollut semmonen härkäpäinen meininki tuon auton kimpussa. En oo kameraakaan malttanut ottaa esille niinä kertoina, kun on onnistunut saamaan lohkaistua aikaa autolle. Enimmäkseen on ollut puusepän temmiä, vasaraa, puukkoa, rälläkkää tai hitsauskolvia kädessä kameran sijaan. Ajan järjestäminen autohommiin kotirauhaa pahemmin järkyttämättä on perheellisenä joskus haastavaa.

"Piikkinä lihassa" taasen on se, että pirssi on rojottanut ilman oviaan pölyisenä tuolla työpaikallani sisätiloissa jo turhankin pitkään. Lisäksi joka työpäivä kävelen sen ohi lukemattomia kertoja voiden vain todeta, että elanto pitää tienata ja 99:iä laitetaan sitten kun on vapaata. Pahimpina hetkinä 99 on vieläpä edessä töitä tehdessä, ja joudun siirtelemään sitä päivän mittaan paikasta toiseen. Ihmeesti työnantajani (setämies) on katsonut hommaa suopeasti. Rypistystä jokatapauksessa on ollut auton laitossa.

Osien haalintaosastolla odotellaan oviaihioita saapuvaksi. Transpointin kyydin pitäisi tuoda ne ostamani ovet. Tekniikkapuolelle ne jarrurojut odottaa jo laittamista, välyksetön hammastankokin tuli laitettua paikalleen ja moottoripuolellekin olisi jo nippelisnappelia odottelemassa. Koneen kimppuun pääsee sitten, kun tuo ajokki saadaan takaisin liikenteeseen.

Lähiaikoina pyrin saamaan 99:n vähintäänkin siihen kuntoon, että sitä voisi säilyttää ulkona esim. pressun alla tai mahdollisesti kylmän varaston puolella. Eihän sitä "alusvaatteisillaan" olevaa maalitonta saabia voi ulos nyt tyrkkiä. Menisi uudet paikka pellit ruosteeseen jo ennen ensimmäistä maalikerrosta. Siksipä on painetta saada alusta maalattua ja pintapelteihin ainakin väliaikaisesti kuhanjottain maalia päälle.

Saabismi on kuulemma sairautta ja kyllä epäilen sukuvikaakin. Ehkäpä setämiehen suopeus projektiani kohtaan johtuukin saabismista, kun hänelläkin oli aikoinaan pari saabikasta? Jokatapauksessa tilanne on kestämätön ja vaihtoehtoja ei ole, kun näin pitkälle on tultu. 99 combicoupe nuijitaan läjään ja sillä sipuli. Onhan siinä leimaakin kevääseen asti. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään oli poutapäivä joka mahdollisti lopultakin hiekkapuhaltamisen. Hiekkaa kului odotetusti liki 100kg. Puhalsin pääasiassa takapäätä. helmoissa ja takakontin alla keskityin lähinnä hitsisaumoihin ja hankaliin kohtiin joihin rälläkkä ei pääse. Jemmaan jäi vielä yksi säkki.

Seuraavan harrastuskerran ohjelmassa on vielä jäljellejääneiden ruosteiden hiomista ja hiekan poistamista. Sitten rasvanpoistoaineella peltien käsittely ja mahdollisesti jonkinlainen pintojen karhennus ennen epoksimaalin levittämistä korin alaosiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin