^Jarrupaloissa en edes katso mitä marmorilla maksaa. Jostain syystä just jarruosissa se marmorilisä on jotain ihan huikeeta, monissa osissahan orggisosienkin hinnat on ihan ok, vaikkei halvimmat olekaan.
tsaarela kirjoitti: ↑Ma Elo 05, 2019 16:19
Ei se aina kivijalka kalliimpi ole.
Ei ole aina kalliimpi. Motonettien ja verkkokauppojen puristuksessa tosin ei yleensä myöskään merkittävästi halvempi. Vähän riippuu siitäkin onko kivijalan vakioasiakas jne. eli saako sen parhaimmillaan automaattisen 40 % alennuksen listahinnasta.
Mun naama nyt ei Jarruosassa antanut aihetta minkäänlaiseen alennukseen, kun reilu satasen ostoksesta huolimatta se viimenen kymppi niistä jousellisista jarrupaloistakin piti saada.
Kyllä mä palvelevassa liikkeessä maksan tällasissa pikkuostoksissa vaikka 20-30 % enemmän, varsinkin kun osat on heti hyllyssä. Mutta tässä kaupassa se lisähinta oli nyt melko tarkkaan 100 % verrattuna Motonetiin, niin se on vähän liikaa.
Toisaalta mitä mä valitan? Olisin voinut jättää osat Jarruosan tiskille ja mennä sinne Motonettiin. Ei ole muIkku joka pyytää vaan tyhmä joka maksaa. Olis pitänyt kysyä puhelimessa tiivistesarjan hinta ja päättää sitten mistä ostan.
Tollaset tuotteet sieltä siis tuli:
Molemmat merkit mulle täysin tuntemattomia. Ton Budwegin tiivistesatsin saisi Autodocilta näköjään 13 oirolla. NF Partsia edustaa Örum Suomessa ja "valmistuttaa tuotteensa johtavilla varaosavalmistajilla" tjsp. Eli siis sellanen halpabrändi joka kilpailuttaa kiinalaiset tehtaat ja jakelee tuotteet sitten brändillään. Samaa kuraa todennäköisesti kuin ne Motonetin 20 oiron palat olisi olleet, vähän kuin joku Proparts Sweden.
Kympin uutisissa oli just juttua erikoiskaupasta. Kaupan alan etujärjestö ennustaa, että 20 % kaupoista kuolee lähivuosina. Voi hyvin ennustaa, että tollaset vanhat vielä hengissä olevat varaosaliikkeet kuolee, kun hinnat on triplat kansainvälisiin verkkokauppoihin tai Motonetteihin verrattuna. Tämä on mulle ihan tuttua juttua, olen kivijalkakauppiaiden lapsenlapsi. Isovanhemmat myi 60-luvulta alkaen kosmetiikkaa ym. naistensaippuaa ja kasvomaaleja kivijalassa, kaupat meni kiinni pari vuotta sitten isovanhempien siirryttyä viimeiseen leposijaansa. Siinä kohtaa oli kaupat takoneet tappiota jo muutaman vuoden, koska naiset ostaa meikkinsä lentokentiltä, laivoilta, verkkokaupoista ja cittarista. Joskus 10 vuotta sitten Stockmann ja Sokokset oli pahoja kilpailijoita, mutta nythän nekin on kusessa ja sulkee kauppojaan. Isovanhemmat piti aina huolta, että heillä hinnat on halvemmat kuin 50 metrin päässä Stockalla, mutta asiakkaathan ei sitä tienneet ellei ne poikenneet palvelevaan pikkuliikkeeseen tsekkaamaan hinnat.
No mä tsekkasin tänään sitten yhden kivijalan hinnat ja petyin. Keväällä oli kivaa kun ostin farkut palvelevasta farkkukaupasta, siitä ihan isovanhempien vanhan liikkeen naapurista. Sain Levikset satasella, ja totesin että verkkokaupasta en olisi niitä saanut sen halvemmalla. Farkkutalli osaa asiansa. Kivijalassakin pärjää, kun seuraa kilpailua, eikä se kilpailija ole nykyisin enää toinen kivijalkaliike, vaan se voi olla vaikka espanjalainen pörssiyhtiö, joka myy sun asiakkaille samaa tuotetta verkossa.
Lopetetaas nyt hinnoista jauhaminen, ei tämä nyt ole kympeistä kiinni.
Olen nopean toiminnan mies, niin tänään meni uudet palat ja ne 72 euron (sori, piti lopettaa jo) pölynsuokumit paikoilleen. Se "ehjä" kolmevuotias Motonetin kumi näytti tältä:
Toi reikä saattoi tulla haurastuneeseen ja halkeilleeseen taitteeseen kumia irrotettaessa, mutta oli tuo siis ihan valmista kamaa tuokin. En nyt uusinut muita satulan kumiosia, kun ne vaikutti olevan ok, eli tiivistesarjoista jäi kaikki muut osat käyttämättä. Sen rikkoutuneen kumin alta piti tsekata männän liukupinta huolellisesti, ja se tuli ihan siistiksi ja kiiltäväksi Bräkleenillä. Ei siis ehtinyt syntyä vahinkoja kumin rikkoutumisesta.
Tuli samalla vaihdettua jarrunesteet vuoden etuajassa (4 v vaihtöväli). Mutta eikös se ole parempi yli- kuin alihuoltaa? Ainakin jos auto on loppuunajettu Saab.
Tämä oli reilu satasen ja 1,5 tunnin homma, eli ei paha, mutta kyllä mä noille rahoille ja ajalle parempaakin käyttöä keksisin. Kuuden tunnin Muumimaailmailun jälkeen olis voinut vaikka levätä.
Niin se lokasuojan maalaus? Siitä tuli parempi, mutta sävyeroa edelleen löytyy. Häivytys vaan onistui paremmin niin että siinä ei erota enää selkeää rajaa:
Toi odottaa vielä viimeistelyhiontaa ja -kiillotusta. Pinnasta tuli spraylakalla aika röpelöinen. Siksi tosta kuvasta puuttuu kiilto maalatusta kohdasta. Toivottavasti tulee vesihionnalla ja kiillotusaineella kondikseen, ja saa sitten kelvata.
Kilsoja mittarissa tänään 338 064.