900c Combi Coupe MY89
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Tänä iltana siivosin takakontin perusteellisesti, nyt varapyörän seurana on sekalaisen romun sijaan työkaluja ja varaosia ja itse takakontissa ei ole kuin kuituliinoja. Kaksi muovikassillista lähti roskiin ja toiset kaksi sisälle kun on aivan turha kuljettaa mukana osia joiden asennus tapahtuu joskus. Seuraavana vuorossa sisustan putsaus, pelkääjän kauhukahvan kiinnittäminen oikeanlaisilla ruuveilla ja takaturvavyön kiinnikkeen vaihtaminen sellaiseen jonka irrotusnappi toimii.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
En nyt ihan jokaista sun projektin käännettä muista, mutta jos et ole ehtinyt hattuhyllyä fiksailemaan, niin ite olen saanut auringonpolttamia elvytettyä juuriharja-imuri yhdistelmällä. Sellaisen nukkapintaisen saa ihan uuden veroseksi, kunhan ei hinkkaa puhki. Repeillyt on tietty eri asia, ja cc:n hyllyn verhoilukaan ei taida ihan mahdoton homma olla, verrattuna sedanin vastaavaan.
Mutta peukkua projektille - omakin lähti aikanaan aika samoista liikkeelle (ja valmista ei oo tulossa), sulla vaan on hienompi aihio.
Kromilistaset ikkunat tosin huutelis pystyä keulaa, mutta toi taitaa olla aika paljon harvinaisempi setuppi toisaalta.
Mutta peukkua projektille - omakin lähti aikanaan aika samoista liikkeelle (ja valmista ei oo tulossa), sulla vaan on hienompi aihio.

- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Juu hyllyn verhoiluhan olisi puolen tunnin homma kunhan sen saisi joskus tehtyä, nykyisellään sen päällä on tuollainen likaisenharmaa kangas, ja alkuperäinen verhoilu näyttää muistaakseni keskikohdasta aivan palaneelta (siis ihan liekillä palaneelta aka. mustalta
) mitä olen sitä tuon päällä olevan kulmasta yrittänyt vilkuilla...

...pitäisi kyllä ottaa tuo viritys kokonaan pois ja katsoa mitä sille alkuperäiselle voisi itseasiassa tehdä. Joku syyhän tuon päälläolevan laittamiselle on täytynyt olla, että saa nähdä tuleeko alkuperäisestä enää kalua.
Mistä tuli mieleen että etuspoilerin hankkiminen on pyörinyt mielessä viime päivinä, lauantaina kun törmäsin Sulan alueella 87-mallin viistokeulasatkuun jossa se(kin) oli, kyllähän se keulan ulkonäölle gutaa tekee.
Viime perjantaina kun aloittelin tuolla takakontin siivouksella, niin laitetaas ny tähän julkisesti että ensi viikonloppuna hoidan noita paranteluja niin paljon kuin vain ehdin
Henkinen sodankäynti itseä vastaan on taitolaji...
Edit: Keksinpäs tähän vielä hyvät perustelut miksi tämä parantelu alkaa nyt: viime kesänä ei vielä ollut korttia, ja nyt alkaa olemaan taas ulkonatyöskentelylle otollisemmat ajat kuin alkuvuodesta. Siispä viikonloput hyötykäyttöön
in hyväksi 

...pitäisi kyllä ottaa tuo viritys kokonaan pois ja katsoa mitä sille alkuperäiselle voisi itseasiassa tehdä. Joku syyhän tuon päälläolevan laittamiselle on täytynyt olla, että saa nähdä tuleeko alkuperäisestä enää kalua.
Kiitoksia kiitoksia... On tässä tullut selailtua Nettiautosta 16-valve-satkuja jotka houkuttelevat kaikenlaisilla parannuksilla nykyiseen verrattuna, mutta oikeasti järkevintä on vain pitäytyä tuossa nykyisessä, toimivassa, vähän ajetussa, satkuluokituksella ruosteettomassa, teknisesti yksinkertaisessa ja rakkaassa autossa, jossa sattuu vain olemaan hieman epäsiisti ulkoasu ja sisusta. Viimeksimainittujen osalta pitäisi vain ottaa itseä niskasta kiinni ja ruveta tekemään noita pikkuparannuksia kuten maskinmaalausta, verhoilupesua, äänieristystä ynnä muuta. Nopeasti tehtyjä juttuja kunhan alkaa tekemään, mutta kun en onnistu motivoimaan itseäni edes jatkokoulutuksen pääsykokeisiin, voitte vain kuvitella miten helppoa autonlaittamisen lykkääminen onJatra kirjoitti:Mutta peukkua projektille - omakin lähti aikanaan aika samoista liikkeelle (ja valmista ei oo tulossa), sulla vaan on hienompi aihio.![]()

Itse pidän tuosta viistokeulasta oikeastaan enemmän varsinkin noiden vuosien malleissa joissa pysty ja viisto olivat samaan aikaan tarjollaKromilistaset ikkunat tosin huutelis pystyä keulaa, mutta toi taitaa olla aika paljon harvinaisempi setuppi toisaalta.

Viime perjantaina kun aloittelin tuolla takakontin siivouksella, niin laitetaas ny tähän julkisesti että ensi viikonloppuna hoidan noita paranteluja niin paljon kuin vain ehdin

Edit: Keksinpäs tähän vielä hyvät perustelut miksi tämä parantelu alkaa nyt: viime kesänä ei vielä ollut korttia, ja nyt alkaa olemaan taas ulkonatyöskentelylle otollisemmat ajat kuin alkuvuodesta. Siispä viikonloput hyötykäyttöön


#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
Itekin aattelin tota maskin maalausta - kehys hopeella ja ritilä mustalla, nyt viikonloppuna. Saattaa tulla spoileriin ja puskimiinkin samaa mustaa pintaan, jos väri miellyttää ja homma vaikuttaa suht simppeliltä.
Jos vähääkään enempää meinaa harrastella autoa, eikä keräilyarvolla oo väliä, niin sanoisin oman vähäisen kokemuksen perusteella juurikin noin, että pellit on melkeen kaikki kaikessa, jos ei satu olee mig-velho. Saahan niitäkin korjailtua, mutta ei millään alkuperästä vastaavaan kuosiin, kun taas nykyosilla kaikki pulttikiinnitteinen on mahdollista korvata vaikka alkuperäsiä paremmilla palikoilla. Sunkin koppaan sen T16-tekniikan sais suht helposti ympättyä, ja jos ylijäävät palikat pistää hyvään talteen, voi auton palautella matching numbers kuosiin, kun pussihousuvimma yllättää jossain vaiheessa. Itellä meni viis vuotta jatko-opintoihin hakeutumisessa, mutta Saabin tekniikan vaihtoon meni vaan reilu vuosi.
Jos vähääkään enempää meinaa harrastella autoa, eikä keräilyarvolla oo väliä, niin sanoisin oman vähäisen kokemuksen perusteella juurikin noin, että pellit on melkeen kaikki kaikessa, jos ei satu olee mig-velho. Saahan niitäkin korjailtua, mutta ei millään alkuperästä vastaavaan kuosiin, kun taas nykyosilla kaikki pulttikiinnitteinen on mahdollista korvata vaikka alkuperäsiä paremmilla palikoilla. Sunkin koppaan sen T16-tekniikan sais suht helposti ympättyä, ja jos ylijäävät palikat pistää hyvään talteen, voi auton palautella matching numbers kuosiin, kun pussihousuvimma yllättää jossain vaiheessa. Itellä meni viis vuotta jatko-opintoihin hakeutumisessa, mutta Saabin tekniikan vaihtoon meni vaan reilu vuosi.

- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Miten tänne foorumille hakeutuukin näin samanlaisia ihmisiä
Moottorinvaihtoa tulee aina silloin tällöin mietittyä, vaikka muutama vuosi sitten revin hiuksia päästäni kun täällä projektiosiossa oli lukemattomia omasta näkökulmastani täysin törkeitä autonpilaustopikkeja, joissa hienoon vanhaan autoon ruvettiin tunkemaan kenkälusikan kanssa sitä pakollista turbotekniikkaa
9-3:ssa 220 hevosvoimaa toki tuo tiettyä vaivattomuutta liikkumiseen, mutta se ei pelasta onnetonta alustaa, muovisen oloista kojelautaa ynnä muita huonoja piirteitä, ja vastaavasti kaasaritekniikka ei estä rakastamasta satkua. Omasta näkökulmastani tehonpuute ei ole edes maininnanarvoinen huono puoli nykyisessä moottorissa, kaasarin muut ominaisuudet sen sijaan saavat miettimään vaihtoa ruiskutekniikkaan (mistä sitten päädyn taas ajatusketjuun kannattaisiko ennemmin vaihtaa autoa, ei kannata, no eiköhän kaasarinkin kanssa sitten pärjää
).
Ennen kuin satkuun vaihtuu turbotekniikka on voitettavana varsin monta päähänpinttymää:
-kulutus suurenee kun on tehoja
-tekniikka on vikaherkempää kun osien määrä moninkertaistuu
-auton alkuperäisyys menetetään
-hinta ja vaiva
sekä kaikkia yllämainittuja tärkeämpänä
-eihän kunnollinen työväenluokan edustaja hanki alkuperäiskuntoiseen vanhaan autoonsa mitään porvarillista turboteknologiaa

Moottorinvaihtoa tulee aina silloin tällöin mietittyä, vaikka muutama vuosi sitten revin hiuksia päästäni kun täällä projektiosiossa oli lukemattomia omasta näkökulmastani täysin törkeitä autonpilaustopikkeja, joissa hienoon vanhaan autoon ruvettiin tunkemaan kenkälusikan kanssa sitä pakollista turbotekniikkaa


Ennen kuin satkuun vaihtuu turbotekniikka on voitettavana varsin monta päähänpinttymää:
-kulutus suurenee kun on tehoja
-tekniikka on vikaherkempää kun osien määrä moninkertaistuu
-auton alkuperäisyys menetetään
-hinta ja vaiva
sekä kaikkia yllämainittuja tärkeämpänä
-eihän kunnollinen työväenluokan edustaja hanki alkuperäiskuntoiseen vanhaan autoonsa mitään porvarillista turboteknologiaa

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
B202L:n kanssa taitaa lähinnä pudota, kun kaasariin vertaa (no okei, riippuu toki poljennon tahdista). Vielä parempi, jos rakentaa samantien vähän rouheammin ja lykkää B202L:ää ohjaamaan Trionicin.Rattivaihde kirjoitti: -kulutus suurenee kun on tehoja
Mutta osien luotettavuuskin on eri maata. LH:ta saati Trionicia ei juurkaan tartte elinkaarensa aikana puukottaa ja säätää. DI-kasetteja toki tunnetusti menee kuin kertakäyttölautasia, mutta nekin tuppaa melko pitkäikäisiä olemaan.Rattivaihde kirjoitti: -tekniikka on vikaherkempää kun osien määrä moninkertaistuu
Se menee joka tapauksessa, jos asennat edes sen ruiskun. Samantien voi vetää kunnolla ja säilöä orggisosat odottamaan pussihousuikää, kuten Jatra jo ideoi.Rattivaihde kirjoitti: -auton alkuperäisyys menetetään
Väärin, nykypäivänähän turbotekniikka alkaa nimenomaan olemaan perusautojen tekniikkaa downsizingin myötä. Ei mene montaa vuotta, että vain porvarilla on varaa ajaa vaparillaRattivaihde kirjoitti:-eihän kunnollinen työväenluokan edustaja hanki alkuperäiskuntoiseen vanhaan autoonsa mitään porvarillista turboteknologiaa

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 900c Combi Coupe MY89
Varmaan litran hujakoilla per satanen kuluu vähemmän polttoainetta. Toi jälkimmäinenkin homma on myös suunnitteilla, mutta ilmeisesti taas siirtyy mappiin joskus. Tosin kohta on ihan säännöllinen palkkatyö, niin budjetti hiukan petraantuu, mutta saa nähä... ja tokikaan kulutuksessa ei sitten puhuttaisi enää bensasta juuri lainkaan - n. 15% verran ainoastaan.aero kirjoitti:B202L:n kanssa taitaa lähinnä pudota, kun kaasariin vertaa (no okei, riippuu toki poljennon tahdista). Vielä parempi, jos rakentaa samantien vähän rouheammin ja lykkää B202L:ää ohjaamaan Trionicin.Rattivaihde kirjoitti: -kulutus suurenee kun on tehoja
Sitäpaitti kunnon porvari ei vaihda autoonsa yhtäkään osaa ite. Eikö se oo työväen hommia?aero kirjoitti:Väärin, nykypäivänähän turbotekniikka alkaa nimenomaan olemaan perusautojen tekniikkaa downsizingin myötä. Ei mene montaa vuotta, että vain porvarilla on varaa ajaa vaparillaRattivaihde kirjoitti:-eihän kunnollinen työväenluokan edustaja hanki alkuperäiskuntoiseen vanhaan autoonsa mitään porvarillista turboteknologiaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900c Combi Coupe MY89
Meille jäi kaksi alkuperäiskuntoista kaasaristakua talliin senkin jälkeen kun pojan auto sai uuden tekniikan ja ulkonäön. Eihän niitä kaikkia tarvitse säilöä sellaisenaan, vaan voi rakentaakin. Tämäkin on rakennettu hyvin pitkälle alkuperäisyyttä kunnioittaen alkuperäisillä osilla. 

# 419 Vesa Pohjalainen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Herran jestas, alle kuudella litralla per 100 km kulkeva og-satkuJatra kirjoitti:Varmaan litran hujakoilla per satanen kuluu vähemmän polttoainetta.aero kirjoitti:B202L:n kanssa taitaa lähinnä pudota, kun kaasariin vertaa (no okei, riippuu toki poljennon tahdista). Vielä parempi, jos rakentaa samantien vähän rouheammin ja lykkää B202L:ää ohjaamaan Trionicin.Rattivaihde kirjoitti: -kulutus suurenee kun on tehoja

Turboihmiset, muistakaa että kunnossa oleva pierburg-satku vie maantiellä kilometriä venyttämällä 6,9l/100km

Nimenomaan tuota poljennon tahtia meinasin, kaasarilla kun ei varsinkaan maantiellä kaasunkäyttö tuo muutosta kuin melutasoon ja bensalaskuun niin tulee sitten sen sijaan pyrittyä mahdollisimman taloudelliseen ajotyyliin. Oman itsehillintäni tuntien (ja 9-3:lla ajaneena) lisätehojen kanssa tuo ei enää onnistuisi muutamaa kilometriä pidempään...
Sitä meinasinkin että muutoksista riippumatta alkuperäisyys on tulilinjalla...pussihousuikä on tässä ja nyt nimim. haluan takaisin 80-luvulleaero kirjoitti:Se menee joka tapauksessa, jos asennat edes sen ruiskun. Samantien voi vetää kunnolla ja säilöä orggisosat odottamaan pussihousuikää, kuten Jatra jo ideoi.Rattivaihde kirjoitti: -auton alkuperäisyys menetetään

Mietin kyllä tuossa pienellä ajelulla (tuon satkun omistaminen käy kalliiksi kun jok'ikinen kauppareissu venyy neljäkymmentäkilometriseksi


Jos tekniikka konepellin alla vaihtuisikin en haluaisi muuttaa mitään muuta (koska autohan on muutoin täydellinen


Tärkeimpänä pointtina tietysti on että omilla tiloilla ja taidoilla ei moottorinvaihdosta tule yhtään mitään, enkä ikinä raaskisi käyttää tarvittavaa rahamäärää vaihtoon (puhumattakaan Jatran mainitsemasta porvarillisuudesta), joten taidan edelleen pitäytyä tuossa nykytekniikan pikkuparantelussa

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
Sen verran epäröit että pidä vaan orggiksena. Niin se vain on että toiset on luotu tuunaajiksi ja toiset on sitä pussihoususakkia. Itse kuulun myös enempi jälkimmäiseen porukkaan. Toki pientä kosmeettista tuunausta on omassaki autossa mutta hyvin vähän. Mutta se on vain piristävää että kumpaakin sakkia löytyy ja en siis ole tuunaamista vastaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Juuh, siihen tulokseen olen itsekin tullut. Sinänsä pidän kovasti ideana og-satkusta etanolia syövällä, tehokkaalla ja mukavasti pelaavalla moderni(mma)lla moottorilla, mutta omassa päässäni hupenevien alkuperäisten satkujen vaaliminen on korkeampi prioriteetti kuin henkilökohtaiset autohaaveet... Vastaavasti en raaskisi remontoida 20-30-luvun maalaistaloa uudemman oloiseksi vaikka pidänkin 50-60-lukujen ratkaisuja järjellisempinä ja asukasystävällisempinä.Uitukki kirjoitti:Sen verran epäröit että pidä vaan orggiksena.
Elikkä suunnitelmana pysyy auton käyttäminen nykykunnossa ja aina ajan ja rahan salliessa pieni parantelu a´la kaasarin peruskorjaus tai kattoverhoilun uusinta. Jossain vaiheessa varmaankin täytyy ajokalustoa modernimpaan suuntaan päivittää, mutta siihen pisteeseen on luultavasti matkaa vielä useita vuosia hieman omasta kärsivällisyydestä ja taloustilanteesta riippuen, ja siinä vaiheessa tuo 900c pääsee eläkepäiville ja mahdollisesti museorekisteriin.

Yllämainitun lisäksi pientä ulkonäön parantelua kyllä vakaasti aion harrastaa, eli ainakin maskin maalaus, kaarilistojen maalaus, maalipinnan perusteellinen myllytys ja sen jälkeen mahdollinen lisäkorjailu, tuulilasin ja takaikkunan listojen maalaus/käsittely sekä autoon pahasti kuulumaton etuspoileriUitukki kirjoitti:Toki pientä kosmeettista tuunausta on omassaki autossa mutta hyvin vähän.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Paljon on taas tapahtunut...ei kun valehtelen, tankkaamista lukuunottamatta ei mitään
Jarrujen huutomerkkivalo on vilkahdellut silloin tällöin liikenneympyrässä ja liikkeellelähtiessä, päättelin itse ja sittemmin varmistin foorumilta että kyse on luultavasti nestepinnan alhaisesta tasosta joten ostin tänään jarrunestettä. Onko tuon vaihtamiseen mitään sääntöjä, pitääkö auton olla lämpimäksi käytetty vai kylmä, täytetäänkö suoraan jarrunestesäiliön kannen kautta yms.? Jos täältä ei tärppää vastauksia pitää mennä häiritsemään mallikohtaista osiota

Jarrujen huutomerkkivalo on vilkahdellut silloin tällöin liikenneympyrässä ja liikkeellelähtiessä, päättelin itse ja sittemmin varmistin foorumilta että kyse on luultavasti nestepinnan alhaisesta tasosta joten ostin tänään jarrunestettä. Onko tuon vaihtamiseen mitään sääntöjä, pitääkö auton olla lämpimäksi käytetty vai kylmä, täytetäänkö suoraan jarrunestesäiliön kannen kautta yms.? Jos täältä ei tärppää vastauksia pitää mennä häiritsemään mallikohtaista osiota

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900c Combi Coupe MY89
Siitä vain säiliöön nestettä. Jos palat ovat loppu, voit ehkä joutua ottamaan pois nestettä, kun uusit palat.
# 419 Vesa Pohjalainen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Jep jep, homma hoitui ihan kuin elokuvissa. Pari desiä sinne upposi että nousi max-merkin tuntumaan... Ei ollut ennestäänkään lähelläkään min-rajaa mutta oma ajotyyli vissiin heiluttaa nestettä siellä riittävästi
Nyt kun voi liikkua ja ajaa paljain jaloin ajoasento on entistäkin parempi, kengät jalassa penkin pituussäätöä tarvitsisi ihan hiukan lisää. Laitoin tosin hupiajelun loppumatkasta kytkinpolkimelle sukan kun alkoi tuntumaan ilkeältä jalkapohjassa
Koko auto toimii niin varman ja mukavan tuntuisesti että ei mitään rajaa, ja kulutuskin vain tippuu vaikka kiihdyttely tuppaa olemaan melko usein kaasu pohjassa -tyyliä...
Ainoa moitteen sana tällä haavaa kaasarin perusominaisuuksien ohella on täyskaasulla (ja siis vain aivan täyskaasulla) kuuluva sirinä, kuuluu jonkun aikaa ajettua esim. kaasu pohjassa kolmosella seitsemäänkymppiin tai nelosella yhdeksäänkymppiin kiihdyttäessä. Ääni tuntuisi kantautuvan vänkärin jalkatilasta, jossa on opetuspoljinasennuksen jäljiltä reikä moottoritilaan, eli jokin siellä moottorin ympäristössä kait resonoi... Pitää jossain vaiheessa yrittää diagnosoida paikallaan kaasuttelemalla.

Nyt kun voi liikkua ja ajaa paljain jaloin ajoasento on entistäkin parempi, kengät jalassa penkin pituussäätöä tarvitsisi ihan hiukan lisää. Laitoin tosin hupiajelun loppumatkasta kytkinpolkimelle sukan kun alkoi tuntumaan ilkeältä jalkapohjassa

Ainoa moitteen sana tällä haavaa kaasarin perusominaisuuksien ohella on täyskaasulla (ja siis vain aivan täyskaasulla) kuuluva sirinä, kuuluu jonkun aikaa ajettua esim. kaasu pohjassa kolmosella seitsemäänkymppiin tai nelosella yhdeksäänkymppiin kiihdyttäessä. Ääni tuntuisi kantautuvan vänkärin jalkatilasta, jossa on opetuspoljinasennuksen jäljiltä reikä moottoritilaan, eli jokin siellä moottorin ympäristössä kait resonoi... Pitää jossain vaiheessa yrittää diagnosoida paikallaan kaasuttelemalla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Vaihteeksi sain jotain todellista aikaan tänään. Aikaisemmin pesin melko perusteellisesti + puunasin ikkunat sisäpuolelta (meinasi olla sadepäivinä näkyvyysongelmia likakerroksen huurustumisen vuoksi
), ja äsken tein peräti sellaisia toimia joiden motivointia varten tämän ketjun aikanaan perustin
Ensimmäisenä vaihdoin kuskinpuolen takaturvavyön lukkokappaleen, joka on ollut hajalla reilun vuoden ja johon sain korvaavan kappaleen foorumilaiselta jo tammikuussa. Varsin simppeli irrota rikkinäinen räikällä - kiinnitä korvaava, räikällä. Oli vain hiukkasen tiukassa irrottaessa...
Vanhan lukkokappaleen hajottaminen jäi vielä tekemättä kun ei ollut mitään sopivaa lyöntityökalua pakissa, turvavyö on siis vanhassa lukossa pysyvästi kiinni.

Tämän verryttelyn jälkeen irrotin maskin kiinnitysruuvit ja varovaisen viiden minuutin nitkuttelun jälkeen sain maskin irti. Puolivälissä tätä hommaa konepelti yritti kostaa kaverinsa menettämistä mutta oli onneksi riittävän hidasliikkeinen jotta ehdin pysäyttämään ennen kipeää osumaa otsaan.
Lähtötilanne:

Nykytilanne:

Melko karun näköinen se on ilman maskia...

Vanhaa maalia oli vielä jäljellä ylälaidassa:

Maski on nyt tuossa vieressä pöydällä, ohjelmassa on sen kevyt putsaus, teippaus ja maalaus...


Ensimmäisenä vaihdoin kuskinpuolen takaturvavyön lukkokappaleen, joka on ollut hajalla reilun vuoden ja johon sain korvaavan kappaleen foorumilaiselta jo tammikuussa. Varsin simppeli irrota rikkinäinen räikällä - kiinnitä korvaava, räikällä. Oli vain hiukkasen tiukassa irrottaessa...
Vanhan lukkokappaleen hajottaminen jäi vielä tekemättä kun ei ollut mitään sopivaa lyöntityökalua pakissa, turvavyö on siis vanhassa lukossa pysyvästi kiinni.
Tämän verryttelyn jälkeen irrotin maskin kiinnitysruuvit ja varovaisen viiden minuutin nitkuttelun jälkeen sain maskin irti. Puolivälissä tätä hommaa konepelti yritti kostaa kaverinsa menettämistä mutta oli onneksi riittävän hidasliikkeinen jotta ehdin pysäyttämään ennen kipeää osumaa otsaan.
Lähtötilanne:
Nykytilanne:
Melko karun näköinen se on ilman maskia...
Vanhaa maalia oli vielä jäljellä ylälaidassa:
Maski on nyt tuossa vieressä pöydällä, ohjelmassa on sen kevyt putsaus, teippaus ja maalaus...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22