Sivu 6/24

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Pe Kesä 22, 2012 00:05
Kirjoittaja f-19
Koneen kannakkeet ei kyllä tukevuudellaan vakuuttaneet, 3mm pellistä tjsp? Aikansa kun pärryyttelet niin saattaa väsymistä ilmetä?

Mites tuo DP:n vesivaippa? Miten pitkälle se on erotettu pakokaasuista? Ensin katsoin vain että poistovedet tulee suoraan pakoputkeen ilman vaippaa mutta niin ei tosiaan taida olla vaan vaipat hitsattu ympärille. Eihän vesi pääse valumaan missään kohtaa pakopesään?

Tuleeko pakoputket oikeesti puhaltamaan tuohon uimatasolle? :)

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Pe Kesä 22, 2012 08:47
Kirjoittaja savihousu
f-19 kirjoitti:Koneen kannakkeet ei kyllä tukevuudellaan vakuuttaneet, 3mm pellistä tjsp? Aikansa kun pärryyttelet niin saattaa väsymistä ilmetä?

Mites tuo DP:n vesivaippa? Miten pitkälle se on erotettu pakokaasuista? Ensin katsoin vain että poistovedet tulee suoraan pakoputkeen ilman vaippaa mutta niin ei tosiaan taida olla vaan vaipat hitsattu ympärille. Eihän vesi pääse valumaan missään kohtaa pakopesään?

Tuleeko pakoputket oikeesti puhaltamaan tuohon uimatasolle? :)
Kannakkeiden tekijä vastannee tässä ketjussa itse tuohon ensimmäiseen, minulle ne riittivät oikein hyvin, en olisi muuten alkanut niitä alle laittamaan. Noiden tehtävähän on lähinnä korkeuden säätö sekä tärinän vaimennus, takakorvista pultattu koko pulttijaon matkalta kilpeen kiinni, että siellä se kanto on.

Turbolta pieni pätkä ilman vaippaa ja siitä loppuun asti vesivaipallinen putki.

Tulevat, varsin yleistä jenkkivehkeissä, jos haluaa jossain vaiheessa hiljentää äänimaailmaa, niin tuohon on sitten jo valmiiksi jenkkipoika keksinyt "silent choice"-ratkaisun, jossa vedetään reikä tasoon ja 90 asteen mutkilla putket läpi ja alaspäin.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Pe Kesä 22, 2012 13:38
Kirjoittaja 2,3T sport
Koneen etupäänkannakkeisiin mietin ensin kolmiotukia, mut tuntui olevan niin tukevasti kiinni sieltä vauhtipyörän päästä, että noiden tehtäväksi lähinnä jää pitää lohkon toinen pää oikealla korolla. Katotaan väsyykö nurkistaan, mutta en pidä todennäköisenä. Vähän normia isommalla uralla kanttasin noi silti.

Putkien ulostulojen sijainti oli myös mun mielestä aika brutaali veto, mutta pääsee ohjaamon Pioneerin popit eläkkeelle, eikä tarvi kuunnella kanssamatkustajien mietteitä kun Saabin koneet on äänessä :D No, omistaja tietää mitä haluaa ja bonuksena tolla ratkaisulla saa uimisen jälkeen näppärästi kuivattua jalatkin. Rapakon toisella puolen tekevät noita ratkaisuja, kuvassa putkien jatkeena V8-isolohko http://img39.imageshack.us/img39/9168/008e.jpg

Oikeasti minua vieläkin mietityttää se fuelcutin käyttö vaihteen irroitukseen. Lähinnä huolettaa koneiden mahdollinen sammuminen kun ovat tyhjäkäyntikierroksilla silloin. Pitää simuloida toi fuelcut vaikka autossa ensin toimivaksi, kun tuli jo vaihtoehtoinen ratkaisu jolla voisi manipuloida sytkää ja sillä saada veto katkeamaan hetkeksi.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Pe Kesä 22, 2012 22:27
Kirjoittaja f-19
Ok, eli kone on tuettu muuten tukevasti, ajattelin ensin että kone kiinni esim. neljällä tuollaisella :) eiköhän pysy siis paikoillaan.

Pakoputkia mietin tosiaan kun räkii kaikki vedet ja pakokaasut sitten uimatasolle, menee varmaan hyvään kuntoon? :) Pintaputket kyllä ihan jees, niitä en sinänsä ihmettele, saapahan nelosen höpinät kuuluville.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: La Kesä 23, 2012 01:18
Kirjoittaja savihousu
Koesavut otettu toisesta koneesta 8)

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: La Kesä 23, 2012 11:09
Kirjoittaja ASTech
savihousu kirjoitti:Koesavut otettu toisesta koneesta 8)
Voi parit, lievästi kateelliset löytyä tältäkin foorumilta, kun saat tuon pelaamaan.
Yksi löytyy sitten ainakin täältä :mrgreen:

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: La Kesä 23, 2012 11:13
Kirjoittaja savihousu
Koesavut ilman cooleria ja piuhat on vaan vedetty jotenkin.

Kuva

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Su Kesä 24, 2012 08:41
Kirjoittaja Lahti411
Kivat on äänet!
Tehkääpäs sitten koeajolla video, jossa kameramiehen ohi ajetaan urku auki. Olis kiva kuulla, kuinka Saabi laulaa suorilla putkilla 8)
Mahtava projekti kertakaikkiaan!

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Su Kesä 24, 2012 13:07
Kirjoittaja haffu
Sehän hörpöttää kuin turbo og900, kiitokset pakosarjan muotoilun. 8)

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2012 20:23
Kirjoittaja savihousu
Pikkusen päivitetty tarinaa kuvien kera, ei suurta edistystä kuitenkaan, toisen IC:n putkisto alkaa saada muotoaan, vähän katon pintakäsittelyä ja toisen koneen johtosarja saatiin väkerrettyä. Vähän menny taas pikkuosien odottelussa ja oheispuuhissa.

Ens viikolla pitäis mennä taas töihin, että siinähän se loma tän kans onkin menny. Kova toive olis olla Heinäkuussa vesillä, katotaan kuin käy 8O

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2012 23:09
Kirjoittaja f-19
Miksi IC:n putket menee tuon mercruiserin pöntön alta? Enempää tietämättä tulee mieleen että paljon turhaa putkea, vastusta ja lagia SPUULIIN.

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Lähetetty: La Kesä 30, 2012 00:19
Kirjoittaja vesa67
Eihän sillä spoolilla ole merkitystä, kuulemma.
Pääasia että putket jauhaa ja propelli pyörii ?

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Lähetetty: La Kesä 30, 2012 08:16
Kirjoittaja savihousu
Juu, ei sillä spoolauksella suurta merkitystä tuolla ole. Tossa kohtaa joutuu miettimään putkien korkeutta konehuoneen kannen suhteen. Varmaan olisi vaihtoehtoisia reittejä parikin, mutta tuolta nyt vedin. Tosta koneen ja Mercun coolerin välistäkin olisi varmaan suoremmin saanut, mutta veneessä joutuu jättämään seisonta- ja työtilaa myös tuonne, eli jos joka paikan vetää tukkoon, niin aika purkuhuommat on edessä kun joutuu jotain tekemään.

Katotaan nyt miten se lopullisesti asettuu, ei niitä hitsattu ole :wink:

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Lähetetty: La Kesä 30, 2012 08:18
Kirjoittaja f-19
vesa67 kirjoitti:Eihän sillä spoolilla ole merkitystä, kuulemma.
Pääasia että putket jauhaa ja propelli pyörii ?
Harmittaako?

Mä tiesin että tarraat tuohon kyllä, sarkasmi on vaikea laji...

Mutta tässä tuolla asialla on akuutimpi merkitys koska pelkällä putkien vedolla voi vaikuttaa merkittävästi rakenteen yksinkertaisuuteen, putkien määrään, liitoksiin sekä sitä spooliakin nopeuttaa, ilman mitään menetystä.

Toisin kuin sen pakosarjan jäähdytyksen kanssa -> paloturvallisuus. Väännänkö rautalangasta? Turvallisuuden nimissä spoolista voi ja kannattaa tinkiä. Ahtoputkiston rakennetta muuttamalla tässä tapauksessa ei tarvitse. Vaikka se spooli on tosiaan edelleen sivuseikka, mutta jos sitä voi parantaa järkevällä tavalla niin miksei.

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Lähetetty: La Kesä 30, 2012 08:22
Kirjoittaja f-19
savihousu kirjoitti:Juu, ei sillä spoolauksella suurta merkitystä tuolla ole. Tossa kohtaa joutuu miettimään putkien korkeutta konehuoneen kannen suhteen. Varmaan olisi vaihtoehtoisia reittejä parikin, mutta tuolta nyt vedin. Tosta koneen ja Mercun coolerin välistäkin olisi varmaan suoremmin saanut, mutta veneessä joutuu jättämään seisonta- ja työtilaa myös tuonne, eli jos joka paikan vetää tukkoon, niin aika purkuhuommat on edessä kun joutuu jotain tekemään.

Katotaan nyt miten se lopullisesti asettuu, ei niitä hitsattu ole :wink:
Jees aattelinkin että korkeus voi tulla tuossa kohtaa se rajoittava tekijä, mutta ilman tarkempaa tietoa tuosta ei sitä nähnyt. Toisaalta jos ruuvaustilanteessa haluaa tilaa ja helpotusta niin päällimmäisenä menevä putki on ehkä helpoin osa ruuvata irti pois tieltä kun tilaa haluaa.

Lisäksi jokainen liitos etenkin näin alussa kun ne ei tosiaan ole hitsattuna, tuo lisää riskiä ahtovuotoihin sekä kokonaan irti pullahtaviin liitoksiin.