900:n katsastuskuntoon laitto on venynyt jumittavien käsijarrujen ja laahaavien etujaruujen vuoksi. Eilen kävin kokeilemassa katsastusta, mutta matkalla huomasin etujarrujen laahaavan. Hylkyhän siitä tietysti tuli, mutta onneksi muuta vikaa ei löytynyt.
Viikonloppuna vaihdoin oikealle puolelle uuden käsijarruvaijerin, kun vanhan kuoressa oli murtuma ja se takerteli muutenkin. Aika suoraviivainen homma tuo vajerin vaihto oli. Takaistuin nyt piti poistaa tieltä, että sai mattoa ja äänieristeitä nostettua, jotta pääsin käsiksi vaijereiden kiinnitykseen keskitunnelissa.

Vaijerin pujotin takaistuimen alta paikoilleen, ensin pyörälle ja sitten käsijarrukahvalle.

Sitten säädin käsijarrun takasatulan ruuvista niin, että levy meni jumiin, jonka jälkeen ruuvia sen verran auki, että alkoi taas pyöriä.
Seuraavaksi sitten vaijerit käsijarrukahvalta niin kireälle, että rakotulkki tippui satulan linkun ja stopparitapin välistä. Säädöt tuntuivat pelittävän hyvin ja ihan helppo homma tuo oli -tai niin ainakin luulin... Jarrusatulan linkku -siis se vipu, mitä vaijeri vetää- nimittäin jumittaa, kun jarrun nykäisee päälle. Ja jumi ei lähde ajamalla tai peruuttamalla, vaan ennemminkin pahenee. Kyllähän sen käsijarrrun saa irrottamaan, kun käy pyörän takaa kädellää naksauttamassa sen vivun auki. Katsastuksessa käsijarru toimi, mutta taas kotipihalla se meni jumiin. Pitää vielä vähän säätää tuota, mutta on tuo oikean puolen satula kummallisen tarkka säädöstä!
Jarruvaijerien rassailun ja säätöjen ohella asentelin kaarilistoja. Tämä on sitä Etrasta saatavaa muotonauhaa. Kyllä tuo vaan ryhdistää auton ulkonäköä!

Katsastuksessa tosiaan tuli hylky laahaavista etujarruista. Eihän siinä muu auttanut, kuin ottaa jarrut auki. Onneksi Motonetissa oli tiivistesarjoja hyllyssä!

Etujarrut toimivat vielä talvella ihan hyvin, kun ajoin auton kotiin. Koko kevään seisonta on nyt sitten nuookin jumittanut. Tiivisteiden vaihdolla alkoivat männät taas liikkua sujuvasti. Ilmaaminen onkin sitten toinen juttu, koska molemmista satuloista on ilmausnipta poikki

No, pitää lääkeruiskulla täyttää satuloiden sylinterit ja ilmata sitten putkea avaamalla ja mäntää puristamalla. Varmaan se on ostettava toiset satulat ja kunnostaa ne ajan kanssa, niin ei tarvi enää noiden kanssa temppuilla.