Viime yö oli "viimeinen pajakerta" tälle autolle. Eli jatkossa pelkkää huoltoa ja yllätyshommaa. Tai no se pakoputki ja laakeri on tavallaan listalla, mutta ei kovin aktiivisella.
Finjectorilla osa toimintaa on näemmä lähettää vaihdetut osat pussissa takaisin. Sinänsä en niillä mitään tee, mutta luohan se avoimuutta toimintaan, kun harva varmaan sitten purkaa suutinta tarkistaakseen työn tuloksen
Pariin viikkoon kun kolmesti jumppaa suuttimia, ei siinä paljoa jää raportoitavaa. Kylmäkäynnistys ainakin pelaa oikein, lämpösenä tunnin seissyttä en ole päässyt koittamaan. Mutta eiköhän se kunnossa ole.
Kaveri vinkkas RECin sulakkeestakin. Mä kyl muistin, mutta mielsin sen jotenki porrasperien ongelmaksi. Kunnon karvapersejuotokset vaan sormet kohmeessa...
Päälle vulkanoivaa teippiä, ja se vielä jesarilla piiloon. Ei kaunis, mutta eikai tuota ulkonäön takia tehdäkkään.
Moniuraromppeet alkoi mukavasti, kun nuo muoviset 10 mm mutterit olivat hitsautuneet niin jumiin, että kannat napsahtivat poikki. Nooh, itseporautuvia ruuveja vaan vaseliinilla marinoituna tilalle...
Tämmösen Klunssin kertoman erikoistyökalun tuo kiristin vaati, tosin jälkikäteen ajateltuna olis se räikkäki mahtunut tonne väliin kampeamalla konetta sivulle. Ja sitä konetta kuitenki piti rautakangen kanssa vääntää jotta sen kiristimen sai pujoteltua pois. Noh, ensi kerralla sitten.
Remmihän oli ihan priimaa ja kiristimen laakerikaan ei rohissut tai mitään.
Ja siellä ne Gatesin uudet osat nyt kiiltävät.
Vaikka toi vähän paska homma olikin (kolmepyttyseen Astraan verrattuna), oli tässä positiivinen yllätys rullien vähyys. Femman hihnaa pujotellessa melkein tartti aina ohjekirjasta kiertoreitti tarkistaa, mutta tää kolme pyörää + kiristinrulla oli aika simppeli
Termostaatti oli helppo. Jäähdytysnestettä tuli n. 2,9 litraa syylärin hanasta ja termostaattikotelosta imemällä reilu puoli litraa. Plus mitä sieltä meni lattialle. Hetken jo kirosin koko koteloa, mutta tuohan on superhelpos paikas (vaikka femmaan verrattuna) kun vaan löysi tarpeeksi pikkuräikkään jatkopaloja
Tuota vanhaa katsellessa ei ole ihme, jos vähän lämpöviisari roikkui...
Eilenki ajoin Nokialta Laviaan saakka, että nousi puoleen väliin. Ja nousi siis Salen pihaan pysäköidessä, ei ajossa. En kyllä Techillä koskaan jaksanut lukemaa katsoa, luotin vain, että viisarin tarttis nousta. Aikasemmilla kokemuksilla termari vaikuttaa kulutukseenki, eli plussaa siitä.
Motonetin halpa ei-minkään-merkkinen on näemmä pari milliä liian pieni. Tosin eiköhän toi silti tiivisty tonne. Luvattiin kyllä jo, että saa viedä takasi ja vaihtaa edes jonkin merkkiseen termariin jos on vähänki ongelmia. Sinänsä tietty tää oli tiedostettua riskinottoa, kun se orkkis olis maksanu 50 € enemmän
Nyt kun auto on huollettu valmiiksi Muonion ratapäivää varten, voisikin tehdä yhteenvedon kuluista. Eli:
-Osto
-Moottoriöljyt+suodatin
-Ilmansuodattimet kone+kabiini
-Vaihteistoöljyt
-Tulpat
-Moniuraroinat
-Xenon-polttimot, hooseiskat, peruutuspolttimot, tasoanturi
-Käytetyt vanteet, uudet talvirenkaat
-Katsastus
-Termari ja jäähdytysnesteet (toki vain n. puolet vaihdettu)
-Suuttimien huolto
Yhteensä siis 1197,10 € rassauksiin ja itse auton ostoa 3600,00 €. Touhutonni ei ihan riittänyt tälläkään kertaa, etenkään jos pakoputken ja laakerin viä laskee päälle