Uskoiko joku?

Ei varmaan, jos on vähääkään mun autoilun kulujen seurannasta foorumilta lukenut

Kyllä mä noi laskut oon jemmannut ja kattellut paljonko on fyrkkaa mennyt, mutta en silleen päivän päälle, kun laskuja viuhuu koko ajan sieltä ja täältä ja osa tavaroista on ennakkomaksettu.
Sen muistan että vanhan purkuun jätemaksuineen ja maan kuorintaan ennen louhintaan meni n. 20 k€. Joku pari viikkoa sitten muistan että mennyt kokonaissumma oli 53 k€. Siinä oli perustusten lisäksi mm. harkkotoimitus, suurin osa katon ja katoksen puutavarasta, IV-kone ja muuta pientä sellaista mitä ei ole vielä laitettu paikalleen, sekä osa tehdystä rakennustyöstä.
Mut silleen tarkkaa kokonaisbudjettia en ole laskenut, tehdään silleen että maksaa mitä maksaa, kunhan pidän huolen että kaikki osa-alueet on hinnaltaan järkeviä. Suurimmassa osassa materiaaleja olen pyytänyt tarjoukset 2-3 paikasta. Ikkunat olisi tulleet halvemmalla Virosta, mutta eivät olisi saaneet toimitettua oikean kokoista pyöreää ikkunaa, joten tilaus meni Pihlalle. Harkkotarjouksia ssin kolme, joista Lakka oli n. 15 % eli parisen tonnia Lammia ja HB-Betonia halvempi, tosin halvalla sain sitten myös halvan asiakaspalvelun (Lakan palvelu on täysin luokatonta).
Työn osalta tuntihinta pompsahti kymmenisen prosenttia kun annoin ekoille ukoille potkut. Mutta jos haluaa joskus valmista niin pitää ottaa tekijät jotka tulee työmaallekin joskus. Ekoilta ukoilta tuli loppulasku eilen ja heidän tuntikirjanpitonsa vahvistaa sen mitä itse olin uumoillut: 7 viikon aikana laskutettavia tunteja kertyi kahdeksan työpäivän edestä.
Sen verta oon summannut että jonnekin 120-150 t€ väliin tuo varmaan tulee maksamaan. Jonkin verran riippuu siitä paljonko sisä- ja pihahommia päätän lopulta itse tehdä, toisaalta niitä sisähommia on lopulta niin vähän että ei niistä älytöntä säästöä synny. Tähän mennessä olen itse tehnyt salaoja- ja sadevesijärjestrlmän asenuksen, patolevyjen asentamiset, valujen jälkitöitä, sähkö- ja hanakulmarasioiden asennukset harkkoseinään, toiminut kaivurikuskin lapiomiehenä, työmaan siivoamista, tavaran roudaamista rautakaupasta ja harkkojen kantamista. Siinä on ollut ihan riittävästi hommaa projektin manageeraamisen, aikatauluttamisen, sähkösuunnittelun, hankintapäätösten tekemisen, urakoitsijoiden hankkimisen, tavaran kilpailuttamisen ja kaiken tarvittavan kommunikoinnin (urakoitsijat, tavarantoimittajat, vastaava mestari, naapurit, vaimo) lisäksi. Kiva olis tehdä enemmän mutta kun tuossa on nuo päivätyötkin ja lapset ja muu elämä tallinrakentamista häiritsemässä

Tuon tarkempaa budjettia en ole tehnyt, kun pääasiallinen tavoite on saada talli valmiiksi eikä se että se maksaa eurolleen jonkun edeltä määritellyn summan.