9-3 OG Turbo Jubilee

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Kuva

Sanokaa nyt joku muukin että ei tuon kierteen kuuluisi tuolta näyttää? :D Ihan tosiaan kun katkeaisi kesken kaiken kierre tuossa ylhäällä, ei ihme että oli minulle tullessa leivottu mustalla silikonimassalla proppu paikoilleen niin että ns. pysyy.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Siellähän taitaa olla helicoil.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Oiskohan helicoilin asennuksessa porattu reikä vähän vinoon niin pultti ei ole suorassa tiivistepintaa vasten ja siksi vuotaa?
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kokeilisin muovitiivistettä uuden tulpan kera jossei tulppa asetu ilman tiivisteitä tasaseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Äh, ei jaksa säätää, näköjään ihan uusikaan öljypohja ei olisi ollenkaan pahan hintainen, mutta laitetaan nyt käytetty kun sellaisen sopivasti saan tähän hätään.

Takimmainen moottorinkannatin tuli uusittua, siellä oli vielä orkkis paikoillaan (’01 valmistusleimalla) ja hämmentävän hyväkuntoinen, ei mitään vikaa eikä tuntunut yhtään löysältä. No sinne meni Professional Partsin dieselversio tilalle, vaihdetaan sitten orkkis takaisin jos tuo uusi ei kestä mitään. Kuskinpuolella on jo uusi, laitetaan apukuskin puolelle vielä uusi kunhan öljypohja on takaisin paikoillaan.

Maptunin ohjausvaihteen tuki tuli myös askarreltua paikoilleen, ihan asiallisen oloinen kampe. Maptunin ”orkkis”jakoketjun kun tilasin niin sieltä tuli näköjään Febi-Bilsteinin tuote jossa ei ole ollenkaan niitä keltaisia ajoitusmerkkejä. :lol: Eli laskuhommiksi menee.

Etuiskarin yläpäistä kuskinpuoleinen on loppu, joten tuli KYBit tilattua kun oikein mitään muutakaan ei saa. Laatu ei kyllä oikein vakuuta, toisessa oli valmiiksi lommo ja toisessa tuli mukana liian isot mutterit. Nuo pitäisi vielä saada askarreltua paikoilleen niin etten irroita napaa ja ohjausniveltä yms., teoriassa ainakin mahdollista varsinkin kun ei ole enää orkkisjousia vaan madaltavat. Tähän paikkaan ei viitsisi tehdä oikealla tavalla kun se on kuitenkin ensi keväänä/kesällä edessä kun laitan paremmat iskarit ja jouset, niin kokeillaan nyt onnistuuko tuollain kikkailemalla.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Hah, sain kuin sainkin jousipuristimet aseteltua niin että sain etuiskarin ylämutterin irti hökötys autossa. :roll: Nyt ongelmana on enää että yläpää ei ihan mahdu paikoiltaan kun iskarin se kohta josta pitäisi pitää kiinni mutteria irroittaessa on niin tolkuttoman korkea. No täytyy dremelöidä sitä lyhyemmäksi, ihan turhahan se sinänsä on kun ei siitä mitenkään pysty pitämään kiinni mutteria vääntäessä ilman jotain erikoistyökalua. Pulttipyssyllä saa mutterin auki ja kiinni..

Edit. No onnistuihan se lopulta ilman että tarvitsi mitään katkoa, ahdasta oli mutta kärsivällisesti tehden ja hyvillä jousipuristimilla ihan tehtävissä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tuli nyt sitten kuitenkin käytettyä kantta Kansisetillä kun toinen katkennut pakosarjan pinnapultti ei suostunut millään tulemaan ulos. Aika pitkään sai Jamppakin sen kanssa taistella, mutta lopulta sinne saatiin Helicoil suht täydellisesti. 8) Samaan syssyyn odottaessa sitten kannen plaanaus, täyden kympin palvelua taas kerran! Toki siinä sitten perus kuittailut että venttiilihommatkin olisi kannattanut teettää hänellä, se on varmaan ihan totta joo mutta harjoitellaan nyt itse tällä kertaa kun kaveri jo modasi jousipuristimenkin Saabin kanteen sopivaksi.. :lol:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Öljypohja ja jakopään kansi tuli jo laitettua takaisin paikoilleen, samalla vaihtui vielä hantinpuoleinen moottorinkannake, väsähtäneen orkkiksen tilalle jälleen Professional Partsia. Nyt sitten äsken huomasin että tasapainoketjun deletointi tuli tehtyä niin perusteellisesti että ketjun rataskin unohtui laittaa takaisin kampuralle. :lol: No onneksi se näkyy olevan BGA:n tekele niin ei tee pahaa rälläköidä sen verran pienemmäksi että mahtuu takaisin paikalleen ilman että jakokopan kantta tarvitsee repiä irti.

Kuten tuolla pikkukysymykset-ketjussa jo muisteltiinkin niin näköjään tuota Puolan poikien laturin takakantta pitää vähän leikellä että alapultti mahtuu paikoilleen, no ei paha takaisku sekään.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Muutama päivä tuli urakoitua niin nyt on taas kolkki ajossa ja kaikki tuntuisi toimivan. Tasapainoakselien putoaminen pois pelistä ei mielestäni näy ainakaan millään tapaa negatiivisesti.

Eipä hävinnyt kuskin puolen etupään kolahtelu yläpään ja kääntölaakerin vaihdolla, ehkä vähän parani kun laakeri oli jo ihan valmis, mutta kai tuolla sitten on jousijalka-iskari-akselilla jotain joka tuon aiheuttaa.

Edit. Eipäs toimikaan kunnolla, ei ahda vaan alkaa pätkiä heti kun ahdot lähestyvät 0,5 baria. Ja alipainetta muutenkin enemmän kuin pitäisi, eli imuvuoto jossain?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Jotain isompaa häikkää tässä nyt on, tarkistin kaikki letkut yms. enkä mitään ongelmakohtaa löytänyt. Kuulostaa siltä kuin turbon tienoilta imisi ylimääräistä ilmaa sisään reippaasti, mutta en keksi näin äkkiä mikä sielläkään olisi löysällä. :? Täytyy seuraavaksi bräkleenillä kone käynnissä koittaa löytää vuotokohta..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

No nyt ei käynnisty enää ollenkaan. :lol: OpenSidin Fcod näyttää nollaa vaikka moottorin vikavalo ehti jo hetken aikaa palaa, no täytyy jostain lainata yleismallin koodinlukijaa jos sillä saisi jotain irti..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Käynnistymättömyyteen oli lopulta syynä tankin sisällä polttoainepumpusta irronnut letku, ja parit hankalimmassa paikassa olevat imusarjan pultit kun kiristi kunnolla niin alkoi taas ahtaakin, tosin vain 0,5 baria. :lol: Mittarinkin mukaan jostain vuotaa edelleen, mutta ainakaan bräkleeniä ruiskimalla en vuotokohtaa tahdo löytää.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Olihan siellä vuotokohtia vähän siellä sun täällä, imuputken kaasuläpän päässä oleva käyttämätön nippa piti silikonoida umpeen, ja se toinen nippa siinä vieressä vuoti niin pahasti että piti repiä kokonaan alkuperäinen irti ja uutta tilalle. Samoin mankkuventtiililtä cobralle haarautuva letku piti uusia. Pitää vielä tutkia immun ja cobran välinen iso letku irrallaan.

Vähän kun tällä taas ajeli ja sitten sen perään Bemmillä niin olisi ihan kiva jos tässäkin olisi jarrut. :lol: No varmaan ihan hyvät tulee kun laittaa uutta ATE:n levyä ja palaa ja taakse kitajarruja modernimpaa ratkaisua OG 9-5:sesta. Täytyy vielä ensin käyttää testiksi tuota ostamaani 9-5:sen jäähdyttämättömän levyn satulaa paikoillaan että se varmasti toimii tuon OG 9-3 levyn kanssa yhteen, en oikein googlailemalla löytänyt varmaa tietoa aiheesta.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

No nyt sain jo ylämäkeen kiihdyttäessä ahdot käymään hetkellisesti 1barissa, mutta ihan kun jossain edelleen olisi vuoto joka sitten paineiden noustessa vuotaa. Vähän näillä keleillä ja ikivanhoilla nastoilla vaikea testata kunnolla. :roll: Välijäähyn letkut ovat aika rapsakan oloiset, täytyy varmaan suoriltaan vaihtaa ne do88:n silikonisiin.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: 9-3 OG Turbo Jubilee

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Uusin varmuuden vuoksi sytytyskasetin ja tulpat, Motonetistä orkkis kasetti ja Made in Japan NGK:t, eipä juuri vaikutusta. Tai no, 4-pytyssä ollut nyt pari kertaa sytytyskatkos hetkellisesti. :lol: Täytyy varmaan kameralla kurkata näkyykö tulpan takaa halkeamaa männän päällä tai muuta hauskaa, no ei kai nyt sentään.

Hyllyssä on lojunut jo jonkun aikaa alehintaan ostettu purkki RVS:ää joten tuli se nyt kaadettua B205:sen uumeniin. Kolkottava käyntiääni ehkä aavistuksen hiljeni, muut vaikutukset jäävät nähtäväksi. Täytyy nyt ajella ohjeessa mainitut 400km ja sitten taas vaihtaa öljyt ja uusi G4-purkki sisään. Ketjunkiristimen tarkistin niin näytti n. 11-12mm, lienee ihan ok uudelle muutaman tuhat km ketjulle.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Vastaa Viestiin